Tilbage til HIFI4ALL.DK 2. maj 2024 | 10:25   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: DIY - Hørenedsættelse?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hasselstream
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 304
Sendt: 05 Juni 2009 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Hej gutter, Jeg går med tanken om at bygge en mellem stor Stander højttaler med disse enheder.

15 cm Revelator Mid/woofer 8Ω

http://www.frequence-shop.dk/product_info.php?cPath=69&p roducts_id=658&osCsid=383c817ef87256453b6f66d5590ca43b

Peerless V-Line 1" XT 25

http://www.frequence-shop.dk/product_info.php?cPath=64_89&am p;products_id=774&osCsid=383c817ef87256453b6f66d5590ca43 b

Men da jeg har nedsat hørrelse på bestemte områder, går mit spørgsmål ud på, at hvis jeg har en graf der viser hvilke toner (hz) som jeg ikke hører så godt, om man så kan løfte/tune de toner højere ved hjælp af filteret?

Jeg ved at alm hørende så vil finde højttalerne totalt ude af sammenhæng, men det kunne måske løses med et dobbelt filter, altså via On/off knap.

UD over det så skal de kunne spille BAS og give en god mellemtone og diskant. De skal overtage Dali Concept 2´ernes plads.

Rent størelses mæssigt er jeg oppe i størelse med denne B6W

http://www.hifi4all.dk/avguide/detaljer.asp?id=206&titel =B&W+DM602+S3

Jeg ved hvor jeg kan få udmålt div enheder og lavet filter henne.

På forhånd tak.

 

Til top Vis hasselstream's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselstream
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 05 Juni 2009 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Din hjerne kan godt huske, hvordan ting skal lyde. Derfor kompenserer den, til en hvis grad for det der mangler. Jeg tror ikke du bør ændrer filteret. Der er også svært at gøre analogt, hvis det er meget specifikke områder. Her vil et digitalt filter nok være den bedste løsning. Så kan du også have to programmer, du kan skifte mellem.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
hasselstream
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 304
Sendt: 05 Juni 2009 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Ok, så blev jeg da lidt klogere, De kan være jeg bare skal droppe at lave filteret mere specifik til min hørrelse. Også gå efter den "korrekte" lyd gengivelse så alle der hører dem syntes godt om dem.

 

Til top Vis hasselstream's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselstream
 
kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1401
Sendt: 05 Juni 2009 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Jeg tror Kjeldsen har ret i hvad han siger.

Hvis du vil lave en 2Vejs med en 15W og en XT25, så skal du gå efter 4 ohm versionen af 15W, ellers ender du bare op med en ueffektiv højttaler, hvor diskanten er overdæmpet.

Kig evt. på Ellam XT som Troels Gravesen har lavet et byggesæt til, den skulle lyde kanon godt, det er præcis med de enheder du har kig på. http://www.troelsgravesen.dk/EllamXT.htm
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen
 
hasselstream
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 304
Sendt: 05 Juni 2009 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

Hvor er det cool at TG har lavet en højttaler med de enheder.

Men kunne nu godt tænke mig et stører kabinet, skal der så ikke ændres i filteret? og vil den ikke kunne spille dybere/mere bas i støre kabinet.

 

Grunden til jeg søger mere bas er at der intet er i mine concept 2´er

Til top Vis hasselstream's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselstream
 
kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1401
Sendt: 06 Juni 2009 kl. 00:13 | IP-adresse registreret  

hasselstream skrev:

Hvor er det cool at TG har lavet en højttaler med de enheder.

Men kunne nu godt tænke mig et stører kabinet, skal der så ikke ændres i filteret? og vil den ikke kunne spille dybere/mere bas i støre kabinet.

 

Grunden til jeg søger mere bas er at der intet er i mine concept 2´er



Den afstemning troels G har lavet er helt klart det rigtige til den enhed, det er korrekt man vil kunne få mere dybbas i et større kabinet, men det vil blive på bekostning af impulsvilligheden.

Det er også korrekt at man ikke kan ændre på en konstruktion uden konsekvenser.

Jeg tror dog ikke du vil komme til at savne bas med den konstruktion, dybbas er heller ikke det samme som "meget bas" de højttalere man oplver som have "meget bas" har ofte et lille hæv omkring 70-100Hz.

Derudover tror jeg ikke der findes nogle 5.25" enheder som er i stand til at levere bas som den enhed som du har kig på. Det vil med garanti blive en højttaler med mere, bedre, dybere og fastere bas end dine dali. De vil desuden også være dem overlegen på alle andre punkter.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen
 
roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Marts 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1660
Sendt: 06 Juni 2009 kl. 00:22 | IP-adresse registreret  

hasselstream skrev:

Hvor er det cool at TG har lavet en højttaler med de enheder.

Men kunne nu godt tænke mig et stører kabinet, skal der så ikke ændres i filteret? og vil den ikke kunne spille dybere/mere bas i støre kabinet.

 

Grunden til jeg søger mere bas er at der intet er i mine concept 2´er



Hvad med Gravesens Ellam 25: link
Til top Vis roundsound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af roundsound
 
McFrede
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Maj 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 06 Juni 2009 kl. 01:07 | IP-adresse registreret  

Du kan eventuelt købe en Behringer FBQ2496 (mener jeg den hedder, på dette tidspunkt er jeg for doven til at gå ned i stuen for at se efter) parametrisk equalizer og lege lidt med hvordan frekvenserne skal hæves hvor din hørelse ikke er for god.

Jeg mener jeg købte min for omkring 1.000 så det er ikke en voldsom udskrivning, og man kan virkelig lege med lyden (jeg bruger min til at rum-korrigere min sub). Det ville give dig mulighed for at finde noget der passer til din hørelse, og der er endda en knap så du kan slå dine effekter fra når du har besøg...

Fortsat god aften...



__________________
Roder med CMOY og lytter på JVC HA-RX700 mod JVC HA-RX900
The world needs to be taught a lesson... I'm the professor!
Til top Vis McFrede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McFrede Besøg McFrede's Websted
 
raver
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 April 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 106
Sendt: 06 Juni 2009 kl. 01:44 | IP-adresse registreret  

Jeg vil bare lige give min mening..

Som en med stor nedsættelsen i mellemtone regionen.. (Vinkel slibere) og har bevis på en meget stor nedsætteselse i det område vil jeg råde dig til at finde en højtaler som er meget POW i midter tonen.

Jeg synes selv at Dali Conecpt serien (8 + 10 serien) giver meget. Specielt i mellemtone området og derfor skal du ikke altid lytte til hvad folk siger.. Fx med at folks hjerne "kan huske hvordan det skal være" det kan min sku ikke..

nu ved jeg ikke hvor din nedsættelse ligger men husk på at det er DIG der skal høre på det mange timer hver dag... og IKKE dine gæster !

Til top Vis raver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af raver
 
kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1401
Sendt: 06 Juni 2009 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

raver skrev:

Jeg vil bare lige give min mening..

Som en med stor nedsættelsen i mellemtone regionen.. (Vinkel slibere) og har bevis på en meget stor nedsætteselse i det område vil jeg råde dig til at finde en højtaler som er meget POW i midter tonen.

Jeg synes selv at Dali Conecpt serien (8 + 10 serien) giver meget. Specielt i mellemtone området og derfor skal du ikke altid lytte til hvad folk siger.. Fx med at folks hjerne "kan huske hvordan det skal være" det kan min sku ikke..

nu ved jeg ikke hvor din nedsættelse ligger men husk på at det er DIG der skal høre på det mange timer hver dag... og IKKE dine gæster !



Dali's Højttalere, specielt concept serien, har en loudness lignende frekvenskurve, hvilket vil sige, at der er meget mere energi i diskantområdet og bassen end mellemtonen (deraf den lyse lyd). Man kan argumentere at det har en betydning for powerresponsen, men generelt tror jeg bare at den gennemsnitlige dansker, synes det lyder godt.



Så det er lidt sjovt at du opfatter det lige omvendt. Derudover fungerer øret altså stadig ikke som en lineær microfon, laaangt fra.. Hans reference er fra hverdagen, hvor det lyder som det gør, hvis hans højttalere så ikke passer ind i den reference, ville det lyde forkert.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen
 
hasselstream
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 304
Sendt: 06 Juni 2009 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Kappen - Ja har hørt Elysium Passage 1.0 som Henrik høegh har lavet.
Det er desuden ham som skal lave mine filter (Han ved det bare ikke endnu) men kan kun sige positive ting om den mand og hans kunnen.

De havde en meget stram og god bas, så den enhed kender jeg, Dog bruger han nogle dyere diskanter som jeg ikke får råd til, også derfor jeg fandt Peerless V-Line 1" XT 25 som jeg har læst en del bruger og prisen er mere i min størelses orden.

Kan godt lide du siger at Ellam XT overgår mine Concept 2´er på alle punkter. Det giver mig bare mere gå på mod til projektet.

Raver - Ja Concept 8 - 10 er også udstyret med en decideret Mellemtone, det er de mindre modeler fra concept serien ikke min bror har lånt mine 6´er som heller ikke giver mig en tilfredstillende bas.

Men ja, skal da sætte min egen nydelse i første række, men det går jo ikke at jeg har brugt mange penge på en højttaler som en gæst syntes lyder ringere end en højttaler fra genbrugspladsen, med mørnet enheder som har fået vand i 14 dage.

JBL - TI -- Ellam 25, bliver for dyr for mig pga de ekstra enheder. dog tror jeg faktisk den giver den bas jeg gerne vil have. men min økonomi rækker ikke til det, og pladsen  i min lejlighed er heller ikke så stor (derfor min bror har mine concept 6´er og jeg har hans Concept 1´er.

Men faktisk så kan jeg jo starte med Ellam XT og så senere bygge Ellam 25 og så få et Ellam Sorround sæt.

Eller kan højttalerne ikke bruges til surround??

Kappen - Ja det med loudnees effekten har jeg også fået målt. Og havde jeg vist det dengang jeg skulle ud og købe højttalere, var valget ikke faldet på concept serien da det er i mellemtone området jeg mangler hørrelse.

Til top Vis hasselstream's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselstream
 
kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1401
Sendt: 06 Juni 2009 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

hasselstream skrev:

Kappen - Ja har hørt Elysium Passage 1.0 som Henrik høegh har lavet.
Det er desuden ham som skal lave mine filter (Han ved det bare ikke endnu) men kan kun sige positive ting om den mand og hans kunnen.

De havde en meget stram og god bas, så den enhed kender jeg, Dog bruger han nogle dyere diskanter som jeg ikke får råd til, også derfor jeg fandt Peerless V-Line 1" XT 25 som jeg har læst en del bruger og prisen er mere i min størelses orden.

Kan godt lide du siger at Ellam XT overgår mine Concept 2´er på alle punkter. Det giver mig bare mere gå på mod til projektet.

Raver - Ja Concept 8 - 10 er også udstyret med en decideret Mellemtone, det er de mindre modeler fra concept serien ikke min bror har lånt mine 6´er som heller ikke giver mig en tilfredstillende bas.

Men ja, skal da sætte min egen nydelse i første række, men det går jo ikke at jeg har brugt mange penge på en højttaler som en gæst syntes lyder ringere end en højttaler fra genbrugspladsen, med mørnet enheder som har fået vand i 14 dage.

JBL - TI -- Ellam 25, bliver for dyr for mig pga de ekstra enheder. dog tror jeg faktisk den giver den bas jeg gerne vil have. men min økonomi rækker ikke til det, og pladsen  i min lejlighed er heller ikke så stor (derfor min bror har mine concept 6´er og jeg har hans Concept 1´er.

Men faktisk så kan jeg jo starte med Ellam XT og så senere bygge Ellam 25 og så få et Ellam Sorround sæt.

Eller kan højttalerne ikke bruges til surround??

Kappen - Ja det med loudnees effekten har jeg også fået målt. Og havde jeg vist det dengang jeg skulle ud og købe højttalere, var valget ikke faldet på concept serien da det er i mellemtone området jeg mangler hørrelse.



Ja Henrik kan du roligt overlade opgaven til. Hvis du ikke vælger at gå decideret efter en ellam xt, og henrik alligevel skal lave dine filtre, så køb 4ohm udgaven (45 istedet for 85). Den egner sig bedre til opgaven.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen
 
kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 675
Sendt: 06 Juni 2009 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Det er et rigtigt fornuftigt råd Kappen giver!

Jeg har forøvrigt selv en variation over Ellam med kabinet på ca. 13 liter. Da en ven, som er lydtekniker, kom på besøg og hørte dem, begyndte han at kigge underligt rundt i min stue, som om han ledte efter noget. Til sidst gav han op og spurgte hvor subwooferen var. Det morede jeg mig en del over -  - Specielt hans ansigtsudtryk, da han fik at vide, at der ikke var nogen...

-Så jeg vil anbefale at lave dem og høre dem først. Hvis du så stadig savner bas, er der jo masser af muligheder, når man først er begyndt som selvbygger.

Mvh.

Til top Vis kongruens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongruens
 
hasselstream
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 304
Sendt: 06 Juni 2009 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Ja det er ogaå 4 ohms enheden jeg vil have fat i så selvfølgelig, så det passer sammen.

Kongruens - Det lyder da ret godt, hehe. Sejt de alligevel giver en del bas.

Til top Vis hasselstream's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselstream
 
hasselstream
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 304
Sendt: 06 Juni 2009 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

Har fundet div enheder til salg på dba.

Vifa XT25SG60-04 --- 4 stk 1300kr (har skrevt om han vil sælge to stk)

Scanspeak, 2 stk. 15M/4531K00 kr. 1700

Så det ser jo lovende ud!

Det er de rigtige enheder jeg har fundet er det ikke?

Til top Vis hasselstream's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselstream
 
ham_den_lange
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Marts 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 40
Sendt: 06 Juni 2009 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Ikke helt.
Diskanten kan du sagtens bruge. Den er godt nok skærmet, men det betyder ikke noget i denne sammenhæng. 15M'eren er derimod ubrugelig i en 2-vejs højtaler. Da det er en mellemtone-enhed. Det fremgår af M'et i modelbetegnelsen. Du skal kigge efter den, som hedder W i stedet (15W/4531G00). Mellemtone-versionen har en kortere viklehøjde på svingspolen, hvilket vil give en del forvrængning, hvis den anvendes til at spille bas.

__________________
Dette indlæg bygger på 10% faktuel viden og 90% sygeligt behov for opmærksom...
Til top Vis ham_den_lange's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ham_den_lange
 
hasselstream
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 304
Sendt: 06 Juni 2009 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

Mange tak for dit svar, Så må jeg hellere skrive til ham at det ikke er den model han har jeg søger.
Til top Vis hasselstream's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselstream
 
hasselstream
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 304
Sendt: 06 Juni 2009 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Vil jo gerne spare lidt penge og købe brugt.

Kan se han har 2 stk. 18W/4531G00 kr. 2200

Men ved at jeg skal ændre stort set alt hvis jeg skal anvende disse enheder?

eller er det slet ikke så slemt som jeg tror?

 

Her er hvad han har til salg.

Scanspeak, 2 stk. 15M/4531K00 kr. 1700

2 stk. 18W/4531G00 kr. 2200

2 stk. 26W/8661T00 kr. 2900

Til top Vis hasselstream's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselstream
 
kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1401
Sendt: 06 Juni 2009 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

hasselstream skrev:

Vil jo gerne spare lidt penge og købe brugt.

Kan se han har 2 stk. 18W/4531G00 kr. 2200

Men ved at jeg skal ændre stort set alt hvis jeg skal anvende disse enheder?

eller er det slet ikke så slemt som jeg tror?

 

Her er hvad han har til salg.

Scanspeak, 2 stk. 15M/4531K00 kr. 1700

2 stk. 18W/4531G00 kr. 2200

2 stk. 26W/8661T00 kr. 2900



Jeg er selv igang med en 2Vejs emd en 18W/4531g00 og en 9800, det er slet ikke så nemt at få til at spille sammen som det ville være med en 15W. Derudover kræves der en del mere af diskanten at "nå ned" til en 18W og det egner xt25 sig slet ikke til.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen
 
hasselstream
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 304
Sendt: 06 Juni 2009 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Nej nemlig, 15w og xt25 kan jeg jo læse mig til fungere rigtig godt. så må bare vente  (det er svært) og se om der ikke skulle dukke nogle billige enheder op.
Til top Vis hasselstream's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselstream
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes