Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. maj 2024 | 00:12   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Højtalere fordi det er sjovt. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 April 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1177
Sendt: 10 September 2008 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Smart ide med diskant monteringen :) Du kan jo købe en Vifa XT 19 elelr XT25, jeg har set en af de to i en varriant der ikke er meget mere end 4.5-5cm i diameter.

Mvh. Henrik



__________________
Focal - Denon - Onkyo - Uhn Tiss Uhn Tiss Uhn Tiss!
Mit Setup - Opdateret 22/1-2009
Til top Vis HenrikW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HenrikW
 
Busk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tidl. Branchemedlem - Dobb.prof. MWB1977

Bruger siden: 05 April 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1463
Sendt: 10 September 2008 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

De er bare for seje, fed ide, har du sendt ikea et par billeder? og i den forbindelse spurgt om de laver nogen i ø38cm?

__________________
Marantz SA-7S1
Marantz SC-7S2
Marantz MA-9S2
B&W Nautilus 800 Sig. TE

www.busk-audio.dk Opdateret 18.Jan 2010
--------------------------------
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
Til top Vis Busk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Busk Besøg Busk's Websted
 
priboj
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 27 September 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 859
Sendt: 10 September 2008 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

genilalt

__________________
lyd er mit liv... musik er min dyd...
Til top Vis priboj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af priboj
 
Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 10 September 2008 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Monteringen af en evt, diskant kan jo foregå med en bolt indefra igennem skallerne på begge kugler.. så kan den ikke ses udefra. Kræver dog adskillelse af de 2 kugler inden endelig fastgørelse.

Har du kigget på denne tråd af Hobbes: "kugleformet træhøjtaler"

Der er lidt snak om stående bølger eller hvad det kan kaldes hvis bølgerne koliderer i centrum af kuglen. Måske undgår du det med basrefleksen lige bag enheden?
Blot til din info - da jeg blev nysgerrig gravede jeg lige lidt frem fra hukommelsen.. nu da jeg lige kom på hvor jeg havde været inde på området tidligere kunne jeg lige så godt smide linket her til dig også.

Mvh .Offcourse


__________________
If it´s lame - i´m not to blame

Stue-bio 7.1. Sunfire 12"sub. 50"8gen.pioneer Kuro. B&W 803s2 monoblok biamp + rega apollo cd
Til top Vis Offcourse_dk26's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Offcourse_dk26
 
meil
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 November 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 158
Sendt: 15 September 2008 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

Mine små øjesten ;-)

Nu har jeg lyttet på mine små kuglehøjtaler i en uges tid og jeg må indrømme, at de overrasker virkelig virkelig positivt.

Tanken med denne disse højtalere har hele tiden været, at holde dem på et så simpelt niveau som muligt og så ellers se, hvor langt man kunne komme med en god ide og lidt fingrefærdigheder.

Jeg takker alle der har bidraget med ideer. Specielt KrammeAcoustics har været konstruktiv. Og jeg fornemmer, at vi kommer til at se noget lignende fra hans side på et tidspunkt. (Det bliver spændende)

En diskant ?
Må indrømme, at tanken har strejfet mig flere gange, men jeg mener også, at noget af fidusen går tabt, ved at indføre en diskant og delefrekvens. Det kræver en delefrekvens og det er jo lige præcis her, det bliver svært at få det integreret.

Jeg har taget en del målinger og diskant niveauet ser ikke ud til at være noget problem.
Det eneste problem jeg kan se, er at de er meget retningsbestemte. Men på den anden side, så er den altså en fornøjelse når man glider ind i lydbilledet og det hele pludselig åbner sig op.
En fantastisk egenskab ved disse små kuglehøjtalere er det perspektiv som de gengiver. Jeg mindes ikke, at have haft noget der har kunnet overgå dem i den disciplin.

Pris.
Nogen vil måske syntes, at en Jordan enhed er dyr (1225 kr)
Tja det kan vel diskuteres. Jeg syntes det ikke. Jordan enheden er en meget speciel enhed, der har vundet mange konkurrencer for sin gode lyd. Men hvis Jordan er for dyr så prøv en 4” Tang Bang i stedet. De har flere forskellige modeller til omkring 2-300 Kr. (De kan købes samme sted som Jordan)

Selve kuglekabinettet har vist sig at være en utrolig stabil og god platform for Jordan enheden.

Inden vi kommer til målingerne vil jeg lige indskyde, at mine kuglehøjtalere indeholder et simpelt LR filter som det er specificeret på Jordans hjemmeside.

Målinger.

Impedans.
Her ses tydeligt basrefex afstemningen ved ca. 45 Hz. Og ellers ser belastningen ud til at være rimelig nem at drive.



Lydmålinger 1m.



Lydmålinger 1m 30 grader.





Lydmåling 3,2 m (min lytteposition)

Det skal lige nævnes, at jeg har ikke justeret målingerne ind så de svare til 1 watt. Glemte det i farten, men de er rimelige effektive omkring 88 dB/w

Hilsen
Meil


Til top Vis meil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af meil
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 15 September 2008 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

meil skrev:
Jeg takker alle der har bidraget med ideer. Specielt KrammeAcoustics har været konstruktiv. Og jeg fornemmer, at vi kommer til at se noget lignende fra hans side på et tidspunkt. (Det bliver spændende)

En diskant ?
Må indrømme, at tanken har strejfet mig flere gange, men jeg mener også, at noget af fidusen går tabt, ved at indføre en diskant og delefrekvens. Det kræver en delefrekvens og det er jo lige præcis her, det bliver svært at få det integreret.

Selv tak.

Enig, det vil være synd at kombinere diskanter med de fine fuldtoner du har monteret.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 
Tylle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 490
Sendt: 15 September 2008 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Superflotte små højtalere og en rigtig skæg idé, godt at se noget så anderledes DIY herinde

__________________
It's the Crown that makes you king!

Setup: Crown Studio Reference II, Crown K1, Audiolab 8000C, H/K HD970, Cerwin Vega AT-100, 18" sub
Til top Vis Tylle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tylle
 
kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1401
Sendt: 16 September 2008 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

Du skulle da tage at lave nogle mls målinger hvor du måler gated, de målinger du har lavet der, fortæller mere om dit rum end om højtaleren.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen
 
Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 525
Sendt: 04 December 2008 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Hej Meil
Har du dæmpet kabinettet og med hvad og omtrentlig mængde? Jeg overvejer at planke succeen med en fe87e fra fostex, og så kombinere med en god sub.


Til top Vis Juspur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Juspur
 
torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Produktionsteknikker, Dynaudio

Bruger siden: 15 Juli 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1309
Sendt: 06 December 2008 kl. 02:11 | IP-adresse registreret  

cube skrev:
Roky skrev:
Damn det ser flot ud

Ser så enkelt ud at jeg godt selv kunne blive fristet - Hvis enhederne var noget billigere

mvh.


yes, vi mangler bare en "step-by-step" vejledning så er det kun et spørgsmål om tid før IKEA får udsolgt af deres skåle

Mon ikke at "meil" kunne ske' at arbejde for ikea ?  ej bare gas.
Kanon idé til et par sjove små højtaler.



__________________
Med denne udtalelse repræsentere jeg kun mig selv, og ikke Dynaudio.
Til top Vis torkild's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torkild
 
meil
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 November 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 158
Sendt: 06 December 2008 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

Nope, arbejder ikke for Ikea, men kan godt lide, at finde muligheder i ting, man ikke umiddelbart forbinder med hi-fi.

Kabinettet er løst dæmpet med lidt akustilux, jeg bruger basrefleks så der skal være plads til luftgennemstrømningen omkring enheden og røret.

Hvis de skal bruges sammen med en subwoofer kan man med fordel lave dem trykkammer og så skal hele kabinettet skal fyldes, men det er individuelt. Man må prøve sig frem

Fostex fe87e ser rigtig spændende ud ;-)

Jeg har i noget tid brugt dem som satellitter til mine Peerless XXLS 12” hvor jeg deler elektronisk ved 120 Hz  12dB/oct. Og så levere de virkelig varen ;-)

Som single højtalere spiller de rigtig godt, men ikke særlig højt og da jeg er til heavy rock kommer de hurtigt til kort i den konstellation.

Jeg mangler, at beskrive den sorte ring mine højtalere står på. Det havde været rigtig godt, hvis det var en stor gummi o-ring, men sådanne havde jeg ikke adgang til, så ringene er fræset ud i mdf og beklædt med kunstlæder. Og indvendigt i ringen, har jeg monteret små gummidutter så det ikke glider.

Hilsen
Meil

Til top Vis meil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af meil
 
Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 525
Sendt: 09 December 2008 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Hej Meil
Jeg var lige i KEA og hamstre skåle

Ser jeg korrekt: anvender du 28 cm diameter-skåle? Dem røg jeg på - diameteren 8 cm på den flade bund tiltaler mig (belært af tidligere erfaringer: det er pokkers til job at udskære cirkulært hul af en kugle, da fladen krummer )


Til top Vis Juspur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Juspur
 
meil
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 November 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 158
Sendt: 10 December 2008 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Hej Juspur, jeg burde måske have forklaret hvordan jeg lavede udskæringerne til mine enheder. Eller have taget billeder, men glemte det.

Jeg brugte min overfræser, men inden jeg kunne komme i gang var jeg nødt til, at lave en platform for fræseren, så den havde en plan flade at stå på.

Platformen er lavet af 3 stk. mdf. plader. En top plade og to fødder. Og i den øverst lavede jeg et hul som fræserhovedet kunne sænkes ned igennem. Selve hullet er ikke vigtigt, bare der er plads til fræserhovedet kan arbejde.

Platformen blev placeret over skålen og fræsehovedet blev sænket længere og længere ned indtil det passede med den ønskede udskæring i skålen.

Meget nemt.

Jeg ved ikke om det giver mening med min forklaring. Ellers må du spørge igen

Hilsen
meil
Til top Vis meil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af meil
 
pof@
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 941
Sendt: 10 December 2008 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Findes der nogle fuldtone enheder, der kan forenes med lidt rå guitar? Jeg har hørt Meils fine kugleskøre højttalere, og det var som han selv skriver, kun det rå hvor de falder igennem.
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@
 
Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 525
Sendt: 11 December 2008 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Hej Pof
Det er ulempen med fuldtone enheder: enten får du "himmel eller helvede", dvs. enten bas og mellemtone eller mellemtone-diskant. "Problemet" med en del fuldtone enheder er også at de ofte har stigende frekvensgang gennem registeret, dvs tipper mod det lyse. Små fuldtoner kan heller ikke flytte meget luft, så hvis bas er målet, såehhh... større fuldtoner eller mere trad. enheder.

Jeg ved ikke om du tænker specielt på kuglehøjttaleren her - men hvis det er fuldtoner generelt, synes jeg mit kælderanlæg fungerer godt. Jeg har fostex fe127e i 16 liters basrefleks-gulvhøjttalere. De skal dog rykkes MEGET ud fra bagvæggen og ikke anvendes i for stort rum.

Generelt har jeg fornemmelsen af at fuldtone-enheder er bedst til nærfelts-lytning - større rum bliver noget bras. Så det er også værd at tage i betragtning.
Til top Vis Juspur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Juspur
 
pof@
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 941
Sendt: 11 December 2008 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Det er netop 2xD-skål højttaleren jeg har i tankerne, så 16 l er i overkanten. Det var til børnenes værelser, da supermarkedanlæggene ikke ligefrem byder på gode højttalere. 
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@
 
Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 525
Sendt: 12 December 2008 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Pof: Rå guitar til børnenes værelser - det lyder da helt iorden 

Mht fuldtoner - prøv at checke http://www.spectrumaudio.de/breitband.html

Desuden er www.hifisound.de meget overskuelig

Til top Vis Juspur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Juspur
 
pof@
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 941
Sendt: 12 December 2008 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

De rå guítarer er til når farmand skal teste højttalerne, og så kan man jo ikke komme for tidligt igang med den musikalske opdragelse. Og heldigvis tager de godt imod

Tak, jeg vil checke dine links.

Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@
 
rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 4050
Sendt: 12 December 2008 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

meil skrev:
Var i Ikea i denne uge og fandt disse salatskåle i træ.
Tænkte strakt, de kan da bruges til noget andet.

(Er godt klar over at jeg nok ikke er den første med denne ide !)

Og da jeg samtidig har nogle Jordan JX92s liggende var der ikke langt fra tanke til handling.
 

Jeg vender tilbage når jeg kommer noget længere.
 

Hilsen
Meil






____________________________________________________-
Mine indlæg
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=34156
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=51882



 

Hehe de er cool. Minder næsten om det der "80eer kugler" man kunne få engang til feks sit køkken, disse er bare så meget flottere ;-)

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset
 
Ormen
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 31 December 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 221
Sendt: 12 December 2008 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

De er bare så fede, hvor er det godt gået.

Jeg bliver så inspireret af denne tråd, uha. De ville passe perfekt i mit soveværelse.

Jeg har virkelig lyst til at gå i krig med dem og er meget nysgerrig omkring lyden.Jeg har aldrig lyttet til en fuldtone før!?

Sidder jo ligefrem og tager notater af tråden for lige at danne mig et overblik af projektets omfang og materialebrug. (Forholdsvis simpelt i now)

Noget af en ekstra bonus ved de flotte kugler der, er at lillemor fremover får meget svært ved at stille sine nips ting ovenpå Ja altså hvis man da har sådan en lillemor..

Til top Vis Ormen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ormen
 

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes