Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. maj 2024 | 17:44   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Forbedre CD’er med SeeDeClip program. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1303
Sendt: 27 Juli 2008 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der har erfaringer med at bruge dette program, tænkte om man kunne fjerne noget af kompressionen og så brænde en "bedre cd" end den standardvare man får.

http://www.cutestudio.net/data/products/audio/seedeclip/inde x.php

Der skal rippes først og hvad bruger men her med godt resultat er ny på det her område.

 



__________________
Hilsen JRGW

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW
 
herolden
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 Januar 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 19 August 2008 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

Jeg er også faldet over dette program. Har kun testet det kort med gratis versionen. Jeg har studeret lydfilerne i Audacity før og efter declippings
softwaren og umiddelbart ser det ud til at programmet formår at fjerne meget af den skade der er sket i overkomprimeringen af musikken. Jeg
har dog ikke haft mulighed for at teste de lydmæssige kvaliteter på et ordentligt anlæg endnu og har ej heller fundet nogen anmeldelse af
programmet på nettet.
Men det virker umiddelbart som en (god?) måde at begrænse de skader der er sket ved overkomprimerede udgivelser som desværre bliver
stadig mere udbredt. For den som ikke kender til problemstillingen så google blot på "Loudness war".

Streamingløsningen virker umiddebart mest smart så man ikke skal konvertere alt sit musik. Men opsætningen må siges at være lidt for
viderekommende (selv for en ok linux kyndig).

Min fremtidige planlagte opsætning er at bruge programmet til at streame sammen med iTunes og have alt musik liggende i wav (evt. i flac) og så
konvertere og declippe til 24 bit som det bliver foreslået på programmets hjemmeside for derefter at sende signalet videre til en hæderlig D/A
konverter.

Jeg håber at der er nogen hifi entusiaster derude som har kendskab til eller lyst til at eksperimentere med programmet som vil dele deres
erfaringer med os andre. I forhold til diverse tweaks og hundedyre CD-afspillere virker dette umiddelbart som noget der kan give en markant
bedre lydkvalitet fra specielt nyere musik udgivelser.




Til top Vis herolden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af herolden
 
JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1303
Sendt: 19 August 2008 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Jeg har prøvet med to cd'er den ene er Katie Melua "Call of the Search" og Dire Straits "On every Street" sidstnævnte er remastered og det kan være et dårligt tegn har jeg læst.

Har lavet dem til wav filer med programmet EAC som en anbefalede her på forumet, herefter brændte jeg et par nye cd'er og min subjektive erfaring er at det giver en forbedring som er hørbar.Katie Melua skulle ikke være så galt ifølge den support/fedback jeg fik på programmet.

Jeg er nybegynder i det med at rippe lyd, og i brugen dette program så måske det kan gøres bedre.....



__________________
Hilsen JRGW

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW
 
sshd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 634
Sendt: 20 August 2008 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Der er forskel på clipping (overstyring) og overkomprimering.

Clipping opstår hvis der indspilles for højt. Samples over grænsen bliver rundet ned, hvilket giver en kurve med afskårne toppe.

Mindre alvorlig clipping, 2-3 samples, kan teoretisk set repareres med matematisk interpolation - bedste kurve igennem punkterne.

Ved flere samples bliver det imidlertid rent gætteri. Vi har ingen anelse om kurven går til et max-peak eller om der kommer dyk imellem. Denne form for clipning lyder fælt og kan skade højttalerne. Skaden kan udbedres ved at udbløde toppen. Dette får kraftigt overstyrede indspilninger til at lyde mindre fæle, men ødelægger desværre lyden på indspilninger, som kun er minimalt overstyrede. Afspilleren foobar2000 kan lave denne udbedring (Preferences, Playback, Processing).

Dynamisk komprimering er noget helt andet. Høje og lave passager ensartes, så de lyder lige høje. Nogen gange overdøver de lave passager ligefrem de høje. Her mistes information om dynamikken endegyldigt og det er matematisk umuligt at genskabe den.

Nogle indspilninger lider både af clipping og overkomprimering, hvilket kun gør lyden værre.

Der har været flere diskussioner på hydrogenaudio.org i de seneste år, om hvorvidt man kunne få ødelagte indspilninger til at lyde bedre. Konklusionen plejede at være i stil med:
- Nej, bedre må være tættere på den ikke ødelagte indspilning - det er ikke muligt.
- Det er dog muligt at få den til at lyde anderledes, hvilket inviduelt kan være subjektivt bedre.


Personligt undergik jeg en musikkrise i det herrens år 2001. Jeg kunne ikke holde ud at høre musik i længere tid og ofte foretrak jeg stilhed. Efter en etnisk udrensning i musiksamlingen - alt der var indspillet dårligt røg ud - blev jeg heldigvis glad for musik igen. Dog med en noget anden musiksmag.

Hvis man er til ældre musik (før ca. 1992), og har nogle elendige remasters i samlingen, så skift dem ud med nogle andre, evt. de originale. SteveHoffman.tv er et godt sted at gå på opdagelse. Søg efter din kunstner og se hvad folk har af meninger om de forskellige udgivelser. Advarsel: Nogle af specialudgivelserne er ret dyre.

Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd
 
callesoroe
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 760
Sendt: 29 August 2008 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

JRGW skrev:

Er der nogen der har erfaringer med at bruge dette program, tænkte om man kunne fjerne noget af kompressionen og så brænde en "bedre cd" end den standardvare man får.

http://www.cutestudio.net/data/products/audio/seedeclip/inde x.php

Der skal rippes først og hvad bruger men her med godt resultat er ny på det her område.

 

Hej!

Tak for tippet..

Jeg har længe ventet på et program som kunne dette. Selvfølgelig laver den ikke superlyd ud af dårlige indspilninger, men det kan godt rette op på de værste clipping unoder i de fleste nyere især pop/rock udgivelser. Jeg kan tydelig se og høre resultatet. På de værste indspilninger lyser "near clip" indikatoren på min Tact forforstærker næste hele tiden. Bruce Springsteens nyeste "Magic" album er et godt eksempel på dette. Jeg kan ikke forstå han som en så stor kunstner at accepteret at en dårlig producer ødelægger lyden totalt på hans album. Det er nok den værst lydende af mine ca. 1800 CD'er. Musikken er kanon men jeg kan simpelt hen ikke holde ud at høre på den. Efter en tur i i "SeeDee Clip" programmet, kan jeg nu få slukket clip lampen på forstærkeren, og nu kan den da spilles. Den lyder stadig ikke godt men kan spilles.

Jeg har prøvet med flere andre indspilninger og med et rigtigt godt resultat. Runrig er nu også efter at de er blevet mere kendte, også begyndt at booste deres albums. Øv øv.

Men jeg kørte "Proterra" albummet igennem SeedeeClip programmet og nu lyder den ganske fint...!

Det er sørgeligt at det har været nødvendigt at udvikle sådan et program, men jeg kan kun anbefale at investere i det. Jeg gav 192 kr. for PRO versionen. De er sgu godt givet ud.....

Jeg har kun haft det i 2 dage, så jeg har kun prøvet defalut indstillingerne, så jeg ved ikke om de forskellige options giver yderligere forbedringer.

Men programmet er helt sikkert pengene værd.

Jeg kan iøvrigt oplyse om at den elendige producer på Bruce's nye album Brendan O' Brien også er producer på AC/DC's længe ventede næste album.... Det skal han jo nok også få ødelagt...

 

 

 

 

Til top Vis callesoroe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af callesoroe
 
JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1303
Sendt: 02 September 2008 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Ang. lyden så syntes jeg subjektivt at Katie Melua "Call of the Search" og Dire Straits Remastred blev en kende bedre lidt mere dynamik og opløsning.

Prøvede også Bruce Springsteen "Greatest Hits" en cd som jeg har være fælt skuffet over rent lydmæssigt, den blev lige en kende bedre, dog stadig ikke en åbenbaring.Ærgeligt for jeg kan faktisk godt lide nogle af numrene.Så måske er der en trend ang. denne kunstner, har også hørt at de skulle være dårlig indspillet....

Endelig prøvede jeg også med Bracode Brothers "Swipe Me" lidt specielt elektronisk lyd på den cd, her gik det dog til den forkerte side syntes jeg den mistede noget af det attack som den oprindelig havde og blev mere tam og det virker forkert i dette tilfælde.

Jeg har også brugt Pro udgaven af programmet og brugt standard indstillingerne.

 



__________________
Hilsen JRGW

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW
 
CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3139
Sendt: 02 September 2008 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der har sammenlignet med albums som eks. Dire Straits, Peter Gabriel og andre i både original og remasteret udgave?


/U.

__________________
DIY-blog
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted
 
callesoroe
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 760
Sendt: 12 September 2008 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

JRGW skrev:

Ang. lyden så syntes jeg subjektivt at Katie Melua "Call of the Search" og Dire Straits Remastred blev en kende bedre lidt mere dynamik og opløsning.

Prøvede også Bruce Springsteen "Greatest Hits" en cd som jeg har være fælt skuffet over rent lydmæssigt, den blev lige en kende bedre, dog stadig ikke en åbenbaring.Ærgeligt for jeg kan faktisk godt lide nogle af numrene.Så måske er der en trend ang. denne kunstner, har også hørt at de skulle være dårlig indspillet....

Endelig prøvede jeg også med Bracode Brothers "Swipe Me" lidt specielt elektronisk lyd på den cd, her gik det dog til den forkerte side syntes jeg den mistede noget af det attack som den oprindelig havde og blev mere tam og det virker forkert i dette tilfælde.

Jeg har også brugt Pro udgaven af programmet og brugt standard indstillingerne.

 

Hej!

Nu har jeg leget lidt mere med programmet. Der hvor du synes du mister lidt "attack og liv" skal du bruge "ROUND" funktionen. Det vil sige de "DECLIPPEDE" tracks køres igennem med "ROUND" funktionen. Så kommer der liv og dynamik tilbage i musikken.

Som sagt er det sørgeligt at det er nødvendigt med sådanne tiltag, men det hjælper virkelig på mange CD optagelser, og jeg kan kun anbefale at prøve. De 192 kr. er givet rigtig godt ud. Der er mange CD'er jeg igen kan lytte til, som jeg simpelt hen ikke gad sætte på tidligere. Selv Saybias debutalbum er nu ok at lytte til. Jeg synes det er en fremragende skive, men lyden er blevet totalt ødelagt på den, så jeg kunne simpelt hen ikke holde ud at høre på den tidligere.

Selv Claptons Reptile som egentlig er ok indspillet, bliver markant bedre efter en tur i SeeDeeclip programmet. Numrene havde ca. 1000 clips i snit!!!

Om ikke andet så slukker programmet da for "CLIP" indikatoren på min TACT forforstærker

 

 

 

Til top Vis callesoroe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af callesoroe
 
Ulvin
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 April 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 402
Sendt: 21 September 2008 kl. 02:20 | IP-adresse registreret  

Jeg forsøgte mig i dag med programmet, det er da uden tvivl det bedste "tweak" jeg endnu har prøvet - og så er det enda billigt.

Det rammer faktisk helt utroligt godt. Jeg fandt et download af et af metallica's nye numre som er blevet brugt i guitar hero uden clipping/overkomprimering og sammenlignede det med resultatet fra SeeDeClip's behandling af samme nummer fra CD'en som er voldtaget på det grove. Meget meget tæt match på den uvoldtagede version fra guitar hero.

For tvivlere der falder over denne tråd, prøv deres demo version på noget nyudgivet musik. Der er ingen tvivl overhovedet når først man har hørt det.

Jeg har ikke meget erfaring med cd rip/brænding. Er der nogle programmer der udfører dette mere fejlfrit end andre? Syntes at have hørt brændingen skal foregå ved lavest muligt hastighed, er dette korrekt?



__________________
Krell KSA 200S
Krell KRC-3
HTPC/PS Audio Digital Link III DAC
Dali Grand
Se det her
Til top Vis Ulvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulvin
 
AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Februar 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2298
Sendt: 21 September 2008 kl. 07:22 | IP-adresse registreret  

Ulvin skrev:

Jeg forsøgte mig i dag med programmet, det er da uden tvivl det bedste "tweak" jeg endnu har prøvet - og så er det enda billigt.

Det rammer faktisk helt utroligt godt. Jeg fandt et download af et af metallica's nye numre som er blevet brugt i guitar hero uden clipping/overkomprimering og sammenlignede det med resultatet fra SeeDeClip's behandling af samme nummer fra CD'en som er voldtaget på det grove. Meget meget tæt match på den uvoldtagede version fra guitar hero.

For tvivlere der falder over denne tråd, prøv deres demo version på noget nyudgivet musik. Der er ingen tvivl overhovedet når først man har hørt det.

Jeg har ikke meget erfaring med cd rip/brænding. Er der nogle programmer der udfører dette mere fejlfrit end andre? Syntes at have hørt brændingen skal foregå ved lavest muligt hastighed, er dette korrekt?



GH III versionen er en master recording, som teamet bag GH har tweaket en smule. Dog slet ikke i samme grad som det materiale, der ligger på Death Magnetic CD'en. Du kan ikke rette eller genskabe de tabte data på Death Magnetic CD'en med SDC. Det har ikke noget med tvivlere eller ikke tvivlere at gøre. Data som allerede er tabt, kan ikke genskabes igen. Det er fakta. Du kan sikkert få Death Magnetic (CD'en) til at lyde mere "blød" og "rund", men det gør ikke lyden bedre. Så hvis du vil have Deaht Magnetic i nær perfekt udgave, så skal du have fat i GH III versionen - tættere på masterudgivelsen kommer du ikke.


__________________
"Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you."
Til top Vis AM-E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AM-E
 
callesoroe
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 760
Sendt: 22 September 2008 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

AM-E skrev:
Ulvin skrev:

Jeg forsøgte mig i dag med programmet, det er da uden tvivl det bedste "tweak" jeg endnu har prøvet - og så er det enda billigt.

Det rammer faktisk helt utroligt godt. Jeg fandt et download af et af metallica's nye numre som er blevet brugt i guitar hero uden clipping/overkomprimering og sammenlignede det med resultatet fra SeeDeClip's behandling af samme nummer fra CD'en som er voldtaget på det grove. Meget meget tæt match på den uvoldtagede version fra guitar hero.

For tvivlere der falder over denne tråd, prøv deres demo version på noget nyudgivet musik. Der er ingen tvivl overhovedet når først man har hørt det.

Jeg har ikke meget erfaring med cd rip/brænding. Er der nogle programmer der udfører dette mere fejlfrit end andre? Syntes at have hørt brændingen skal foregå ved lavest muligt hastighed, er dette korrekt?



GH III versionen er en master recording, som teamet bag GH har tweaket en smule. Dog slet ikke i samme grad som det materiale, der ligger på Death Magnetic CD'en. Du kan ikke rette eller genskabe de tabte data på Death Magnetic CD'en med SDC. Det har ikke noget med tvivlere eller ikke tvivlere at gøre. Data som allerede er tabt, kan ikke genskabes igen. Det er fakta. Du kan sikkert få Death Magnetic (CD'en) til at lyde mere "blød" og "rund", men det gør ikke lyden bedre. Så hvis du vil have Deaht Magnetic i nær perfekt udgave, så skal du have fat i GH III versionen - tættere på masterudgivelsen kommer du ikke.

Selvfølgelig er det en bagvej at bruge programmet, men hvis du har skiver der lyder af h. til, men som efter en tur programmet lyder KLART bedre, så har programmet da udført sin mission. Hvis "blød og rund" er din foretrukne præference , så er det jo fint. Hvor mange eksperimenterer ikke med kabler for at få en mere "blød og rund" lyd?????

Jeg siger ikke det er efter HI-FI lovbogen, men den er der mange lydproducere der ikke har læst....

Fakta er at programmet får bedre lyd ud af mange CD'er og så er det jo et billigt tweak(192 kr.)

Hvorfor lytte til en CD der indspillet ALT for kraftigt og skærer i ørene, når man med SeeDeclip kan få den til at lyde godt??? Det kan jeg da ikke se noget galt i. Måden programmet kommer frem til den bedste kurve vil jo altid kunne diskuteres. Men prøv at lade dine ører afgøre hvad der lyder bedst... Jeg er i hvert fald ikke i tvivl om programmets kvalitet....

Til top Vis callesoroe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af callesoroe
 
AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Februar 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2298
Sendt: 22 September 2008 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

callesoroe skrev:
AM-E skrev:
Ulvin skrev:

Jeg forsøgte mig i dag med programmet, det er da uden tvivl det bedste "tweak" jeg endnu har prøvet - og så er det enda billigt.

Det rammer faktisk helt utroligt godt. Jeg fandt et download af et af metallica's nye numre som er blevet brugt i guitar hero uden clipping/overkomprimering og sammenlignede det med resultatet fra SeeDeClip's behandling af samme nummer fra CD'en som er voldtaget på det grove. Meget meget tæt match på den uvoldtagede version fra guitar hero.

For tvivlere der falder over denne tråd, prøv deres demo version på noget nyudgivet musik. Der er ingen tvivl overhovedet når først man har hørt det.

Jeg har ikke meget erfaring med cd rip/brænding. Er der nogle programmer der udfører dette mere fejlfrit end andre? Syntes at have hørt brændingen skal foregå ved lavest muligt hastighed, er dette korrekt?



GH III versionen er en master recording, som teamet bag GH har tweaket en smule. Dog slet ikke i samme grad som det materiale, der ligger på Death Magnetic CD'en. Du kan ikke rette eller genskabe de tabte data på Death Magnetic CD'en med SDC. Det har ikke noget med tvivlere eller ikke tvivlere at gøre. Data som allerede er tabt, kan ikke genskabes igen. Det er fakta. Du kan sikkert få Death Magnetic (CD'en) til at lyde mere "blød" og "rund", men det gør ikke lyden bedre. Så hvis du vil have Deaht Magnetic i nær perfekt udgave, så skal du have fat i GH III versionen - tættere på masterudgivelsen kommer du ikke.

Selvfølgelig er det en bagvej at bruge programmet, men hvis du har skiver der lyder af h. til, men som efter en tur programmet lyder KLART bedre, så har programmet da udført sin mission. Hvis "blød og rund" er din foretrukne præference , så er det jo fint. Hvor mange eksperimenterer ikke med kabler for at få en mere "blød og rund" lyd?????

Jeg siger ikke det er efter HI-FI lovbogen, men den er der mange lydproducere der ikke har læst....

Fakta er at programmet får bedre lyd ud af mange CD'er og så er det jo et billigt tweak(192 kr.)

Hvorfor lytte til en CD der indspillet ALT for kraftigt og skærer i ørene, når man med SeeDeclip kan få den til at lyde godt??? Det kan jeg da ikke se noget galt i. Måden programmet kommer frem til den bedste kurve vil jo altid kunne diskuteres. Men prøv at lade dine ører afgøre hvad der lyder bedst... Jeg er i hvert fald ikke i tvivl om programmets kvalitet....



Nu taler vi specifikt om Death Magnetic. Denne skiver skærer ikke kun i ørene, og er ikke alene offer for clipping. Den er også offer for overkompression. Vigtige data er tabt. De kan ikke genskabes.

Når jeg taler om "blød" og "rund", så skal og kan det ikke sammenlignes med udskiftning af f.eks. kabler. Her rører du jo ikke ved selve kildematerialet.


__________________
"Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you."
Til top Vis AM-E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AM-E
 
Ulvin
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 April 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 402
Sendt: 22 September 2008 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

At man ikke kan genskabe tabt lyd er jeg helt klar over. Men faktum er, programmet kan "fjerne" mange af de ting der gør nogle CD'er ganske elendige.

Et andet godt eksempel ud over death magnetic er red hot chilli peppers, specielt californication er helt igennem møgelendig. Efter en tur med programmet lyder det faktisk fornuftigt. Om det så er den korrekte lyd eller ej kan diskuteres, jeg mener ikke man har den korrekte lyd i forvejen når man kigger på hvor overkomprimeret CD'en er. Ødelæggelse reparerer man åbenbart med mere "ødelæggelse", men det virker.



__________________
Krell KSA 200S
Krell KRC-3
HTPC/PS Audio Digital Link III DAC
Dali Grand
Se det her
Til top Vis Ulvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulvin
 
herolden
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 Januar 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 25 September 2008 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Softwaren kan selvfølgeligt ikke lave mirakler og genskabe mistet data 100% i forhold til original materialet.

Men det er jo ikke blot rent gætværk hvad softwaren laver. Hvis derude er nogle matematisk genier derude som kan kaste lys over hvor god/dårlig de algoritmer og teknikker som softwaren benytter sig af er må de meget gerne byde ind. Som det fremgår af http://en.wikipedia.org/wiki/Clipping_(audio) er der adskillige teknikker og software programmer som kan "reparere" clippet musik.

Programmets ophavsmand diskuterer teknikken på hydrogrenaudio http://www.hydrogenaudio.org/forums/lofiversion/index.php/t5 6457.html

Nyquist læresætningen skulle i den forbindelse være central. Men det er lidt for langhåret for mig at forstå. http://en.wikipedia.org/wiki/Nyquist-Shannon_sampling_theore m

Er der nogen der har haft held til at få Itunes streaming til at fungere, da det efter min vurdering er den bedste måde at benytte teknikken. Man er således fri for at konvertere hele sin musiksamling og man kan løbende skifte parametre i måden programmet behandler lydfilerne på. F.eks virker indstillingen til at konvertere lyden til 24 bit, og så benytte de ekstra bit til genskabte data, som den bedste måde at bruge programmet på, da man derved ikke mister information når programmet bruger CD signalets 16 bit. Når data er konverteret er til 24 bit er det jo så selvfølgeligt ikke muligt at brænde en CD til alm. CD afspilning da standard CD formatet kun understøtter 16 bit. Men Itunes m.fl. klarer fint 24 bit og sammen med en hæderlig D/A converter er dette en lækker måde at opnå hæderlig hifi kvalitet sammen med en super let måde at tilgå sin musiksamling på.
http://www.computeraudiophile.com/audiophile_reference_music _servers_osx_windows beskriver nogle gode løsninger på et sådan system og hvad man bør undgå.

Til top Vis herolden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af herolden
 
callesoroe
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 760
Sendt: 04 November 2008 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]

Jeg kan iøvrigt oplyse om at den elendige producer på Bruce's nye album Brendan O' Brien også er producer på AC/DC's længe ventede næste album.... Det skal han jo nok også få ødelagt...

[/QUOTE]

Ja så er den nye AC/DC landet i postkassen, og desværre fik jeg ret. Bredan O' Brien har igen fuldstændig smadret lyden på pladen. Indledningsnummeret "Rock'n'roll train" ligger ud med ikke mindre en 15000!!!!! clip og et level på -9db

Efter lydrestaurering med SeeDeclip programmet lyder pladen igen udmærket. Level er så også sænket 6 db.

Man kan rent faktisk nu høre hvad Brian Johnson "synger". Men det er måske en fejl....

 

 

Til top Vis callesoroe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af callesoroe
 
Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 December 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 548
Sendt: 05 November 2008 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

syntes klart dette program fortjaener mere omtale,

Jeg har koebt PRO versionen og proevet det paa et pa albums nu, og det virker rigtig godt, ok jeg har kun haft det i 2 dage men specielt Lifehouse - Lifehouse albumet er blevet godt..



__________________
Mit setup Palau Blaugrana og Film

Til top Vis Visca Blaugrana's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Visca Blaugrana
 
KBAndersen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1100
Sendt: 05 November 2008 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

callesoroe skrev:

Jeg kan iøvrigt oplyse om at den elendige producer på Bruce's nye album Brendan O' Brien også er producer på AC/DC's længe ventede næste album.... Det skal han jo nok også få ødelagt...

[/QUOTE]

Ja så er den nye AC/DC landet i postkassen, og desværre fik jeg ret. Bredan O' Brien har igen fuldstændig smadret lyden på pladen. Indledningsnummeret "Rock'n'roll train" ligger ud med ikke mindre en 15000!!!!! clip og et level på -9db

Efter lydrestaurering med SeeDeclip programmet lyder pladen igen udmærket. Level er så også sænket 6 db.

Man kan rent faktisk nu høre hvad Brian Johnson "synger". Men det er måske en fejl....

[/QUOTE]

Dette program I omtaler, hvordan kan det gøre noget der er ødelagt godt igen? Kan forestille mig at det eneste det kan gøre er at bløde op på klipningen, altså runde toppene af. Det kan ikke tilføje det der mangler...



__________________
Mvh
Kenneth
Til top Vis KBAndersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KBAndersen
 
Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 December 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 548
Sendt: 05 November 2008 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Nej reperere noget som er gaaet tabt skulle umidelbart ikke kunne genoprettes det er jeg helt enig med dig i, dog ved jeg at programmet bruger nogle algoritmer saa det er ikke helt tilfeldigt hvad det laver, dog aner jeg ikke noget om hvad der foregaar rent teknisk, jeg kan blot konkludere at det lydder omend ikke perfekt saa ihverttilfaelde bedre.

men proev demoen og goer dit eget indtryk, hvis det skulle have interess saa rip et nummer du syntes er overkomprimeret og upload det saa vil jeg koere det gennem programmet og sende det tilbage til dig.

 



__________________
Mit setup Palau Blaugrana og Film

Til top Vis Visca Blaugrana's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Visca Blaugrana
 
callesoroe
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 760
Sendt: 05 November 2008 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]

Dette program I omtaler, hvordan kan det gøre noget der er ødelagt godt igen? Kan forestille mig at det eneste det kan gøre er at bløde op på klipningen, altså runde toppene af. Det kan ikke tilføje det der mangler...

[/QUOTE]

Det kan ikke tilføje flere detaljer, men i og med at digitale clip bliver fjernet og level sænket, så lyder det simpelt hen bare bedre. Programmet har størst effekt på plader som ikke er overkomrimeret, men som er boosted meget i level og derved laver clips, som får pladen til at lyde dårlig. Især mellemtonen kommer til at lyde forfærdelig.

Hvis du taget en CD der er rigtig godt indspillet ligger level på CD'en typisk på ca. mellem -15 og -17 db. Tager du en CD der er blevet offer for "The Loudness War" ligger level ofte mellem -9 og -10 db. Og det er altså virkelig hørbart.....

Programmet(PRO version) kan så tage det declippede signal og ved hjælp at matematiske algoritmer, beregne hvordan den oprindlige kurve skulle se ud. Derved prøver programmet at genskabe dynamikken igen.

Det er selvfølgelig "snyd" men det er da en god hjælp, når man nu ikke kan få de elendige lydproducere til at forstå, at vi selv har en volumen knap på vores anlæg.......

Læs mere på http://www.cutestudio.net/

Det er alle pengene værd.

Til top Vis callesoroe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af callesoroe
 
nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 723
Sendt: 05 November 2008 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Jeg går ud fra at man skal være i besiddelse af musik-cd'en for at kunne anvende programmet?! Jeg er i den situation at jeg har rippet alle mine cd'er i flac og har så efterfølgende bortgivet cd'erne til venner og bekendte. Findes der programmer der kan forbedre lydkvaliteten udfra flac-filer? 
Til top Vis nicoleif's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nicoleif
 

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes