Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. april 2024 | 17:04   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Min diy Thel forforstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1303
Sendt: 28 Maj 2008 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

En Daner Detal er svær at finde, andre alternativer kunne være en Goldmund eks. men tror at prisen let kunne blive 20k for en brugt købt i udlandet.

Prøvede så at købe et af de nævnte moduler da de så spændende ud og lyden var også god syntes jeg, så måtte jeg jo prøve.....set i HiFi sammenhæng er prisen på en sådan modul jo ikke afskrækkende.

Fordelen ved selvbyg er jo at man selv bestemmer valget af komponenter og man kan købe hen af vejen når pengene er der.



__________________
Hilsen JRGW

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW
 
Christian B
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Dobbeltprofil

Bruger siden: 28 Marts 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 35
Sendt: 28 Maj 2008 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

JRGW skrev:

En Daner Detal er svær at finde, andre alternativer kunne være en Goldmund eks. men tror at prisen let kunne blive 20k for en brugt købt i udlandet.

Prøvede så at købe et af de nævnte moduler da de så spændende ud og lyden var også god syntes jeg, så måtte jeg jo prøve.....set i HiFi sammenhæng er prisen på en sådan modul jo ikke afskrækkende.

Fordelen ved selvbyg er jo at man selv bestemmer valget af komponenter og man kan købe hen af vejen når pengene er der.

Jamen du har ret, Detal'en er ikke nem at finde. Jeg har dog svært ved at forstå, at du overhovedet sammenligner Detal'en med Goldmund, for de to ting har i mine ører, absolut intet med hinanden at gøre.

Du har iøvrigt P.B.

Til top Vis Christian B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Christian B
 
JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1303
Sendt: 28 Maj 2008 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke påstået at de var nogenlunde ens, kunne måske godt forstille mig at prøve Goldmund eller Ayre eks, problemmet er bare at duer det ikke så er pengene lidt spildt.

Kan man i det hele taget få noget brugt til eks.10k brugt som virklig leverer varen tvivler lidt....



__________________
Hilsen JRGW

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW
 
Christian B
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Dobbeltprofil

Bruger siden: 28 Marts 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 35
Sendt: 28 Maj 2008 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

JRGW skrev:

Måske det er lidt tydligere hvordan det er lavet med de billeder her:

Image Hosted by ImageShack.us

 

Image Hosted by ImageShack.us

 

Image Hosted by ImageShack.us

Det sidste billed viser den mekaniske montage af bla. lysdioder man kan også ane de 1mm huller med lyslederkabel i forpladen.Det er lavet ved at jeg har fremstillet en boreskabelon som jeg har spændt på henholdsvis kanalomskifter og volumekontrolen.Begge har været monteret i forpladen hvor jeg så har boret for med skabelonen.

Problemmet er bare at lave det præsist og også at passe på mht. at bore 1mm huller, lyslederkablet er billig og man kan klippe/skære et passende stykke af og sætte i hullerne.

Der hjalp jo lidt når man nu er halvblind .

Det sorbotan eller asfaltgummi du har monteret i bunden af forstærkeren, hvor let er det at rykke ud af den igen  .

Til top Vis Christian B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Christian B
 
JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1303
Sendt: 28 Maj 2008 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

Det aner jeg da ikke mener du ikke at det er sagen??

__________________
Hilsen JRGW

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW
 
Nobody
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Maj 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 693
Sendt: 30 Maj 2008 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

FANAMA !!!! Et flot stykke arbejde. De blå dioder håber jeg der er der fordi dú kan lide dem. Blå dioder er ikke min smag. Fint med den mekaniske "lysbue" med dioderne. Hvem ,og hvor er kabinettet lavet. Jeg er selv lidt snedig på hånden med drejebænke, fræsere, og planslibere. Lige pt. har jeg desværre ikke muligheden for at komme i nærheden af sådanne maskiner, men magen til håndværk som du har der skal der da ledes længe efter. Har faktisk ikke set lignende siden L.B. fik lavet sin Daner Linea af CVO. :-) Som forresten står herhjemme :-)

Det kunne være sjovt at ligge øre til monstromet en dag når man var i det jydske, hvis det kunne lade sig gøre. jeg tager gerne min Linea med. Så kan vi lave en A/B med dem.

Mvh

Nobody


__________________
Nobody is perfect. I´m Nobody !

Til top Vis Nobody's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nobody Besøg Nobody's Websted
 
JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1303
Sendt: 30 Maj 2008 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Kabinettet er også DIY som jeg har lavet.Er udannet håndværker og havde på et tidspunkt adgang til en fræser og pladesaks.

Bore og lave gevind mv. er lavet i kælderen.

Det gik nu ikke helt godt med de firmaer jeg havde til at slibe og anodiserer aluminiumet, de har slebet enderne skæve og ude af mål, havde fræst det på tiendele mm.

Ligeledes gik det med overfladebehandlingen men det skyldes nok mest fejl i overfladen, emnerne havde ligget i et skur hos skrothandleren og var lidt anløben/irret.Længere historie....

Men jeg har spraymalet kabinettet selv bagefter og sådan ca. smidt 2700kr væk på de prof. firmaer.... 

Min nabo har også en Daner som jeg lånte på et tidspunkt, han prøvede så min daværende Audia Flight Pre. 



__________________
Hilsen JRGW

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW
 
Nobody
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Maj 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 693
Sendt: 30 Maj 2008 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Ærgeligt at folk ikke kan tage tingene seriøst når det nu er til private, men det er nu blevet et flot stykke arbejde. Print og resten har jeg ikke den fjerneste fostand på. Så jeg kan ikke sige noget om konstruktionen, men læser du nævner Daner flere gange. Så vi kan da lave en Knock-Downo en dag hvis det er. Er da åben for andre konstruktioner, hvis de er bedre end Daneren :-)



__________________
Nobody is perfect. I´m Nobody !

Til top Vis Nobody's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nobody Besøg Nobody's Websted
 
Al Bundy
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 288
Sendt: 03 Juni 2008 kl. 08:24 | IP-adresse registreret  

Kan kun give Nobody ret ... et fantastisk flot projekt

Er selv igang med et preamp projekt, men dog passivt (måske med buffer), men har desværre ikke helt JRGW's håndværksmæssige evner.

Regner med at få fræset kabinettet ud af en alu-blok (med "låg") i bunden. Har selv haft kig på produkterne fra Thel, men holder mig til den passive, som passer fint ind i mit setup.

Endnu engang

Bundy

 

Til top Vis Al Bundy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Al Bundy
 
JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1303
Sendt: 05 Juni 2008 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

Al Bundy skrev:

Kan kun give Nobody ret ... et fantastisk flot projekt

Er selv igang med et preamp projekt, men dog passivt (måske med buffer), men har desværre ikke helt JRGW's håndværksmæssige evner.

Regner med at få fræset kabinettet ud af en alu-blok (med "låg") i bunden. Har selv haft kig på produkterne fra Thel, men holder mig til den passive, som passer fint ind i mit setup.

Hvis du har de muligheder mht. at få det fræset ud kan det da blive temmelige godt vil jeg sige.

Endnu engang

Bundy

 



__________________
Hilsen JRGW

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW
 
JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1303
Sendt: 26 Februar 2013 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Der er sket nogle forbedringer som gør forforstærkeren noget bedre vil jeg mene det lyder i hvert fald sådan rent subjektiv og det har taget en krig at få det færdiggjort.

Der er sket to ting som er blevet opgraderet Dact volume kontrollen er blevet erstattet af en LightSpeed  volumenkontrol her er ingen mekaniske dele kun selve den variable modstand så skulle der vel gerne komme mere hul igennem og det tror jeg også på.

Og så er den jo let og relativ billig at lave.

Mht. strømforsyning så har www.amb.org jo nogle seje moduler (Q22) som ifølge indehaveren er bedre en en traditionel kondensator baseret strømforsyning den skulle være noget hurtigere så prøv det i stedet for det sædvanlige.

Link:http://www.amb.org/audio/sigma22/




__________________
Hilsen JRGW

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW
 
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1723
Sendt: 27 Februar 2013 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

JRGW skrev:
Der er sket nogle forbedringer som gør forforstærkeren noget bedre vil jeg mene det lyder i hvert fald sådan rent subjektiv og det har taget en krig at få det færdiggjort.Der er sket to ting som er blevet opgraderet Dact volume kontrollen er blevet erstattet af en LightSpeed  volumenkontrol her er ingen mekaniske dele kun selve den variable modstand så skulle der vel gerne komme mere hul igennem og det tror jeg også på.Og så er den jo let og relativ billig at lave.Mht. strømforsyning så har www.amb.org jo nogle seje moduler (Q22) som ifølge indehaveren er bedre en en traditionel kondensator baseret strømforsyning den skulle være noget hurtigere så prøv det i stedet for det sædvanlige.Link:http://www.amb.org/audio/sigma22/



Er lidt nysgerrig på Lightspeed volumenkontrollen - hvilken forbedring synes du mere præcist, at den har givet?

Hvis den er bedre end Dact, er den næppe helt dårlig, men ellers findes der jo andre alternativer. F.eks. får TKD's potmetre stor ros rundt omkring, og nogen mener sågar, at de er bedre end attenuatorerne (såsom Dact).

__________________
mvh
AKSA

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa
 
JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1303
Sendt: 05 Marts 2013 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Aksa det er lidt svært at svare på helt konkret så skulle man jo A-B teste med kun de to i samme opstilling.

Der er jo også satset på Odio sølvvire (skulle være et Dansk kabel) fra THL Audio i stedet for VDH scs kabelet internt, og de
strømforsyningsmoduler ændre jo også på billedet.

Det har TDK har jeg også kigget interesseret på jeg tror nok prisen er i størrelsen 2500-3000kr mindst.

Jeg burde nok ligge nye billeder ind kabinettet er et andet og all de lysdiode halløj er væk så det giver et noget andet indtryk.



__________________
Hilsen JRGW

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW
 
stigur
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 22
Sendt: 06 Marts 2013 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Flot projekt!
Til top Vis stigur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stigur
 
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1723
Sendt: 06 Marts 2013 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

JRGW skrev:
Aksa det er lidt svært at svare på helt konkret så skulle man jo A-B teste med kun de to i samme opstilling.

Der er jo også satset på Odio sølvvire (skulle være et Dansk kabel) fra THL Audio i stedet for VDH scs kabelet internt, og de
strømforsyningsmoduler ændre jo også på billedet.

Det har TDK har jeg også kigget interesseret på jeg tror nok prisen er i størrelsen 2500-3000kr mindst.

Jeg burde nok ligge nye billeder ind kabinettet er et andet og all de lysdiode halløj er væk så det giver et noget andet indtryk.



Ja, det er altid svært, når man har lavet flere ændringer på én gang - kender det kun alt for godt.

Mht. TKD, så har jeg kig på deres motoriserede potmeter CP-2500M, da jeg benytter fjernbetjening. Det ligger på 122 Euro hos Thel og har en meget høj præcision. Bevares, 122 Euro er da en sjat, men stadig til at betale

__________________
mvh
AKSA

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa
 
JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1303
Sendt: 07 Marts 2013 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Så prøver jeg med nye billeder.....
















Det som er svært set fra mit synspunkt og sikkert også andres er at lave et proffesionelt finish på kabinetter og den slags og det er ikke lykkedes helt, det gør det ikke lettere at det fladjerns aluminium var svært at finde i en ordentlig kvalitet, lå i et skur hos skrothandleren og var lidt irret så kan man godt sige farvel til en proff overfladebehandling de kan ikke lave det ordentlig, når overfladen er dårlig. 






 

__________________
Hilsen JRGW

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW
 
JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1303
Sendt: 09 Marts 2013 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

Her er lige et par billeder mere inden jeg samler forforstærkeren igen.

Jeg har valgt at lade afbryderen trække et industri relæ da jeg kun kunne finde en passende topolet afbryder og jeg godt ville have at den blå lysdiode kun var tændt når jeg tænder for forstærkeren.

Et andet pludspunkt ved det er at industri relæet er at det kan tåle en masse ampere ca.30A og det giver jo en virkelig god forbindelse til elnettet med en lav modstand, da jeg har lært at kontakter med en høj belasbarhed der tåler mange ampere er lig med en lav modstand.

Jeg har også valgt at kunne tænde for phono modulet via den hvide kontakt på bagsiden da jeg ikke bruger den normalt har pt. ingen pladespiller og ved heller ikke om det bliver aktuelt.

De Thel moduler bliver fødet med hele 37Volt og det er rimelig meget og sikkert meget mere end i mange købe konstruktioner så der er meget at give af overkill der vil noget men det er jo en dejlig ting da konstruktionen så aldrig bliver presset på nogen måde.

De to trafoer er også vildt overkill fra Shuro og af den skærmede slags, det er en af opdateringerne på den forbedrede ver. jeg her viser.

Man skal vist ikke regne for meget på komponent prisen som producenterne sikkert vil gøre, de skal jo have økonomi i tingene forståligt nok. 



Jeg skulle lige have lavet et par cm mere i breden på strømforsyningskassen så ledningerne kunne trækkes imellem trafoerne i stedet for ovenpå men det virker jo også ok.



Man kunne jo sagtens lave fjernbetjening på LightSpeed volume kontrollen hvis man vil det, et motor potentiometer kunne være løsningen på det.






__________________
Hilsen JRGW

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW
 
znefi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 492
Sendt: 09 Marts 2013 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Hold kæft hvor er det fedt det projekt
Til top Vis znefi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af znefi
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes