Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 13:25   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Akustik i hjemmebio (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Techtor
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 191
Sendt: 10 Februar 2007 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Hej,

Har læst lidt på nettet om forbedring af akustik i rum. Har et kælderrum med murvægge og gulv, hvor jeg tænker at gøre noget med lyden. Lydisolering som sådan er ikke fuldt så interessant - det er mit eget hus, og jeg spiller ikke så højt, at det generer naboerne. Er her kun interesseret i bedre lyd.. :)

Vurderer her at lave såkaldte Super Chunks i hjørnerne og nogle lydabsorberende paneler på væggene for at stoppe førsterefleksionerne.

På nettet taler de om at bruge Owens Corning 703 til sådant noget. Er der nogen, der ved hvad for nogle tilsvarende produkter, man kan få fat i i Danmark, fx fra Rockwool? Eller andre producenter? Har forsøgt at kigge lidt på produkterne, men kan ikke finde data for vægt og sådant noget.
 Har fået tip om at kigge på Rockfon, men de ser kun ud til at lave tagplader..

Owens Corning 703 vejer 3 pcf (pund/kubikfod) = 48 kg/m3. OC 701 er på 1.5 pcf = 24 kg/m3, mens den lidt dyrere OC 705 er på 6 pcf = 96 kg/m3.

Har ellers fundet en monstertabel med oversigt over forskellige materialer, men er ikke sikker på fx hvilke av rockwool-produkterne listet her, som mapper til hvilke på Rockwools sider.. Silvan sælger vidst uanset kun "A-batts".


Mit kælderrum:
      3.80m
 +-------------+
 |  |-Lærred-| |
 | F    C     F+----+
 |             1.60m|
5|                  | 2.40m
.|                  |
6|             +----+
5|    X   X    |2 F - Front speaker
m|             |. C - Center speaker
 |             |6 R - Rear speaker
 |R           R|5
X - Listening positions
 +-------------+m
Højde under loftet er 206 cm - ikke så højt.

Med længderetningen på rummet på 5.65m, så bliver egenfrekvensen ca. 30Hz. Stemmer rimeligt godt med at lyden på 30Hz bliver forstærket, og at 60Hz næsten forsvinder midt i rummet..
Har bestilt RadioShack lydmåler - har store planer om at koble den op til computeren og analysere/logge lidt med Room EQ Wizard - når lydmåleren først kommer.. :-?


Nogen andre, der har kigget mere på dette emne, og som har noget input?

Edit: Rettet fejl i ASCII-art.


__________________
File not found. Fake it (Y/N)? _
Til top Vis Techtor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Techtor
 
bphhm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Marts 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 309
Sendt: 11 Februar 2007 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Hvem der bare havde en kælder hvor man kunne indrette en hjemmebiograf!

Følger spændt med i din indretning.

Spørgsmål: hvor meget behøver man idag at arbejde med rummets akustik i forhold til de automatiske setup procedurer der findes i større surround forstærkere/receivere?



__________________
/Hans
Til top Vis bphhm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bphhm
 
Bonné
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 359
Sendt: 11 Februar 2007 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

bphhm skrev:

Hvem der bare havde en kælder hvor man kunne indrette en hjemmebiograf!

Følger spændt med i din indretning.

Spørgsmål: hvor meget behøver man idag at arbejde med rummets akustik i forhold til de automatiske setup procedurer der findes i større surround forstærkere/receivere?

De korrektioner du kan lave er stadigvæk lappeløsninger. Du kan måske opnå nogle fordele i sweet spot, men til en hjemme bio med mange pladser er det stadigvæk fysiske løsninger der dur.

Der findes jo heller ikke elektroniske midler til at mindske efterklang....

MVH

Bonné

Til top Vis Bonné's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bonné
 
bphhm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Marts 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 309
Sendt: 11 Februar 2007 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Nej men en grov indretning kan man vel foretage med normal indretning/dæmpning af vægge, møbler osv. og så lade processoren overtage fintunning.

Men som sagt det er et spørgsmål og som gammel akustiker så er jeg enig i at det bedste er en sund akustisk indretning



__________________
/Hans
Til top Vis bphhm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bphhm
 
mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 688
Sendt: 11 Februar 2007 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Hej Techtor

Jeg har selv et kælderrum  på 360 x 600 x 200,  så det ligner dit rum en del.

Hvor store problemer har du generalt med lyden i dit rum?

Du kan ikke tilslutte en Radioshark til computeren og herefter få resultaterne ind på computeren, har selv købt en i den tro.

mvh Michael

Til top Vis mhansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mhansen
 
Techtor
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 191
Sendt: 11 Februar 2007 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

bphhm skrev:

Spørgsmål: hvor meget behøver man idag at arbejde med rummets akustik i forhold til de automatiske setup procedurer der findes i større surround forstærkere/receivere?



Jeg har ikke nogen automatisk rumkorrektion i min reciever (Arcam AVR-350), men behandling af rummet vil formodentlig uanset give et bedre resultat.

Problemerne med automatisk rumkorrektion er:
-Forbedringen gælder først og fremmest der mikrofonen var placeret under kalibreringen. Andre steder i rummet vil det ikke ha nogen effekt, eller endog forværre lyden.
-Forstærkeren og højttalerene skal så spille endnu højere/lavere på visse frekvenser, fx er der i sweet spot i mit rum næsten ingen bas rundt de 60Hz. Så skal forstærkeren spille _rigtigt_ højt for at kompensere for dette. Det er ikke så godt, hvis man skal spille højt - hellere ikke for naboerne..

I min sweet spot er der som sagt ikke meget bas på 60Hz, men hvis man bevæger sig et par meter frem eller tilbage, så er der for meget bas på de 60Hz. Hvis den automatiske rumkorrektion booster denne frekvens, så vil jeg ikke vide, hvordan det vil lyde for de andre lyttere i hjemmebioen. ;)



__________________
File not found. Fake it (Y/N)? _
Til top Vis Techtor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Techtor
 
Techtor
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 191
Sendt: 11 Februar 2007 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

mhansen skrev:

Hej Techtor

Jeg har selv et kælderrum  på 360 x 600 x 200,  så det ligner dit rum en del.

Hvor store problemer har du generalt med lyden i dit rum?

Du kan ikke tilslutte en Radioshark til computeren og herefter få resultaterne ind på computeren, har selv købt en i den tro.

mvh Michael



Hej, Michael.

Som i mange kældere er der hos mig murvægge - de reflekterer stort set al lyden, og man kan tydelig høre efterklangen hvis man står midt i rummet og klapper i hænderne. Ikke så godt lydmæssigt, kan man sige.. Jeg har forsøgt at lytte til testtoner fra min DVE, og jeg kan tydelig høre at lydniveauet virkelig stiger og synker på de forskellige frekvenser, specielt under de 250Hz.

Radioshark - det er en 'radio-TiVo', ikke? Det jeg har bestilt er en RadioShack lydmåler.  Denne har en line out-udgang, som du så kan koble til en analog line in-indgang på din computer. Så kobler du lydsignalet fra computeren til din forstærker, og du er klar til at installere noget programvare. Programvaren kalibrerer du så med lydmåleren.
Programmet kan så spille testtoner af til forstærkeren, højttalerne laver lyd, som så bliver opfanget af lydmåleren, lydmåleren sender så lyd i en bestemt styrke ind til line in-indgangen på din pc, og programmet ved så, hvor mange dB lydmåleren målte.

Der findes sikkert mange kommercielle programmer til sådant noget, jeg tror dog, at den gratis Room EQ Wizard jeg nævner over fungerer perfekt til mit brug. Tape Connection skal bare først levere min lydmåler, og så kan jeg få en bedre oversigt over hvor de største problemer er. *trommer med fingrene*



__________________
File not found. Fake it (Y/N)? _
Til top Vis Techtor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Techtor
 
mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 688
Sendt: 11 Februar 2007 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

Hej igen Techtor

Jeg har prøvet utallige ting for at forbedre akustikken i mit rum. De fleste ting har ikke haft den store virkning. Efterklangen i dit rum er rimelig nem at få styr på. Du skal have noget på væggene. Jeg har brugt nogen Rockfon som jeg har beklædt med noget stof som passer til farverne på væggene. (De hjælper ikke på bas problemer)

Har prøvet at bygge en abosobernede væg til at få styr på bassen osv. Intet af det har har den ønsket effekt. Uanset hvad du gør for at forbedre lyden i dit rum, vil der altid være områder specielt i fra 200Hz og ned som vil være svagere eller krafigere. Det bedste du kan gøre er at prøve at flytte dine højtalere rundt, og finde det stede hvor problemerne er mindst. Her kan en enkelt cm. gøre en stor forskel. Så max en cm. adgangen hvis du går i gang.

Nu skal det ikke forstås på den måde at man ikke skal gøre noget for akustikken i et rum. Det mener jeg bestemt, men man kan komme rinelig langt bare ved at indrette rummet med tæpper og møbeler de rigtige steder.

Personligt kunne synes jeg akustik er et meget spændene emne og ville ønske jeg forstod det bedre.

Hvis du kan få den Radiosharck lydmåler til at fungere sammen med en computer, så må jeg lige have et par intrukser. Det er samme jeg har og kan ikke få til at fungere som du beskriver.

Til sidst kan du prøve at kigge i min tråd. Her kan du se nogen af de ting jeg har prøvet for at få end bedre akustik i mit rum. Som det er i dag, det det kun Rockfon jeg har på væggene, alt andet er fjernet igen, og det er det der for mig har værert det bedste indtil nu. Det sidste der skal laves i mit rum er loftet, da det helt sikkert er den største synder i rummet, jeg skal bare lige tager mig sammen.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=34348&K W=mhansen

 

 

Til top Vis mhansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mhansen
 
p.las
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1271
Sendt: 11 Februar 2007 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

læste en artikel i hifidelity omkring akustik i en hjemmebio.Det man skulle gøre var at sidevægene skulle laves skrå ca 1 m og opefter hvilket skulle elimenere stående bølger.Er dog ret usikker på detaljerne
Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las
 
Techtor
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 191
Sendt: 11 Februar 2007 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Det er ikke så nemt at fjerne dyb bas - problemet er, at man ikke kan løse dette ved at hænge absorberende plader direkte på væggen. Man kan læse mere om dette i Ethan Winers glimrende artikkel om akustik (læs denne, hvis du overhovedet er interesseret i akustik! Gerne flere gange!!). For at stoppe disse lave frekvenser med plader af fiberglas, så skal man montere disse plader et stykke ud fra væggen. Det er dog ikke så sjovt, at skulle fore en halv meter ind i rummet med lydisolering (så bliver i alle fald min hjemmebio for lille).. I stedet kan man så montere en stående plade med lysabsorberende materiale på skrå over hjørnerne. Så får man både den nødvendige afstand fra væggen for at dæmpe de lave frekvenser, samt fanget de stående bølger, som tit samler sig i hjørner.

Jeg vurderer en variant af dette, de såkaldte Super Chunks, hvor man ikke bare sætter en plade med mineraluld på skrå i hjørnet, men fylder hele hjørnet med mineraluld.

En quick 'n dirty version af denne type basfælde, er at købe en rulle med mineraluld - sørg for at indpakningen er hel og uden huld - dæk eventuelle hulde i emballagen med tape eller lignende, så den er lufttæt. Sæt så bare rullen stående i hjørnet - gerne to-tre i højden - og man skal kunne mærke en stor forskel for de lave frekvenser. Problemet er at denne type quick 'n dirty basfælder har en rigtig, rigtig lav WAF - men man kan skjule disse med fx padsende IKEA-produkter, som i alle fald øger WAF'en en lille smule.. :)

Michael, har du forsøgt at installere Room EQ Wizard? Det er gratis - man skal bare registrere sig på forumet, hvor den findes, og så kan du bare downloade. Der er der masser af hjælp, så du kan få din lydmåler til at kommunikere med din computer.. Bare sørg for, at din computer kan modtage signal på line in, og at den kan spille lyd på dine højttalere, og så burde du kunne få det hele til at spille sammen. Jeg har selv installeret programmet, og der var ingen problemer med at måle lyd via en mikrofon. Jeg skal dog hellere køre det via en rigtig lydmåler - mikrofonen fungerer ikke godt nok i denne sammenhæng.

T.


__________________
File not found. Fake it (Y/N)? _
Til top Vis Techtor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Techtor
 
Gyzz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 April 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 81
Sendt: 11 Februar 2007 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Hej Techtor

Min erfaring er at hvis du vil de dybe toner til livs (og det vil du sikkert) skal der bruges et tykt lag  lydabsorberende materiale, med høj densitet. Det jeg umiddelbart har forsøgt mig med er Hammerichs Troldtekt loft/vægplader, dels monteret på væg ved lærred, og i hjørner mellem front og baghøjtalere, og det har hjulpet gevaldigt.

Jeg har endnu ikke fået målt på mine dybere toner, men jeg er sikker på at det ikke er blevet værre .

Du kan læse en del om hvordan ting kan gøres, og hvor meget effekt det evt. vil give, her:

http://www.akustikskolen.dk/sw6261.asp

Jeg har i min væg ca. 200-300mm, og i hjørner ~300.

Til top Vis Gyzz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gyzz
 
Techtor
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 191
Sendt: 11 Februar 2007 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Hej, Gyzz

Tak for rigtig interessant link - spændende! Man kan også her tydelig se, at det vigtigste for at absorbere de dybe frekvenser er afstanden til væggen, og først dernæst tykkelsen på materialet. Absorberingen af de dybe frekvenser er markant bedre med absorptionsmaterialet lidt ud fra væggen end direkte på betonen.

Jeg dog ikke sikker på, om det vigtigste er høj densitet (målet er jo ikke at reflektere lyden, men at absorbere den), men hellere at have et tykt lag med absorberende materiale ud fra væggen. Vel - der behøver ikke være mellemrum, man kan sagtens fylde op med mineraluld, men der skal eksistere lydabsorberende materiale et stykke ud fra væggen for at kunne få ram på de dybe frekvenser.

Jeg skal checke lidt om priser og sådant noget - måske mineraluld med troldtekt på et par vægge, og super chunks i hjørnerne, skjult af troldtekt-plader? Kan blive meget pænere end noget burlap (hvad hedder det på dansk? 'Strie' på norsk).. Mmmh. WAF.



__________________
File not found. Fake it (Y/N)? _
Til top Vis Techtor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Techtor
 
Techtor
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 191
Sendt: 14 Februar 2007 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Gyzz skrev:
Jeg har i min væg ca. 200-300mm, og i hjørner ~300.


Hej, Gyzz.

Hvordan har du lavet lyddæmpningen hos dig? 200-300mm med hulrum?
Har du så kun troldtekt, eller har du troldtekt med mineraluld bag? I så fald - har du fyldt op med mineraluld, eller er der fx plader på 50-100mm? Og i så fald - hvad for et materiale? Rockfon, 'vanlig' Rockwool eller måske andet?



__________________
File not found. Fake it (Y/N)? _
Til top Vis Techtor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Techtor
 
ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3488
Sendt: 14 Februar 2007 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

At få radioshacken til å fungere sammen med REW er ikke så voldsomt svært, men det kan virke lidt uoverskueligt ved første øjekast.

www.hometheatershack.com findes der både guides, og forum hvor man kan få hjælp fra ekspertbrugere.

Eller så kan man spørge mig, men jeg skal først købe en ny laptop før jeg har REW oppe og køre på nyt.

I emnets anledning er der nogen der har lavet en meget grundig test af Behringer BFD VS Velodyne SMS-1 her

http://www.avforums.com/forums/showthread.php?t=473613



__________________
Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner
 
greg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 337
Sendt: 14 Februar 2007 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Du kan få "pæne" lydabsorberende plader hér:

http://www.akustikmiljo.se

/Greg

Til top Vis greg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af greg
 
Techtor
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 191
Sendt: 14 Februar 2007 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

mhansen skrev:

Hvis du kan få den Radiosharck lydmåler til at fungere sammen med en computer, så må jeg lige have et par intrukser. Det er samme jeg har og kan ikke få til at fungere som du beskriver.


Hej, Michael.

Jeg fik i går aftes min RadioShack lydmåler hjem, og havde overhovedet ingen problemer med at installere og køre REW. Bare download nyeste version herfra (last også korrekt .cal-fil ned) og følg trindene i den udmærkede online help guide..

Øv - der var som forventet nogle grimme dips og peaks, som også ændret sig totalt rundt om i rummet..

..Men der er da også derfor, at jeg skal forbedre akustikken!


I andre nyheder skal jeg også melde, at støjen bagi 43-bussen er på 80-82 dB når den står stille, og 88-92 dB, når den kører. S-toget er til sammenligning mere behagelig, med sine 74-76 dB stillestående og 78-80 dB i fart. Med C-vægtning, vel å mærke - toget vil formodentlig være på lavere decibelniveau med A-vægtning.
Lige fået ny decibelmåler? Jeg?


__________________
File not found. Fake it (Y/N)? _
Til top Vis Techtor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Techtor
 
Gyzz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 April 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 81
Sendt: 14 Februar 2007 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Hej Techtor

Jeg tænkte nok at du ville have lidt yderligere beskrivelse på mine fabler

Men jeg tror det nemmeste er nogle billeder til at starte med:

[ /img]http://img443.imageshack.us/img443/7320/img10081nu9.jpg[ /img]

[ /img]http://img240.imageshack.us/img240/9807/img10092su0.jpg[ /img]

[ /img]http://img443.imageshack.us/img443/1125/img10103co4.jpg[ /img]

Skal lige tjekke at det virker

Til top Vis Gyzz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gyzz
 
MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 December 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 539
Sendt: 14 Februar 2007 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Gyzz skrev:

Hej Techtor

Jeg tænkte nok at du ville have lidt yderligere beskrivelse på mine fabler

Men jeg tror det nemmeste er nogle billeder til at starte med:

[ /img]http://img443.imageshack.us/img443/7320/img10081nu9.jpg[ /img]

[ /img]http://img240.imageshack.us/img240/9807/img10092su0.jpg[ /img]

[ /img]http://img443.imageshack.us/img443/1125/img10103co4.jpg[ /img]

Skal lige tjekke at det virker



Er det bedst at de der der sidder i loftet sidder hele vejen rundt, eller skal det kun være bestemte steder? Og de plader på væggen, der har jeg set andre der har sådan nogle trekantede nogen i stedet. Der var pladen i loftet mener jeg.

Hvad er det du gør på billede 2? Kan ikke se hvad for noget af det der er lydisolerende...
Jeg kan slet ikke åbne billede 3.


__________________
Bio á la MaX
Til top Vis MaXer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MaXer
 
Gyzz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 April 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 81
Sendt: 14 Februar 2007 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Nå, det gik ikke helt som forventet, men hvis du trykker på linksne, kan du se hvordan der ser ud i min "bio"(projekt).

Bagvæg(bag lærred) : væggen som du ser af troldtekt er rykket frem med 300mm bag lærred, og skråner ud mod væggene og ender med 200mm i tykkelsen. Håber at billedet forklarer lidt bedre   

Hjørne "Traps": to troltekt plader i forlængelse i alt 2,4m monteret med 45° på sidevæg, hvilket giver ca. 30cm i dybden.

Væg "Traps": troldtekt monteret direkte på vægge.

Både bagvæg og hjørne traps er helt fyldt med almindelig rockwool, da det stadig skulle give en effekt, og det var en del nemmere at lave på denne måde. Jeg har som det er nu brugt til bagvæg og hjørner ca. 4 batts , så det bliver sku hurtigt til noget.

Jeg har desværre ikke fået lavet nogle målinger da jeg ikke er helt færdig med projektet, men det har hjulpet gevaldigt, det er som at gå ind under et tykt tæppe, når man går ind i bioområdet, så det har ikke været forgæves.

NB.: jeg skal lige have skåret lidt mere grå Troldtekt plade til omkring center højtalere, så ingen beske kommentarer om det

Til top Vis Gyzz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gyzz
 
Gyzz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 April 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 81
Sendt: 14 Februar 2007 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

nu tror jeg at jeg har fundet fidusen

det skulle umiddelbart være mest effektivt at sætte lyddæmpning i hjørner da der står flest bølger der.

 

Til top Vis Gyzz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gyzz
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes