Efter at have bygget en del om på HIFI'en det sidste års tid er det nu meget sjovere at høre jazz og beslægtede genrer. Og The Lounge Lizards er altid en oplevelse - selvom jeg har haft pladerne i mere end 10 år.
No Wave musikken havde en kort men intens periode i starten 80'erne i New York. Med afsæt et sted midt mellem punk og new vawe - og alligevel ikke.
No wave har ingen fast Rock'n'Roll form (vers - omkvæd - vers - omkvæd osv) og trækker heftig inspiration fra Free Jazz.
The Lounge Lizards voksede ud af No Wave. Med jazz som udgangspunkt, men langt fra altid elsket af den traditionelle jazz-verden.
Med skuespilleren og alt-saxofonisten John Lurie som ide-mand og kapelmester udgav de debut'en Lounge Lizards - et nærmest avantgardistisk lærestykke i "modstand mod det konforme".
Kaotiske klaversoli, smukke temaer, decideret støj. Det er ikke for det utrænede øre; sax-soloen i Do The Wrong Thing består af en stædig kromatisk skala indenfor en enkelt oktav, der vil være enhver børnesang værdig. Men skal holde godt fast for ikke bare at opfatte det som støj - men det belønnes at høre efter.
No Pain for Cakes er udover at være det nok mest kendte Lounge Lizards nummer også titlen på album nummer to. Hold på hat og briller! Her går det stærkt. Tema'er og temposkift. Og en sej rytmesektion, der ikke er sådan at slå ud af kurs.
Titelnummeret er en sjov abrupt rytme med et let tema over en ikke helt genkendelig akkord der umiddelbart synes at indeholde tilnærmelsesvis alle toner i hele den øverste oktav på saxofonen. Og lidt til. Til gengæld holder de stædigt fast i den ene akkord i det meste af nummeret.
Where Where You er historien om musikeren der for en gangs skyld pjækker fra en øver - for det gør de andre jo også altid - og går til fest med en pige. Men den der trombonesole fra bandet på scenen lyder
godt nok som Curtis, men det kan det ikke være, for han er jo i øvelokalet. Men jo, det band han skulle have øvet med, står på scenen. "Hey! That's my band up there". Det er derfor de aldrig kommer til øverne!
I øvrigt spiller "vores egen" Anders Gaardmand Baritonsax på et par af numrene på No Pain For Cakes. Og guitaristen Marc Ribot var i 80'erne fast medlem af Lounge Lizards.
Albummet Voice of Chunk er en helstøbt sag med det enkle tema Bob the Bob som gennemgående ide. Dog med en enkel afstikker over i Big Band-afdelingen med den humoristk anlagte Tarantella. Lounge Lizards er nu ikke kun et provokerende orkester.
"It takes wild courage to play this music; it takes even more to listen to it." - Tom Waits
Live In Berlin fra 1991 - der faktisk er to enkelt CD'ere - er Lounge Lizard's publikumsmæssige højdepunkt. Her leverer et ekstremt dynamisk band nye numre og gamle numre i forklædning. Det er ikke mere en mini-big band besætning. To sax'er, trompet, percussion, marimba og vibrafon, trommer, guitar, bas og cello leverer varen.
No pain For Cakes i opdateret version. Og i den sejt gyngende Mr. Stinky's Blues får den i seks ottende dele så Hendrix må vende sig i graven og bandet præsenteres med lange historier om den enkelte.
Tenorsaxofonist Michael Blake hører i dag til en af de mest efterspurgte. Og ikke uden grund. Allerede i 1991 med Lounge Lizards var han fænomenal. Siden er han blevet bedre. (Bare hør på Kresten Osgods Hammond Rens)
Efter 1991 har Lounge Lizards vist kun udgivet et enkelt album.
Men der er masser af materiale fra John Lurie man kan kaste sig over. Ud over Lounge Lizards og John Lurie National Orchestra med den logiske instrumentsammensætning saxofon, percussion og trommer
, har han lavet en del film og filmmusik.
Filmene Stranger Than Paradise og The Resurrection Of Albert Ayler (som jeg kun kender af omtale) har musik af John Lurie. I Jim Jarmush's Down By Law spiller han sammen med Tom Waits og Roberto Benigni og musikken har han også skrevet.
John Lurie både maler og skriver bøger.
Lige for tiden holder han musikpause for at koncentrere sig om skriverierne.
Man må håbe at han snart vender tilbage igen.
God fornøjelse
/vilmann
__________________
Zvxxr erggre v zvar bcfynt. Orxyntre!