Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. maj 2024 | 08:44   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Toebs 3vejs SB DIY (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Toebs
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 434
Sendt: 01 Marts 2010 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Cihazibo skrev:
Det er fair pris igen, og apelsinhud er mindste problem med maling hvis det er (jeg kan ikke se på billederne) lettere vand slibe
dem med gerne korn 2000 og polere dem op :D   


Tak for rådet, men der er intet appelsinhud. Overfladerne er fuldstændigt glatte og jævne
Til top Vis Toebs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toebs
 
Toebs
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 434
Sendt: 01 Marts 2010 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

CPH-R skrev:

kan se på billederne, at maleren ikke har malet kabinetterne indvendig...! hvis ikke du lukker mdfèn på begge sider, vil dine
kabinet-samlinger slå sig i løbet af kort tid, og blive synlig gennem lakken...


du kan bare købe et par dunke spray-maling og give dem en byge på indersiden.



Dette må du lige uddybe, jeg kan ikke lige forstå hvorfor der skal maling på indersiden når kabinetterne er samlet i smig?
Til top Vis Toebs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toebs
 
Cihazibo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 August 2009
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 01 Marts 2010 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

Friman skrev:

Rigtig god pris! Går selv og mangler en både god og billig maler. Ham jeg har forhørt mig hos, skal have det samme for én højttaler som du har givet for et sæt....

Nu er billeder sjældent retfærdige mht. finish, men er det ikke "appelsin-hud" man kan se på det nederste billede? Hvordan er overfladen....?

 

Kommer an på hvilken finish du går efter hvis du vil have piano sort så 2-2,5 kilo er fair da det er mere arbejde i den for at den er meget dyb dyb sort så skal det også mellem slibes meget!!



__________________
Scan-Speak - Densen - Duelund RCA - Supra S
Til top Vis Cihazibo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cihazibo Besøg Cihazibo's Websted
 
CPH-R
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1700
Sendt: 01 Marts 2010 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Toebs skrev:
CPH-R skrev:

kan se på billederne, at maleren ikke har malet kabinetterne indvendig...! hvis ikke du lukker mdfèn på begge sider, vil dine
kabinet-samlinger slå sig i løbet af kort tid, og blive synlig gennem lakken...


du kan bare købe et par dunke spray-maling og give dem en byge på indersiden.



Dette må du lige uddybe, jeg kan ikke lige forstå hvorfor der skal maling på indersiden når kabinetterne er samlet i smig?

Træ er et ret så levende materiale eks. Hvis du skal olierer en bordplade, skal du give den olie på begge sider, da den ellers vil slå sig. Fordi den kun er blevet lukket på den ene side.

Jeg har gennem tiderne været med til at få produceret en del forskellige lak modeller, og ens for dem alle sammen, man skal lukke træet på begge sider, og særligt når lakken lukker 100% på den ene side. Dette gælder også når du har samlet i smig, også hvis der er brugt fisk des lige.

 



__________________
INNOVATING not IMITATING
Til top Vis CPH-R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CPH-R
 
Friman
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 25 August 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 608
Sendt: 01 Marts 2010 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Cihazibo skrev:
Friman skrev:

Rigtig god pris! Går selv og mangler en både god og billig maler. Ham jeg har forhørt mig hos, skal have det samme for én højttaler som du har givet for et sæt....

Nu er billeder sjældent retfærdige mht. finish, men er det ikke "appelsin-hud" man kan se på det nederste billede? Hvordan er overfladen....?

 

Kommer an på hvilken finish du går efter hvis du vil have piano sort så 2-2,5 kilo er fair da det er mere arbejde i den for at den er meget dyb dyb sort så skal det også mellem slibes meget!!

Som jeg forstod det på maleren, så ville han give dem noget hærder/hæftgrunder først, hvorefter de skulle hvile i en uges tid. Herefter spartling og slibning efter behov, og så grunder og maling. Mht. overflade, så var udgangspunktet en "bil-lakerings-overflade"...

Overvejer Farrari-rød....

Mit problem er at jeg ikke har samlet hjørnerne på gering, så han ville ikke give nogen garanti for holdbarheden (hvilket også er fair nok) men så synes jeg at det er lidt pebret med ca. 1500,- pr. kabinet.

Hans arbejde skulle dog være 1. klasses iflg. flere bekendte...



__________________
Mvh. friman
Til top Vis Friman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Friman
 
Toebs
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 434
Sendt: 01 Marts 2010 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

CPH-R skrev:
Toebs skrev:
CPH-R skrev:

kan se på billederne, at maleren ikke har malet kabinetterne indvendig...! hvis ikke du lukker mdfèn på begge sider, vil dine kabinet-samlinger
slå sig i løbet af kort tid, og blive synlig gennem lakken...


du kan bare købe et par dunke spray-maling og give dem en byge på indersiden.


Dette må du lige uddybe, jeg kan ikke lige forstå hvorfor der skal maling på indersiden når kabinetterne er samlet i smig?


<P style="MARGIN: 0cm 0cm 10pt" =Msonormal><SPAN style="LINE-HEIGHT: 115%; FONT-SIZE: 10pt"><FONT face=Calibri>Træ er et ret så
levende materiale eks. Hvis du skal olierer en bordplade, skal du give den olie på begge sider, da den ellers vil slå sig. Fordi den kun er blevet
lukket på den ene side.<?:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p></SPAN>


<P style="MARGIN: 0cm 0cm 10pt" =Msonormal><SPAN style="LINE-HEIGHT: 115%; FONT-SIZE: 10pt"><FONT face=Calibri>Jeg har gennem
tiderne været med til at få produceret en del forskellige lak modeller, og ens for dem alle sammen, man skal lukke træet på begge sider, og
særligt når lakken lukker 100% på den ene side. Dette gælder også når du har samlet i smig, også hvis der er brugt fisk des lige.
<o:p></o:p></SPAN>


 



Og du er sikker på det samme gør sig gælende for MDF? Grunden til jeg er så kritisk, er at jeg vil være helt sikker før jeg giver mig i kast med at
male. Der er dæmpemateriale i 2 af højttalerne, så det er ret besværligt at male indersiden.
Til top Vis Toebs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toebs
 
CPH-R
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1700
Sendt: 01 Marts 2010 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

Ja tro mig det gør sig også gældende for mdf. faktisk er mdf noget skidt, da der er stor forskel på hvor tørt det er.

og selv om du har monteret dæmpning, og skal til at pille det ud, så vil du blive belønnet med flotte kabinetter i mange år frem.



__________________
INNOVATING not IMITATING
Til top Vis CPH-R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CPH-R
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 01 Marts 2010 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

Min professionelle maler (topresultater, brugt af kendt højttalerproducent) siger, at se synlige samlinger ved MDF kabinetter afhænger af om lakken er elastisk. Hans piano-finish er velegnet til mdf, da den kan give sig, mens den silkematte risikerer at revne over samlingerne.

så jeg tror ikke, du behøver at male indersiden. Jeg er også i tvivl om det reelt "forsegler" mdf´en, selv om jeg godt kan se ideen.

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
Toebs
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 434
Sendt: 01 Marts 2010 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

Min professionelle maler (topresultater, brugt af kendt højttalerproducent) siger, at se synlige samlinger ved MDF kabinetter
afhænger af om lakken er elastisk. Hans piano-finish er velegnet til mdf, da den kan give sig, mens den silkematte risikerer at revne over
samlingerne.


så jeg tror ikke, du behøver at male indersiden. Jeg er også i tvivl om det reelt "forsegler" mdf´en, selv om jeg godt kan se ideen.



Jeg har heldigvis fået pianolak på, så tror jeg satser
Til top Vis Toebs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toebs
 
Friman
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 25 August 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 608
Sendt: 01 Marts 2010 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

Min professionelle maler (topresultater, brugt af kendt højttalerproducent) siger, at se synlige samlinger ved MDF kabinetter afhænger af om lakken er elastisk. Hans piano-finish er velegnet til mdf, da den kan give sig, mens den silkematte risikerer at revne over samlingerne.

Hvordan er hans prisniveau?

Må man bede om navn og mail/tlf. nr.? (evt. på PB)



__________________
Mvh. friman
Til top Vis Friman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Friman
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 01 Marts 2010 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Capricorn, Hadsten. Ikke billigt, men top-professionelt og god rådgivning. Har lakeret front og bund på mine 3-vejs Scanspeak nedenfor - og døre og skabslåger derhjemme. Jeg valgte den silkematte, da lakken ikke skulle dække over samlinger, men jeg har set eksempler på hans pianolakarbejde, som er også er førsteklasses.

Mht. om noget kan holde eller ej er firmaet også klare i spyttet - hvis kunden beder om et arbejde, som Capricorn ikke mener vil kunne holde finishen, siger de simpelthen nej til opgaven.

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
Toebs
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 434
Sendt: 02 Marts 2010 kl. 00:20 | IP-adresse registreret  

i går og i dag er der blevet arbejdet meget på højttalerne. I dag blev to af dem færdige. Der er massere af billeder, de bliver smidt op i
morgen.
Her er en lille teaser. (det er ikke til at se på billedet, men mellemtonerne er en ny udgave af SB's 4 tommer. Den måler lidt bedre og har et
lidt lavere Q end den sample-1 fra januar, som der er billeder af tidligere. Den har et andet ophæng, og udover de forbedre akustiske
egenskaber, ser det også bedre ud )



Rettelse: Hov så fandt jeg sku' da lige mit blå bitset ved at kigge på billedet, det har jeg ledt efter i aftes
Til top Vis Toebs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toebs
 
Toebs
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 434
Sendt: 02 Marts 2010 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Nå det blev en lang dag, og har ikke haft tid til at bearbejde alle billederne fra søndag og mandag.
Starter med lidt fra søndag, hvor der blev samlet delefiltre og længden af røret til basporten tunet. Bas enhederne blev spillet til med en 20Hz
sinus i et par timer. Der efter blev porten tunet til 34Hz både med akustiske og impedans målinger

Første kabinet gøres klar til at få enheder i


Enhederne i (de skal pilles ud igen)


Her er lige et billede oprejst, synes sku' selv den er blevet pæn (skruerne sidder ikke flot, men de skal som sagt pilles ud igen).


Mine første delefiltre, smukt
Til top Vis Toebs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toebs
 
Toebs
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 434
Sendt: 02 Marts 2010 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Nå forummet hedder jo "billeder af mit DIY", så nu kommer der billeder en masse

Ja der var nok at gå igang med som det ses:


For at være helt sikker på, at delefiltret er samlet rigtigt måles impedans kurven. Delefiltret er her loddet til enhederne ud gennem basporten. På
den måde er det lettere at rette en evt. fejl, så skal man nemlig ikke til at lode terminaler af/på osv.


Her ses impedans målinger. Den røde kurve er den ene HT, den "hvide" er den anden HT. De er heldigvis helt identiske, som de skal være . I
øvrigt stemmer det målte overens med det simulerede i LSP-Cad.


En HT liggende, kan ikke lige i hvilken anledning den blev lagt ned, måske var det da der skulle monteres terminaler.


Hul til porten og terminaler:


Pludselig var den lille NAD, gået i standby. En udgang var blevet kortsluttet, det kunne den ikke klare
(Jeg havde nået at undre mig over, hvordan Kasper havde fået sat den i standby uden at bruge remoten)


4 stk. 6.3A træge sikringer røget:


Har ikke haft så meget tid til at kigge på NAD'en endnu, men kan da måle at en af udgangstransistorerne har svejset sig selv sammen

Bygge-rod?


Lige lidt flere vinkler:




Terminaler og port:



Og der var 2:


Lige et billede fra mandagens midlertidige sweetspot. Det spiller fandme godt, man havde tit oplevelsen af, at orkesteret/instrumentet/sangeren
svævede et sted midt i mellem højtalerne.


Selvom det ikke er en fair sammenligning, lavede vi lit A/B test med de små Tannoy, som ses på billedet. Det lød som om der var nogen der
havde puttet en tung dyne hen over Tannoy'ne, sammenlignet med de nye 3-vejs.

Til top Vis Toebs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toebs
 
Toebs
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 434
Sendt: 02 Marts 2010 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Hov der var lige smuttet et billede i farten.
Her ses hhv. clio "boks", stativ til clio mikrofcn, clio kuffert og rødt LACK bord fra IKEA til 29kr
Til top Vis Toebs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toebs
 
Selvbyggeren1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 198
Sendt: 04 Marts 2010 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

ser fa**** godt ud!

Håber de lyder ligeså godt??

Men hvorfor har du bygget 4 højttalere? Skal du beholde 2 selv eller?

Tillykke med dem!



__________________
Troels F. Rasmussen - Selvbyggeren.
Mine HT'ere
Til top Vis Selvbyggeren1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Selvbyggeren1 Besøg Selvbyggeren1's Websted
 
JAV.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Marts 2010
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 75
Sendt: 04 Marts 2010 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

I like !

Ser godt ud og lækkert med alle billederne.

Til top Vis JAV.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JAV.
 
Toebs
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 434
Sendt: 05 Marts 2010 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

Selvbyggeren1 skrev:

ser fa**** godt ud!


Håber de lyder ligeså godt??


Men hvorfor har du bygget 4 højttalere? Skal du beholde 2 selv eller?


Tillykke med dem!



Tak, er også selv ret godt tilfreds med resultatet. Jeg synes de lyder rigtigt godt, har dog drevet dem med en halv-defekt
gammel technics forstærker, fordi min NAD døde den anden dag.
Har lige repareret den lille NAD i dag, så glæder mig til at komme hjem fra skole og sætte den til (den får sit at se til med
en ~3Ohms højtaler.

Jeg skal kun beholde 1 sæt, det andet sæt er til Rabu Acoustics
Til top Vis Toebs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toebs
 
Toebs
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 434
Sendt: 05 Marts 2010 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

JAV. skrev:

I like !


Ser godt ud og lækkert med alle billederne.



Tak, er beæret over at min tråd, tilsyneladende har været dråben der fik bægret til at flyde over, og fik dig til at lave en bruger   
Til top Vis Toebs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toebs
 
BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1575
Sendt: 17 Marts 2010 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

Ser jo bare skide godt ud!

__________________
Mvh Bjarke Hedegaard
Til top Vis BjarkeHedegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeHedegaard
 

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes