Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. maj 2024 | 23:52   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Kan jeg bygge 3-vejs HT? - Muligvis! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1882
Sendt: 06 Juni 2008 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

Finlytteren > Sjovt at du er så kræsen, og så har du VA ?...

En 18W går pænt dybt taget størrelsen i betragtning. Jeg HAR en 26W i et 60 liters kabinet tunet til 25Hz, og den bruges ALDRIG til musik. Det er simpelhen ikke nødvendig. Kun til film sættes den til.

Hej syncroniq

Ja jeg har Mahler og de har en meget dyb og fyldig bas - Og med det rette udstyr er bassen og ekstrem fast... Nogle mener de spiller for meget bas, men jeg elsker dem...

Indrømmet... Der findes mange ht'ere med mere hul igennem end Mahler (f.eks. 360 eren) men lyden virker til gengæld meget homogen og musikalsk...

Men mine kommentarer til 18w enheden skal ikke kun ses i lyset af Mahlerne. De bedste ht'ere jeg nogensinde har hørt er nogle en af mine kammerater har bygget...

De er bestykket med D2904 diskant, 2 stk. 15M som mellemtone og en 10" pap-Revolator i siden...

De spiller omtrent lige så dybt som mine Mahler, men knap så kraftig i bassen... Men MEGET fast.

Diskant og mellemtone lyder som en drøm... Bedre end GamuT L7 og så kan den desuden spille bas...



__________________
Ordentligt HiFi skal ikke måles i Watt - Det skal måles på Richterskalaen!!!
Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren
 
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1715
Sendt: 06 Juni 2008 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Hey,

Sjovt du kan lide dybbas... Dine Mahler går til ca 40Hz.

Mahler

Og så har de en meget grim kabinetresonans ved 300Hz.
Prøv og spil en 300Hz tone lidt højt, og mærk på kabinettet.

Mahler

taget fra http://www.stereophile.com/floorloudspeakers/296/index6.html

Men dit øre kan høre de spiller helt ned? Sjovt mikrofonen ikke kan.

Mahler kan sagtens lyde pænt. Der er lidt loudness effekt over dem, der gør at de lyder til at gå dybere end de egenlig gør. Og de er sikkert behagelige at lytte på grundet buen på frekvenskurven. En "Pleaser", men ikke korrekt. Så er det så man må gøre op med hvad man er efter.

Men måleudstyr er stadig MEGET vigtig. Ørene kan snydes.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted
 
banz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1217
Sendt: 06 Juni 2008 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

Sjovt du kan lide dybbas... Dine Mahler går til ca 40Hz.

Mahler

Og så har de en meget grim kabinetresonans ved 300Hz.
Prøv og spil en 300Hz tone lidt højt, og mærk på kabinettet.

Mahler

taget fra http://www.stereophile.com/floorloudspeakers/296/index6.html

Men dit øre kan høre de spiller helt ned? Sjovt mikrofonen ikke kan.

Mahler kan sagtens lyde pænt. Der er lidt loudness effekt over dem, der gør at de lyder til at gå dybere end de egenlig gør. Og de er sikkert behagelige at lytte på grundet buen på frekvenskurven. En "Pleaser", men ikke korrekt. Så er det så man må gøre op med hvad man er efter.

Men måleudstyr er stadig MEGET vigtig. Ørene kan snydes.

Om ørerne er snydt eller ej, så er det dem, der skal tilfredsstilles, ikke måleudstyret. Hvis dine ører er glade for musikken, så f**k da hvad måleudstyret siger. Ikke sagt, at det ikke er en hjælp på vejen, det er det da, men ikke kun det, men skal gå efter.

Til top Vis banz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af banz
 
finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1882
Sendt: 06 Juni 2008 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

Sjovt du kan lide dybbas... Dine Mahler går til ca 40Hz.

Og så har de en meget grim kabinetresonans ved 300Hz.
Prøv og spil en 300Hz tone lidt højt, og mærk på kabinettet.

taget fra http://www.stereophile.com/floorloudspeakers/296/index6.html

Men dit øre kan høre de spiller helt ned? Sjovt mikrofonen ikke kan.

Mahler kan sagtens lyde pænt. Der er lidt loudness effekt over dem, der gør at de lyder til at gå dybere end de egenlig gør. Og de er sikkert behagelige at lytte på grundet buen på frekvenskurven. En "Pleaser", men ikke korrekt. Så er det så man må gøre op med hvad man er efter.

Men måleudstyr er stadig MEGET vigtig. Ørene kan snydes.

Tja... det er er nu ikke kun mine ører der kan høre de dybe toner... De kan fornemmes i kroppen og i møblerne osv... Som du kan se på kurven spiller Mahler ned til 10 Hz omend med et kraftigt dB dyk, men +/- 3 dB er de altså opgivet ned til 22 Hz...

Og resonansen de har fundet ved 300 Hz... Den skyldes sikkert en forkert opsætning eller noget... Jeg har aldrig oplevet det...

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren
 
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1715
Sendt: 06 Juni 2008 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Hey,

Banz > Det er jo præcis det jeg siger. Man kan ikke undvære hverken måleudstyr eller ørene. Men der ER altså bare ting man nemmest/kun får på plads med måleudstyr, simpelhen fordi det er for svært/umuligt at gøre med øret.

Finlytteren > Målingen viser at den falder af ved 40Hz. 22Hz er den 12dB nede. Det gør ikke at du kan sige den går til 22Hz. Mine 18W er tunet til 33Hz, så mine får fakisk dybere.

Hvis en højttaler måler til at gå dybere end en anden, vil den også lyde dybere. Det er vel ikke svært at forstå. Men Mahler er "pumpet" imellem 40 og 200Hz. Det får dem til at lyde potent og med meget bas.

Du bør lave en cd med sinustoner så du bliver klar over HVAD 22Hz er, og HVAD 50Hz er. Mange tror de høre de helt dybe toner, når man spiller en 50Hz tone.

Resonansen er målt på kabinettet. Den kan ikke laves forkert. Prøv nu. Du bør kunne mærke med hånden på siden af kabinettet, at det svinger med ved en 300Hz tone. Du kan finde gratis tone generatorer på google.

Men det er selvfølgelig nemmere at sige det ikke passer

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted
 
finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1882
Sendt: 06 Juni 2008 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

Banz > Det er jo præcis det jeg siger. Man kan ikke undvære hverken måleudstyr eller ørene. Men der ER altså bare ting man nemmest/kun får på plads med måleudstyr, simpelhen fordi det er for svært/umuligt at gøre med øret.

Finlytteren > Målingen viser at den falder af ved 40Hz. 22Hz er den 12dB nede. Det gør ikke at du kan sige den går til 22Hz. Mine 18W er tunet til 33Hz, så mine får fakisk dybere.

Hvis en højttaler måler til at gå dybere end en anden, vil den også lyde dybere. Det er vel ikke svært at forstå. Men Mahler er "pumpet" imellem 40 og 200Hz. Det får dem til at lyde potent og med meget bas.

Du bør lave en cd med sinustoner så du bliver klar over HVAD 22Hz er, og HVAD 50Hz er. Mange tror de høre de helt dybe toner, når man spiller en 50Hz tone.

Resonansen er målt på kabinettet. Den kan ikke laves forkert. Prøv nu. Du bør kunne mærke med hånden på siden af kabinettet, at det svinger med ved en 300Hz tone. Du kan finde gratis tone generatorer på google.

Men det er selvfølgelig nemmere at sige det ikke passer

Hvis du nærlæser den test, som du har linket til, vil du se at de har haft store problemer med at tilpasse Mahlerne til rummet og omvendt... De har bl.a. stoppet sokker i refleksporten...

Citat:

As chronicled in "Setup," optimization of the Mahler's bass response in my listening room was a difficult task, and I was able to only reduce, not eliminate, a peak in the 50Hz region. I suspect that the problem was mostly—perhaps entirely—a function of the speaker exciting standing waves that are a room characteristic

Jo dybere bastoner er, jo længere bølgelængde har de også. Så det er jo klart at bassen ikke kan måles optimalt i et for lille rum... Hvis man skal teste en ht, skal det gøres ordentligt

 



__________________
Ordentligt HiFi skal ikke måles i Watt - Det skal måles på Richterskalaen!!!
Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren
 
finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1882
Sendt: 06 Juni 2008 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Du bør lave en cd med sinustoner så du bliver klar over HVAD 22Hz er, og HVAD 50Hz er. Mange tror de høre de helt dybe toner, når man spiller en 50Hz tone.

Resonansen er målt på kabinettet. Den kan ikke laves forkert. Prøv nu. Du bør kunne mærke med hånden på siden af kabinettet, at det svinger med ved en 300Hz tone. Du kan finde gratis tone generatorer på google.

Men det er selvfølgelig nemmere at sige det ikke passer

DET PASSER IKKE!!!

Jeg har prøvet at afspille en cd med diverse frekvenser... 20 Hz afspilles omtrent ligeså tydeligt som 22 Hz.... Og 40 Hz for den sags skyld...

Resonansen i kabinettet kan altså godt have andre årsager... Gulvet kan resonere ved 300 Hz eller hele ht'en kan resonere hvis den ikke står stabilt understøttet... Eller lytterummet kan skabe resonanserne...

Men uanset resonans eller ej... Mahler spiller MEGET dybt... Uanset hvor meget du læser kritiske tests, har jeg det fysiske bevis stående hér i stuen...



__________________
Ordentligt HiFi skal ikke måles i Watt - Det skal måles på Richterskalaen!!!
Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren
 
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1715
Sendt: 06 Juni 2008 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Hey,

De måler ikke i deres lytterum.

Grunden til at den er svær at placere, er at den er "boosted" imellem 50 og 200Hz, som du vel selv kan se på grafen. Faktisk ville den spille dybere i et mindre rum, så du modsiger digselv.

Du siger den er opgivet til 22Hz -3dB. Kan du ikke selv se grafen, og aflæse? Prøv nu og sæt en 50Hz tone på, og hør HVOR dybt det egenlig er. Og hvis du er tilfreds med en højttaler der går ned til 40Hz (og tror den går dybere) er der INGEN ide i at lave højttalere der går dybere. Øret bestemmer jo, det blev i enige om.

Når højttaleren spiller i et rum, vil den gå dybere, grundet roomgain. Men det er rummet, ikke højttaleren.

VIL du bare ikke give mig ret, eller har jeg forklaret mig forkert? Din højttaler går til 40Hz -3dB. Det er et FAKTA. Faktisk går det heller ikke til 25KHz, men 20Khz, som også kan nemt aflæses på grafen.

Det skal siges, at INGEN fabrikanter oplyser korrekte oplysninger. ALLE sminker. Men derfor kan man jo godt se sandheden i øjnene når den er foran en, ik?

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted
 
finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1882
Sendt: 06 Juni 2008 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Du siger den er opgivet til 22Hz -3dB. Kan du ikke selv se grafen, og aflæse? Prøv nu og sæt en 50Hz tone på, og hør HVOR dybt det egenlig er. Og hvis du er tilfreds med en højttaler der går ned til 40Hz (og tror den går dybere) er der INGEN ide i at lave højttalere der går dybere. Øret bestemmer jo, det blev i enige om.

Når højttaleren spiller i et rum, vil den gå dybere, grundet roomgain. Men det er rummet, ikke højttaleren.

VIL du bare ikke give mig ret, eller har jeg forklaret mig forkert? Din højttaler går til 40Hz -3dB. Det er et FAKTA. Faktisk går det heller ikke til 25KHz, men 20Khz, som også kan nemt aflæses på grafen.

Det skal siges, at INGEN fabrikanter oplyser korrekte oplysninger. ALLE sminker. Men derfor kan man jo godt se sandheden i øjnene når den er foran en, ik?

Det du mener er fakta, kan jeg til enhver tid modbevise... Du skal være velkommen sammen med din test-cd.... Så skal jeg spille 22 Hz for dig ' Tro ikke på alt du læser... Virkeligheden er nogle gange en anden



__________________
Ordentligt HiFi skal ikke måles i Watt - Det skal måles på Richterskalaen!!!
Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren
 
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1715
Sendt: 06 Juni 2008 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Hey,

I Fri felt måler din højttaler ned til 40Hz. I din stue vil den spille dybere (men det vil alle andre også). Så en anden højttaler der måler til 35Hz vil sjovt nok spille DYBERE end din, i din stue.

Er det så svært at forstå? Så det at sige til en selvbygger at hans højttaler der i frifelt vil gå til ca 35Hz slet ikke vil gå dybt nok, er simpelhen noget sludder. Du kan jo ikke sammenligne dine højttaleres dybbas i din stue, med en frifelts måling på en anden. Hans ScanSpeak 18W vil spille lige så dybt som dine, og faktisk måske lidt dybere efter som dine kun går til 40Hz fri felt.

Så tilbage til tråden. 2 x 18W vil spille MERE END DYBT NOK.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted
 
Per N
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Oktober 2006
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 675
Sendt: 06 Juni 2008 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:

DET PASSER IKKE!!!

Jeg har prøvet at afspille en cd med diverse frekvenser... 20 Hz afspilles omtrent ligeså tydeligt som 22 Hz.... Og 40 Hz for den sags skyld...

Ja ja det er godt med dig, så er dine øre ihvertfald indrettet noget anderledes end os andres hvis du høre 20 hz lige så tydeligt som 40 hz ved samme niveau.

Her ses typisk frekvens response af det menneskelige øre:

Så det er vel mildest talt imponerende hvis du høre det lige så tydeligt.

 

Du kan ikke engang høre 20 hz højst sandsynligt, dine højttalere er bare så ynkelige så de laver en masser forvrængning ved 20 hz, og det er så disse højere toner du hører tydeligt, men de har intet med 20 hz at gøre.

 

ps det ynkelige skal ikke forståes som en provokation idet næsten alle højttalere gør det ved 20 hz, kun kæmpe trnasmissionslinier olign. som mine egne magter at levere 20 hz rent med et hæderligt resultat.



__________________
Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
Til top Vis Per N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Per N
 
finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1882
Sendt: 06 Juni 2008 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Hmmm... En bas spiller altså dybere, jo mindre den er?!?!?

Never mind... Vi bliver sgu ikke enige... I kan tage al jeres teori og gentage det igen og igen.

Men jeg har hørt f.eks. "Sorten Muld -III" både på 18W'ere og på 26W'ere i flere forskellige ht'er

(Og nej - Mine Mahlere har ikke 26W'ere... ved det....)

Og uanset om vi snakker Gamut L7 eller andre ht'er i den prisklasse med 18W'ere, så mangler der altså nogle dybe frekvenser som spilles rent på en 26W'er (og på mine Mahler)...

Musik er noget andet end sinuskurver... Praksis er noget andet end teori!!!



__________________
Ordentligt HiFi skal ikke måles i Watt - Det skal måles på Richterskalaen!!!
Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren
 
banz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1217
Sendt: 07 Juni 2008 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:

Hmmm... En bas spiller altså dybere, jo mindre den er?!?!?

Never mind... Vi bliver sgu ikke enige... I kan tage al jeres teori og gentage det igen og igen.

Men jeg har hørt f.eks. "Sorten Muld -III" både på 18W'ere og på 26W'ere i flere forskellige ht'er

(Og nej - Mine Mahlere har ikke 26W'ere... ved det....)

Og uanset om vi snakker Gamut L7 eller andre ht'er i den prisklasse med 18W'ere, så mangler der altså nogle dybe frekvenser som spilles rent på en 26W'er (og på mine Mahler)...

Musik er noget andet end sinuskurver... Praksis er noget andet end teori!!!

 

Ja, som man siger "i teori er teorien og praksis det samme, men det er det i praksis ikke". Dog gælder de faktuelle informationer også i praksis, ligemeget hvad, og det samme med frekvenskurven på dine højtalere - den er målt og ikke beregnet.

Til top Vis banz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af banz
 
finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1882
Sendt: 07 Juni 2008 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

banz skrev:

Ja, som man siger "i teori er teorien og praksis det samme, men det er det i praksis ikke". Dog gælder de faktuelle informationer også i praksis, ligemeget hvad, og det samme med frekvenskurven på dine højtalere - den er målt og ikke beregnet.

Helt rigtigt... Men den er målt i et totalt dæmpet rum... Regner ikke lige med at komme til at bo i et rum med lyddæmpning på vægge, gulv og i loftet... Ikke før den sidste ledning brænder sammen...

I min stue kan jeg høre frekvenser fra 20-20.000 Hz... Eller rettere sagt fra 21 Hz... Mine ører kan sgu ikke høre 20 Hz, men det kan mærkes...

Sålænge de helt dybe toner er der uden særlig stigning eller fald og de er faste i lyden, er jeg sgu ligeglad om det er rummet eller højtalerne der skaber frekvenserne...

Men som sagt har jeg hørt flere ht'er med 18W'ere som bas, men jeg har aldrig stødt på en der kan spille de helt dybe frekvenser på "sorten muld - III"... De mangler bare.

Det kan så være fordi ht'erne ikke passer til rummet... Skal jeg ikke kunne sige.... For i teorien kan en 18W spille ret så dybt... Jeg har bare aldrig oplevet det i praksis...

Jeg vil stadig holde på at der skal mindst en 8" revolator til at give en god bund... Men det er jo en smags sag... Under alle omstændigheder er Revolator nogle kanonenheder, men jeg ser nu frem til at høre de nye Illuminator enheder... Især 5,25 og 6½" skulle være ret gode... Men i mine øjne er det stadig ikke regulære basenheder, men en mellemtone som kan spille lidt bas.

Men uanset størrelse, smag og frekvensgang, ønskes i alle held og lykke med byggeriet... 

 



__________________
Ordentligt HiFi skal ikke måles i Watt - Det skal måles på Richterskalaen!!!
Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren
 
banz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1217
Sendt: 07 Juni 2008 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:
banz skrev:

Ja, som man siger "i teori er teorien og praksis det samme, men det er det i praksis ikke". Dog gælder de faktuelle informationer også i praksis, ligemeget hvad, og det samme med frekvenskurven på dine højtalere - den er målt og ikke beregnet.

Helt rigtigt... Men den er målt i et totalt dæmpet rum... Regner ikke lige med at komme til at bo i et rum med lyddæmpning på vægge, gulv og i loftet... Ikke før den sidste ledning brænder sammen...

I min stue kan jeg høre frekvenser fra 20-20.000 Hz... Eller rettere sagt fra 21 Hz... Mine ører kan sgu ikke høre 20 Hz, men det kan mærkes...

Sålænge de helt dybe toner er der uden særlig stigning eller fald og de er faste i lyden, er jeg sgu ligeglad om det er rummet eller højtalerne der skaber frekvenserne...

Men som sagt har jeg hørt flere ht'er med 18W'ere som bas, men jeg har aldrig stødt på en der kan spille de helt dybe frekvenser på "sorten muld - III"... De mangler bare.

Det kan så være fordi ht'erne ikke passer til rummet... Skal jeg ikke kunne sige.... For i teorien kan en 18W spille ret så dybt... Jeg har bare aldrig oplevet det i praksis...

Jeg vil stadig holde på at der skal mindst en 8" revolator til at give en god bund... Men det er jo en smags sag... Under alle omstændigheder er Revolator nogle kanonenheder, men jeg ser nu frem til at høre de nye Illuminator enheder... Især 5,25 og 6½" skulle være ret gode... Men i mine øjne er det stadig ikke regulære basenheder, men en mellemtone som kan spille lidt bas.

Men uanset størrelse, smag og frekvensgang, ønskes i alle held og lykke med byggeriet... 

 

Korrekt, målet er god lyd, hvordan den frembringes er underordnet, men det tager kurver, målinger og beregninger at komme frem til den, ydermere finder du stort set intet musik, der indeholder informationer ved så lave frekvenser, derved behøver en højtaler, der er ment til musik og ikke en biograf ikke af kunne skabe disse frekvenser.

Og ja, for at få en stor, magtfuld bas skal du have en stor enhed, den skal bevæge sig meget mindre for at flytte luften, derfor lyder den mindre anstrengt, det er i hvert fald min erfaring. Anyways, så er det forskelligt, hvilken lyd folk kan lide, og derfor er der jo også nogle med andre ideale. Dette felt er farligt, altså, du kan jo heller ikke argumentere overfor en muslim, at kristendom er bedre end islam.

Anyways, så vil jeg give syncroniq ret i at målinger og teorien er den nemmeste vej til at forbedre lyden.

Til top Vis banz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af banz
 
hansson
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 437
Sendt: 08 Juni 2008 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Nu vil jeg ikke blande mig i den snak om frekvensgange, selvom jeg synes en graf taler et tydeligt sprog...

Men skal vi ikke give denne tråd tilbage til SWULP? Så kan I andre jo lave en tråd der hedder noget i stil med "I hear dead frequencies"

/Hansson
Til top Vis hansson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansson
 
finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1882
Sendt: 18 Juni 2008 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

SWULP skrev:

Hej,

Så fik jeg hentet til MDF plader i 12 og 18mm. Hver plade er 244*122cm, så der burde være nok. - Fik også lige 3 liter trælim med.

Hej SWULP! Hvordan går det med projektet?

 

Jeg vil anbefale dig at lade de færdigsamlede kabinetter tørre et par uger, inden du finerer dem...

Jeg har oplevet at vandbaseret trælim får MDF'en til at rejse sig, når den er ved at være gennemtør. Så derfor vil jeg anbefale dig at lade kabinetterne tørre grundigt, inden du spartler og finerer!!!

 

Jeg er sgu ked af at denne tråd blev lidt afsporet, da jeg bl.a. kom til at referere til VA... Mine kommentarer var bestemt ikke ment nedladende overfor dit projekt. Det var ment som konstruktiv kritik. Jeg vil til hver en tid selv foretrække, at folk siger deres ærlige mening i stedet for bare at sutte r¤v...

 

Hvilke komponenter har du tænkt dig at bruge på delefilteret? Jeg har selv haft gode oplevelser med Mundorf kondensatorer og spoler, men der er åbenbart også en del der sværger til Duelund...

 

Her er lige lidt inspiration til et delefilter:

 

 

Få men supergode komponenter... Hardwired... Ingen print! (Den lille røde er til sug)

 

Hvornår forventer du, at de vil være færdige?



__________________
Ordentligt HiFi skal ikke måles i Watt - Det skal måles på Richterskalaen!!!
Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren
 
SWULP
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 66
Sendt: 19 Juni 2008 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Hej,

Finlytter -> Jeg skal nok lade kabinetterne tørre længe. Jeg oplevede netop at mdf-pladerne arbejdede en del mens de tørrede i mit sidste projekt. Mht. spartel - det bruger jeg ikke... Jeg arbejder så grundigt (læs: langsomt) at alt hvad jeg laver sidder lige i skabet første gang.  

Jeg synes der kom mange fine pointer frem i den ovenstående debat om valg af enheder. Jeg har dog lagt mig fast: R29 + 12M + 2*18W = nice combo

P.s. mit delefilter vil selvfølgelig blive hardwired, jeg ved ikke hvilke kombonenter der skal i endnu, men mon ikke om syncronic kan give et bud på dette? (HINT)

Tidshorisont: Jeg ved endnu ikke hvornår jeg starter på at bygge kabinetterne. Min bror har tralvt for tiden, og jeg har et forestående bryllup. Jeg bliver ihvertfald ikke færdig, før en gang i efteråret.

Mvh

Thomas



__________________
/SWULP
Til top Vis SWULP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SWULP
 
finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1882
Sendt: 20 Juni 2008 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

SWULP skrev:

Jeg synes der kom mange fine pointer frem i den ovenstående debat om valg af enheder. Jeg har dog lagt mig fast: R29 + 12M + 2*18W = nice combo

Scan Speak.s Revolator serie synes jeg er eminent god, og ville helt klart også være mit valg til et DIY projekt... R2904 og D2904 er jo meget nært beslægtede og spiller også meget i stil med hinanden. Personligt kan jeg bedre lidt D, men jeg kan da også godt høre at R'eren er god!!!

Og angående basserne, er det nok også fordi jeg er lidt lydpsykopat Jeg spiller nok et par tænder højere end de fleste... to 18W'ere i hver højttaler er mere end rigeligt til langt, langt de fleste menneskers behov... Helt sikkert! Og 18W'eren har egentlig kun den svaghed, at den har tendens til at lyde nasal som mellemtone... Og det problem er du jo ude over, da du jo bruger en 12M som er mere lys og sprød i lyden... Super mellemtone!!! Så det skal HELT SIKKERT nok blive godt!

SWULP skrev:
P.s. mit delefilter vil selvfølgelig blive hardwired, jeg ved ikke hvilke kombonenter der skal i endnu, men mon ikke om syncronic kan give et bud på dette? (HINT) 

Jo! Det starter nok med D...  Jeg har faktisk skrevet med Syncroniq om et besøg hos ham, hvor vi kunne prøve at sammenligne de Mundorf Gold/Silver/Oil kondensatorer - som jeg iøvrigt har overvejet at opgradere mine Mahler med - mod Duelunds. Det er jeg spændt på, da jeg kun har hørt godt om dem også... Elsker den slags forsøg  Så er man jo tvunget til at sidde og lytte med kaffe og kage  Og måske en iskold pilsner med et freesesh image!

SWULP skrev:
Tidshorisont: Jeg ved endnu ikke hvornår jeg starter på at bygge kabinetterne. Min bror har tralvt for tiden, og jeg har et forestående bryllup. Jeg bliver ihvertfald ikke færdig, før en gang i efteråret.

Jamen vi venter spændt på billeder af kabenitter, der begynder at tage form...  God arbejdslyst



__________________
Ordentligt HiFi skal ikke måles i Watt - Det skal måles på Richterskalaen!!!
Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren
 
SWULP
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 66
Sendt: 14 Oktober 2008 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Hej,

 

Så er jeg nået lidt videre.

Jeg har fået samlet lidt af kabinettet, og har fået lavet et lille kammer til diskant og mellemtone. Det er blevet ca. 2,5 L. Kabinettet har fået de buede sider, og man kan ane en lækker højtaler er ved at blive født.

Lige nu står jeg foran en udfordring vedr. intern kabling. Jeg har for noget tid siden købt noget Kimber 4tc til formålet, men det vil nok blive alt for stift at arbejde med. Det vil også blive svært at lodde på delefilteret, når +/- ikke kan splittes så meget op.

Jeg har kigget lidt på van den Hul CS-122 til ca. 100kr meteren. Det virker som en nogenlunde kvalitet, og det er nok lettere at håndtere. I denne prisklasse ligger også Supra PLY 3,4 S. Er det aktuelt, eller skal jeg vælge bedre kabler?

 

Hvad vil i forslå jeg bruger???

 

Jeg tager nogle billeder en af de nærmeste dage, så i kan se hvad jeg har fået lavet ;-D

 



__________________
/SWULP
Til top Vis SWULP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SWULP
 

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes