Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. april 2024 | 08:52   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: DIY strømskinne (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 December 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 548
Sendt: 06 Juli 2007 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

Ja så har jeg også været igang med at lave en ny strømskinne til mit anlæg, i håbet om at vride lidt ekstra ud af det.

Det skal siges jeg er autoriseret El installatør, og til dagligt arbejder som PLC programmør/projektleder.

Tanker bag.

Som nogle ved, og nogle snakker om  så findes der en del støj på lys nettet, hvor specielt 3. harmoniske strømme er til gene, for at komme uden om dem, og andre harmoniske så ville jeg bygge en med netstøjfilter, og da jeg til dagligt handler med RS components, ja så var det naturligt at kontakte dem, her fandt vi et filter som skære alt væk i området 50 ->400 hz, desvære fantes de kun op til max 6A

Da jeg ønsker at lave en med 10 udtag ja så ville jeg bruge 2. sælve kassen skulle være en metal kasse, men størelsen på den kommer lidt an på hvilke brønne jeg ku få fat på.

Jeg havde lagt mig fast på at bruge Schuko stik, da kontakten i stikkene er yderst god. Jeg kontaktede så Solar og fik tilsendt en prøve på deres eneste model som kunne monteres i en tavle låge

nemlig denne

som man kan se er den beregnet til udendørs brug, og ikke yderlig køn. Men da det var det eneste de havde af denne type ja så var valget entlig ret nemt, der er jo heller ikke nogen der siger den skal ligge fremme. Alt i den gode sags tjeneste.

Nå men her er lidt yderlig billeder.

først skulle der logges ud til alle udtagene

sådan ser låget ud fra undersiden

forsynings brønden set ude fra

alt cabeling inde i dåsen er udført med 2,5mm2 montageledning (flerkåret)

til en række klemmer som er monteret på en DIN skinne i bunden, og så med en kortslutnings laske i dette giver en såkaldt "stjerne forbindelse" om der er nogen mening i det må være op til den enkelte personligt tror jeg ikke på det men nu var jeg igang og kunne lige så godt gøre det, så kan jeg da også tillade mig at kommentere på det.

forbindelse til EMC brøndene er udført i issoleret kabelsko

sådan blev resultatet, som jeg er ganske tilfreds med.

 

Ydermere så vil jeg skifte alle kabler til div. apperarter til noget 3G2,5 mm2 Skærmet maskinkabel

samt at jeg vil bruge denne type stik

Lytte indtryk må komme senere da jeg ikke har haft tid til at sætte mig ned og lave en ordenlig lytning på det, men det kommer, skal også først lige have udsiftet alle kablerne først.

 

Håber på nogle kommentare da det har taget en del tid, så kom med dem gode som dårlige, do har emnet det med at ende i mudderkast, så bevar venligst en sober tone, men kom endelig med kritik også.



__________________
Mit setup Palau Blaugrana og Film

Til top Vis Visca Blaugrana's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Visca Blaugrana
 
plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 19 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 976
Sendt: 06 Juli 2007 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

Det ser ufattelig lækkert ud - man kan godt se at du har prøvet at trække kabler og ledninger et par gange før

Et enkelt kritikpunkt af de mere kosmetiske: Jeg ken bedst lide når alle skruekærvene vender den samme vej, det gir lissom lige prikken over i'et

Til top Vis plafitracer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af plafitracer
 
don dario
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2317
Sendt: 06 Juli 2007 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

Hej..

Det ser godt ud.. godt solidt håndværk!

Kunne du ikke smide lidt priser ind på de forskellige ting eller bare en c færdig pris på projektet:-)

MVH
Don
Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario
 
Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 December 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 548
Sendt: 06 Juli 2007 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

tak tak

Ang det med kærvene, selvfølgelig hvordan ku jeg overse det :) rettes right away.

prisen huh jo det kan jeg da, men det bliver netto priser, dertil skal ligges moms fortjæneste hos mellemled osv. jeg kan oplyse at jeg har givet lige under 1/3 af netto prisen, da jeg er sikker på at den ellers vil blive for dyr

EMC apperartstik 2 stk a 199,-

kasse a 100,- (ca)

klemmer 15,- (ca)

Schuko stikbrønde 10 stk a 29,-

Shuko stikpropper 10 stk a 39,-

YSY styrekabel a 16 kr meteren

 

Men igen hvis det er menigmand som handler hos en elektrikker, så er det en helt anden pris..

 



__________________
Mit setup Palau Blaugrana og Film

Til top Vis Visca Blaugrana's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Visca Blaugrana
 
don dario
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2317
Sendt: 06 Juli 2007 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Visca Blaugrana skrev:

tak tak


Ang det med kærvene, selvfølgelig hvordan ku jeg overse det :) rettes right away.


prisen huh jo det kan jeg da, men det bliver netto priser, dertil skal ligges moms fortjæneste hos mellemled osv. jeg kan oplyse at jeg har givet lige under 1/3 af netto prisen, da jeg er sikker på at den ellers vil blive for dyr


EMC apperartstik 2 stk a 199,-


kasse a 100,- (ca)


klemmer 15,- (ca)


Schuko stikbrønde 10 stk a 29,-


Shuko stikpropper 10 stk a 39,-


YSY styrekabel a 16 kr meteren


 


Men igen hvis det er menigmand som handler hos en elektrikker, så er det en helt anden pris..


 



Uha det løber lidt op kan jeg se for en grønskolling som mig:-) men jeg må bare hoste op.. vil lave noget lign når jeg får tid!!

MVH
Don
Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario
 
PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1374
Sendt: 06 Juli 2007 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Hej.

Det ser rigtigt godt ud. Sådan en el-kyndig som dig kan måske svare på, hvordan man evt. kunne implementere et relæ der virker via 12v dc trigger på en av-receiver? Er lidt i tvivl om hvilket relæ man skal vælge når man surfer rundt hos elfa.

på forhånd tak, Per.

Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2
 
3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1930
Sendt: 06 Juli 2007 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

ja, den er da i den grad gennemført

 



__________________
Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted
 
McFrede
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Maj 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 06 Juli 2007 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Nu ved jeg ikke helt, men ville det give mening at sætte et filter på hvert stikudtag? Min tanke er at du undgår støj fra forsyningsnettet og ind til dåsen (jeg taler her om STIK-dåsen), men hvad med apparaterne imellem?
Jeg har læst at fjernsyn skulle kunne give en del støj, men ved ikke hvor grelt det er med mit eget plasma...

Jeg ved at netstrømsstøj er et meget debateret emne, og er ikke sikker på jeg selv vil kunne høre forskel, men er alligevel lidt interesseret...

Til top Vis McFrede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McFrede Besøg McFrede's Websted
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 06 Juli 2007 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Så mangler du bare at få trukket et seperat kabel fra sikringsboksen, så anlægget får sin egen "gruppe" på eltavlen 

 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 December 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 548
Sendt: 07 Juli 2007 kl. 10:34 | IP-adresse registreret  

@PHN2

Ang et relæ, så skal du bruge et relæ med en 12 spole og som så skal kunne trække 10/13A her findes der uanede af muligheder, men hvis du gerne vil have det skal jeg gerne finde elnummere på det.

ang det med filter for hver stik, så kan jeg godt se en ide i det, men valgte simpelthen at det var overkill, men jeg er også temlig skeptisk over for dette, men nu havde jeg mulighed for at komme billig til komponenterne, og så skal der da leges lidt :)

@musius

true, det gør jeg men det bliver nok ikke lige nu da jeg sidder i en lejet lejlighed, men jo det ku da lade sig gøre, efter nærmere eftertanke er det faktisk ikke så umuligt, måske hvis man gjorde sådan.. ja måske  Det ender det sgu nok med, ahh ro på måske jeg lige skulle finde ud af om der er nogen effekt ved det, man ku da starte med at rulde et kabel ud på gulvet en dags tid og se om det giver noget..



__________________
Mit setup Palau Blaugrana og Film

Til top Vis Visca Blaugrana's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Visca Blaugrana
 
PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1374
Sendt: 08 Juli 2007 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

Hej.

ang. relæet, vil man så ikke kunne bruge ét med 230v, som tænder via receiverens 230v outlets?

Skal man ikke bruge kiprelæer via 12 v dc triggerne?

mvh. Per.

Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2
 
jensby
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 387
Sendt: 08 Juli 2007 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

Spændende tråd - jeg gjorde lidt samme øvelse med en Thorsmann kanal i alu, så det hele er lukket inde, og opdelt med 2 kamre, en til strøm, og en anden til signalerne...

Glæder mig til at høre om du oplever en positiv forbedring med filtrene, det er jo meget en religions sag om de virker, eller kun indsætter en længere kæde tilbage til elværket. Det må lyttetest jo svare på!!

Men men, det der rigtig rykkede hos mig, var da el-installatøren kom forbi, og monterede en ny tavle, således anlægget fik sine helt egne grupper (inde i cirklen)...
Så nu har effektforstærkerne deres helt egen gruppe, og så kører kilderne og TV'et på en anden gruppe, det virkede

Han synes godt nok det var lidt voldsomt med 2 x 13 amp grupper (plus den alm. 13 amp gruppe til lys og stikkontakter), og 2 nye 3x2,5mm2 kabler i en 24 kvm2 stue, men efter at have set strømtrækket til anlægget når der rigtig gives gas, var han helt med på ideén ... heldigvis

/Jensby

Til top Vis jensby's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensby
 
due85
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Februar 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 46
Sendt: 08 Juli 2007 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Spændende tråd det her. Normalt kigger jeg kun, men nu fik jeg lyst til at skrive lidt. Er selv i lære som elektriker, så kender lidt til kvadrater osv.

Lavede for nylig en opsætning med seperate jordspyd til musikken kun. Men kunne læse at i "kun" har fremført 3x2,5. Jeg trak en 4 x 10 =) Ordentlig M...F...  Set i bakspejlet ville det være rigeligt med mindre og så bruge et armeret kabel i stedet, for at undgå lidt støj måske.

Dette kabel er forsikret med 1 x 35A smeltesikring. Men ud fra hvad jeg har kunnet læse mig til, og ud fra egen mening så skal man kun bruge automatsikringer. Men hovedkablet skulle jo forsikres, så flaskehalsen er ikke de 35A.

Derefter sidder seperat HPFI, og en 13A automatsikring. Fordelen ved automatsikringen er at man undgår strømmen skal gennemløbe en tynd tråd. (=flaskehals)  Den er nemlig opbygget som en kontakt. Selvfølgelig skal man have det på seperat HPFI, for hvis der går vand i udendørslamperne, så kan man stadig høre musik

I stuen er sat en elegant alu-kanal op med 15 stik, til det "mindre" Linn-setup.

Jeg kan senere følge op med billeder.



Hilsen Michael Due


Til top Vis due85's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af due85
 
Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 December 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 548
Sendt: 08 Juli 2007 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Hej

 

@PHN2

Det kommer lidt an på hvordan den "udgang" du vil bruge virker, umidelbart ku jeg forestille mig at den giver et 12Vdc signal ud når reciveren er tændt, men det må en kontrolmåling kunne svare på.

 

@jensby

Ja jeg har spekuleret lidt på en seperart gruppe, men nu ser vi lige, kommer lidt an på hvor længe jeg bliver boende, jeg har en engelsk kæreste, hvor vi snakker om at flytte sammen, så ku godt ske at det bliver i England istedet, men nu ser vi.

Men skulle det være er der så nogen der ved hvor meget spændings fald en Sub laver når den virkelig arbejder?

efter midlertidige MEGET midlertidig lytninger, syntes jeg har givet et lille løft på bassen men det kan også bare  være hjernen der spiller et pus (hælder jeg til), men jeg har ikke fået skiftet alle kabler endnu. kun til CD og effekt.

Når det er udskiftet det hele får jeg et par venner på besæg som også lige skal give deres kommentar med.

 

 



__________________
Mit setup Palau Blaugrana og Film

Til top Vis Visca Blaugrana's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Visca Blaugrana
 
Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 December 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 548
Sendt: 08 Juli 2007 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

due85 skrev:
Spændende tråd det her. Normalt kigger jeg kun, men nu fik jeg lyst til at skrive lidt. Er selv i lære som elektriker, så kender lidt til kvadrater osv.

Lavede for nylig en opsætning med seperate jordspyd til musikken kun. Men kunne læse at i "kun" har fremført 3x2,5. Jeg trak en 4 x 10 =) Ordentlig M...F...  Set i bakspejlet ville det være rigeligt med mindre og så bruge et armeret kabel i stedet, for at undgå lidt støj måske.

Dette kabel er forsikret med 1 x 35A smeltesikring. Men ud fra hvad jeg har kunnet læse mig til, og ud fra egen mening så skal man kun bruge automatsikringer. Men hovedkablet skulle jo forsikres, så flaskehalsen er ikke de 35A.

Derefter sidder seperat HPFI, og en 13A automatsikring. Fordelen ved automatsikringen er at man undgår strømmen skal gennemløbe en tynd tråd. (=flaskehals)  Den er nemlig opbygget som en kontakt. Selvfølgelig skal man have det på seperat HPFI, for hvis der går vand i udendørslamperne, så kan man stadig høre musik

I stuen er sat en elegant alu-kanal op med 15 stik, til det "mindre" Linn-setup.

Jeg kan senere følge op med billeder.



Hilsen Michael Due


4x10??? det lydder direkte vanvittig/unødvendig, men det er du jo selvfølgelig også selv inde på.

Nu siger du med sepperatr jord? hvorfor dog det? og har du lavet udligninger mellem det? ellers vil det da give forskellig potientiale mellem de 2 udlignings forbindelser..

og forskel mellem smelte sikringer og automatsikringer? helt ærlig det tror jeg ganske simpelt hen ikke på. her ku det være gyldet med en test af uvildiger personer som kunne bakke det op, men det er nok desvære ikke helt nemt



__________________
Mit setup Palau Blaugrana og Film

Til top Vis Visca Blaugrana's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Visca Blaugrana
 
due85
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Februar 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 46
Sendt: 08 Juli 2007 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Jeg har bare lavet to spyd i haven nogle meter fra hinanden for at opnå bedre jordforbindelse. De er begge forbundet sammen.

Med hensyn til autosikringer eller den type man kan købe hos hifi-forhandlere, som er "super-100%ren-lyd-kobber" den kunne jeg godt tænke mig selv at se om der er forskel på. Men teoretisk set tror jeg mest på autosikringen. Jeg har opbygget det med råd fra en elektriker som har prøvet det meste af, og ud fra hans erfaringer blev endte installationen at blive således.

Glemte at skrive, at man godt kan fordele sine apparater på flere grupper, bare det er samme fase. Ellers ligger de forskudt i forhold til hinanden.
Til top Vis due85's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af due85
 
Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 December 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 548
Sendt: 14 Juli 2007 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Så har jeg fået skiftet kabler i setupet, og lyttet lidt mere seriøst, og jo der er en forskæld, ked at f at sige det, men den er der. At jeg så ikke oplever den så voldsom som nogle herinde gør den til ja det skal jeg ikke kloge i, dog tror jeg at det skyldes at jeg har fået filtreret den støj væk som køleskabet giver (ja jeg er godt klar over at det ikke er smart at det sidder på samme fase)

i bund og grund lydder det som det lydder kl 2 om natten, men nu hele dagen skønt.

Dog ved jeg ikke om der vil være nogen ide i at skifte kablet på min dvd afspiller, og hvis jeg gør det, så ryger garantien vel også??

 

@DUE85

spændende diskution du ligger op til. har fase forskydningen (cos phi) noget at sige når vi snakker anlæg, mit klare svar er nej, men hvem ved VooDoo'en lever



__________________
Mit setup Palau Blaugrana og Film

Til top Vis Visca Blaugrana's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Visca Blaugrana
 
don dario
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2317
Sendt: 14 Juli 2007 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

det skærmede maskin kabel hvordan ville du forbinde det i et net kabel... dvs i apperat enden og i brønden? skærmen hvordan forbinder du den?



MVH
Don
Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario
 
hifihuset.dk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Hifihuset.dk

Bruger siden: 24 December 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 312
Sendt: 14 Juli 2007 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Hvad gør du så med jord til de stik som ikke er Shuko-type?



__________________
Forhandler af Pathos, Gamut
WEBSIDE:http://www.hifihuset.dk/Velkommen.html
Til top Vis hifihuset.dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifihuset.dk Besøg hifihuset.dk's Websted
 
Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 December 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 548
Sendt: 14 Juli 2007 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

i apperartet har jeg lavet et 20 mm hul og brugt en EMC forskruning, og i schuko enden har jeg forbundet skærmen med jord.

 

@hifihuset,

jeg har skiftet alle kabler ud med den type som der er vist på et af billederne, og monteret dem med schuko stik



__________________
Mit setup Palau Blaugrana og Film

Til top Vis Visca Blaugrana's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Visca Blaugrana
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes