Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. maj 2024 | 22:51   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Familiens TD124 DIY. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 9
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
X-ray
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Marts 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 554
Sendt: 31 Marts 2009 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Start med dem på og lyt - lyder det himmelsk lad dem sidde

Ja - det vil jeg nok gøre - så . Men du køre vist selv med SME, så vidt jeg husker. Bruger du gummi - eller kører du på friløb .



__________________
Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
Sansui AU999, Marantz 2252B, Luxman R1500, Beolab/master 5000, Tungsram-3F T3535, Dynaco A25X, TD124MKII.
Til top Vis X-ray's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af X-ray
 
X-ray
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Marts 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 554
Sendt: 22 April 2009 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

Jeg er løbet ind i et lille problem. Når jeg kigger på div. sites, bliver jeg i tvivl om denne arm, er en såkaldt 'early' eller 'late'. Afgørende for overhang og eff. længde. Er der lige en der kan hjælpe her . Jeg vil jo gerne have monteret armen helt korrekt. Og boret huller i arm-board det helt rigtige sted .

Fortsat go' dag.



__________________
Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
Sansui AU999, Marantz 2252B, Luxman R1500, Beolab/master 5000, Tungsram-3F T3535, Dynaco A25X, TD124MKII.
Til top Vis X-ray's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af X-ray
 
krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 5449
Sendt: 22 April 2009 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

Jeg vil foreslå at du sender en mail til SME med din arms serienummer og dette link fra Tonearm Database.

Det er så spørgsmålet om din monteringsafstand skal være 213,46mm (early) eller 215,7mm (late).

På den anden side drejer det sig kun om en forskel på sølle 2,24mm. Du vil have så tilpas meget plads at rutte med takket SME's glidende base at du nok skal finde den rette afstand uanset. Og da pick-uppen ikke flyttes i headshell på en SME vil monteringsafstanden alligevel kunne variere lidt fra pick-up til pick-up (PU'er kan have forskellig afstand fra monteringshuller ud til nålespids).

Når PU'en sidder helt lige/parallelt i headshell kan du flytte armbasen indtil nålefanen passer med det inderste nulpunkt på 60,3mm (gælder for både early & late). Derefter bør yderste nulpunkt automatisk enten være 110,9 eller 114,8 afhængig af armens alder.

Men hør da SME om tallene fra Databasen er rigtige - og det er da også rart at vide at armen er monteret helt efter bogen.

Der er en mounting template her hos VE. Det gælder bare om at få den printet ud i rette størrelsesforhold.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 22 April 2009 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

krenzler is the man ....

__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
X-ray
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Marts 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 554
Sendt: 01 Maj 2009 kl. 00:32 | IP-adresse registreret  

Jeg er ikke helt sikker på, at jeg er blevet klogere eller blot lidt mere forvirret . Men jeg har gjort som i foreslog mig. Og her er så resultaterne, efter et par mail's frem og tilbage med SME. Mon ikke jeg skal gå ud fra, at data fra SME er de korrekte. Og dem fra Vinylengine er mangelfulde - eller hva'  Jeg har klippet mail ind fra SME og derefter fra VE-database, så der nemt kan sammenlignes. Et eller andet sted må der da være noget galt / mangelfuldt . Status er så nu, at jeg arbejder videre med data'erne fra SME. Er det helt 'i skoven' opdager jeg det jo nok - når armen skal justeres ind .

 

                                                                                                                                                                                              

Go' 1' maj. (mon ikke man skulle ud og have en rød pølse - det tror jeg)       



__________________
Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
Sansui AU999, Marantz 2252B, Luxman R1500, Beolab/master 5000, Tungsram-3F T3535, Dynaco A25X, TD124MKII.
Til top Vis X-ray's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af X-ray
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 01 Maj 2009 kl. 02:21 | IP-adresse registreret  

Skulle ikke være det store problem

Du tager et stykke hvidt papir
Laver et hul der passer til center spindlen
Og slår en streg præcis midt gennem hullet
Når du bevæger arm/pickup langs med stregen kan du tydeligt se hvor den sporer bedst
Kan snart ikke huske det men tracking fejlen skal vel være tæt på ens i inderspor og yderspor
Eller lidt mindre i inderspor, grundet den skarpere krumning i de inderste riller
Husk at plade tallerken ikke må bevæge sig det mindste

Men det er et kompromis, uanset
Desuden har du mulighed for lidt finjustering på armbasen
Pickupper er jo også fysik lidt forskellige

Da jeg i sin tid total ombyggede min, lavede jeg et rundt hul til armbasen
Til fastgørelse drejede jeg runde skiver af noget plastic matriale
Skiverne styrede i et ca 50mm rundt hul
Men selve hullet til armen var måske kun 20mm, og fidusen var at dette mindre hul var forsat fra midten
Det betød at når jeg drejede med skiven, så bevægede armbasen sig ind/ud/frem/tilbage, afhængig af udgangs punktet
Det gav rigtig mange justerings muligheder   


Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Januar 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 1226
Sendt: 01 Maj 2009 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Spændende som et projekt udvikler sig, det er ikke altid at man får modstand hvor man regner med osv.

Kan du ikke lave en prøveopstilling i MDF til hvert mål? Lytte til det, lyder det godt er det vel godt? Selv bruger jeg gerne noget klavermusik med amplitude og kraft, hvis ikke den sporer som den skal bliver det gerne noget uklart i det høje register...

Det bliver spændende at høre nyt.
Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop
 
X-ray
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Marts 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 554
Sendt: 03 Maj 2009 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Jeg kan selvfølgelig lave en prøveopstilling og deraf finde ud af, hvad der er det optimale. Og det er jo nok også det jeg bliver nød til - ingen problemer dér.

Det der ikke rigtig hu'er mig er, at jeg altid - som en anden Bibel - blindt har lænet mig op af fact's fra VinylEngine og HifiEngine for den sags skyld. Så står jeg med en af - i mine øjne - mest almindelige tonearme overhovedet. Plukket fra en gammel 'udkørt' ERA / Fons / AR etc., som en million før mig også har gjort. Derefter gået ud fra data fra VE - og så viser det sig at de data ikke er korrekte, eller at der måske mangler en version i listen. Det er da tanke vækkende .  

Jeg er iøvrigt kommet videre med min plint. Jeg har fineret den på 'dækket'. Havde alle remedier klar, så alt bare skulle 'klappe' - men sådan gik det ikke - tror jeg . Det blev noget værre fedtejas/biksbaks og jeg måtte forlade det med alle skruetvinger på. Så det bliver spændende at se resultatet imorgen, om det kan bruges eller måske er en 'OMMER' - vi får at se .

Go' dag .  



__________________
Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
Sansui AU999, Marantz 2252B, Luxman R1500, Beolab/master 5000, Tungsram-3F T3535, Dynaco A25X, TD124MKII.
Til top Vis X-ray's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af X-ray
 
BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Januar 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 1226
Sendt: 03 Maj 2009 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

Tja, internettet er fantastisk.... upålideligt Men du har ret, det er da tankevækkende.

Håber fineren falder heldigt ud...
Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 03 Maj 2009 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

hvorfor ikke bare lave hullet det samme sted som det var på den Era du skraldede den fra? - og så justere den ind efter hifi news test plade

__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
X-ray
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Marts 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 554
Sendt: 04 Maj 2009 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Den ERA er forlængst gået kødets gang. HifiNews test-plade har jeg ikke - men måske noget andet der kan bruges - det må lige undersøges nærmere. Og så er problemet jo heller ikke større - bare rolig, det skal nok komme til at fungere - stol på det . Det var blot en frustration over, at en ellers pålidelig kilde, pludselig ikke var til at stole på - ikke andet.

Nu vil jeg gå ud og kigge på resultatet af min finéring - kryds fingre .

Fortsat go' dag.   



__________________
Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
Sansui AU999, Marantz 2252B, Luxman R1500, Beolab/master 5000, Tungsram-3F T3535, Dynaco A25X, TD124MKII.
Til top Vis X-ray's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af X-ray
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 04 Maj 2009 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

Der findes sevsagt bedre, til andre priser
Man kan også bygge en selv
Arm lejer/ophæng kan laves med tråd

Eller hvis man er modig, save armrøret over og montere et kulfiber rør, fra en knækket fiskestang, eller pilkestang

Andre sværger til en arm i træ
Kan laves med arm og hus i et stykke, uden brug af "SME-fatningen" som er et ømt punkt

Men det vil ændre alle mål for opsætning

Men ellers er det en ganske udmærket arm til normal brug med almindelig pickup
Det er SME, uanset
Et bedre pickup hus måske kunne hjælpe lidt


Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 04 Maj 2009 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

jeg vil altså mene at den sme arm er ganske udmærket - og med udskifteligt armboard er der rig mulighed for senere eksperimenter - det med at smes headshell ikke duer synes jeg også er noget hø - jeg har prøvet adskillige - nogle med eksotiske japanske navne i carbon, i træ og i stål - men jeg er gået tilbage til det gode sme headshell som spiller dejligt med min denon 103er - den er så ikke high end men den er den end jeg gerne vil lytte til så det går 

x - ray - du kan låne min hifi news test plade - jeg bruge den jo kun ganske sjældent - og den er rar når alt andet er på plads - navnlig til at tjekke antiskating i forhold til indersporet - jeg tror også der er noge protrakter i indersleevet etc.


__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
X-ray
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Marts 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 554
Sendt: 04 Maj 2009 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Jeg er da udmærket godt klar over, at der findes bedre arme, end den jeg har valgt til mit lille projekt. Og har da også fået flere gode tilbud, på nyere arme, jeg kraftigt har overvejet . Men udgangspunktet var jo, at hele familien(groft sagt) skulle kunne bruge den. Og så ville jeg gerne have en gammel - altså tidssvarende - arm. Der blev budt på et par TP14 - men det lykkedes ikke desværre. Så syntes jeg kun der var SME'en tilbage - så gammel jeg nu kunne finde den, uden at det blev for besværligt. Der er selvfølgelig også et økonomisk aspekt at tage hensyn til. Det skulle gerne ende sådan, at kaster jeg projektet fra mig, så går regnskabet i nul pånær investeringen til pick-up - det ville være optimalt . Hov - nu skal vi jo heller ikke glemme, at den 'bare' skal spille med min Super-duper Tandberg TR1000 .

R.L.B. Tak for dit fine tilbud - jeg vender tilbage .

Med hensyn til min finéring, så gik det ikke så galt endda. Syntes selv det ser fint ud. Det var godt vejr i eftermiddags - så jeg sleb lige kanterne lidt til . I får lidt billeder.    

 

Fortsat go' aften.



__________________
Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
Sansui AU999, Marantz 2252B, Luxman R1500, Beolab/master 5000, Tungsram-3F T3535, Dynaco A25X, TD124MKII.
Til top Vis X-ray's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af X-ray
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 04 Maj 2009 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

det blir godt kan man allerede nu se 

__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
Gorm
Branchemedlem
Branchemedlem

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1408
Sendt: 04 Maj 2009 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Ja det ser rigtigt godt ud endda
Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 
tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1431
Sendt: 04 Maj 2009 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Ja, en rigtig flot sag X-ray! Spændende projekt
Til top Vis tunghør's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tunghør
 
BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Januar 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 1226
Sendt: 04 Maj 2009 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Smukt arbejde! Jeg er altså helt solgt til de hjørner der

Jeg var nu også glad for min SME. Den er nu solgt i dag, havde givet op på den der uendelige jagt på noget uopnåeligt i den forjættede HiFi himmel, så der blev ryddet godt ud på et tidspunkt. Men faktisk tror jeg at den kommer til at klæde dit projekt rigtigt godt, jeg kan lige se det for mig. Det bliver en flot spille!
Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop
 
X-ray
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Marts 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 554
Sendt: 05 Maj 2009 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

Gorm skrev:
Ja det ser rigtigt godt ud endda

Husk nu på, at det kun er 2 eller 2,5cm af finéren, man vil komme til at se rundt om værket. Men tak for roserne .

Faktisk en helt fin høvl-bænk jeg har sat dér udendørs til ungerne. Der tror jeg, jeg vil til at stå lidt oftere 



__________________
Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
Sansui AU999, Marantz 2252B, Luxman R1500, Beolab/master 5000, Tungsram-3F T3535, Dynaco A25X, TD124MKII.
Til top Vis X-ray's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af X-ray
 
X-ray
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Marts 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 554
Sendt: 06 Maj 2009 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

Der skal til at tænkes på pick-up. Gode forslag modtages da jeg er lidt på bar bund her. Alternativt har jeg en 2M Blue, som jeg kunne opgradere med en ny 2M Bronze nål - men er åben for bedre idéer . Eff. masse på SME'en er 12,5g. Der lyttes en del på plader fra 70'erne - Jazz . Og sidst - er der nogen særlig gevinst ved at hive den hjem via nettet  - ud over det større udvalg .  

Go' dag.     



__________________
Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
Sansui AU999, Marantz 2252B, Luxman R1500, Beolab/master 5000, Tungsram-3F T3535, Dynaco A25X, TD124MKII.
Til top Vis X-ray's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af X-ray
 

<< Forrige Side af 9 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes