Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. maj 2024 | 15:58   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: 250cm hjørne subwoofer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Managuense
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Maj 2003
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 454
Sendt: 19 Maj 2008 kl. 00:35 | IP-adresse registreret  

JJAZ skrev:

Den ene halvdel af en side på sin plads.

Fedt projekt

Men sig mig , laver du subber samtidig med vandskift ???

Sød Discus btw

mvh

Til top Vis Managuense's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Managuense
 
BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1575
Sendt: 19 Maj 2008 kl. 00:59 | IP-adresse registreret  

Bliver der egentlig ikke nogle resonansproblemer når det står helt i hjørnet? Jeg mener, når begge vægge laver resonans, giver det vel en meget grim stigning i de lave frekvenser? Har i hvert fald selv problemet med mine CV'er.

__________________
Mvh Bjarke Hedegaard
Til top Vis BjarkeHedegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeHedegaard
 
JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 806
Sendt: 19 Maj 2008 kl. 06:52 | IP-adresse registreret  

Managuense skrev:
JJAZ skrev:

Den ene halvdel af en side på sin plads.

Fedt projekt

Tak tak.. Nu har jeg tænkt over noget i den stil i SÅ lang tid, og endelig sker det.

Managuense skrev:
Men sig mig , laver du subber samtidig med vandskift ???

Sød Discus btw

Ja, er den ikke sød? De er så dejligt nysgerrige, selv når jeg står med slagboremaskinen i stuen. Vandskiftet var lavet tidligere på dagen, men jeg lader nogen gange låget stå lidt åbent hvis jeg regner med at skulle pille mere i akvariet



__________________
JJAZ
Til top Vis JJAZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JJAZ Besøg JJAZ's Websted
 
JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 806
Sendt: 19 Maj 2008 kl. 06:54 | IP-adresse registreret  

BjarkeHedegaard skrev:
Bliver der egentlig ikke nogle resonansproblemer når det står helt i hjørnet? Jeg mener, når begge vægge laver resonans, giver det vel en meget grim stigning i de lave frekvenser? Har i hvert fald selv problemet med mine CV'er.

?? Hele idéen er netop at udnytte det ekstra gain man får ved at have dem placeret helt ude i hjørnerne, plus at min søjle af enheder rammer mange room-modes.

Desuden kan den jo justeres fuldstændig som jeg lyster bagefter.



__________________
JJAZ
Til top Vis JJAZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JJAZ Besøg JJAZ's Websted
 
Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 490
Sendt: 19 Maj 2008 kl. 07:46 | IP-adresse registreret  

Super fedt projekt!   Ku' være man skulle tænke i den retning i den nye bif...

__________________
Work in progress...
Til top Vis Bellini's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bellini Besøg Bellini's Websted
 
JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 806
Sendt: 19 Maj 2008 kl. 08:29 | IP-adresse registreret  

Bellini skrev:
Super fedt projekt!   Ku' være man skulle tænke i den retning i den nye bif...

Hvis man alligevel er igang med den store bif med eget lokale, så synes jeg det er oplagt. Løsningen er ret nem at integrere så det ligner en del af lokalet.

There's no substitute for cone area



__________________
JJAZ
Til top Vis JJAZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JJAZ Besøg JJAZ's Websted
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Online
Indlæg: 1173
Sendt: 19 Maj 2008 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

JJAZ skrev:

BjarkeHedegaard skrev:
Bliver der egentlig ikke nogle resonansproblemer når det står helt i hjørnet? Jeg mener, når begge vægge laver resonans, giver det vel en meget grim stigning i de lave frekvenser? Har i hvert fald selv problemet med mine CV'er.

?? Hele idéen er netop at udnytte det ekstra gain man får ved at have dem placeret helt ude i hjørnerne, plus at min søjle af enheder rammer mange room-modes.

Desuden kan den jo justeres fuldstændig som jeg lyster bagefter.

En hjørnebas anslår samtlige rumresonanser.

Uden en passende digital-/rumkorrektion bliver bassen totalt "overdimensioneret", men sikkert "imponerende" (husk høreværn).

Jeg har hjørnebasser med 2 styk 10" basser i hver side og digital korrektion. De er justeret til ret frekvensgang ned til 20 Hz, og skulle jeg lave det om, ville jeg eventuelt nøjes med 1 styk i hver side.

Hjørneplaceringen giver nemlig 18 dB "forstærkning.

Jeg bruger dog kun højttalerne til musikgengivelse, ikke til filmeffekter, og jeg er allergisk over for den boooooom-bas de fleste elsker, og mener er god basgengivelse. Jeg ønsker, at bassen skal følge det indspillede elektriske signal så nøjagtigt som muligt. 



__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 19 Maj 2008 kl. 09:16 | IP-adresse registreret  

JJAZ skrev:

jazzman skrev:
lukkede kabinetter? Thiele-Small parametre, har du regnet på det? Til hjørneplacering kunne Qt på 0.5 jo passe meget godt...

Lukkede kabinetter, yes.. Qt er meget meget højere end det, og systemets egenresonans ligger over 100Hz.

Jeg regner dog ikke med at bruge dem længere op end til 40Hz, så det bør ikke give problemer.

Et Qt meget højere end 0,5 kan da ikke være hensigtsmæssigt? Egenresonans på 10" og meget blødt ophæng hænger heller ikke sammen? Kan du uddybe.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 19 Maj 2008 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
JJAZ skrev:
jazzman skrev:
lukkede kabinetter? Thiele-Small parametre, har du regnet på det? Til hjørneplacering kunne Qt på 0.5 jo passe meget godt...
Lukkede kabinetter, yes.. Qt er meget meget højere end det, og systemets egenresonans ligger over 100Hz.
Jeg regner dog ikke med at bruge dem længere op end til 40Hz, så det bør ikke give problemer.

Et Qt meget højere end 0,5 kan da ikke være hensigtsmæssigt? Egenresonans på 10" og meget blødt ophæng hænger heller ikke sammen? Kan du uddybe.

Jeg tror, jjaz kompenserer elektronisk og bevidst anvender enhederne under systemresonans, selvom systemet efter hans opgivelser ruller af med 12dB/oktav (lige som en åben baffel ruller af med 6dB/oktav) - men det vil han vel gerne uddybe?

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 19 Maj 2008 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Egenresonans på 10" og meget blødt ophæng hænger heller ikke sammen? Kan du uddybe.

Hver 10" sidder i hvad der svarer til ca. 30l kabinet - så resonansen bliver seføli høj, selvom jeg heller ikke kan regne mig frem til mere end ca. 80Hz - får vi de t/s data?? 

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 565
Sendt: 19 Maj 2008 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

Ej, hvor er det godt! Der er et eller andet over store basanlaeg som er uforklarelig smukt og laekkert! Men tror kun det er maend der saadanne rigtig forstaar det

Hvor langt tror du at du kan faa det til at gaa ned i frekvens naar du faar justeret det ind?

Hvilke fisk er det du har? Det er da meget sjovt at finde andre med samme interesser

Rigtig god fornoejelse med det!



__________________
Mvh: Martin
Til top Vis M.M.M.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af M.M.M.
 
JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 806
Sendt: 19 Maj 2008 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:
JJAZ skrev:
?? Hele idéen er netop at udnytte det ekstra gain man får ved at have dem placeret helt ude i hjørnerne, plus at min søjle af enheder rammer mange room-modes.

Desuden kan den jo justeres fuldstændig som jeg lyster bagefter.

En hjørnebas anslår samtlige rumresonanser.

Det er nu ikke helt korrekt, en hjørnebas anslår kun de egenmodes som har 1-taller i hjørnet. Der står masser af andre egen-modes, som mit hjørnetårn også får fat i.

Boman skrev:
Uden en passende digital-/rumkorrektion bliver bassen totalt "overdimensioneret", men sikkert "imponerende" (husk høreværn).

Jeg har naturligvis digital korrektion på systemet, omend det er begrænset hvad der skal korrigeres når tårnet kun tager sig af en enkelt oktav.


Kjeldsen skrev:
JJAZ skrev:
Lukkede kabinetter, yes.. Qt er meget meget højere end det, og systemets egenresonans ligger over 100Hz.

Jeg regner dog ikke med at bruge dem længere op end til 40Hz, så det bør ikke give problemer.

Et Qt meget højere end 0,5 kan da ikke være hensigtsmæssigt? Egenresonans på 10" og meget blødt ophæng hænger heller ikke sammen? Kan du uddybe.

Kabinettet er jo temmelig lille til så mange enheder, så den høje egenresonans passer ret godt. Mener at huske jeg beregnede Qts til ca. 1.5.
Oprindeligt havde jeg planer om at bruge 10 stk. enheder pr. side, men system resonansen steg så meget at jeg reelt har højere følsomhed i den nederste oktav ved at bruge 8 enheder istedet.
T/S-parametrene ligger derhjemme, men det er noget i den her stil:
Re: 50 Ohm
Le: 4mH
Fs: 20Hz
Bl: 22 N/A
Qts: 0.55
Mms: 46 gram
Vas: 200 liter
Sd: 345 cm^2



__________________
JJAZ
Til top Vis JJAZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JJAZ Besøg JJAZ's Websted
 
JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 806
Sendt: 19 Maj 2008 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
Jeg tror, jjaz kompenserer elektronisk og bevidst anvender enhederne under systemresonans.

Fuldstændig korrekt antagelse



__________________
JJAZ
Til top Vis JJAZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JJAZ Besøg JJAZ's Websted
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 19 Maj 2008 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

JJAZ skrev:
Kabinettet er jo temmelig lille til så mange enheder, så den høje egenresonans passer ret godt. Mener at huske jeg beregnede Qts til ca. 1.5.
Fs: 20Hz
Qts: 0.55
Vas: 200 liter

Jeg vil høfligst gøre opmærksom på at systemresonansen stiger med den samme faktor som Q, så hvis du ender med et Qt på 1.5 (det ser ud til at passe), så er systemresonansen under 60Hz. Ikke for at være pernitten, men dette projekt er enormt interessant, så derfor min lyst til at endevende!

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 806
Sendt: 19 Maj 2008 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

JJAZ skrev:
Kabinettet er jo temmelig lille til så mange enheder, så den høje egenresonans passer ret godt. Mener at huske jeg beregnede Qts til ca. 1.5.
Fs: 20Hz
Qts: 0.55
Vas: 200 liter

Jeg vil høfligst gøre opmærksom på at systemresonansen stiger med den samme faktor som Q, så hvis du ender med et Qt på 1.5 (det ser ud til at passe), så er systemresonansen under 60Hz. Ikke for at være pernitten, men dette projekt er enormt interessant, så derfor min lyst til at endevende!

Det er skam helt i orden.. Jeg skal se om jeg kan finde mine beregninger når jeg kommer hjem. En hurtig simulering her lige nu sagde Qts på mindst 1.8. Tænk på at den indvendige volumen i kabinettet er under 20 liter pr. enhed.



__________________
JJAZ
Til top Vis JJAZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JJAZ Besøg JJAZ's Websted
 
F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 4023
Sendt: 19 Maj 2008 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

Stakkels fisk, men ellers ser det godt ud!
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians
 
BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1575
Sendt: 19 Maj 2008 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

JJAZ skrev:
Boman skrev:
JJAZ skrev:
?? Hele idéen er netop at udnytte det ekstra gain man får ved at have dem placeret helt ude i hjørnerne, plus at min søjle af enheder rammer mange room-modes.

Desuden kan den jo justeres fuldstændig som jeg lyster bagefter.

En hjørnebas anslår samtlige rumresonanser.

Det er nu ikke helt korrekt, en hjørnebas anslår kun de egenmodes som har 1-taller i hjørnet. Der står masser af andre egen-modes, som mit hjørnetårn også får fat i.

Kan du lokkes til at forklare det nærmere? Er ikke helt sikker på jeg forstår det! :)



__________________
Mvh Bjarke Hedegaard
Til top Vis BjarkeHedegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeHedegaard
 
JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 806
Sendt: 19 Maj 2008 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

BjarkeHedegaard skrev:
JJAZ skrev:
Det er nu ikke helt korrekt, en hjørnebas anslår kun de egenmodes som har 1-taller i hjørnet. Der står masser af andre egen-modes, som mit hjørnetårn også får fat i.

Kan du lokkes til at forklare det nærmere? Er ikke helt sikker på jeg forstår det! :)

Prøv at søg på "eigenmodes" i google, en forklaring her bliver lidt lang.

Kig eventuelt også her, ikke den bedste simulator jeg har set, men dog rimelig illustrativ:
http://www.hunecke.de/en/calculators/room-eigenmodes.html



__________________
JJAZ
Til top Vis JJAZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JJAZ Besøg JJAZ's Websted
 
JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 806
Sendt: 19 Maj 2008 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

M.M.M. skrev:

Ej, hvor er det godt! Der er et eller andet over store basanlaeg som er uforklarelig smukt og laekkert! Men tror kun det er maend der saadanne rigtig forstaar det

Jeg har nu ellers haft en kæreste som syntes det var fedt da jeg flyttede mine 2 meter høje GD1 højttalere ind i hendes stue sammen med resten af mit anlæg. De findes derude, men der er ikke så mange af dem.

M.M.M. skrev:
Hvor langt tror du at du kan faa det til at gaa ned i frekvens naar du faar justeret det ind?

Tjaa.. Jeg regner med at trimme det til fuldt output ned til 15Hz, men det vil jo vise sig.

M.M.M. skrev:
Hvilke fisk er det du har? Det er da meget sjovt at finde andre med samme interesser

Mit stue akvarie er et 660 liters med: 11 Discus, ca. 30 neonfisk (røde og blå, ikke almindelig neon), ca. 20 guppyer plus blandede maller (sterbai pansermaller, kobber pansermaller, LDA-01, Golden Nugget, Parapleco).



__________________
JJAZ
Til top Vis JJAZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JJAZ Besøg JJAZ's Websted
 
BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1575
Sendt: 19 Maj 2008 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

JJAZ skrev:
BjarkeHedegaard skrev:
JJAZ skrev:
Det er nu ikke helt korrekt, en hjørnebas anslår kun de egenmodes som har 1-taller i hjørnet. Der står masser af andre egen-modes, som mit hjørnetårn også får fat i.

Kan du lokkes til at forklare det nærmere? Er ikke helt sikker på jeg forstår det! :)

Prøv at søg på "eigenmodes" i google, en forklaring her bliver lidt lang.

Kig eventuelt også her, ikke den bedste simulator jeg har set, men dog rimelig illustrativ:
http://www.hunecke.de/en/calculators/room-eigenmodes.html

Mange tak for det!



__________________
Mvh Bjarke Hedegaard
Til top Vis BjarkeHedegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeHedegaard
 

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes