Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. april 2024 | 19:43   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Selvbyggeri betaler sig ikke (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 19
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2657
Sendt: 23 Februar 2004 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg mener ikke at selvbyg dur i kvalitet i forhold til de penge og tid man bruger.

Jeg har nu igen mødt en gæv HIFI gut der ville "spare penge" Han køber selvbygger forstærker til 4000kr og bruger 4 uger på at samle, lodde, læse og optimere. Glad vil han vise hvor god den er og i test mod standart forstærkere i 4000-10.000kr klassen får den bank. Han brugte altså 4000kr af sine spare penge og brugte 120timer på projektet. Havde han et job i MD til 98kr i timen svare til 7000kr efter skat så have han altså 11.000kr til en ny forstærker hvor han får VIDEN fra de 1000 vis af ingeniørtimer med i apparatet gratis.

Konklusionen er og bliver at hvis i skal have mest lyd for jeres penge så skal i ikke selvbygge, i skal KUN selvbygge fordi i syntes det er noget interssant tidspilde og er ligeglad med om i får god lyd.

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted
 
MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1487
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

Jeg er enig med dig i form af forstærkere og andet hifi udstyr, men når det drejer sig om lærred, kabler osv er jeg af en helt anden overbevisning.

__________________
MonoTovarisj

Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
Til top Vis MonoTovarisj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MonoTovarisj Besøg MonoTovarisj's Websted
 
Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2657
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

MonoTovarisj skrev:
Jeg er enig med dig i form af forstærkere og andet hifi udstyr, men når det drejer sig om lærred, kabler osv er jeg af en helt anden overbevisning.

JA jeg mener CD-afspilelr, forstærkere, effekttrin og højtalere.

DIV lærreder har jeg ikke testet men jeg tvivler på at man kan lave en DUG selv ? så den skal man jo købe.

Kabler er da svær at lave og forme og materiale bestemme når du mener kabler er det så når du lodder færdige kabler sammen ?

 

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted
 
Madzen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 161
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

Nej nej nej...

Jeg er ikke selvbygger, men jeg er nu meget glad for at skrue på ting og sager alligevel

Så jeg har selvfølgelig en spandfuld kritik til dit indlæg:

Du kan ikke lave en konklusion på grundlag af et enkeltstående tilfælde/eksempel, det er simpelthen for plat.

Det er uforskammet at kalde selvbyggeri for tidsspilde (uanset hvad du må mene).

Tror du at div. hi-fi konstruktører, store som små, er startet på det niveau de er på?

 

Du synes selv at du er en hi-fi profet og det er fint med mig, men det holder ikke at du går og rakker ned på andre bare fordi at du brænder dig hvergang du prøver at lodde.

 



__________________
Bow-chica-wow-wow!
Til top Vis Madzen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Madzen
 
Chokomus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 55
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

Hva så Jonas,

du hopper måske først på bølgen når Linn-kloner bliver in eller hva?

Til top Vis Chokomus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chokomus
 
MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1487
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 00:18 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:

DIV lærreder har jeg ikke testet men jeg tvivler på at man kan lave en DUG selv ? så den skal man jo købe.

Kabler er da svær at lave og forme og materiale bestemme når du mener kabler er det så når du lodder færdige kabler sammen ?

Korrekt, men DIY mennesker der laver deres egne CD-afspiller, forstærkere, effekttrin og højttalere, sidder jo heller ikke og laver komponenterne selv.

Har du drukket eller følte du bare for at kaste dig over mig, med meningsløse udsagn ?



__________________
MonoTovarisj

Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
Til top Vis MonoTovarisj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MonoTovarisj Besøg MonoTovarisj's Websted
 
Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2657
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 00:23 | IP-adresse registreret  

Madzen skrev:

Nej nej nej...

Jeg er ikke selvbygger, men jeg er nu meget glad for at skrue på ting og sager alligevel

Så jeg har selvfølgelig en spandfuld kritik til dit indlæg:

Du kan ikke lave en konklusion på grundlag af et enkeltstående tilfælde/eksempel, det er simpelthen for plat.

Det er uforskammet at kalde selvbyggeri for tidsspilde (uanset hvad du må mene).

Tror du at div. hi-fi konstruktører, store som små, er startet på det niveau de er på?

 

Du synes selv at du er en hi-fi profet og det er fint med mig, men det holder ikke at du går og rakker ned på andre bare fordi at du brænder dig hvergang du prøver at lodde.

 

hehe godt skrevet men mine erfaringer bygger nu ikke på enkeltstående tilfælde og nej jeg brænder mig ikke.

Men tag de proffe de kan koste 10000 vis af timer i tingene og de komponenter vi får bygger på mange erfaringer. Jeg ved det kan en ny selvbygger ikke blot lave bedre selv.

Men oki vis mig et Selvbygger anlæg der kan spille godt i forhold til nogle standart komponenter så tager jeg hatten af, men de efter hånden 20-30 selvbygger projekter jeg har lytter har INGEN fungeret.

Du bygger da heller ikke din egen bil selv ? Næ du det eneste man kan spare penge på er at selvbygge "low" viden ting som huse og selv sætte vinduer i, men når stor tekniks viden skal benyttes så kan man i dag med den fart udviklingen har IKKE følge med hjemme i garagen.

Udviklingen går så hurtigt at de små bliver kvalt, ellers også måde købe sig til viden uden for huset som når små mærker kommer med Nye DVD-afspiller så køber de måske drevet et andet sted.

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted
 
CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3139
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 00:23 | IP-adresse registreret  

Du må sq meget undskylde Jonas, men det første jeg tænker når jeg
læser dit indlæg er: "I*i*t!". De fleste herinde ved godt at hvis du
regner alle arbejdstimerne sammen, så kan det ikke betale sig at
bygge selv, så det behøver du ikke at piske en stemning op over.
Alle dem jeg kender der bygger selv (og har gjort det mere end en
gang...), gør det både fordi de mener de får et brugbart resultat ud
af det, men også fordi de synes det er sjovt at bygge noget selv og
få det til at virke.
Den glæde man får når der kommer lyd ud af noget man selv har
bygget kan altså ikke sammenlignes med den glæde man får når der
kommer lyd ud af noget man selv har købt!

Hele den diskussion omkring "hi-fi" som du bla. har kørt på det
seneste er for mange af dem der bygger selv lidt sekundær, fordi det
der er sjovt det er at bygge tingene selv og høre at når man laver en
ændring så kan man også høre en ændring. Om det så er "hifi" eller
ej, det er sq ligemeget, bare det lyder godt (og bedre end før).


/U.


EDIT: Jeg tror sq selv Ivor Tiefenbrunn startede i garagen eller på
køkkenbordet
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted
 
Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2657
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 00:24 | IP-adresse registreret  

Chokomus skrev:

Hva så Jonas,

du hopper måske først på bølgen når Linn-kloner bliver in eller hva?

Ja sku en CD12 til div til 4000kr

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted
 
ctacta
Lukket konto
Lukket konto


Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1866
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 00:25 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:

Hejsa

Jeg mener ikke at selvbyg dur i kvalitet i forhold til de penge og tid man bruger.

Jeg har nu igen mødt en gæv HIFI gut der ville "spare penge" Han køber selvbygger forstærker til 4000kr og bruger 4 uger på at samle, lodde, læse og optimere. Glad vil han vise hvor god den er og i test mod standart forstærkere i 4000-10.000kr klassen får den bank. Han brugte altså 4000kr af sine spare penge og brugte 120timer på projektet. Havde han et job i MD til 98kr i timen svare til 7000kr efter skat så have han altså 11.000kr til en ny forstærker hvor han får VIDEN fra de 1000 vis af ingeniørtimer med i apparatet gratis.

Konklusionen er og bliver at hvis i skal have mest lyd for jeres penge så skal i ikke selvbygge, i skal KUN selvbygge fordi i syntes det er noget interssant tidspilde og er ligeglad med om i får god lyd.

Hejsa

Jeg er bestemt ikke enig i dine antagelser, dine indlæg bærer også meget præg af at generalisere. Og din arogance gør det ej heller bedre. Respekter at nogen betragter det som en hobby, ikke en forretning som du vil forsøge at gøre det til i et meget simpelt regnestykke.

Regn også med at der er nogen der forsøger at skabe noget ny. Jeg er selv igang med et omfattende projekt, sparer og spinker for at få det realiseret. Men omvendt vil jeg give dig ret i at hvis elektronik og sammensætning (koncepter) ikke driver en, så er man nok bedst tjent med at købe færdigt udstyr. Nyde anlægget med sit indkøbte indhold (cd'ere og dvd'er).

Du er dog mere end velkommen til at have din mening, den vil jeg ikke forsøge at ændre. Blot gøre dig opmærksom på at motivationen for at gøre det man gør, kan være mere nuanceret end det du giver udtryk for. Det handler ikke altid om kr. og øre. Men en lyst og interesse.

Venligst,

Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta
 
Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2657
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 00:26 | IP-adresse registreret  

CarrotMan skrev:
Du må sq meget undskylde Jonas, men det første jeg tænker når jeg
læser dit indlæg er: "I*i*t!". De fleste herinde ved godt at hvis du
regner alle arbejdstimerne sammen, så kan det ikke betale sig at
bygge selv, så det behøver du ikke at piske en stemning op over.
Alle dem jeg kender der bygger selv (og har gjort det mere end en
gang...), gør det både fordi de mener de får et brugbart resultat ud
af det, men også fordi de synes det er sjovt at bygge noget selv og
få det til at virke.
Den glæde man får når der kommer lyd ud af noget man selv har
bygget kan altså ikke sammenlignes med den glæde man får når der
kommer lyd ud af noget man selv har købt!

Hele den diskussion omkring "hi-fi" som du bla. har kørt på det
seneste er for mange af dem der bygger selv lidt sekundær, fordi det
der er sjovt det er at bygge tingene selv og høre at når man laver en
ændring så kan man også høre en ændring. Om det så er "hifi" eller
ej, det er sq ligemeget, bare det lyder godt (og bedre end før).


/U.

jeg er jo ikke uneig jeg skriver jeg at man godt kan bygge hvis man syntes det er sjovt men når det handler om HIFI til pengene så dur det ikke.

Jeg vil jo heller lytte musik end lodde men lad dog blot folk lodde hvis det er det de vil det er jo ikke hyggen i at fordybe sig og lodde jeg angriber.

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted
 
dytti
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 November 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 495
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 00:28 | IP-adresse registreret  

WÅUW - Klap nu lige hesten.

Hvorfor skal vi DIY folk nu ha' på puklen?
Jeg kan da få øje på flere gode ting ved selvbyg.

For det første slipper man for at godtage de kompromisser fabrikanterne pådutter os. Du skal jo huske på, at de kompromisser er opstået, for at gøre en vare betalbar for så mange som muligt.
En anden ting er at du kan designe dine ting, så de passer til dig selv og ingen anden.

Hvad kvalitet angår - Ja så bestemmer man vel selv hvor god kvallitet man vil ha' (har råd til)
Jeg vil vove påstanden at man sagtens kan bygge en højtaler for 10 000 kr. og få en højtaler der langt overstiger en købt til samme pris - både i kvallitet og lyd.

Interessant tidsspilde? Ja det er en interessant hobby, med et hav af problemstillinger - og dermed udfordringer.
En købt højtaler kan aldrig stå mål med et færdigt projekt. Bare glæden ved at det er lykkedes at bygge noget selv, slår langt glæden ved at købe noget færdigt.

<SNIP>
De ting man ikke kan finde ud af at gøre korrekt, lærer man bedst at gøre korrekt, ved at prøve at gøre de ting man ikke kan finde ud af. <SNAP>

Interessant slutsætning for en der ikke bryder sig om selvbyg  



__________________
Må vellyden dale over jer
Til top Vis dytti's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dytti Besøg dytti's Websted
 
Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2657
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 00:31 | IP-adresse registreret  

ctacta skrev:

Hejsa

Jeg er bestemt ikke enig i dine antagelser, dine indlæg bærer også meget præg af at generalisere. Og din arogance gør det ej heller bedre. Respekter at nogen betragter det som en hobby, ikke en forretning som du vil forsøge at gøre det til i et meget simpelt regnestykke.

Regn også med at der er nogen der forsøger at skabe noget ny. Jeg er selv igang med et omfattende projekt, sparer og spinker for at få det realiseret. Men omvendt vil jeg give dig ret i at hvis elektronik og sammensætning (koncepter) ikke driver en, så er man nok bedst tjent med at købe færdigt udstyr. Nyde anlægget med sin indkøbte indhold (cd'ere og dvd'er).

Du er dog mere end velkommen til at have din mening, den vil jeg ikke forsøge at ændre. Blot gøre dig opmærksom på at motivationen for at gøre det man gør kan være mere nuanceret end det du giver udtryk for. Det handler ikke altid om kr. og øre. Men en lyst og interesse.

Venligst,

næ du hvis folk syntes det er sjovt så selvbyg da gerne.

Men jeg er jo imod at flere blover lokket af "selvbygger" projekter fordi så får du mere for dine penge, men det gør man altså ikke. Du bruger en masse penge og tid og får mindre vellyd.

Jeg mener det er på sin plads at jeg advare folk så dem der tror det er en genvej ikke spilder deres penge, men derfor kan folk der elsker at lodde da godt lodde løs. Jeg bruger min tid og penge på plader og Badminton det bliver mit anlæg jo heller ikke bedre af.

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted
 
CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3139
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 00:32 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:
Jeg vil jo heller lytte musik end lodde men lad
dog blot folk lodde hvis det er det de vil det er jo ikke hyggen i at
fordybe sig og lodde jeg angriber.


Er det så ikke lidt umodent og plat (eller bare spild af andres tid) at
skrive sådan et indlæg nå du ved hvad reaktionerne vil blive?


/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted
 
Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2657
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 00:36 | IP-adresse registreret  

dytti skrev:

WÅUW - Klap nu lige hesten.

Hvorfor skal vi DIY folk nu ha' på puklen?
Jeg kan da få øje på flere gode ting ved selvbyg.

Nej det skal de ikke men jeg vil gerne advar de folk der tror det er en genvej til stor lyd for billige penge og tid for det er det ikke men er det for hyggens skyld så oki.

For det første slipper man for at godtage de kompromisser fabrikanterne pådutter os. Du skal jo huske på, at de kompromisser er opstået, for at gøre en vare betalbar for så mange som muligt.
En anden ting er at du kan designe dine ting, så de passer til dig selv og ingen anden.

JEg vil sku ikke købe noget hvor der er gået på kompromic

Hvad kvalitet angår - Ja så bestemmer man vel selv hvor god kvallitet man vil ha' (har råd til)
Jeg vil vove påstanden at man sagtens kan bygge en højtaler for 10 000 kr. og få en højtaler der langt overstiger en købt til samme pris - både i kvallitet og lyd.

Jammen oki jeg stiller gerne lokaler til og jeg skal nok finde en ikke selvbygget højtaler til 10.000kr så kan vi jo høre selv efter.

Interessant tidsspilde? Ja det er en interessant hobby, med et hav af problemstillinger - og dermed udfordringer.
En købt højtaler kan aldrig stå mål med et færdigt projekt. Bare glæden ved at det er lykkedes at bygge noget selv, slår langt glæden ved at købe noget færdigt.

Det er jo ikke denne glæder jeg angriber det er jo godt folk syntes det er sjovt at bygge men.
<SNIP>
De ting man ikke kan finde ud af at gøre korrekt, lærer man bedst at gøre korrekt, ved at prøve at gøre de ting man ikke kan finde ud af. <SNAP>

Interessant slutsætning for en der ikke bryder sig om selvbyg  

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted
 
omegasteffy
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 482
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 00:38 | IP-adresse registreret  

Ligemeget om man bygger selv eller køber nyt eller brugt bør man vel sætte sig lidt ind i de forskellige konstruktioner og hvad der er af forskellige faktorer man vil prioritere, når man vil købe nyt grej. Og det er da helt bestemt også noget der tager tid, se bare hvor lang tid CoZmatic brugte på at finde frem til sine Dali 850. Skal det antal timer han har brugt på at finde frem til dem så regnes med i prisen ? (og hvad med de timer som andre har brugt på at hjælpe også? )

Da jeg i første omgang begyndte at kigge på projektor, var det eneste data jeg kunne finde at sammenligne de forskellige med Lysstyrke og opløsning, og der var da en eller anden Infocus data PJ med både højopløsning og lysstyrke, men kontrast forholdet var desideret ringe, og da hoved formålet da nok ville være at se film, kunne man da nemt blive slemt skuffet.

Men må sige at hvis valget står mellem brugt og selvbyg så får man nok ofte ligeså meget ved at købe brugt. Men man får nok mest for pengene hvis man køber et vellykket DIY, som er brugt. Så spare man for det meste tiden på at samle, og tit også lidt penge iforhold til ny usamlet prisen.

Til top Vis omegasteffy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af omegasteffy
 
Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2657
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

CarrotMan skrev:
Jonas bojer skrev:
Jeg vil jo heller lytte musik end lodde men lad
dog blot folk lodde hvis det er det de vil det er jo ikke hyggen i at
fordybe sig og lodde jeg angriber.


Er det så ikke lidt umodent og plat (eller bare spild af andres tid) at
skrive sådan et indlæg nå du ved hvad reaktionerne vil blive?


/U.

Jammen hvis folk bliver sure er der måske noget om snakken ? Jeg kender mange der har "brændt" sig på selvbyg måske de ikke var dygtige nok men jeg har aldrig hørt noget selvbyg der dur.

Jeg gentager : Jeg har INTET imod folk der hygger sig og lodder og selvbygger der er da en sund hobby hvor man kan lære noget. MEn jeg vil advare fordi det lige som ligger i luften at det er en "genvej" til billig kvalitets lyd men det er det ikke.

Se selvbyg som en lille hobby der er sjov og koster penge ligesom at køre GOcart hver anden weekend det giver heller ikke mere vellyd.

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted
 
Chokomus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 55
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 00:41 | IP-adresse registreret  

For nu lige at angribe punkterne (og ikke manden) et efter et:

Jonas bojer skrev:

Hejsa

Jeg mener ikke at selvbyg dur i kvalitet i forhold til de penge og tid man bruger.

Det er en meget generaliseret holdning at give udtryk for.

Jeg har nu igen mødt en gæv HIFI gut der ville "spare penge" Han køber selvbygger forstærker til 4000kr og bruger 4 uger på at samle, lodde, læse og optimere. Glad vil han vise hvor god den er og i test mod standart forstærkere i 4000-10.000kr klassen får den bank. Han brugte altså 4000kr af sine spare penge og brugte 120timer på projektet. Havde han et job i MD til 98kr i timen svare til 7000kr efter skat så have han altså 11.000kr til en ny forstærker Den økonomiske opstilling du kommer med, er noget simplificeret. For de fleste af os gælder jo at vi ikke bygger selv på bekostning af vores daglige arbejde som vi tjener vores penge ved. Altså kan man sjældent tale om at der har været et tab rent økonomisk i.f.m. den arbejdstid der går i et givet projekt. De timer man bruger på det ville man ikke have kunnet skrive en regning på uanset.

hvor han får VIDEN fra de 1000 vis af ingeniørtimer med i apparatet gratis.

Aaaaahhh come on!!! Det er direkte dumt sagt! Jeg vil da påstå det omvendte. Der hvor jeg får noget gratis er da netop ved at udnytte princippet med "reverse engineering". Altså et firma bruger xx mio. kr. på at udvikle en højttaler. Hvis jeg køber den højttaler skal jeg betale for udvikling + markedsføring + komponentprisen. Hvis der så allerede er en der har købt produktet, skilt det ad og har lavet diagrammer, og på den måde skærer hele udviklings- og markedsføringsomkostningen væk for mig, så er det da netop at jeg får noget gratis. Det andet er da naivitet af rang.

Et godt eksempel er Pro-Ac klonen hvor fabrikken næppe selv har lige så gode konstruktionsplaner som enhver amatør kan finde på nettet. (En hyperbel naturligvis). Pris på komponenter = under 4.000 kr. Pris for højttaler = ca. 30.000 kr.

Konklusionen er og bliver at hvis i skal have mest lyd for jeres penge så skal i ikke selvbygge, i skal KUN selvbygge fordi i syntes det er noget interssant tidspilde og er ligeglad med om i får god lyd.

Nej, konklusionen er: Du skal interessere dig nok for at bygge selv til at du hellere gider at bruge tid på at bygge, end til at tage et ekstra job for at finansiere et nykøb. Subsidiært at dine behov/ønsker ikke kan dækkes af noget eksisterende produkt på markedet.

Til top Vis Chokomus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chokomus
 
Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2657
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 00:42 | IP-adresse registreret  

omegasteffy skrev:

Ligemeget om man bygger selv eller køber nyt eller brugt bør man vel sætte sig lidt ind i de forskellige konstruktioner og hvad der er af forskellige faktorer man vil prioritere, når man vil købe nyt grej. Og det er da helt bestemt også noget der tager tid, se bare hvor lang tid CoZmatic brugte på at finde frem til sine Dali 850. Skal det antal timer han har brugt på at finde frem til dem så regnes med i prisen ? (og hvad med de timer som andre har brugt på at hjælpe også? )

Da jeg i første omgang begyndte at kigge på projektor, var det eneste data jeg kunne finde at sammenligne de forskellige med Lysstyrke og opløsning, og der var da en eller anden Infocus data PJ med både højopløsning og lysstyrke, men kontrast forholdet var desideret ringe, og da hoved formålet da nok ville være at se film, kunne man da nemt blive slemt skuffet.

Men må sige at hvis valget står mellem brugt og selvbyg så får man nok ofte ligeså meget ved at købe brugt. Men man får nok mest for pengene hvis man køber et vellykket DIY, som er brugt. Så spare man for det meste tiden på at samle, og tit også lidt penge iforhold til ny usamlet prisen.

Jeg er enig Brugt er en genvej og kan man vente 1-2 år til produkterne er faldet i pris så kan man dæleme få noget kvalitet billigt og så er selvbyg helt stået af.

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted
 
CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3139
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 00:44 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:

Jeg er enig Brugt er en genvej og kan man
vente 1-2 år til produkterne er faldet i pris så kan man dæleme få
noget kvalitet billigt og så er selvbyg helt stået af.


Pointen var jo netop at brugt selvbyg var endnu bedre (og
billigere), dvs. at selvbyg igen er billigst....


/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted
 

Side af 19 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes