Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. maj 2024 | 16:16   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: ICEPower i A/V Receiver ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 24 Juni 2008 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

CAD audio.

Men nu var det jo ikke en tråd om billeder af klasse D forstærkere.

Som allerede nævnt er der allerede rigtigt mange klasse D surreound receivere, men de lyder ikke nødvendigvis bedre

At man her er nødsaget til at  montere to stk. køle blæser, er klart fordi de ikke har fået styr på varmeudviklingen endnu.


__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
brasch
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3482
Sendt: 24 Juni 2008 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Jesper Juul skrev:
Lækkert at se at det ikke kun er Linn som har fanatiske tilhængere.

Jeg ved ikke rigtigt om jeg skal grine eller græde

tja, ligefrem at være fan af et mærke kan jeg nu heller ikke lige følge



__________________
Fars er bedst når mor rør den
Til top Vis brasch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brasch
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 25 Juni 2008 kl. 08:55 | IP-adresse registreret  

Peter Pan skrev:
Kjeldsen skrev:

CAD audio.

Men nu var det jo ikke en tråd om billeder af klasse D forstærkere.

Som allerede nævnt er der allerede rigtigt mange klasse D surreound receivere, men de lyder ikke nødvendigvis bedre

At man her er nødsaget til at  montere to stk. køle blæser, er klart fordi de ikke har fået styr på varmeudviklingen endnu.

Eller fordi den er designet til PA, og skal sidde i et rack med 10 andre. Jeg har selv haft en af deres hifi klasse D forstærkere, og her var der ingen køling overhovedet - ikke engang køleplader, så her er de langt foran ICEpower.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1855
Sendt: 25 Juni 2008 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:
Kjeldsen skrev:

Jesper Juul skrev:
Lækkert at se at det ikke kun er Linn som har fanatiske tilhængere.

Jeg ved ikke rigtigt om jeg skal grine eller græde

tja, ligefrem at være fan af et mærke kan jeg nu heller ikke lige følge



Ved ikke om det er mig der bliver hentydet til. Jeg nævnte vidst LINN. Jeg ved ikke så meget om LINN det eneste jeg har hørt fra dem var det anlæg der var i Scala til 1.2mill og der må jeg sige at det var altså rigtig rigtig godt....

Men LINN har altså lavet nogle(den bedste) SMPS til hifi. Der kan B&O altså ikke være med. Grunden til at de har udviklet en så god SMPS, er at de har kunne drage nytte, af nogle af de mange andre brancher de beskæftiger sig med.


__________________
Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ
 
brasch
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3482
Sendt: 25 Juni 2008 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

AkilleuZ skrev:
brasch skrev:
Kjeldsen skrev:

Jesper Juul skrev:
Lækkert at se at det ikke kun er Linn som har fanatiske tilhængere.

Jeg ved ikke rigtigt om jeg skal grine eller græde

tja, ligefrem at være fan af et mærke kan jeg nu heller ikke lige følge



Ved ikke om det er mig der bliver hentydet til. Jeg nævnte vidst LINN. Jeg ved ikke så meget om LINN det eneste jeg har hørt fra dem var det anlæg der var i Scala til 1.2mill og der må jeg sige at det var altså rigtig rigtig godt....

Men LINN har altså lavet nogle(den bedste) SMPS til hifi. Der kan B&O altså ikke være med. Grunden til at de har udviklet en så god SMPS, er at de har kunne drage nytte, af nogle af de mange andre brancher de beskæftiger sig med.

ikke specielt på dig, jeg forstår bare ikke folk der konsekvent holder sig til et bestemt mærke, uanset hvad det drejer sig om. Jeg mener en pioneer a/v receiver, blu ray og hd optager ville rent visuelt stå rigtigt fint til mit tv, men alene det gør ikke jeg køber det. Fordi en producent laver 1 godt produkt betyder det jo ikke automatisk det næste holder niveau



__________________
Fars er bedst når mor rør den
Til top Vis brasch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brasch
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 25 Juni 2008 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

AkilleuZ skrev:


Men LINN har altså lavet nogle(den bedste) SMPS til hifi. Der kan B&O altså ikke være med. Grunden til at de har udviklet en så god SMPS, er at de har kunne drage nytte, af nogle af de mange andre brancher de beskæftiger sig med.

Ikke helt rigtigt i denne sammenhæng. Selve forstærkeren er traditionel klasse AB, men strømforsyningen er ganske rigtig SMPS.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Andvare
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 September 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 536
Sendt: 25 Juni 2008 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Peter Pan skrev:
Som tidligere beskrevet ved jeg ikke hvem der kom med de første tanker om klasse D forstærkere.
 
Jeg havde den "ære" at studere på DTU i samme periode som ICE og TacT kom til verden (begge er udviklet iforbindelse med Phd-projekter) faktisk havde jeg "avanceret effektelektronik" på det institut hvor begge teknikker blev udviklet. Under kurset havde vi "opfinderen" af ICE power som gæsteforlæser og vi var på virksomhedbesøg hos Toccata Technology som lige havde udviklet TacT'en.
 
De to måder at konstruere Klasse D er fundamentalt forskellige. TacT bearbejder et digitalt signal i en DSP som styre et SM-trin, hvorved man undgår en D/A konvertering og hvor man har mulighed for at kompencere for SM-trinnet direkte i DSP'en. Hypex og ICE mf. generere (via en feedback sløjfe) et PWM signal fra et analog signal, som sendes til et SM-tirn.
 
Det er ikke lige til at sige hvad der er bedst - det er dog temmelig sikkert at DTU på det tidspunkt var et af de førende universiteter inden for Klasse D til Hifi. ICE er altså IKKE udviklet af B&O, men de støttede DTU i udviklingen (hvilket medførte at vi havde B&O anlæg i lab'et ) og lavede en aftale med udvikeleren af ICE pover - han grundlage et udviklings firma som ligger/lå i Lyngby (ganske tæt på DTU) og som udviker til mange andre end B&O - samtidig med at de er en del af B&O familien.
 
Så det korte af det lange:
 - ICE er godt, lige som så meget andet
 - B&O var fremsynet nok til at støtte nogle studerende i 90'erne
 - B&O er "venner" med den der udvikler ICE teknologien
 - Det er "offentlig" forskning der ligger til grund for udviklingen og patenterne kan sikket findes af folk der gider at finde dem


__________________
HD HjemmeBio

DIY-tønde
Til top Vis Andvare's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andvare
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 25 Juni 2008 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Hej Andvare
 
Du skal have tak for dit indlæg, det er rat at få sat tingene på plads.
 


__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
NillerViborg
Lukket konto
Lukket konto

Sound2Vision/LC Audio. Efter eget ønske!

Bruger siden: 17 Februar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 320
Sendt: 25 Juni 2008 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Lidt interessant om Klasse D forstærkere..:
http://www.lcaudio.dk/index.php?page=36
http://www.icepower.bang-olufsen.com/en/company/history/

"2001..:
Bang & Olufsen PowerHouse is renamed into Bang & Olufsen ICEpower.
Kristian Ougaard joins the company as the Director of R&D.
ICEpower’s first standard series of products, the A Series, is launched."

Nooooooget før det, husker jeg en artikel i High Fidelity omhandlende en såkaldt "digital" forstærker, fungerende prototype eller sådan noed - så Ice var ikke de første med Klasse D. - mener det var sidst i firserne???

En fundamental forskel på Ice og NCD, LC Audio, TC Electronic, Lab Gruppen m.fl, er at Ice bruger en H Bro som udgang, man kan vel populært sagt sige, at den er brokoblet i forvejen, hvor de fleste andre har en Dual Rail Supply og en kold leder - modsat Ice'ens to varme ledere til HT og Single Rail til effekt-delen.

Lars / Viborg  -  Tech Support for LC Audio


Til top Vis NillerViborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NillerViborg
 
NillerViborg
Lukket konto
Lukket konto

Sound2Vision/LC Audio. Efter eget ønske!

Bruger siden: 17 Februar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 320
Sendt: 25 Juni 2008 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

 - For øvrigt finder man Harman DPR1005 og DPR2005 med "digitale" forstækere, PWM / Klasse D. Forskellen her er så, at man kører et fuldt digitalt signal ind, signalbehandler og i udgangen, ingen analoge steder der - ( Ved digital ind )., i modsætning til de tidligere "kontrollerede selvsving" som faktisk er den nemmeste måde og lave en PWM til Audio-brug...

Lars / Viborg

Til top Vis NillerViborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NillerViborg
 
CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3139
Sendt: 25 Juni 2008 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

@Niller mfl: Ideen om klasse D har været kendt meget længe (betydeligt længere end den artikel du nævner Niller), men det er primært i kraft af ICEpower og nogle få andre firmaer at teknologien er blevet modnet og kommet til markedet i stor udstrækning.

Den "nemmeste" måde at lave analog klasse D er så vidt jeg ved med en separat savtakgenerator til carrier, men den giver også et tilsvarende ringe resultat. Det ICEpower har patent på er dels den selvsvingende modulator (COM), dels en fejlkorrektion baseret på to modkoblingssløjfer (MECC). Denne fejlkorrektion er siden raffineret og optimeret i flere omgange så der nu er både S-, D- og H-COM (i flere udgaver). Patenterne kan forholdsvis nemt findes på eks. USPTO.gov ved at søge på "nielsen karsten" som inventor.

/U.

PS: DPRxxxx er baseret på teknologi fra D2Audio, som ikke længere eksisterer.



__________________
DIY-blog
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted
 
AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1855
Sendt: 25 Juni 2008 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

AkilleuZ skrev:


Men LINN har altså lavet nogle(den bedste) SMPS til hifi. Der kan B&O altså ikke være med. Grunden til at de har udviklet en så god SMPS, er at de har kunne drage nytte, af nogle af de mange andre brancher de beskæftiger sig med.

Ikke helt rigtigt i denne sammenhæng. Selve forstærkeren er traditionel klasse AB, men strømforsyningen er ganske rigtig SMPS.



Ja dette er helt korrekt, men jeg referer til at Peter Pan skrev noget om at B&O havde integreret en ny form for SMPS som gjorde at den havde en nyttevirkning på 98% eller lign. kan ikke huske det exacte tal.

Jeg vil så bare postulere med mit indlæg at SMPS i LINN nok e rmindst lige så gode hvis ikke bedre i nogle sammen hænge.


__________________
Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ
 
Andvare
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 September 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 536
Sendt: 25 Juni 2008 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

NillerViborg skrev:

Lidt interessant om Klasse D forstærkere..:
http://www.lcaudio.dk/index.php?page=36
http://www.icepower.bang-olufsen.com/en/company/history/

"2001..:
Bang & Olufsen PowerHouse is renamed into Bang & Olufsen ICEpower.
Kristian Ougaard joins the company as the Director of R&D.
ICEpower’s first standard series of products, the A Series, is launched."

Nooooooget før det, husker jeg en artikel i High Fidelity omhandlende en såkaldt "digital" forstærker, fungerende prototype eller sådan noed - så Ice var ikke de første med Klasse D. - mener det var sidst i firserne???

En fundamental forskel på Ice og NCD, LC Audio, TC Electronic, Lab Gruppen m.fl, er at Ice bruger en H Bro som udgang, man kan vel populært sagt sige, at den er brokoblet i forvejen, hvor de fleste andre har en Dual Rail Supply og en kold leder - modsat Ice'ens to varme ledere til HT og Single Rail til effekt-delen.

Lars / Viborg  -  Tech Support for LC Audio


- det er rigtigt at ICE anvender en H-bro - men de kan jo også bro kobles igen - en H-bro er en efter min mening en bedre løsning, men også dyrere løsning. Jeg kender ikke detaljerne fra andre løsninger, herunder LCaudio, men det er helt sikkert at Klasse D har nogle fundamentale forskelle fra Klasse A/B og at disse ikke er entydige fordele eller ulemper.  Den eneste Klasse D som skiller sig ud (og som jeg kender) er Toccada (senere solgt til Texas) som fra strarden har været en mere "avanceret" metode - med at hvad der følger af muligheder for succes og fiasko. Klasse D er altså ikke noget særligt - man laver også frekvensomformere og HVDC med PWM - ABB leverede fra 1997 350 MW (350.000.000W) systemer der i princip er Klasse D forstærkere....

http://www.abb.com/industries/dk/9AAC30300394.aspx?country=D K

Jeg synes ikke der er nogen mening i at diskutere hvem der var først med hvad - diskure istædet hvem der er bedst - evt. til prisen.

Personligt har jeg ikke set noget mere gennemført Klasse D produkt end ICEASP - og jeg har ikke set en teknologi med større muligheder end den der ligger i en TacT - men jeg arbejder heller ikke med HiFi.



__________________
HD HjemmeBio

DIY-tønde
Til top Vis Andvare's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andvare
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes