Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. maj 2024 | 21:30   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Front-/Bagladet Horn m. sub (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 12
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1252
Sendt: 09 April 2012 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

Ser forresten, pt, sådan ud i sin helhed.



Hilsen Flemming

__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
Selvbyggeren1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 198
Sendt: 09 April 2012 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Er du gal et vildt setup!
Respekt!

Flemming Skov skrev:
Ser forresten, pt, sådan ud i sin helhed.



Hilsen Flemming


__________________
Troels F. Rasmussen - Selvbyggeren.
Mine HT'ere
Til top Vis Selvbyggeren1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Selvbyggeren1 Besøg Selvbyggeren1's Websted
 
M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 565
Sendt: 09 April 2012 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

NICE! intet mindre!

Jeg kan rigtig godt lide din "skænk" sådanne en vil jeg også have  Der er da vist ikke rigtig grund til at du har pakket dine K2´er så godt ind som du har  De larmer da betydeligt mindre end dine forrige  -og de bliver også rimelig varme de K2´er..

Men super setup i al sin pragt!! Nu kan det godt være jeg har misset det, men hvor meget har du prøvet at lege med delefrekvens imellem de bagladet kabinetter og subben?



__________________
Mvh: Martin
Til top Vis M.M.M.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af M.M.M.
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1252
Sendt: 09 April 2012 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

M.M.M. skrev:

NICE! intet mindre!


Jeg kan rigtig godt lide din "skænk" sådanne en vil jeg også have  Der er da vist ikke rigtig grund til at du har pakket
dine K2´er så godt ind som du har  De larmer da betydeligt mindre end dine forrige  -og de bliver også rimelig varme
de K2´er..


Men super setup i al sin pragt!! Nu kan det godt være jeg har misset det, men hvor meget har du prøvet at lege med
delefrekvens imellem de bagladet kabinetter og subben?



Det er det jeg siger, ser konen først side højttalerne som normal billedet, kom sub'en ind uden nogen brok ;-)

De her K2'er, jeg fik fat i, brugte også voldsomt med strøm (i nærheden af 200w hver). Jeg gav dem lige en tur over knæet
og fik tomgangsstrømmen bragt ned på 128w for den ene og 138w for den anden. Men, stadigvæk, syntes jeg at kabinettet
blev varmt (50 grader) og derfor er begge monteret i den kasse med et par blæsere der ventilere meget langsomt (høres
ej).

Mine bagladet kan give output ned til en 60Hz. Det er meget dynamisk og kontant (stortromme over 75hz). Det ville jeg ikke
sætte over styr (var meget skeptisk over for sub'en, du ved, ikke horn) med at lade sub'en rode i det område. Så den står
bare og små-fimser og bøvser når noget ligger sin vej forbi i det frekvensområde den skal "bøvle" med.

Jeg kan dog ikke undvære den da det giver en form for fylde og fornemmelse for rum etc.. når den alligevel spiller med.
Den er nu også godt i snor under K2'erens kontrol. Så mht til frekvensområde har jeg valgt op til <70Hz for den. Lige nu er
det 56hz og virker ok i stuen. Det har faktisk været den overgang der har været sværest at optimere sub -> baglader pga
rumresonanser der forstyrrede billedet.

De ovenstående målinger er alle med kompensering her og der for rummet (set/lyttet fra gyngestolen) hvor B&WDM603S3
målingen er uden nogen form for manipulering.

__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1252
Sendt: 10 April 2012 kl. 05:49 | IP-adresse registreret  

Selvbyggeren1 skrev:

Er du gal et vildt setup! Respekt!


Jow tak

__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
Kasper/Lolland
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 November 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 112
Sendt: 19 April 2012 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Flemming Skov skrev:
Ser forresten, pt, sådan ud i sin helhed.



Hilsen Flemming

Nøjj, et flot setup. Er dybt misundelig og behørig imponeret!



__________________
De bedste hilsner
Kasper
Til top Vis Kasper/Lolland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kasper/Lolland
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1252
Sendt: 21 April 2012 kl. 09:03 | IP-adresse registreret  

Jo tak Kasper,

Men det er faktisk udelukkende standard komponenter der indgår i set-up'et. Dog er JBL2350+adapter og JBL2220 meget
gamle (omkring 40+) og 2220 er faktisk med original membran. Den har dog skiftet farve henover tid.

Det er morsomt for mig at sammenligne dette grej med helt up to date udstyr. Der følger JBL2220'erne uhyggeligt godt med og
at skulle finde en ækvivalent synes ganske vanskelig (det er dog ej på tale ).

Hilsen Flemming

__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1252
Sendt: 20 Maj 2012 kl. 09:33 | IP-adresse registreret  

Hey Forum,

Igennem længere tid har jeg overvejet en ændring i det analoge filter. Nogle andre knæk frekvenser... Ifølge mit regneark
skulle de så være som vist på billedet:



Og så igang på køkkenbordet. Havde glemt hvor lang tid det egentlig tager så husets øvrige beborer brokkede lidt over den
"skarpe" duft fra loddekolben..



Men mellemtonefilteret blev reorganiseret til 500Hz -> 2400Hz med de stumper der nu var for hånden og via det udmærkede
LCR instrument fra Frequence, kunne jeg ændre på spolerne ;-)



Resten af vejen skulle mine ellers udmærkede jbl2402 afløses af et par AMT'er fra Spanien.



Efter nogen "makken" rundt blev de monteret over jbl2445, en "smule" bag deres center akse (membran) for at få så godt
tidsoverensstemmelse som muligt. Det er jo ikke digitalt det her så kun "kno-fedt" kan få tingene til at passe..



De første målinger som også første lytte indtryk blev indgået under:



Det var noget af en anden lydprofil der kom for dagen. Som det kan ses af målingen sammenlignet med målingen på side 10
er der en tilsyneladende forskel i diskant niveau omkring 7kHz - 11kHz (før deltes der ved 7kHz og niveauet her kunne
justeres). Tidligere har "min" lydprofile været "krydret" med et lille løft der på vel en 3dB -> 5dB og lige netop det, gjorde at
mit første indtryk af Beyma TPL150-H blev lidt "mørk". Men pga dens meget bredere frekvensområde havde den også en
utrolig fin gengivelse af stemme området (eller deres overtoner).

Der er ingen tvivl om at det er en uhyre præcis enhed, hvilket dens "vandfalds" målinger fra data bladet også viser, dvs
meget hurtig udklingning. Det passer mig fint fordi jeg helst vil lytte til det der er på "skiven" end at mit ht-system skal
fortolke for mig (det gør det nu nok aligevel) ;-)

Men målingen vist også et lidt lavere niveau omkring 2kHz - 4kHz. det måtte findes. Fandt ud af at mit køkkenbordsfuskeri
havde placeret AMT'en ca. 500Hz højere end beregnet, så om igen med diskant filteret. Her går jeg iøvrigt ud fra 5ohm og
ikke de påstemplede 8ohm. Er der nogen her der har et andet bud (data blads måling viser 5ohm hele vejen)?

Så her er så målingen med justeret diskant filter (højre og venster incl.):



Det var ikke bare filteret. Beyma og JBL er tilsyneladende ikke enige om +/- så fasen er vendt på Beymaerne. Læg iøvrigt
mærke til den meget fine impulsresponse! Målingerne er målt i lytteposition ca. 4m væk.

Meget spændende enhed at få i sit set up. Min deling omkring 2300Hz - 2400Hz bevirker også at udstrålings diagrammet fra
500Hz til ca. 16kHz er den samme. Det er ret imponerende!!

Nu skal de bare tilspilles en 5000 timer, vrøvl det mellem mine øre skal til spilles, det nye udtryk hvor jeg lige skal afstå for
hævningen i øvre diskant. Mit indtryk er at de spiller meget, meget rigtigt og præcist. Det er en fornøjelse at give den gas og
nu pludselig stadig kunne høre detaljer som der måske var lidt "skjulte" på 2402'erne, under kraftigt niveau. Skulle man for
skade komme til at høre noget rent akustisk musik så lyder det helt forrygende, især guitar bliver gengivet nøgternt ;-)

Nå, jeg må videre med lytningen....

P.S. Min mikrofon falder desværre af over 10kHz (samme mønster som LGrau også har. Vi har vist samme type mik.

__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 565
Sendt: 21 Maj 2012 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

Hej Flemming!

Spændende med den nye diskant! Tillykke med den! Har du yderligere fået den justeret ind?

Lidt sjov oplevelse med dit diskantfilter. Altså hvis modstanden ikke rigtig røre på sig, burde man ikke kunne falde i, men derimod være fri for hvordan man ville placerer sin delefrekvens uden yderligere betænkelighed, og nej som du skriver har jeg også lært at man ikke skal regne påstemplet modstandsopgivelse, ej heller DC modstands måling når det kommer til beregning af passivt filter.. Måske summen af variabler fra alle stumper i dit 4. ordens? (C7, L7, C8 og L8) Var de 500 Hz fejlberegning ens i begge kanaler?

Men skøn måling af et PA anlæg  (Uden sub går jeg ud fra)

Martin



__________________
Mvh: Martin
Til top Vis M.M.M.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af M.M.M.
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1252
Sendt: 21 Maj 2012 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Hej Martin,

Det var de komponenter du nævner ovenstående, der tilsyneladende fik TPL'en til at "knække" ved omkring 3kHz og så var der
pludseligt langt ned til mellemtonens nye knæk på 2400Hz.

Ja, nu skal der lyttes til noget musik uden hele tiden at skulle sidde med en finger på hver tone ;-) Det skulle være en meget
nem belastning, så min rør fætter "feder" den.

Målingerne er uden sub, som du nævner

__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1252
Sendt: 28 September 2012 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Hej Forum,

Har nu de sidste par måneder "nusset" rundt med forskellig kombinationer af delefrekvens og filterstejlhed. Og overraskende
nok er jeg havnet på 12dB. Dvs det knæk jeg er nået frem til på mellemtonen er i nærheden af 1500 - 1600 Hz og cirka det
samme for TPL'en. For mellemtonens vedkommende er det nedre knæk også ændret (450Hz m. 12dB). Den digitale del er
fortsat uændret.

Men inspireret af et par tråd herinde (dem vedr. AMT etc..) har jeg kigget lidt på min enhed. Jeg har på nedenståend billed
"strippet" membranen for det der sad foran (noget ternet plastik stof noget).



Til tider syntes jeg at på enkelte musikstykker virkede TPL'en en anelse "kras" selvom det i forhold til ringradiatoren virker
langt mere rigtigt i sin formidling og udtryk i frekvensområdet.

Nå, men i de der førnævnte tråde spiller membranen i en slags dipol opstilling. Det tænkte jeg at jeg lige ville prøve også.
Her ses membranen i mellem neodyn magneterne og jern åget for/bag:



Filtet tjener som "bagstopper" for udstrålingen ind i det Kærgård agtige plastik bæger der er monteret bag membranen. Den
kasse er 50mm dyb og det kunne passe med en lille resonans/hæv omkring 3.5 -> 4kHz.



Der er også filt placeret på bagvæggen i plast bøtten. Godt så, det korte af det lange er at jeg har monteret enhederne igen
men uden plastbøtte således at bagudstrålingen diffundere ud bagtil. Jeg har dog monteret mere dæmpning (vat/Biltema
dæmpning) og synes ikke at der kommer reflektioner bagfra. På mit korte lyttetjek synes det faktisk som om at den
"krasse" betoning i det område som en reflektion/resonans astedkommer, har ændret sig til det bedre.

Vil forsøge at måle lidt på det ved lejlighed.....

__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 565
Sendt: 11 November 2012 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Hej Flemming!

Spændende modifikations projekt med de ATM´er! Kan du få dem til at passe ind i din smag? Jeg så forøvrigt på ksb, at du var
på udkig efter nogle E140´er. Det er sjovt, jeg har også lige købt et sæt E140, havde egentlig regnet med at de skal i mit
baggear, men måske de lige skal testes i altecerne først... har dog slet ikke fået leget med dem endnu. Har du overvejet evt.
E130? Den har højere følsomhed, og kan kravle meget længere op. Har du overvejet andre enheder? Nu kan jeg ikke lige
huske om du ville have enheder der skulle have lavere eller højere mms...

Mvh
Martin

__________________
Mvh: Martin
Til top Vis M.M.M.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af M.M.M.
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1252
Sendt: 11 November 2012 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Hej 3M

Ja, nu er AMT'erne ved at performe, har justeret lidt i min forforstærker således det går op i en højere enhed

Jamen det gik hurtigt, der er skam allerede monteret E140 i bagladene. På forunderligt vis synes jeg at overgangen fra
bagladerne til sub-kassen fungere lidt bedre med de her E140 som har en membran der er 24gram tungere. Følsomheden er
stort set den samme, forskel på 1dB.

De ligger en rigtig god bund med noget kapow i, passer rigtig godt til det musik jeg dyrker

__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 565
Sendt: 11 November 2012 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Ikke for at presse på, men det er lige her, at friske billeder burde komme ind

Deler du stadig på samme sted til 2445´erne? altså plug, and play

Hvor tung er det nu at E140 er... altså den bevægende dele? fs ligger også utrolig dejlig nede på 32 hz. Hey vent lige, var det
ikke noget med at den E140 sad i det baglade jbl horn du har, fra starte af? altså som bas-baggear?

__________________
Mvh: Martin
Til top Vis M.M.M.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af M.M.M.
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1252
Sendt: 11 November 2012 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

Hey
Den ligger på 94gram og BxL på 24.1 N/A. 2220A ligger på
70gram.

Uha nej, det er et par 15" D.A.S. vi bruger derhjemme i festligt
lag monteret i et par w-horn (det er knægten der hygger med
det). Vender tilbage med et par illustrationer ;-)

__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 565
Sendt: 11 November 2012 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

Helt okay!

det var lige denne, jeg kom til at tænke på :)
http://www.stageaccompany.com/products/vintage/4530s.pdf

Ser frem til illustrationerne

mvh
Martin

__________________
Mvh: Martin
Til top Vis M.M.M.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af M.M.M.
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1252
Sendt: 11 November 2012 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Jamen her er et par billeder af sagerne. De er med ferrit magneter og trods det har JBL, i sin tid, formået at gøre feltstyrken
ca. 20% kraftigere og for derved at kunne holde følsomheden nogenlunde (1W->100dB SPL).




Og lige et, halvdårligt, sammenlignings foto.





Og så et hvor den skal husere.



@3M: Delefrekvensen er stort set den samme, har kun lige flyttet den få Hz opad. Selve "rum-settings" er nedarvet fra
2220A, indtil jeg gider få målt på det



__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1252
Sendt: 11 November 2012 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

M.M.M. skrev:
Hej Flemming!

........................ Har du overvejet evt. E130? Den har højere følsomhed, og kan kravle meget længere op. Har du overvejet
andre enheder? Nu kan jeg ikke lige huske om du ville have enheder der skulle have lavere eller højere mms...

Mvh
Martin


Ja, da jeg fik 4530 i stuen var det egentlig et par E130 jeg var på udgik efter. Men den enhed med det bedste
kraft/vægtforhold var 2220A'eren og den blev udvalgt ud fra min dogme om lav mms. Men henover tid har jeg spekuleret
lidt over det med massen, hvor meget den egentlig har at sige. I direkte sammenligning lyder det som om at den deciderede
bund er mere fyldig, uden at være upræcis. Vægter stadig at kunne skelne stortromme slag i højt tempo!! Og der er ikke
den store forskel så jeg tror at mms er med til at give mere råstyrke, hvis den kan tøjles.

Jo andre enheder har sandelig været overvejet, Beyma, RCF, 18'Sound, BMS etc.... men skåret direkte ind til data så er det
faktisk de JBL enheder der, på papiret, har de bedste data. Og her er det mms, BxL, Le jeg bla. tænker på ;-)

__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 565
Sendt: 12 November 2012 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

Hey!

Det er sjovt, jeg har gjort mig de samme erfaringer i forhold til mms, og hvis man kombinere samtidig med høj BL, så har du
potentielt godt hug i bunden. Men så er spørgsmålet om motoren kan styre det, når der bliver spillet op til dans. Jeg spiller med
2226h i bunden, og der er mms også næsten 100 gram. Og den leverer kick fra stortrommen, kontrol og 3D perspektiv selv i
lave frekvenser, det gjorde de gamle Altec 416erne jeg havde før, i sammenligning overhovedet ikke på samme måde, ja
faktisk synes jeg at altecerne holdt information tilbage i materialet under 80 hz... Men tror man skal finde en mellemvej, der
passer ens smag, og sammensætning. Har du ellers nogen kommentar til klangen i E140eren?


__________________
Mvh: Martin
Til top Vis M.M.M.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af M.M.M.
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1252
Sendt: 12 November 2012 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

Halløjsa,

Foreløbig med den relativt korte nærlytning jeg havde fået tildelt i weekenden, så synes jeg de ligger et andet og federe tryk i
bunden. I mellemtonen over 150Hz (kører dem op til 435Hz) er de muligvis ikke så "brutale" som 2220'eren men giver en lidt
"varmere" klang, måske fordi jeg har bibeholdt dæmpningen (plug and play) og det har en god effekt på mandestemmer...

Deres dynamik og kontanthed er forbilledlig og sammenlignelig med 2220A. Men vil lige få kørt nogle flere skiver igennem cd
og grammo grejet.

Synes iøvrigt du skulle prøve dem i Altec kabinettet! ;-)

EDIT: Med dæmpning mener jeg den der er i ladekammeret.....

__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 

<< Forrige Side af 12 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes