Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. maj 2024 | 21:33   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Kommentarer til anmeldelser
 HIFI4ALL Forum : Kommentarer til anmeldelser
Emne Emne: RIAA Potpourri - Stortest (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 December 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 629
Sendt: 04 Juli 2010 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:

Fin test af et produkt i en prisklasse der næppe har mange potentielle købere selv blandt HIFI4all's kernelæsere. Og hvor godt ville de mere almindelige RIAAer, som f.eks Cambridge 540P til 599,- klare sig, mod de meget dyre produkter i testen. Personligt har jeg erfaring med cambridgen, en NAD riaa og så den indbyggede i min forstærker, som jeg bruger idag.

For vi må jo huske på at vi har udstyret for at høre musikken og ikke musikken for at bruge udstyret. Og reglen om at minimum 2/3 af hifi kronerne skal anvendes på musikken holder vel stadigvæk.

Hej Hermann

Jamen du har da fuldstændig ret - og så alligevel ikke helt.....

Nej der er ikke mange, der køber RIAAér i den prisklasse, men det bliver de ikke uinteressante af.

Hvorfor er det altid de dyre biler, det dyre HIFI og det eksotiske vin, der testes, lyttes til og prøvesmages? Det giver du delvist selv svaret på. Det er fordi, vi allesammen godt ved hvordan en Fiat Uno kører, en NAD PP2 lyder og en billig sicilikansk rødvin smager, så dem er det knapt så interessant at læse om.

Uden at have hørt de testede RIAAer kan jeg næsten garantere dig for, at de to RIAAer du nævner, vil falde helt igennem i forhold til dem, hvis og såfremt - selvfølgelig - at resten af dit set up kan følge med.

Til top Vis Den Blå Fisk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Den Blå Fisk
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3095
Sendt: 04 Juli 2010 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:

Fin test af et produkt i en prisklasse der næppe har mange potentielle købere selv blandt HIFI4all's kernelæsere. Og hvor godt ville de mere almindelige RIAAer, som f.eks Cambridge 540P til 599,- klare sig, mod de meget dyre produkter i testen. Personligt har jeg erfaring med cambridgen, en NAD riaa og så den indbyggede i min forstærker, som jeg bruger idag.

For vi må jo huske på at vi har udstyret for at høre musikken og ikke musikken for at bruge udstyret. Og reglen om at minimum 2/3 af hifi kronerne skal anvendes på musikken holder vel stadigvæk.



Det du beskriver som "almindelige" RIAA'er vil jeg betegne som "entry level" - altså til når man igen får øjnene op for hvad en pladespiller kan. Meget kort er forskellen STOR!

Jeg mener sagtens man kan investere mere i både arm og RIAA end i pickuppen. Vi har allerede nævnt Ortfon Rondo Bronze som er en fremragende pickup med de bedste fra mange af de gamle Ortofon modeller, men med mere varme og nærvær

Sæt den i en Rega RB700 arm eller en Project 10 CC og den synger som en nattergal! Begge arme ligger i samme prisklasse som pickuppen.
 
Herefter kan man passende bruge en RIAA som den lille Trichord Dino, eller den testede Plnius. NLE 20 ligger så i samme prisklasse. Alle ville være glimrende, men yde forskelligt.

Med andre ord er der bestemt ikke noget i vejen for at anvende både arme og RIAA forstærkere af den bedste kvalitet med markedets bedste mellemklasse pickupper, som har fået et gevaldigt kvalitetsløft i løbet af de sidste år.



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
Dolce
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 226
Sendt: 04 Juli 2010 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

Som ejer af en London PU, så kan jeg bidrage med den oplysning, at denne type PU er alt andet end neutral. Den egner sig til enkel Jazz og rytmisk (hvilken PU gør ikke..?) men mere kompleks musik, hvor man må have ambitioner om klangægthed og ro ved store udladninger er ikke denne PU types favorit.
Min Super Gold er opbygget og retippet hos VdH, med hans nål, derfor følger den fint med oppe i toppen. Det er ellers ikke sædvane for Decca-London, som også varierer meget fra eksemplar til eksempler. Nogen kan slet ikke spore og der er nok en grund til det blakkede ry disse PU har fået.
Jeg er dog lykkelig for min, men det er efter min bedste overbevisning ikke noget at bruge til test sammenhænge, hvor brugen af sådan en specialitet alt for let vil være misvisende og ikke føre nogen objektivitet ind i sagen.


__________________
Stilhed er mere end fraværet af lyd.
Til top Vis Dolce's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dolce Besøg Dolce's Websted
 
Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 04 Juli 2010 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Den Blå Fisk skrev:
Hermann. skrev:

Fin test af et produkt i en prisklasse der næppe har mange potentielle købere selv blandt HIFI4all's kernelæsere. Og hvor godt ville de mere almindelige RIAAer, som f.eks Cambridge 540P til 599,- klare sig, mod de meget dyre produkter i testen. Personligt har jeg erfaring med cambridgen, en NAD riaa og så den indbyggede i min forstærker, som jeg bruger idag.

For vi må jo huske på at vi har udstyret for at høre musikken og ikke musikken for at bruge udstyret. Og reglen om at minimum 2/3 af hifi kronerne skal anvendes på musikken holder vel stadigvæk.

Hej Hermann

Jamen du har da fuldstændig ret - og så alligevel ikke helt.....

Nej der er ikke mange, der køber RIAAér i den prisklasse, men det bliver de ikke uinteressante af.

Hvorfor er det altid de dyre biler, det dyre HIFI og det eksotiske vin, der testes, lyttes til og prøvesmages? Det giver du delvist selv svaret på. Det er fordi, vi allesammen godt ved hvordan en Fiat Uno kører, en NAD PP2 lyder og en billig sicilikansk rødvin smager, så dem er det knapt så interessant at læse om.

Uden at have hørt de testede RIAAer kan jeg næsten garantere dig for, at de to RIAAer du nævner, vil falde helt igennem i forhold til dem, hvis og såfremt - selvfølgelig - at resten af dit set up kan følge med.

Well, det kunne jo være at du så måske selv skulle have lyttet, inden du drager "næsten" konklusioner . Her bliver Cambridge (godt nok 640P) sammenlignet med Bl.a en Plinius http://www.audioenz.co.nz/2005/cambridge_640p.shtml

I denne forunderlige hifi verden, er pris så langt fra altid afgørende for hvor godt noget lyder.

Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3095
Sendt: 04 Juli 2010 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Tweaker ... tja, ingen tvivl om at man får meget for pengene med Cambridge.

Men sammenligningen er med en den "gamle" Plnius Jarrah ikke den Koru der bliver testet! Det er to forskellige produkter og til forskellige priser.


__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 04 Juli 2010 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
Tweaker ... tja, ingen tvivl om at man får meget for pengene med Cambridge.

Men sammenligningen er med en den "gamle" Plnius Jarrah ikke den Koru der bliver testet! Det er to forskellige produkter og til forskellige priser.

Det gør man da, selv om jeg personligt ikke bryder mig om den.

Det var også kun for at beskrive, at det billige ikke nødvendigs altid er så langt fra det dyre, og den "gamle" Plinius var formentlig heller ikke billig.

Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4558
Sendt: 04 Juli 2010 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

Hej igen!

Til Dolce: Jeg ved ikke lige hvor gammel din Decca er, men de London Decca's der laves i dag, er på ingen måde som du beskriver. Der er kommet helt andre boller på suppen efter at Presence Audio har overtaget produktionen. Og de høster store roser omkring i verden for deres meget korrekte og neutrale måde, at afspille vinylmediet på.

Alle problemer med sporing, højt nåletryk osv. er historie!!! ...men har du en Decca fra 70'erne eller tidligere, så kan du sagtens løbe ind i disse problemer.

Min London Jubilee spiller alle genrer, og forfordeler ikke nogen toneområder. Tværtimod har jeg oplevet masser af kendte MM og MC konstruktioner, der går for at være noget af det bedste i deres klasse, og de forholder sig ikke neutrale. Og så kan de slet ikke følge med London Jubilee's dynamik, opløsning og perspektiv!

Jeg er lidt forundret over så stor mistro, der er til den test af RIAA'er, jeg har lavet. Hvorfor kan man ikke tro på, at det sagtens kan lade sig gøre, at teste 3 RIAA'er med en London Jubilee, som kun er lidt over ½ år gammel. Det er ikke en 30-40 år gammel "skod-PU" jeg benytter!!!

Sjovt nok har ingen nævnt noget om, at Rega insisterer på at man ødelægger RB300's egenskaber ved at skifte kabel! Og det har jeg jo netop gjort! Fy skams...

Jeg vil meget gerne invitere et par læsere med gode ører til at komme og lytte til mit vinyl-setup på den betingelse, at de skriver deres indtryk i denne tråd. Jeg har intet at skjule, og er tværtimod meget stolt over det vinyl-setup, jeg har fået op og køre. Og jeg vil vove den påstand, at man skal op over 50k for at få en forbedring af lyden!!!

Fortsat god søndag!

Mvh, Mikkel.

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 04 Juli 2010 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:
....Jeg er lidt forundret over så stor mistro, der er til den test af RIAA'er, jeg har lavet. Hvorfor kan man ikke tro på, at det sagtens kan lade sig gøre, at teste 3 RIAA'er med en London Jubilee, som kun er lidt over ½ år gammel. Det er ikke en 30-40 år gammel "skod-PU" jeg benytter!!!

Jeg ved ikke hvor du lige ser mistro henne.  At man undrer sig lidt over valget af pickup er da ikke så underligt, idet kun et fåtal af de mennesker der reflekterer benytter sådan en (iøvrigt ganske fornem) pickup.

MEN - det er jo hvad du har af pickup at teste med,  og det må man jo så lige respektere,  jeg tror selv mest på at man bør kende kildematerialet (her: pickuppen) på godt og ondt, for at kunne abstrahere fra de ting, når en tilsluttet ting (her: en RIAA) skal bedømmes.

Jeg synes ikke jeg så noget i bedømmelserne der kunne henføres til den valgte pickup, hvilket fortæller mig at det med at abstrahere er lykkedes ret pænt.   

Nu er det jo sagens natur forventligt at "folket" også er lidt nysgerrige efter at vide hvordan de 3 RIAA ville lyde, med en mere "typisk" pickup spændt foran -  personligt kunne jeg da gerne ønske at vide om KOETSU Black kan gå i spænd med en af dem,  men det er illusorisk, da min hjemmeavlede RIAA fungerer fint, og passer mig glimrende.

En ting der ikke fremgår nogensteder, og måske også kan være irrelevant, er om LONDON'en er blevet mindre mikrofonisk end de oprindelige DECCA'er -  de var jo sindssygt følsomme for vibrationer fra armen (blandt andet på grund af måden den aftaster rillen på) -  en artikel antyder problemet ikke er helt væk http://hometheaterreview.com/london-decca-reference-cartridg e-reviewed/

samme artikel anfører iøvrigt også at netop DENON DL103D er i særklasse hvad "soundstage" angår, dog overgået af LONDON'en  - med det in mente er navnebror Janils - da ikke helt ude i hampen med sin kommentar om at andre pickupper også kunne have været værdige testobjekter.

Det skulle da vist ikke tages som mistro til *din* test , men som en konstruktiv kommentar .

og selvfølgelig kan man da teste med en LONDON decca, eller en DENON 103D, eller en KOETSU Black, eller Ortofon Rondo -   sålænge man kan abstrahere fra pickuppen og koncentrere sig om RIAA'en.   Hvis alle 3 RIAA'er kan give den valgte pickup gode arbejdsbetingelser skal det for pokker da ikke være et problem, at netop den var valgt (eller til rådighed) ?

 



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4558
Sendt: 04 Juli 2010 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

Jeg ved ikke hvor du lige ser mistro henne.  At man undrer sig lidt over valget af pickup er da ikke så underligt, idet kun et fåtal af de mennesker der reflekterer benytter sådan en (iøvrigt ganske fornem) pickup.

Nu er det jo sagens natur forventligt at "folket" også er lidt nysgerrige efter at vide hvordan de 3 RIAA ville lyde, med en mere "typisk" pickup spændt foran -  personligt kunne jeg da gerne ønske at vide om KOETSU Black kan gå i spænd med en af dem,  men det er illusorisk, da min hjemmeavlede RIAA fungerer fint, og passer mig glimrende.

En ting der ikke fremgår nogensteder, og måske også kan være irrelevant, er om LONDON'en er blevet mindre mikrofonisk end de oprindelige DECCA'er -  de var jo sindssygt følsomme for vibrationer fra armen (blandt andet på grund af måden den aftaster rillen på) -  en artikel antyder problemet ikke er helt væk http://hometheaterreview.com/london-decca-reference-cartridg e-reviewed/

samme artikel anfører iøvrigt også at netop DENON DL103D er i særklasse hvad "soundstage" angår, dog overgået af LONDON'en  - med det in mente er navnebror Janils - da ikke helt ude i hampen med sin kommentar om at andre pickupper også kunne have været værdige testobjekter.

Hej Jan!

Det undrer mig blot, at der er så meget fokus på London Jubilee'en. Havde jeg benyttet en Cadenza Black eller en Lyra Titan, så havde der helt sikkert ikke været samme issue. Til trods for at det er de færreste af Hifi4all's læsere, der har hørt disse. Jeg kender dem heller ikke!

Som jeg skrev tidligere, så har jeg ikke budget til at have for 20-30-40.000,- PU'er liggende. Jeg kender udmærket DL103, men det ville være et spild at have den liggende til en RIAA eller pladespiller test 3-4 gange om året. For helt ærligt, så siger den ikke mig noget, og ville derfor leve det meste af sin tid i en æske, mens CD'en kørte løs! Dermed ikke sagt, at det er en dårlig PU... den er bare ikke noget for mig! Næ, en Koetsu Black, derimod... uhmm!

Jeg må indrømme, at jeg aldrig rører ved tonearmen under afspilning, som det er beskrevet i artiklen du linker til. Dertil har jeg min Jubilee alt for kær! Derudover har jeg ingen problemer med mikrofoni... ikke engang antydningen af det! Min Gyrodec står på en hylde i flere lag: glas, gummi, træ, filt og metal. Og den står lige mellem de 2 højtalere!

Jeg tror, at noget af "mistroen" bunder i rygter, og oplevelser med Decca's gamle konstruktioner, som kunne spille fantastisk, men alligevel var noget værre skrammel. Helt enig! Jeg Googler også. Men der er altså sket ting og sager for London Decca, hvilket I jo så må tage mit ord for

Fortsat god søndag eftermiddag!

Mvh, Mikkel.

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 27 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 875
Sendt: 04 Juli 2010 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

På hvilken måde skulle det være et plus at din pladespiller står mellem dine højttalere?
Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner
 
Kasper H
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 August 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 222
Sendt: 04 Juli 2010 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Jeg vil (som relativt nyudklækket vinyl-fræser) også gerne sige hurra for en RIAA test. Dog mangler jeg ligesom det tidligere er blevet nævnt måske en RIAA test af mere folke-mideller. Jeg er for 1-2 år siden begyndt at spille de gode gamle vinyler, og jeg står nu og skal til at finde ud af hvor meget der er at hente ved at opgadere RIAA, dog er jeg ikke istand til at betale so mange penge for en RIAA, så jeg kunne godt have brugt noget mere folke-RIAA og knap så meget high-end.

Men det skal ikke ændre på at det at putte en plade på spillen gør mig til en gladere mand og al fokus på dette emne er berretiget efter min mening.
Til top Vis Kasper H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kasper H Besøg Kasper H's Websted
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4558
Sendt: 04 Juli 2010 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

TruthSpinner skrev:

På hvilken måde skulle det være et plus at din pladespiller står mellem dine højttalere?

Det er det absolut heller ikke! Jo tættere PickUp'en er på højtaleren, jo større er sandsynligheden for mikrofoni. Altså at lyden fra højtaleren går i PU'en og igennem lydkæden en gang til.

Jeg skriver, at min pladespiller står tæt på mine højtalere, for at understrege at min London Jubilee ikke er særlig følsom over for mikrofoni, som en anden læser nævnte i et tidligere indlæg.

Fortsat god aften

Mvh, Mikkel.

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 December 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 629
Sendt: 04 Juli 2010 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Kasper H skrev:
Hej alle

Jeg vil (som relativt nyudklækket vinyl-fræser) også gerne sige hurra for en RIAA test. Dog mangler jeg ligesom det tidligere er blevet nævnt måske en RIAA test af mere folke-mideller. Jeg er for 1-2 år siden begyndt at spille de gode gamle vinyler, og jeg står nu og skal til at finde ud af hvor meget der er at hente ved at opgadere RIAA, dog er jeg ikke istand til at betale so mange penge for en RIAA, så jeg kunne godt have brugt noget mere folke-RIAA og knap så meget high-end.

Men det skal ikke ændre på at det at putte en plade på spillen gør mig til en gladere mand og al fokus på dette emne er berretiget efter min mening.

Hej Kasper

Du opretter fluks en tråd, hvor du efterspørger RIAAer til menneskepenge, så skal vi nok komme med en masse forslag og lytteindtryk.

Til top Vis Den Blå Fisk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Den Blå Fisk
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3095
Sendt: 04 Juli 2010 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Her finder du en test fra 2008 af tre RIAA forstærker i den overkommelige mellemklasse. Der ligger flere tests på siden.
http://www.pladespilleren.dk/Anmeldelser-tests/Kontra%20Amar i%20og%203%20RIAA.htm



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
Kasper H
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 August 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 222
Sendt: 05 Juli 2010 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

Tak for linket. Jeg har faktisk kigger i retning af en Dino Mk1 da de fåes til relativt gode priser, men det hører jo til i en anden tråd jeg vil oprette snart.
Til top Vis Kasper H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kasper H Besøg Kasper H's Websted
 
mugge
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Juli 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 342
Sendt: 05 Juli 2010 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Tak for anmeldelsen Mikkel Gige. Det er vældigt godt med gruppetests af Riaa, da der er mange derude, og prismæssigt synes jeg, at det var godt fordelt prismæssigt. Jeg har fået lyst til at lytte til Perreuxen, men undrer mig over, at du skriver, at "Perreaux er primært en RIAA til MM eller MC-High, men kan dog også benyttes til alm. MC.". Du nævner nemlig før dette, at den har gain op til 70 db og mange indstillinger for belastning. Hvorfor alle MC'er burde kunne anvendes. Vil det sige, at du ikke finder, den kvalitetsmæssigt med fornuft vil kunne anvendes til en forholdsvis god MC-pu for eksempel Ortofon Cadenza rød eller blå eller Shelter 301 eller 501. Jeg ved godt, at du ikke har prøvet den med en MC-PU.
Til top Vis mugge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mugge
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4558
Sendt: 05 Juli 2010 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Hej Mugge!

Årsagen til, at jeg skriver at Perreaux'en primært er til MM eller MC High er, at den ikke har mange indstillinger under 200 ohm (10 og 100 ohm), hvor MC Low pickup'er oftest er mest følsomme. Derudover kan indstillingerne på 1k og 10k ikke bruges til særlig meget, med hverken MM el. MC. Til gengæld har den masser af indstillinger til kapacitet, en ting som især bruges med MM.

Lige omvendt er det med Plinius: Den har mange muligheder under 200 ohm (22, 47, 100 og 220 ohm), som netop gør den mere fleksibel med MC Low pickup'er. Til gengæld har den ikke mange valg til kapacitet (100 el. 570pf), og er derfor mindre egnet til MM og MC High.

Det er korrekt, at Perreaux'en gain-mæssigt sagtens kan trække en MC Low, men det kan jo være "lige meget", hvis klang/impedans ikke kan tilpasses. Nogle MC er mere følsomme for dette, end andre. Du må prøve dig frem!

Det er korrekt, at jeg ikke har testet med MC (eller MM) i testen, men jeg har skam benyttet begge dele i mit setup før, så jeg ved hvilke fordele ulemper der kan være ved begge dele. Men intet er definitivt, og man må derfor prøve sig frem.

Ofte er det meget svært at låne pickup'er, så her må man vælge ud fra anmeldelser/anbefalinger. Derfor er det vigtig med en fleksibel RIAA, så man kan tilpasse sin pickup mest muligt.

Håber det hjælper dig lidt videre.

Mvh, Mikkel.

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
mugge
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Juli 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 342
Sendt: 05 Juli 2010 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

 

Tak for dit hurtige svar Mikkel. Det var til stor hjælp.

Til top Vis mugge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mugge
 
Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 4606
Sendt: 06 Juli 2010 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Fin anmeldelse. Jeg kunne rigtig godt tænke mig at se en test at Trichord Dino MK2 næste gang. 

__________________
Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
Til top Vis Raskolnikov's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Raskolnikov
 
søren N
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1475
Sendt: 06 Juli 2010 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

En rigtig god anmeldelse.
Jeg synes at det er svært at sætte ord på hvilke foreskelle det har givet mig at gå fra en Pro-Ject RIAA, til en Clear Audio og så til den NLE RIAA jeg har idag.
Der er ingen tvivl om at jeg er blevet meget gladere for at høre plader og detaljerings graden er blevet større, men rent klang mæssigt er der ikke lige så stor forskel, som de gange jeg har skiftet højtalere.
Jeg synes at du giver et rigtigt godt indtryk af hvor de forskellige RIAAér har deres forcer og bagdele, uden at der er mile vidt forskel på lyden.
Jeg vil møg gerne høre dit vinyl sæt up 
Men har nok ikke hifi4alls bedste ører.



__________________
"Musikken frem for alt"
Mit Anlæg, kig forbi

Er du hifi-kræsen?
Til top Vis søren N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af søren N
 

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes