Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. maj 2024 | 10:30   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Sonos kombineret med B&O (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jacob696
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 November 2009
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 15 November 2009 kl. 00:13 | IP-adresse registreret  

Jeg synes B&O er faldet af på den de sidste år, og er derfor ved at finde ud af hvad jeg skal anskaffe mig i stedet - alternativt kombinere med noget af mit B&O.

Jeg har i dag Beosound 4 anlæg, hvortil jeg har 4 Beolab 6000. Deudover har jeg et Beovision 6-26 i køkkenet.

Jeg har læst en del om Sonos systemet, og har også været i HIFIklubben for at se det i praksis, og jeg er ret begejstret for det. Mine planer går derfor på at sælge Beosound 4, og købe et antal Sonos-enheder. Planen er at købe to ZP90, og så tilslutte dem til mine aktive Beolab 6000. Mit spørgsmål går på om der er nogle herinde der ved hvilket signal Beolab 6000 trigger på, når de automatiask tænder når de får signal? - vil nemlig gerne sikre mig at jeg ikke skal tænde for højttalerne manuelt hver gang jeg vil spille musik.

Det andet jeg gerne vil høre om er, om det i praksis er muligt at bruge den aktive højttaler der sidder i Beovision 6? - Så kunne jeg nemlig også nøjes med at købe ZP90 til køkkenet. Jeg synes ikke det vil virke i praksis at der skal tændes for TV´et hver gang der skal høres musik på det, og er bange for at jeg bliver nødt til det...

Håber der er nogle der kan hjælpe mig med ovenstående, for B&O butikken bliver meget tavse når man begynder at snakke om andre produlter end deres egne!!

Med Venlig Hilsen Jacob Møller Nielsen

Til top Vis jacob696's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jacob696
 
exciter
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 1440
Sendt: 15 November 2009 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

Prøv at spørge brugeren 'Peter Pan' http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=20679
Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 15 November 2009 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Hej jacob696, og velkommen til hifi4all.

Råd. BeoLab uden andet B&O. Se her.

 

Husk! hvis alle spørgsmål og svar bliver sendt på
"Privat post" var her ikke noget forum at søge på.
 
Mvh. Peter Pan


__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
jacob696
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 November 2009
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 15 November 2009 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Hej igen,

Tak for linket Peter Pan, der da heldigvis viste mig, at det er muligt. Jeg er dog stadig en smule usikker på løsningen, og vil gerne være helt sikker inden jeg investerer i Sonos.

Jeg tror ikke der er den trigger udgang på Sonos, der betyder at Beolab 6000 automatisk tænder (som jeg synes det så ud til der skulle være ud fra det link til AV-connection der var indsat) - findes der andre måder at gøre det på, så Beolab 6000 eksempelvis kan tænde på selve lydsignalet?

Derudover håber jeg der er nogle der kan hjælpe mig ift. spørgsmålet omkring brug af højttaleren i Beovision 6-26, tilsluttet til Sonos...anyone? :)

Hilsen Jacob Møller Nielsen.

Til top Vis jacob696's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jacob696
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 16 November 2009 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

jacob696
 
Sonos systemet henter jo informationer fra din PC/internet. Den har et USB stik
som kan levere trigger signalet i form af 5 volt DC strøm. Men denne
adapter kan du nok ikke købe, så hvis du ikke selv kan lodde må du
finde en der kan.
 
 
DIN stikket i BeoLab 6000 - Mini Jack stik i en volumen regulerbar
analog udgang på Sonos,  - USB stik til din computer, hvis det ikke findes på Sonos.
 
 
 
Brug altid PowerLink Mk III kabel til denne adapter. 
 
BeoVision 6-26 kan kun give lyd når det er tændt.


__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
jacob696
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 November 2009
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 18 November 2009 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret - sagen er bare den at der ikke er tale om at det er et lydkort i PC´en hvorfra signalet kommer - det er rent faktisk en Sonos ZP90 enhed. På følgende link kan ses hvilke forskellige outputs der er fra den:

http://www.sonos.com/whattobuy/zoneplayers/zp90/default.aspx ?rdr=true&LangType=1033

Det betyder at der ikke er en separat trigger-udgang til at tænde for beolab 6000 - men min tanke er om dette signal kommer fra Sonos hvis eksempelvis dette kabel benyttes?

http://www.av-connection.dk/?PNo=AV-D6A-XXX&ML=10

Mit håb er at der findes et eller andet kabel jeg kan købe til at forbinde et output fra Sonos til Beolab 6000, så de derved selv tænder når jeg spiller musik...findes det??? - jeg kan nemlig desværre ikke selv lodde

Jeg håber virkelig der er nogle der kan hjælpe mig...

Til top Vis jacob696's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jacob696
 
erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1530
Sendt: 18 November 2009 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Beolab 6000 tænder og slukker via signalet i PowerLink tilslutningen. Da en Sonos boks ikke har en "trigger" out, som kan fortælle at nu spilles der musik, kan du desværre ikke få den funktionalitet i et Sonos/Beolab 6000 setup.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt
 
jacob696
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 November 2009
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 19 November 2009 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene - jeg har i mellemtiden været i kontakt med AV-connection, som gav følgende svar:

"Hvis din Sonos ZP90 har et variabelt line output (pre-out) hvilket den sikker har
(spørg evt. ved Hifi klubben, det må de i det mindste vide) så sammenkobler du blot
henholdsvis venstre og højre udgang via Phono kabler til henholdsvis den ene og den
anden Beolab 6000. De har en line indang i bunden hvor der er plads til et Phono
stik i hver. Sæt den lille switch på 'Line' så trigger Beolab 6000 på lydinputtet i
stedet for en PowerLink trigger.
"

Jeg har efterfølgende tjekket Beolab 6000, som faktisk har en separat line-indgang, som skulle trigge på selve lydsignalet. Jeg vil derfor kaste mig ud i det, og krydse fingre for det virker - men det vil jeg formode.

Til top Vis jacob696's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jacob696
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 19 November 2009 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

jacob696

Line tilslutning af aktive BeoLab højttaler til Sonos ZP 90.


Adapret kabelet på tegningen kan købes i B&Obutikkerne.

Styr lydstyrken med en Sonos Controller

http://www.sonos.com/shop/products/connect

http://www.hifiklubben.dk/kundeklub/nyheder/3155.htm

http://www.sonos.com/system/

____________________________________________________________ ___________

"Ægte" PowerLink tilslutning af  Sonos ZP 90 til aktive BeoLab højttaler.

 

                

               Denne adapter kan ikke købes så du må lave den selv.

Brug hvad du vil, valget er dit.



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
jacob696
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 November 2009
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 19 November 2009 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Det er skam ikke fordi jeg ikke har gidet læse dit link som du skrev, men jeg troede ikke at der var en line indgang på beolab 6000 i sin tid, hvorfor den beskrevne løsning ikke ville virke til lige netop Beolab 6000. Fandt så heldigvis efterfølgende ud af at den havde, og løsningen kan derfor lade sig gøre.

B&O skriver selv i deres user guide:

"Hvis BeoLab 6000 er tilsluttet et ikke Bang & Olufsen produkt, via phono-stikdåsen (LINE), tændes højttaleren når der modtages et signal fra systemet. Højttaleren slukkes igen et par minutter efter at signalet er forsvundet."

Jeg kan derfor håbe at det ikke bliver et problem hvis der går op mod et par minutter - har du oplevet problemet i praksis?

Til top Vis jacob696's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jacob696
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 20 November 2009 kl. 08:09 | IP-adresse registreret  

jacob696
 
Ja det oplevede jeg da jeg havde LINE tilslutning mellem min computer og mine BeoLab 4000.
Det er derfor jeg altid foreslår den ægte B&O PowerLink tilslutning. Også selv om det evt.ender
med, at man må trigge højttaler relæerne via et 5 Volt batteri.
 
Det er vigtigt at du er sikker på at Sonos ZP90 har et variabelt (pre-out) LINE udgang, for ellers
sender du fuld lydstyrke ind i Beolab 6000's forstærkere, og det kan de nok ikke tåle.


__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
Sportsguitarist
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 April 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 167
Sendt: 22 November 2009 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Det kan snildt lade sig gøre at trigge B&O's line indgang med en ZP90'er (og ja, der er en variabel udgang, -både analog og digital). Min far laver tricket med et sæt Beolab 9'ere...
Til top Vis Sportsguitarist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sportsguitarist
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 27 November 2009 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Sportsguitarist

Gider du spørge din far, hvor på ZP90 man evt. kan henter 5 volt DC trigger strøm ??



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
Sportsguitarist
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 April 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 167
Sendt: 01 December 2009 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Peter Pan skrev:

Sportsguitarist

Gider du spørge din far, hvor på ZP90 man evt. kan henter 5 volt DC trigger strøm ??



Det gør han jo altså ikke! Højttalerne trigger på liniesignalet...
Til top Vis Sportsguitarist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sportsguitarist
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 01 December 2009 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Sportsguitarist
 
Liniesignal tilslutning, altså via et RCA til RCA kabel kalder jeg uægte B&O tilslutning.
Det er fordi det her er lyd volumen der styre trigger signalet. Det betyder at ved svage
lyd passager oplever man at højttalerne slukker, og først tænder igen når musikken er
godt igang. Man høre også ofte at højttaler relæerne står og klikker off/on.
 
Det jeg slår på tromme for er at lave en ægte B&O tilslutning, og her skal man hente
5 Volt DC strøm til pin 4 for at få en aktiv BeoLab i on/off. Denne strøm kan Feks.
trækkes ud af et USB stik hvis der var sådan et. Man kan også lave en batteri kassette
med to stk. AA 1.5 V, og en afbryder kontakt som styres manuelt.  


__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
Sportsguitarist
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 April 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 167
Sendt: 02 December 2009 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

Peter Pan skrev:
Sportsguitarist
 
Liniesignal tilslutning, altså via et RCA til RCA kabel kalder jeg uægte B&O tilslutning.
Det er fordi det her er lyd volumen der styre trigger signalet. Det betyder at ved svage
lyd passager oplever man at højttalerne slukker, og først tænder igen når musikken er
godt igang. Man høre også ofte at højttaler relæerne står og klikker off/on.
 
Det jeg slår på tromme for er at lave en ægte B&O tilslutning, og her skal man hente
5 Volt DC strøm til pin 4 for at få en aktiv BeoLab i on/off. Denne strøm kan Feks.
trækkes ud af et USB stik hvis der var sådan et. Man kan også lave en batteri kassette
med to stk. AA 1.5 V, og en afbryder kontakt som styres manuelt.


Det er jo meget fint, at du gør det, -men det er altså ikke sådan det er gjort. Og der er, så vidt jeg er informeret, ingen problemer med at højttalerne slukker...
Til top Vis Sportsguitarist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sportsguitarist
 
erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1530
Sendt: 02 December 2009 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

Absolut ikke noget problem at bruge linie signalet til at tænde for højttalerene. Jeg har i 20 år brugt denne løsning på et par B&O Penta'er, det har fungeret meget fint.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 02 December 2009 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Ja men det er jo jeres valg.
 
Jeg tilsluttede et engang et sæt BeoLab 4000 til mit lydkort i min PC
med line kabler og oplevede det jeg skrev, så det gør jeg aldrig mere.


__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
jacob696
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 November 2009
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 04 December 2009 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

Tak for alle de gode svar i denne tråd. Ud fra svarene turde jeg ikke andet end at teste løsningen i praksis, før jeg investerede i Sonos.

Jeg havde derfor mine Beolab 6000 med ind i Hifi klubben for at teste det på et kørende Sonos system.

Resultat: Det virkede glimrende!

Højttalerne tændte ved signal som de skulle, og slukkede ikke, selvom vi skruede rigtig meget ned. Vi testede også med anlægget på mute, hvorefter vi skruede op trin-for-trin. Så snart vi skruede en lille smule op tændte højttalerne, og når de igen blev mute´d, slukkede de efter et par minutter.

Jeg kaster mig derfor ud i Sonos - sælger Beosound 4, og bruger B&O højttalerne i det nye setup.

Den sidste udfordring bliver nu at få lyden fra Beovision 4 (m/ beosystem 2) som input i Sonos enheden i stuen. Det burde ikke være det store problem...er der nogle der har erfaring i hvordan man smartest får en Left/Right output fra Beosystem 2?

Til top Vis jacob696's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jacob696
 
Joker22
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 November 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 146
Sendt: 17 November 2010 kl. 07:45 | IP-adresse registreret  

Hej alle i kloge mennesker..

jeg har ikke så meget forstand på det her, men jeg har også  et par beolab 4000 tilsluttet min computer, direkte til mit lydkort via et minijack og phonekabel, jeg kan læse lidt i formuet, at der er en "dårlig" løsning, hvorfor er det det? og hvade burde jeg så gøre?

Mvh

Morten

Til top Vis Joker22's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Joker22
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes