Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. maj 2024 | 22:50   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Krystalstyret LP-kalibrator (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1279
Sendt: 29 Februar 2008 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Mimmers derude!

Efter en pause er her igen "lidt lyd" fra kaninen

Ja, det her er i sandhed et "micro-projekt" og har man alle dele kan det laves på et par timer.
Jeg havde et Velleman K2656 (crystal time base) liggende oprindeligt tiltænkt andet formål, men det afhang af så meget og blev droppet, men der havde jeg altså købt sættet.

Jeg har imidlertid en Sharp Optonica direct drive drejebænk (en rigtig fin japaner fra 70'erne) og det kan godt være det ikke betyder så meget til dagligt, men når jeg gerne vil indspille en plade på computeren har jeg det sådan, at så skal det bare være *perfekt*. Det irriterer mig nemlig, at selvom pladespilleren kan finjusteres og er udstyret med en rand så man kan stille den korrekte hastighed, så er lyskilden en glimlampe forsynet direkte fra lysnettet. Enhver elektrikker, DIY og hifi-freak ved jo at den kan variere fra 49,5 Hz til 50,5 Hz. Med andre ord, er du uheldig får du justeret hastigheden 1 % forkert.

Jeg kom i tanke om det ubrugte byggesæt og tænkte at det måtte da være oplagt til at justere drejebænken efter. Nok har jeg ikke noget hi-end måleudstyr til at justere den efter, men selvom den worse case er 5-10 sekunder forkert pr. døgn, så vil jeg trods alt aldrig kunne nå så fin justering på pågældende drejebænk uden modifikative ændringer - og med gamle ting vil jeg helst nøjes med at sætte dem i stand, f.eks. skifte elektrolytter, rense mekanik og den slags, så det er alt rigeligt.


Ikke meget at se, blot printet monteret i en kasse med nem plads til 9v batteri, trykknap og lysdiode.
Jumpet til 100 Hz.
Glimlampen i drejebænken lyser jo for hver halvperiode = 100 gange i sekundet, dvs. 100 Hz.


Samlet. Meget minimalistisk og super-nem at bruge


I funktion. Guderne må vide hvorfor farven er så "errie" i det - den skal rigtigt være dyb smaragdgrøn.


Succes! Fungerer jo *perfekt*
Ikke så nemt at se på billedet, men prikkerne står skarpere og tydeligere med den grønne farve.

Nu kan jeg tjekke, at selvom den orange det ene øjeblik svømmer langsomt den ene vej i takt til lysnetfrekvensen, nogle minutter senere den anden vej, så er hastigheden faktisk klippe stabil. Der er nemlig elektronisk regulator i, men altså ikke krystalstyret.

Ja, egenligt kunne jeg jo godt bare fjernet glimlampen og kommet den direkte i pladespilleren og forsynet derfra og med en orange lysdiode (for at efterligne glimlampe-farven), men som sagt længere oppe, så synes jeg gamle og fede ting helst skal bevares så originale som muligt. Og endeligt er der jo risikoen for at få det hele forurenet af en gang højfrekvent digitalstøj og det skal vi jo nødigt have

Er man lidt fræk kan man også bare se diagrammet på Velleman's hjemmeside og lave en på et universalprint, det er en super simpel konstruktion med 2 stk. 40XX cmos kredse, ca. lige så retro som drejebænken selv

Nu er idéen hermed givet videre til andre, der måtte sidde og kede sig et par timer og lige mangler et projekt at fylde tiden ud med
Pris: rundt regnet 200 kr. inkl batteri.


__________________
(\_/)       Mvh Morten
(O.o)      Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < )     PPAv2 - DIY bøf-forst.
Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes