Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. maj 2024 | 01:46   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: SP-Konto = Bio Sub (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 9
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Thomas Geil
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Februar 2009
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 332
Sendt: 20 Juni 2009 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

Lige et par links til de passive enheder jeg mangler info om, har selvfølgelig selv været igang med google og den eneste forskel
jeg kan se er moving mass der variere fra 290g - 625g hvilket selvfølgelig er klart. Men hvor får man vægtene til at montere på
enhederne og hvor meget må man smide på? Der er da mange der har bygget med tilsvarende enheder herinde, slet ingen der
ved noget?

http://www.bmm-electronics.com/Product.asp?Product_ID=3344
http://www.frequence-shop.dk/product_info.php?cPath=64&produ cts_id=781
Til top Vis Thomas Geil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Geil
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 21 Juni 2009 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

Som du spurgte om tidligere, burde 200 g. ekstra kunne gøre arbejdet. Men, du bliver nok nødt til at spørge dem, som sælger enhederne, hvordan du konkret skal gøre. Slaveenheder byder på store fordele, men er osse lidt mere besværlige at arbejde med i praksis, i forhold til simple porte.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
Thomas Geil
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Februar 2009
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 332
Sendt: 21 Juni 2009 kl. 00:56 | IP-adresse registreret  

Tak for svar Mollecon Dig kan man sgu regne med og tak for det for var da lige ved at tro der var noget galt med siden .
Ja der er noget der tyder på du har ret, det vil jeg nok gøre så. Hvad siger du til det høje design kontra det traditionelle? hvis
jeg holder den samme volumen burde udformningen ikke have noget at sige rent lydmæssigt vel?
Til top Vis Thomas Geil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Geil
 
Thomas Geil
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Februar 2009
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 332
Sendt: 21 Juni 2009 kl. 01:25 | IP-adresse registreret  



gul 425g slave
blå 625g slave
Til top Vis Thomas Geil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Geil
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 21 Juni 2009 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

Øhh, tak. Rigtigt, det er volumen, der er relevant hér. Du har husket at kalkulere med det volumen, enhederne selv optager i boksen? Kun i tilfælde af 'ekstremt design', f.eks. en meget flad boks, vil den korte afstand mellem boksflader kunne give utilsigtede virkninger - men, alene størrelsen (dybden) på den aktive enhed skulle forhindre det i dette tilfælde.


Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
Thomas Geil
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Februar 2009
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 332
Sendt: 21 Juni 2009 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

Kan se basbox selv kompencere på boksvolumen alt efter hvordan enhederne monteres, på fronten, plan med ell på bagsiden
af baffel. Jeg har ikke selv lagt ekstra volumen til endnu, der bliver jo også noget i forbindelse med volumen af afstivningen.
Men jeg sys iøvrigt det er forbavsende så lidt plus minus 10L betyder for resultatet, men det er vel specs på enheder der afgøre
hvor meget det har at sige.
Her er kurver for henholdsvis 60 70 & 80L boks med 425g slave enheder.
Til top Vis Thomas Geil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Geil
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 22 Juni 2009 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Bortset måske fra BP-bokse, er meget kompakte slavebokse nok noget af det mest følsomme overfor afvigelser på data, inkl. volumen. Dit eksempel viser osse, at når boksen bliver større, klares afvigelser bedre.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
Selvbyggeren1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 198
Sendt: 22 Juni 2009 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Hvad hedder det 3D program du tegner i?? Det ser bare rigtig flot ud synes jeg

Held og lykke med projektet!



__________________
Troels F. Rasmussen - Selvbyggeren.
Mine HT'ere
Til top Vis Selvbyggeren1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Selvbyggeren1 Besøg Selvbyggeren1's Websted
 
Thomas Geil
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Februar 2009
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 332
Sendt: 23 Juni 2009 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:
<span style="font-family: Times New Roman,Times,serif;">Bortset måske fra BP-bokse, er meget
kompakte slavebokse nok noget af det mest følsomme overfor afvigelser på data, inkl. volumen. Dit eksempel viser osse, at
når boksen bliver større, klares afvigelser bedre.</span>

Ja du har helt ret, men jeg kan se at når jeg når en boks volumen på omkring 75l kommer den aktive enhed i "fare"
dette kom lidt bag på mig.
Til top Vis Thomas Geil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Geil
 
Thomas Geil
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Februar 2009
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 332
Sendt: 23 Juni 2009 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Selvbyggeren1 skrev:

Hvad hedder det 3D program du tegner i?? Det ser bare rigtig flot ud synes jeg


Held og lykke med projektet!


Det hedder Autodesk Inventor 9, det er super til denne slags opgaver :-) Sys det er lettere at danne sig et indtryk af hvad det
endelige resultat KAN! blive, for der er ingen tvivl om at man hurtigt kan kaste sig ud i noget der ser godt ud på
skærmen men som bliver vanskeligt at konstruere i praksis. Især hvis det er et "garage" projekt.
http://usa.autodesk.com/adsk/servlet/mform?id=11384226&siteI D=123112
Til top Vis Thomas Geil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Geil
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 23 Juni 2009 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Ja, at enheden kommer 'i fare', skyldes nok, at boksen vil gå lidt dybere - så skal enheden bevæge sig mere for at flytte den nødvendige mængde luft. Såvidt jeg husker, skal en enhed, alt andet lige, bevæge sig fire gange mere, for hver oktav, man rykker ned.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
Thomas Geil
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Februar 2009
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 332
Sendt: 19 Juli 2009 kl. 02:14 | IP-adresse registreret  

Tak for info mollecon :-) Jeg har ikke tabt tråden men bare haft alt muligt andet på programmet. Er pt igang med lidt sommer
ferie. Har fået lidt betænkeligheder mht de to 12" subs tilsluttet min hypex ds8.0. Enhederne har dobbelte svingspoler på 8ohm
som jeg parallel forbinder, alle peerless's opgivede data er målt med svingspolerne i parallel som jo så må give en 4ohms
højtalerenhed. Hvis jeg så parallel forbinder de to subs til min hypex giver det jo 2ohm :-( ved sgu ikke om den kan klare det.
Har tænkt på at forbinde de to sub's i serie men ved 8ohm yder hypexen jo kun 500w :-(
Mine beregninger er jo lavet ved 350w i basbox, og reducerer jeg dette til 250w ( 8ohm) giver det jo en væsentlig forskel.
Skal jeg satse på at hypexen klarer belastningen på 2 ohm ell nøjes med en enkel sub istedet? Vil hellere ha fuld kontrol over
en enhed, end to enheder der ikke yder optimalt.
Håber i nyder ferien her på hifi4all      gnat herfra.
Til top Vis Thomas Geil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Geil
 
Selvbyggeren1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 198
Sendt: 19 Juli 2009 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Thomas Geil skrev:
Selvbyggeren1 skrev:

Hvad hedder det 3D program du tegner i?? Det ser bare rigtig flot ud synes jeg


Held og lykke med projektet!


Det hedder Autodesk Inventor 9, det er super til denne slags opgaver :-) Sys det er lettere at danne sig et indtryk af hvad det
endelige resultat KAN! blive, for der er ingen tvivl om at man hurtigt kan kaste sig ud i noget der ser godt ud på
skærmen men som bliver vanskeligt at konstruere i praksis. Især hvis det er et "garage" projekt.
http://usa.autodesk.com/adsk/servlet/mform?id=11384226&s iteI D=123112

Tak.. Hvad koster sådan et program hvis man skal købe det til privat brug i DK?



__________________
Troels F. Rasmussen - Selvbyggeren.
Mine HT'ere
Til top Vis Selvbyggeren1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Selvbyggeren1 Besøg Selvbyggeren1's Websted
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 21 Juli 2009 kl. 04:56 | IP-adresse registreret  

Jeg ville heller ikke udsætte ampen for mindre end 4 Ohm. At du mister lidt effekt ved at forbinde systemet til 8 Ohm kompenseres af, at to enheder i samarbejde har en bedre følsomhed, i teorien 3 dB. Og du mister kun ca. 1½ dB ved at gå fra 350 til 250 Watt. To enheder skulle desuden gerne give en lavere forvrængning, da hver af dem skal arbejde mindre for det samme lydtryk.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
Thomas Geil
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Februar 2009
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 332
Sendt: 06 August 2009 kl. 01:04 | IP-adresse registreret  

Selvbyggeren1 skrev:
Thomas Geil skrev:
Selvbyggeren1 skrev:

Hvad hedder det 3D program du tegner i?? Det ser bare rigtig flot ud synes jeg


Held og lykke med projektet!


Det hedder Autodesk Inventor 9, det er super til denne slags opgaver :-) Sys det er lettere at danne sig et
indtryk af hvad det endelige resultat KAN! blive, for der er ingen tvivl om at man hurtigt kan kaste sig ud i noget der
ser godt ud på skærmen men som bliver vanskeligt at konstruere i praksis. Især hvis det er et "garage" projekt.
http://usa.autodesk.com/adsk/servlet/mform?id=11384226&s iteI D=123112


Tak.. Hvad koster sådan et program hvis man skal købe det til privat brug i DK?



Det ved jeg faktisk ikke, har kun brugt det arb relateret og på kursus men det er sikkert en mindre bondegård.
Ved der findes et google produkt der hedder sketch up ell noget i den stil, har set det brugt flere steder her på hifi4all
Mvh Thomas
Til top Vis Thomas Geil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Geil
 
Thomas Geil
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Februar 2009
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 332
Sendt: 08 August 2009 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:
<span style="font-family: Times New Roman,Times,serif;">Jeg ville heller ikke udsætte ampen
for mindre end 4 Ohm. At du mister lidt effekt ved at forbinde systemet til 8 Ohm kompenseres af, at to enheder i samarbejde
har en bedre følsomhed, i teorien 3 dB. Og du mister kun ca. 1½ dB ved at gå fra 350 til 250 Watt. To enheder skulle desuden
gerne give en lavere forvrængning, da hver af dem skal arbejde mindre for det samme lydtryk.</span>


Lyder fornuftigt Peter, var heller ikke selv glad for tanken om en 2ohms belastning af Amp.
Efter en del overvejelser grublen tror jeg det bliver en sub i første omgang, hvis jeg ikke bliver tilfreds med resultatet ville det
virkelig være spild af tid og penge at bygge to samtidig. Er heller ikke sikker på at jeg har plads til to subs, hvor tæt må en sub
egentlig stå op af en fronthøjtaler (Dali8008) ? kan der opstå uønsket inteferens ell noget.
Det meste af sub budgettet er iøvrigt forsvundet i et stort sommerferie hul, så må lige holde lidt igen inden jeg bestiller
enhederne
Til top Vis Thomas Geil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Geil
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 09 August 2009 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

La' vær' & ta' på ferie, det er for dyrt! 

M.h.t. til subbens placering, er det oftest et spørgsmål om forsøg. Rummets indflydelse ved de lave frekvenser er meget stor, og uforudsigeligt. Den generelle regel er dog, at den bedste integration i lyden opnås med en tæt placering op ad fronthøjtaleren. Inteferens er et potentielt problem, men de lange bølgelængder i bassen reducerer risikoen.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
Thomas Geil
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Februar 2009
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 332
Sendt: 09 August 2009 kl. 01:41 | IP-adresse registreret  

Ha ha ja det var selvfølgelig en løsning bare at blive hjemme, men den slags beslutninger bliver man vidst færdig med at tage
det øjeblik man ikke er single længere. Skulle ha guidet sp kronerne ind på en sikker konto istedet for at lade lønkontoen sluge
dem    Nå må bare lægge mig i selen.

Nå mht sub placering hjælper det lidt på det at den kan stå tæt op af en front, dog har jeg jo de passive enheder der kræver at
der er lidt afstand mellem front og sub.
Ved ikke helt om det bliver i hjørnet ell mellem fronterne den skal stå, har også overvejet at smide den midt i' under centeren.
Men det tager jeg til den tid, det ender sgu med at enhederne er forældede inden jeg handler.
Kan heldigvis dulme min dårlige samvittighed med at jeg lige har sat ny port i garagen og ny hoveddør i hytten
Til top Vis Thomas Geil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Geil
 
Anima
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Juli 2008
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 149
Sendt: 09 August 2009 kl. 08:17 | IP-adresse registreret  

Thomas Geil skrev:
Selvbyggeren1 skrev:
Thomas Geil skrev:
Selvbyggeren1 skrev:

Hvad hedder det 3D program du tegner i?? Det ser bare rigtig flot ud synes jeg


Held og lykke med projektet!


Det hedder Autodesk Inventor 9, det er super til denne slags opgaver :-) Sys det er lettere at danne sig et
indtryk af hvad det endelige resultat KAN! blive, for der er ingen tvivl om at man hurtigt kan kaste sig ud i noget der
ser godt ud på skærmen men som bliver vanskeligt at konstruere i praksis. Især hvis det er et "garage" projekt.
http://usa.autodesk.com/adsk/servlet/mform?id=11384226&s iteI D=123112


Tak.. Hvad koster sådan et program hvis man skal købe det til privat brug i DK?



Det ved jeg faktisk ikke, har kun brugt det arb relateret og på kursus men det er sikkert en mindre bondegård.
Ved der findes et google produkt der hedder sketch up ell noget i den stil, har set det brugt flere steder her på hifi4all
Mvh Thomas


I sin tid da jeg gik på HTX sagde skolen at det kostede omkring ½ mill. for ubegrændset antal brugere, så regn med de 20-30 tusinde.


__________________
Anima
Til top Vis Anima's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anima
 
Thomas Geil
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Februar 2009
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 332
Sendt: 14 September 2009 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu endelig fået fat i en 12" peerless enhed, den er monteret i et 50l prøvekabinet med basport, den går væsentlig
dybere end den gamle sub ( 10" peerless med slave). jeg har ikke rigtig kunnet opdrive nogle slave enheder, så indtil videre
kører jeg med basrefleks løsningen. Skal lige ha lavet lidt beregninger på prøve kabinettet, købte det samlet så ved ikke om
basporten og kabinet volumen er lige i øjet. kabinettet mangler afstivninger og finish så skal ha lavet et nyt uanset.

__________________
DIY SUB.....Hypex/Peerless
Til top Vis Thomas Geil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Geil
 

<< Forrige Side af 9 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes