Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. maj 2024 | 12:19   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Beton-højttalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 15
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ole Hedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 August 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 184
Sendt: 08 Juli 2009 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Nåe, som alternativ til at kradse flamingoen ud? Det kunne man selvfølgelig! På den anden side er det jo en økologisk tidsalder vi lever i . Jeg tror sgu den bliver klaret på manuel mannér.

For øvrigt kom der lige en opklaring i regnvejret, så jeg fik lige savet ud til kassen. Når jeg får smidt ungerne i seng skal jeg vist ud og skrue den sammen. I øvrigt lidt overraskende hvor meget større kabinettet virker ved at gøre det 30mm tykt i stedet for de 10mm på den oprindelige Beovox. Nu får vi se hvordan det ender ud...

/Ole

Til top Vis Ole Hedegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole Hedegaard
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 08 Juli 2009 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Jeg har arbejdet lidt med støbning af beton dele i forme, og der blev brugt en del dieselolie
Nogle forme var glasfiber, andre i metal

Nogle har foret formen med plastik, men resultatet har været noget "krøllet"
Men måske man kan glatte plastikken ved fastlimning eller andet

Men hvis du kan adskille formen er det måske ikke nødvendigt at gøre noget

Formdele til at lave huller til enheder ville nok være bedst at montere på yderformen

Men fint eksperiment og jeg er meget spændt på resultatet

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
Ole Hedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 August 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 184
Sendt: 08 Juli 2009 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Så er støbekassen blevet skruet sammen. I parentes skal det måske bemærkes, at grunden til at kassen så meget stor ud var, at jeg havde gjort dem 6cm for store i dybden. Men nu er den savet til og skruet sammen. Sådan ser den så ud:

Når der skal støbes lægger jeg flamingoen med "fronten" nedad. På den måde ligger den vandret, da "cylindrene" til enhederne begge rækker 3 cm ud fra fronten. Sådan her:

- Altså er det "terminal-hullet" der stikker opad på billedet. Det flugter med kassens øverste kant, så det giver et hul ud gennem kabinettet. Når jeg skal støbe fylder jeg rigeligt på, og skruer en støbeplade fast ovenpå. Det giver en meget mere glat bagside end hvis jeg bare "skraber" det overflydende af.

Så næste punkt på programmet bliver at få noget armering ind mellem flamingoen og støbekassen. Der har jeg jo valgt at bruge hønsetrådsnet. Det er vigtigt at armeringen ikke kommer til at ligge op ad kassen, da man så vil kunne se hønsetråden på ydersiden af kabinettet. Så jeg regner med at angribe det ved at vikle nettet forholdsvist tæt rundt om flamingoen.

Mht. at forhindre flamingoen i at "flyde" når jeg hælder blandingen i, så overvejer jeg at skruet et par lange skruer på kryds op gennem bunden af kassen, ind hvor hullet til den største enhed skal være. På den måde HÅBER jeg at det ikke flyder opad. Fingers crossed

/Ole

Til top Vis Ole Hedegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole Hedegaard
 
Ole Hedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 August 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 184
Sendt: 08 Juli 2009 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Hej musicus

Jeg regner ikke med at gøre noget specielt ved støbeformen. Til gengæld regner jeg med at der skal bruges noget tid bagefter på at gøre specielt kanterne pæne. De bliver temmelig sikkert noget flossede... det gjorde det i hvert fald dengang min søde kone tvang mig til at støbe vindueskarme .

Efterbehandling bliver nok i det hele taget noget der skal overvejes. En model er jo bare at tage de værste grimheder med sandpapir, og lade den stå som den er. Men jeg overvejer også om man mon kan lakere den slags? Jeg har før set betongulve som er "epoxy-behandlede" - det ser meget pænt ud, men hvordan det foregår aner jeg ikke. Eller måske bare sæbebehandling? Det gør man vist ved beton-køkkenbordplader har jeg vist hørt engang... Jojo, det skal nok blive en god sommer

EDIT: Så slet ikke din kommentar om at montere "hullerne" til enhederne i selve kassen. Det kunne godt løse et par problemer. Ja, selvfølgelig! Jeg dropper bare skruerne og fuger flamingoen fast i bunden af formen! Så smutter den da ingen steder!

/Ole

Til top Vis Ole Hedegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole Hedegaard
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 08 Juli 2009 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

Ole Hedegaard skrev:

EDIT: Så slet ikke din kommentar om at montere "hullerne" til enhederne i selve kassen. Det kunne godt løse et par problemer.



Fiberpladen er sikkert et godt valg

Ja, og jeg havde ikke lige selv tænkt på at hullet måske også ville blive mere præcist
Men kanter skal behandles så de er glatte, og lidt skrå, så det slipper
Men det nemmeste er måske at skrue "hulemnerne" fast så de kan frigøres fra formen udefra inden adskillelse
Så hænger de fast i det støbte emne, og kan simpelthen slås ind med en hammer
Så kan "hulemnerne" også laves mere rigtigt så hullet bliver større på indersiden
Lyder det ikke rigtigt

Men det kan godt være at betonen synker lidt
Skal det være rigtig stærkt og fri for luft skal kassen også vibreres lidt
Men det er måske nok at rokke lidt med den
 


Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
Ole Hedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 August 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 184
Sendt: 08 Juli 2009 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

Jeps, jeg er spændt på hvor mange luftbobler der kommer i betonen. De banditter har det jo med at sætte sig på støbeformen. Jeg sætter lidt min lid til at jeg ikke ser så mange som sædvanligt fordi blandingen skal være mere "lind" end en normal cement/sand/vand-blanding. Men den skal helt sikkert vibreres så meget som muligt. Jeg regner med at sætte en SDS-borehammer på den murerspand jeg laver blandingen i, og derefter på støbekassen når blandingen er hældt op. Jeg håber luftboblerne har lidt nemmere ved at komme "til overfladen" når blandingen er tynd.

/Ole

Til top Vis Ole Hedegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole Hedegaard
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 09 Juli 2009 kl. 02:50 | IP-adresse registreret  

Varsom med vibrering
Du kan risikere at for meget vand flyder ud af blandingen
Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 09 Juli 2009 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

Jeg har altid kunnet tænke mig at lave en støbt forplade
Med alle de finurlige krummelurer der nu kan tænkes
Måske det er ved at være tid til det


Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
Ole Hedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 August 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 184
Sendt: 09 Juli 2009 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

JADA! Man fortryder kun de ting man IKKE gør
Til top Vis Ole Hedegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole Hedegaard
 
C.Bukowski
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Maj 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 402
Sendt: 09 Juli 2009 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Det kan vel højst være cement højtalere - Benton indeholder så vidt jeg ved nemlig sten.

I øvrigt bruger der formolie til støbning
Til top Vis C.Bukowski's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af C.Bukowski
 
Ole Hedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 August 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 184
Sendt: 09 Juli 2009 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Tjae, godt nok fik jeg at vide at en duelund-blanding hurtigt størkner, men... nå, vi må hellere tage den fra begyndelsen!

I dag fik jeg armeret mit flamingo. Jeg klippede nogle striber hønsetrådsnet ud og satte dem fast på flamingoformen. Måske ikke på den mest optimale måde, for armeringen bør være i midten af støbningen, og her kommer den til at sidde lidt for langt mod indersiden af kabinettet. Men i det mindste kommer man ikke til at kunne se den på ydersiden af kabinettet.

Front:

 

Bagside:

 

Så blev det endelig tid til at støbe! Til at blande bruger jeg en almindelig farveblander på en boremaskine:

 

Jeg hældte lige dele af sand, cement og gips i en murerspand, og tilsatte derefter rigeligt med vand. Da blandingen havde en konsistens som tynd sauce, satte jeg min støbeform udenfor, og hentede kameraet for lige at tage et par billeder.

Og så var det at min aften skulle vise sig at blive lidt mere hektisk end jeg havde regnet med! Da jeg kom ud igen (blandingen har vel stået max et minut), var den til min store overraskelse allerede begyndt at sætte sig. Jeg skyndte mig at hælde mere vand i, smed farveblanderen i spanden igen, og blandede med en kraft så voldsom at indersiden af mit skur nu ligner noget nord for polarcirklen... Men der var simpelthen umuligt at røre ud igen. Gipsen hærder simpelthen så hurtigt at det bare skal i formen så snart man er færdig med at blande. Her et billede af blandingen efter jeg opgav:

Bittert, bittert .

I øvrigt var blandingen efter 5 minutter så hærdet at jeg ikke kunne presse en stav længere end 2cm ned...

Så jeg besluttede mig for at droppe blandingen og lave en ny. Denne gang blandede jeg ikke lige dele af hver. Jeg gav ekstra sand og mindre gips. Forholdet må cirka have været sand:cement:gips 3:2:1. Derefter masser af vand, og hurtigt videre i formen. Det gik bedre, bortset fra at jeg ikke havde blandet nok (kun til at fylde halvdelen af formen op ), så jeg lavede i hast en ny blanding magen til, som hurtigt røg i formen. Jeg håber ikke det bliver at se...

Derefter spændte jeg låget på formen, og venter nu spændt på resultatet.

Jeg havde aldrig troet jeg skulle få pulsen op af at lave højttalere, men efter i dag må jeg tro om .

Med forpustede hilsner, Ole

Til top Vis Ole Hedegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole Hedegaard
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 09 Juli 2009 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

nå, ikke morsomt

Gips må egentlig ikke røres, men blandes ved at hældes langsomt i vandet, uden at røre

Jeg havde nu ikke de problemer, men kan ikke huske hvordan jeg blandede
Men det foregik på mit drenge værelse, uden maskiner

Men knap så kompliceret støbning som denne

Men spænt på at se resultatet efter afformning

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
Ole Hedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 August 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 184
Sendt: 09 Juli 2009 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Det er noteret . Måske skulle jeg prøve at læse hvad der står bag på posen med gips!

Men bortset fra det... hvis man skal lave en større blanding, altså til støbning af et kabinet, så er man nødt til at røre blandingen sammen hvis den skal være nogenlunde ensartet/homogen. Jeg vil endnu ikke drage nogen konklusioner om, hvorvidt duelund-blandingen egner sig til højttaler-kabinetter, men umiddelbart er det lidt svært at arbejde med! Men nu får vi se hvordan resultatet bliver når jeg skruer støbepladerne af i morgen. Har lidt lyst til at gå ud og gøre det nu... men alt godt kommer jo til den der venter!

/Ole

Til top Vis Ole Hedegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole Hedegaard
 
Ole Hedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 August 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 184
Sendt: 10 Juli 2009 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Pyha, en sort dag i byggeriet. Synes jeg betaler rigeligt med lærepenge for tiden

Nå, men kunne jo ikke nære mig fra at skrue formen fra hinanden i dag, efter 20 timers hærden. Efter at have set hvor hurtigt blandingen satte sig i går, var jeg rimelig overbevist om at den ville have hærdet i dag. Det skulle vise sig at være FORKERT!

Da jeg støbte, løb jeg tør undervejs, og var nødt til hurtigt at lave en ny blanding. Jeg synes selv det gik ret hurtigt, og havde sat næsen op efter at man ikke ville kunne se "pausen" i støbningen. Det skulle vise sig at være FORKERT!

Jeg havde fyldt "godt på" i formen, før jeg skruede toppladen på. Jeg havde efterladt en lille revne i enden, så den overflydende masse kunne løbe ud efterhånden som låget blev skruet på formen. På den måde regnede jeg med at få en glat støbning. Det skulle vise sig at være FORKERT!

Nå, men er er nogle billeder af den sørgelige støbning (i må abstrahere fra at den står på hovedet ). Bemærk farveforskellen på siden af kabinettet. Den stammer fra "pausen" i støbningen:

Bemærk også hakket i kanten af højttaleren. Den skyldes at støbningen ikke var ordentligt hærdet. Det hang simpelthen fast i formen da jeg skruede den af:

Og sidste led i denne offentlige selvydmygelse  - bagsiden:

Jeg burde helt klart have lagt en større indsats for at glatte støbningen på bagsiden ud. Jeg regnede egentlig med at støbepladen ville gøre arbejdet for mig når den blev skruet fast.

Så hvis jeg jeg lige skal opremse hvad jeg har lært:

1. Duelund-blandingen med lige dele sand, cement og gips er meget svær at arbejde med i større mængder.

2. Hav rigeligt med støbemasse parat, så der ikke kommer "pauser".

3. Lad være med at skille formen ad for tidligt selv om det er fristende

Når det så er sagt, så tror jeg egentlig konceptet holder. Det gik godt at fuge flamingoen fast på formen. Det giver nogle rimeligt regulære huller i kabinettet, og med en lidt mere "tolerant" blanding kan det godt lade sig gøre. Med en god støbning skal der noget sandpapir til at runde kanterne af, men selve udseendet af støbningen egentlig meget lækker! Skal måske have olie eller lak - det må jeg lige snakke med en maler om.

Men nu snupper jeg lige en pause i projektet - tager en uge i sommerhus fra i morgen

Glædelig sommer, Ole

Til top Vis Ole Hedegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole Hedegaard
 
den-studerende
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Marts 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 220
Sendt: 10 Juli 2009 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Fedt projekt, ærgeligt at støbningen ikke gik som forventet, men nu har du da grundlag til at lave den næste så godt som perfekt ;)

Glæder mig til at se fortsættelsen i projektet, har fulgt med på sidelinjen siden du lavede første indlæg, og det er da altid spændende når folk laver noget man ikke ser hver dag


__________________
the one who takes nothing,
gets nothing
Til top Vis den-studerende's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af den-studerende
 
Ole Hedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 August 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 184
Sendt: 11 Juli 2009 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

Tjae, måske finder jeg med tiden ud af hvorfor folk ikke laver den slags hele tiden

Men bortset fra det... det der slår mig når jeg kigger på støbningen er, at det er sgu da egentlig en megagrim højttaler! Ja, nu siger jeg det selv, så andre ikke behøver at sige det . Selv om støbningen havde været perfekt, ville det stadig være en afskyelig højttaler! Selve overfladen er jeg egentlig godt tilfreds med, men formen den ligner rent faktisk noget der er 30 år gammelt, ligesom de Beovox'er jeg hev enhederne ud af... . Men ok, det ER jo en forsøgshøjttaler, som jeg helst skulle blive klogere af!

Selv om jeg har lavet flamingoen til en magen til, så tror jeg det skal kasseres. Min knægt kan vel lave et piratskib ud af det! Jeg tror jeg vil satse på at gøre kabinettet lavere og dybere. Kabinetvolumen er 8 liter (H/B/D 40/20/10), og jeg kunne forestille mig at lave noget i stil med H/B/D 25/13/25. Det burde vel ikke betyde noget for lyden at man ændrer på kabinetformen så længe volumen er den samme..?

PS: Skal heldigvis i sommerhus med et par grafiske designere, måske de havde en idé eller to om kabinetform

PPS: Havde i øvrigt min svigerfar (som er beton-mand) på besøg i aften. Bortset fra at han skiftevist smilede og rystede på hovedet af mit projekt, så kom han med et råd om at putte sulfo i blandingen. Det skulle gøre den mere lind/flydende, hvilket nok vil blive nødvendigt hvis jeg går over til en ren cement/sand-blanding (jeg overvejer stærkt at droppe gipsen!)

Til top Vis Ole Hedegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole Hedegaard
 
Meier
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1417
Sendt: 11 Juli 2009 kl. 07:07 | IP-adresse registreret  

Ole Hedegaard skrev:

Tjae, måske finder jeg med tiden ud af hvorfor folk ikke laver den slags hele tiden

Men det er jo det der er sjovt ved DIY

Men bortset fra det... det der slår mig når jeg kigger på støbningen er, at det er sgu da egentlig en megagrim højttaler! Ja, nu siger jeg det selv, så andre ikke behøver at sige det

Fordelen med støbning er at du står ret frit mht formen, det behøver ikke kun at være rette flader!

Det burde vel ikke betyde noget for lyden at man ændrer på kabinetformen så længe volumen er den samme..?

Nej, det er lige noget med stående bølger, men ellers er det volumen der er afgørende.

PS: Skal heldigvis i sommerhus med et par grafiske designere, måske de havde en idé eller to om kabinetform

Sådan - så er du snart klar til at udstille på Louisiana

PPS: Havde i øvrigt min svigerfar (som er beton-mand) på besøg i aften. Bortset fra at han skiftevist smilede og rystede på hovedet af mit projekt, så kom han med et råd om at putte sulfo i blandingen. Det skulle gøre den mere lind/flydende, hvilket nok vil blive nødvendigt hvis jeg går over til en ren cement/sand-blanding (jeg overvejer stærkt at droppe gipsen!)

Der er sku ikke meget der slår know-how

 

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier
 
Cesse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juni 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 324
Sendt: 16 Juli 2009 kl. 02:20 | IP-adresse registreret  

Følger lige med her...



__________________
Hilsen Cesse ;)

Nakamichi og DIY
Til top Vis Cesse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cesse
 
Sønnen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny

Bruger siden: 16 April 2009
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 505
Sendt: 16 Juli 2009 kl. 03:23 | IP-adresse registreret  

Hvis du vil have at gipsen hærder langsommere, kan du hælde lidt mælk i 

Nej det er ikke en joke, mælk gør at gips hærder langsommere, men bliver fuldt ud lige så stærkt som ellers
Til top Vis Sønnen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sønnen
 
chris-torb
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 382
Sendt: 16 Juli 2009 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Sønnen skrev:
Hvis du vil have at gipsen hærder langsommere, kan du hælde lidt mælk i 

Nej det er ikke en joke, mælk gør at gips hærder langsommere, men bliver fuldt ud lige så stærkt som ellers

Det er muligvis rigtigt... Bivirkningen kunne være at katten konstant står og slikker på dem, indtil de, efter en uges tid, begynder at lugte surt....

Spændende projekt.. Håber at du finder det rigtige blandingsforhold og den rigtige støbemåde..

Mvh

chris-torb 

Til top Vis chris-torb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chris-torb
 

<< Forrige Side af 15 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes