Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. april 2024 | 02:00   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Båååt Horn !...... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Carsten S Chr
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. Schmidt Audio

Bruger siden: 05 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 478
Sendt: 07 August 2007 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

Hej !........

 

Findes der velspillende hornhøjttalere ?........

 

Jeg har lagt øre til flere såkaldte High End hornhøjttalere – i flæng kan nævnes: Avantgarde, Acapella m.fl. !......... Har også hørt adskillige Lowther baserede konstruktioner !............

Sidstnævnte (Lowther baserede hornhøjttalere) hører så absolut til i den allerværste kategori – nasale og råbende – ikke godt !........

 

Avantgarde og Acapella: jeg forstår ikke hvad folk hører i dem (er dog klart bedre end Lowther baserede hornhøjttalere) !.......... De repræsenterer dog desværre alle de svagheder, man  med lidt sund fornuft kan forestille sig, som resultatet af en tragt foran lydkilde !........ Ikke noget jeg kunne holde ud ret længe !.......... Endvidere er naturligt perspektiv noget man den grad må give afkald på !........ High End uden perspektiv ??????....... Jeg forstår det ikke !.........

 

Der findes også bagladehorn !.......... Jeg har en enkelt gang hørt et sæt (hjemmebyg) der var rimeligt fornuftigt afstemt !.......... Her slipper man næsten helt for tragtlyden !......... Så kunne det måske være !........

 

Så på bundlinien står der: hvis det absolut skal være horn, så er bagladehorn måske den ideelle løsning !...........

 

Horn har som princip mange indlysende fordele !......... Hvis bare de kunne føres ud i praksis !.........

 

Venter spændt på jeres erfaringer !.......

 

Mvh



__________________
Mvh

Carsten Schmidt Christensen
Til top Vis Carsten S Chr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Carsten S Chr
 
Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2173
Sendt: 07 August 2007 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Må desværre nok give dig ret.

Min erfaringskilde er Lowtherbaseret Hørning Agathon. Her var rigelig mellembas med fin dynamik, men ellers en skinger klangkarakter som jeg tror man skal have et meget specielt anlæg og dertilhørende specefikt dæmpet lytterum for at få til at fungere.

Derudover er det de mellemste modeller fra Avantgarde.

MEN!!!!!

Afskriv ikke princippet før du har fået demonstreret et anlæg hvor sælgeren virkelig kan sige at her lyder det optimalt, eller som det er meningen det skal lyde.

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury
 
Carsten S Chr
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. Schmidt Audio

Bruger siden: 05 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 478
Sendt: 07 August 2007 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:

Må desværre nok give dig ret.

Min erfaringskilde er Lowtherbaseret Hørning Agathon. Her var rigelig mellembas med fin dynamik, men ellers en skinger klangkarakter som jeg tror man skal have et meget specielt anlæg og dertilhørende specefikt dæmpet lytterum for at få til at fungere.

Derudover er det de mellemste modeller fra Avantgarde.

MEN!!!!!

Afskriv ikke princippet før du har fået demonstreret et anlæg hvor sælgeren virkelig kan sige at her lyder det optimalt, eller som det er meningen det skal lyde.

Jeg afskriver bestemt ingenting på forhånd !........

Hvor mener du man kan få sådan en demo ?.........

Mvh



__________________
Mvh

Carsten Schmidt Christensen
Til top Vis Carsten S Chr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Carsten S Chr
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 07 August 2007 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

jeg må indrømme at jeg også med stor undren lyttede til avantgarde horn på messen i 06 ! mine duelund horn er muligvis ikke high end og mange vil sikkert finde at jeg ikke har afstemt dem korrekt men i mine øre lyder de langt mere naturligt end avantgarde og de er ikke nasale - tværtimod står stemmer nærmest ciseleret  medens musikken bliver leveret med masser krop - men igen  duelund er fra 77 og altså både oldschool og  kæmpe store.


__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
ICEP
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 December 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 38
Sendt: 07 August 2007 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Carsten S Chr

SP Technology andvender en form for horn, nemlig en Waveguide. Monteret med en en tomme diskant, der spiller fra 600-750Hz afhænig af modellen. Waveguide lider ikke af de sædvanlige hornlyde. Udnytter derimod de positive elementer fra hornladning. SP Tech formår at frembringe en meget jævnt frekvensgang, med fantastisk overgang ned til bassen. Det mest dynamiske og realistiske jeg nogensinde har hørt, selv fra de mindre modeller.

Andre former for horn, nej tak.

 

MVH

Smith



__________________
BS
Til top Vis ICEP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ICEP
 
Carsten S Chr
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. Schmidt Audio

Bruger siden: 05 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 478
Sendt: 08 August 2007 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

ICEP (Smith) !.......

Jeg kender udmærket SP Technology's højttalere - at kalde deres Waveguide for et horn, er måske lige i overkanten - under alle omstændigheder er det helt ude i ydergrænsen af definitionen.

Har aftalt at jeg en gang ved lejlighed kigger forbi Studio Sound (en af de 2 mest seriøse forhandlere i danmark - Audio Consult er den anden).

Mvh



__________________
Mvh

Carsten Schmidt Christensen
Til top Vis Carsten S Chr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Carsten S Chr
 
ICEP
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 December 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 38
Sendt: 08 August 2007 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

 

Carsten S Chr

Du har ret horn og horn det er måske en tilsnigelse. Men akustisk forstærker den dog, fra delefrekvensen og op.

Et besøg besøg hos StudioSound er garanteret turen værd.

 

MVH

Smith

 



__________________
BS
Til top Vis ICEP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ICEP
 
hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 387
Sendt: 09 August 2007 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

.
.
Hey, hvor er horn-brigaden blevet af??
.
.
Til top Vis hasselbaink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselbaink
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 09 August 2007 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

hasselbaink skrev:
.
.
Hey, hvor er horn-brigaden blevet af??
.
.


de er ovre på horn og rør og overgår hinanden i hvor dyre drivere de bruger da jeg er den eneste der vist aktivt spiller på Duelund egoist horn er det svært at starte en debat på baggrund af dem - men jeg er da også bare lige glad - æh bæ


__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 387
Sendt: 10 August 2007 kl. 08:08 | IP-adresse registreret  

.
.
Ha ha, bum bum...
Jeg savner lidt polemik her i agurketiden.
.
.
Til top Vis hasselbaink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselbaink
 
Carsten S Chr
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. Schmidt Audio

Bruger siden: 05 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 478
Sendt: 25 August 2007 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

Hej !.......

Kan ikke forstå, at der ikek er flere horn tilhængere der giver deres besyv med i denne tråd !........

Jeg er meget interesseret i om der er nogle der har fået sådanne systemer til rigtigt at lykkes !.......

Mvh



__________________
Mvh

Carsten Schmidt Christensen
Til top Vis Carsten S Chr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Carsten S Chr
 
Sund
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1635
Sendt: 25 August 2007 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

Jeg har et sæt kvartbølgehorn med Fostex FE 164 enheder i.

Og jeg synes de spiller fremragende, især efter at der kom et lille baffelstepfilter på dem.

Men jeg har det samme problem med dem som med så mange andre højttalere, specielt dem der er baseret på andre principper end den almindelige dynamiske, at der er meget de er ligefrem fantastiske til at gengive, men at de har nogen mangler der gør at de ikke er en højttaler man kan nøjes med som den eneste ene.

Derfor har jeg et par forskellige højttalere at bytte ude med med mellemrum, så er der altid en der passer til "humøret".



__________________
mvh sund,

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
__________________
I'm only in it for the music.
Til top Vis Sund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sund
 
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Indlæg: 2916
Sendt: 25 August 2007 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

ICEP skrev:

 

Carsten S Chr

Du har ret horn og horn det er måske en tilsnigelse. Men akustisk forstærker den dog, fra delefrekvensen og op.

Et besøg besøg hos StudioSound er garanteret turen værd.

 

MVH

Smith

Hvis der sker en akustisk transformation så er der tale om et horn. Konusmembraner udviser også en delvis hornladning i dele af frekvensområdet, dobbeltmembraner er vel det bedste eksempel her.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn
 
MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Bruger siden: 13 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 963
Sendt: 25 August 2007 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
ICEP skrev:

 

Carsten S Chr

Du har ret horn og horn det er måske en tilsnigelse. Men akustisk forstærker den dog, fra delefrekvensen og op.

Et besøg besøg hos StudioSound er garanteret turen værd.

 

MVH

Smith

Hvis der sker en akustisk transformation så er der tale om et horn. Konusmembraner udviser også en delvis hornladning i dele af frekvensområdet, dobbeltmembraner er vel det bedste eksempel her.



Ja, enig Bjørn, og dermed må konstruktioner som Tannoy og KEF vel også betragtes som horn, da bas/mellemtonen udfører en akustisk transformation for den centerplacerede diskant... Eller..?

Til top Vis MortenB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenB
 
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Indlæg: 2916
Sendt: 25 August 2007 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

TRX850 skrev:
bjørn skrev:
ICEP skrev:

 

Carsten S Chr

Du har ret horn og horn det er måske en tilsnigelse. Men akustisk forstærker den dog, fra delefrekvensen og op.

Et besøg besøg hos StudioSound er garanteret turen værd.

 

MVH

Smith

Hvis der sker en akustisk transformation så er der tale om et horn. Konusmembraner udviser også en delvis hornladning i dele af frekvensområdet, dobbeltmembraner er vel det bedste eksempel her.



Ja, enig Bjørn, og dermed må konstruktioner som Tannoy og KEF vel også betragtes som horn, da bas/mellemtonen udfører en akustisk transformation for den centerplacerede diskant... Eller..?

Ja da, og Seas enhederne, basmembranen fungerer som horn for diskantmembranen. Men også på en ganske almindlig enhed vil membranen fungere som horn for den energi der udstråles fra centerdomen/støvhætten. Både amplitude og fase (2 sider af samme sag) kan jo direkte styres af membranens facon hvilket også var årsagen til at Steen Duelund i sin tid begyndt at fremstille egne membraner.

Det lykkedes faktisk Steen at bygge et sæt "ægte" fuldtoneenheder med en enkelt membran, godt nok en lamineret membran, men uden dobbetkegle) Enhederne endte hos en ejer af et sæt af Steen gamle cementhorn. Det der gjorde Steen yderst tilfreds var at amplituden var fuldstændig jævn til over 20kHz fra en 8" enhed. 

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn
 
heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 1341
Sendt: 25 August 2007 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

Men hvorfor laves der ikke horn/tragter, man sætter foran bånd ?

Så vil følsomheden jo øges en del, som mange gange er et problem mht bånd og lyden der bliver forstærket, er jo fra start bedre end "alm" drivere

Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 25 August 2007 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

heltny skrev:

Men hvorfor laves der ikke horn/tragter, man sætter foran bånd ?

Så vil følsomheden jo øges en del, som mange gange er et problem mht bånd og lyden der bliver forstærket, er jo fra start bedre end "alm" drivere

Jamen det gør der skam også. Især hos studie monitors har det været brugt, og også de gamle gamme diskanter bruger horn, ligesom air motion transformers også anvender hornladning.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 25 August 2007 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

Ja da, og Seas enhederne, basmembranen fungerer som horn for diskantmembranen. Men også på en ganske almindlig enhed vil membranen fungere som horn for den energi der udstråles fra centerdomen/støvhætten. Både amplitude og fase (2 sider af samme sag) kan jo direkte styres af membranens facon hvilket også var årsagen til at Steen Duelund i sin tid begyndt at fremstille egne membraner.

Det lykkedes faktisk Steen at bygge et sæt "ægte" fuldtoneenheder med en enkelt membran, godt nok en lamineret membran, men uden dobbetkegle) Enhederne endte hos en ejer af et sæt af Steen gamle cementhorn. Det der gjorde Steen yderst tilfreds var at amplituden var fuldstændig jævn til over 20kHz fra en 8" enhed. 



Bjørn, Kan du husk om Duelund lavede modifikationer på Coral Beta 8 - og i givet fald med et godt eller skidt resultat? Fjernede han fx "sølvspydet" på den ?


__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
kbsp
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 April 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 14
Sendt: 26 August 2007 kl. 01:24 | IP-adresse registreret  

Citér:


Bj�rn, Kan du husk om Duelund lavede modifikationer p� Coral Beta 8 - og i givet fald med et godt eller skidt resultat? Fjernede han fx "s�lvspydet" p� den ?

Fase-plug'en på Beta 8'en kan skrues ud, så kan der prøves med andre ditto.
Coating af membranen er også en rigtig god idé, hvis man ved, hvad man er oppe imod.
Google er din ven.

Hvor horn-fyrene er henne?
Bl.a. her: http://fullrangedriver.com, http://www.diyaudio.com/


__________________
/Kim
Til top Vis kbsp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kbsp
 
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Indlæg: 119
Sendt: 26 August 2007 kl. 07:34 | IP-adresse registreret  

Det er rigtig at mange hornhøjtaler lyder nasale/råbende (gå en tur i en THX bio og hør underdimensioneret horn ), problemet er at hornet spiller over et for stort frekvens område, men skulle jeg vælge imellem horn og en 6.5"+1" højtaler , ville jeg klart foretrække horn og så leve med de fejlde de måtte ha'.
Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes