Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. maj 2024 | 03:36   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Netstøjsfilter vs. ingenting (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 521
Sendt: 21 Juni 2011 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg ledt og kigget en del på fordele og ulemper ved netstøjsfilter, og har ikke fundet en konkret konklution, heller ikke på de andre emner der omtaler nogenlunde det samme jeg går efter her på hifi4all.

Ting jeg har læst mig til er:

Hvis vi har et anlæg: cd afspiller, forforstærker & effektforstærker.

Der siges det er en fordel at have netstøjsfilter på sit udstyr, fordi det sortere DC, og peaks osv. fra. Og ikke mindst generelt støj fra køleskabe osv i hjemmet.

Så er det jeg læser nogle steder at folk anbefalder at have alt andet end sine effektforstærker sat til netfilter, men direkte sat til kontakten, da det siges forstærkeren mister dynamik osv..

Her er der noget der ikke giver mening. Forstår godt det med dynamik, at det skal man da have med. Men hvad så med støjen fra nettet? Hvad hjælper det at have netstøjfilter på idet hele taget så, hvis man alligevel får støjen ind på sine forstærkere, som man så høre i sine højtaler. Så kan jeg ikke se idé´en i så idet hele taget at have det på forforstærker og cd afspiller.

For jeg har nemlig lavet et lille forsøg med mit Brinck BR 507. Jeg har nemlig vincent monoblokke, hvor jeg i en periode havde den ene til filteret og den anden direkte til kontakten.

Jeg må indrymme at jeg må være døv så, for jeg kan ikke specielt høre forskel på lyden, altså dynamikken osv. Tilgengæld kan jeg høre i den som ikke har støjfilter på, at jeg høre hver gang damen tænder/slukker for lyset, eller kølskabet starter/stopper.

Min pointe er så:

 - Hvor er det så fordelene ligger i, ikke at have det til forstærkeren, men til resten af anlægget, - hvis udgangspunktet alligevel bliver støj ud af højtalerne i sidste ende?

 - Ligger den så i at man vælger (for dem der kan høre det, eller tror de kan) dynamik og støj, frem for ingen støj og ingen dynamik?

[ved ikke om dynamik er det rigtige ord at bruge - men det er det jeg ser folk skrive når de omtaler emnet!]

For mig har det ikke givet logisk mening - måske nogle kan sætte lys på sagen. :-D

For mit vedkommende, hvis ikke andet modargomenteres, vil jeg sætte netstøjsfilter på alt. (da jeg alligevel lader til at være døv, når jeg ikke specielt høre forskel, som omtalt tidliger, som det lader til alle andre kan.)

Til top Vis DJ Green's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DJ Green Besøg DJ Green's Websted
 
bantan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 16 Marts 2011
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 582
Sendt: 21 Juni 2011 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

Du har i princippet ret, men kommer der netstøj ind i 5 apparater, så kan det jo mindskes en del ved at have filter på de 4 af
dem.
Et netstøjsfilter virker jo også begge veje -> At det hindrer apparaterne i at sende noget baglæns ud på nettet, som så
kommer ind i de andre apparater.

Det der efter min mening er dynamikdræbende i et netstøjsfilter, er spolerne.

Jeg laver selv mine filtre som består at en DC-spærre, et par 100nF kondensatorer (højfrakvensfilter) og en VDR (til at tage
paeks) --- Altså noget a la de almindelige filtre, bare uden spolerne

Det er nu heller ikke alle effektforstærkere der mister dynamik ved at bruge netstøjsfiltre
Det kommer helt an på hvor stor en lytbank der sidder i forstærkeren.
Er den begrænset i forhold til effekten, så vil peaks i musikken trækkes fra lytter & trafo.... Er der der imod en meget stor
lytbank, vil peaks egentlig kun trækkes fra lytterne og så gør det knapt så meget at der er filter på.
Til top Vis bantan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bantan
 
DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 521
Sendt: 21 Juni 2011 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Se hvis det fungere således, forklare det jo nok hvorfor jeg i mit tilfælde ikke høre nogen forskel, da jeg i hver monoblok har 120.000uf. Hvilket må siges at være pænt.... Måske jeg alligevel ikke er døv, hehe. :-D

Men så taget udgangspunkt i det du siger, afhænger det både af forstærkeren, og netfilteret (da du nævner det med spolerne, som jeg netop har på mit Brinck filter, men som ikke ændre noget i mit tilfælde, da mine forstærkers bank er store nok.) Men kan afhjælpes ved at man laver et filter uden spolerne, som det lyder til du har lavet, og derved kan koble hvilken somhelst forstærker på, og derved heller ikke mister noget i lyden. Hvis den påstand veld og mærke holder. ;-)

For i såfald giver det mening.

Til top Vis DJ Green's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DJ Green Besøg DJ Green's Websted
 
bantan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 16 Marts 2011
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 582
Sendt: 21 Juni 2011 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

Til top Vis bantan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bantan
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4558
Sendt: 21 Juni 2011 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

En ofte stor misforståelse er, at der benyttes et for lille filter.

Et netstøjsfilter skal være "gearet" til at kunne trække hele systemet, ellers vil man af gode grunde opleve tab af dynamik, da filteret vil blive en flaskehals for strømmen. Og da det er effekttrinnet, der trækker mest strøm, ja så er det også her man først hører begrænsningen fra et filter. Et 500-800W filter er ikke nok, man skal helt op på 1300-1500W!

Derfor vælger nogen, at køre effekttrinnet udenom et filter. Jeg vil vove den påstand, at et korrekt gearet filter er bedre, end et for lille filter som køres uden om effekttrinnet!

I et tidligere lytterum kunne jeg ikke høre nogen som helst forskel, med eller uden filter. Og her var der kun to 10A faser til det hele, inkl. andre rum. Men i det nuværende lytterum, er der tydelig forskel med og uden filter. Det går fra hårdt til behageligt, når filteret sættes før setup'et. Og her er der endda 4-5 faser, med separate faser til hvidevarer, til hele stedet.

Jeg benytter i øvrigt et Brinck netstøjsfilter!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 521
Sendt: 21 Juni 2011 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Præcis - det med for lille filter lyder nemlig logisk - også derfor jeg bestilte den største brinck havde, nemlig den på 1300W (har endda to), så jeg kunne trække strøm nok. For hvis den er for lille, brænder man jo til sidst komponenterne af i filteret, fordi det bliver for varmt, og afviger for meget af deres værdier, til noget kortslutter osv. (Men så er det godt der sidder sikring på de her filtrer)

Men nu da jeg kan høre at jeg i mit tilfælde kan have filter på det hele, overvejer jeg, om jeg kan benytte de 2 filter jeg har sammen, istedet for at have 2 stikdåser med hvert deres filter. Så jeg ikke begrænses ved 1300W når jeg har to af dem, men kan trække den strøm (2200W ud af gruppen, som man kan på en 10A sikring i huset). Kan man så evnt. parallel koble dem sammen, så jeg kan nøjes med én stikdåse? ligesom modstande og opnå den dobbelte strøm der kan trækkes fra dem, så vi lander i 2600W (for filterets vedkommende)?

Har lavet en tegning over hvad jeg mener:

Til top Vis DJ Green's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DJ Green Besøg DJ Green's Websted
 
bantan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 16 Marts 2011
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 582
Sendt: 21 Juni 2011 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

Ja du kan vinde lidt ved at parallelkoble 2 filtre, men jeg vil vove den påstand at bare et af dem uden spolerne på, lyder bedre
Til top Vis bantan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bantan
 
DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 521
Sendt: 21 Juni 2011 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Hvad er det egentlig spolerne er til for? - Det er jeg ikke helt klar over.

For ellers lodder jeg dem jo bare ud, og laver en kortsluttet forbindelse, der hvor spolerne har været.

Til top Vis DJ Green's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DJ Green Besøg DJ Green's Websted
 
bantan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 16 Marts 2011
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 582
Sendt: 21 Juni 2011 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Nederst på siden = link
Til top Vis bantan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bantan
 
DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 521
Sendt: 21 Juni 2011 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

Det er så det her vi skal kigge på (kopiret fra hjemmesiden):

Nu, da der hverken er jævnstrøm eller spændingspeak tilbage, renses strømmen til sidst gennem et dobbelt phi-filter. I filtret har til opgave at rense netstrømmen for HF (Høj Frekvens) og består af de to spoler samt de to 0,1 my-IF-kondensatorer Kondensatorerne kortslutter de høje frekvenser til nul, og spolerne leder kun lave frekvenser som 50 Hz. HF-støj kan let løbe langs lysnettet. Den kan fx komme Computere, der med clockfrekvenser på mange MHz er stor støjkilde. Men også fra dårligt dæmpet amatørradio-udstyr og alskens andet elektronikgrej kan der udsendes HF

Hvis HF'en fx slipper ind i en forstærker, hvori der sidder dioder og transistorer mv., kan disse ensrette HF-støjen og detektere den som en gammel krystalradio. Det betyder hørbar forvrængning. Og i værste faldt kan du lytte med på samtalerne fra radiosendeme.

 

Hvis vi ser på det røde. Så er spolerne jo et vigtigt led. og da der jo må siges at være mange dioder og transistorer i forstærkeren. Så er det veld vigtigt den har en spole foran sig?

- Men hvad er der ved spolerne der gør at forstærkerne kan miste dynamik? - For cobbertråden på spolerne er ret tykke, samt benende på ensretterne, hvilket jo gør at der kan trækkes en pæn stor mænde strøm. Så det kan jo ikke være fordi forstærkeren ikke kan trække nok strøm. Så ville det lyde mere sansynligt hvis det var elektrolytkondensatorende i filteret, da de også er sat i serie med strømmen, men har tynde ben, hvilket betyder mindre strøm, som kan trækkes igennem dem. For de andre komponenter, er sat parallelt med strømmen, så der har det ikke noget at sige.

[Hvis det altså er det med strømmen der trækkes, som har indflydelse på det her med dynamikken!] - Ellers kan det jo kun være det med 50Hz begrænsningen som spolerne er til for, der kan ændrer på lyden.

 

Til top Vis DJ Green's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DJ Green Besøg DJ Green's Websted
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9872
Sendt: 21 Juni 2011 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Jeg vil lige sige, at det er altså ikke alle apparater der kan høres forskel med eller uden filter. Har selv prøvet lidt af hvert. Det er heller ikke alle steder, strømmen er så "snavset", at det er nødvendigt med filter på. Og så hører man ikke noget forskel, der er værd at bemærke. Man er nødt til at afprøve forskellige filtre på sit udstyr. Forskellen med/uden på mit Acurus sæt + det øvrige udstyr, var ret voldsom, men ham jeg lånte det af kunne ikke registrere noget på sit. Det var et Sony TA 80ES sæt. Da jeg fik det på mit, fik han ikke lov til at tage det med igen. Der var dømt tvangssalg her. Der er tale om et Peter Kørner filter. Det var på mange parametre, at lyden blev mærkbart bedre. Fin ren udklingning af diskant/mellemtone. Bassen blev meget mere levende og impulsvillig. Effekdelen var også på. Men prøv jer frem og husk at tjekke om netfasen er ens på samtlige apparater. Her er der også noget at hente sammen med filteret.   

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 521
Sendt: 21 Juni 2011 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Det er rigtigt - det er også en af de ting jeg er ved at finde ud af nu. Men da jeg egentlig ikke høre forskel på om netfilteret er på min forstærker eller ej dynamisk set. Så tror jeg bare jeg sætter alt udstyret på netfilteret. Da jeg høre støj fra køleskabe osv. hvis det ikke er på. Så nødvendigt er det i mit tilfælde at have netstøjsfilter på mit anlæg.

Nu er det så bare lige det med spolerne vi skal have styr på, hehe.

Til top Vis DJ Green's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DJ Green Besøg DJ Green's Websted
 
rotelman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2008
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 537
Sendt: 21 Juni 2011 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Jeg kører faktisk med to netstøj filter hvor det bedste klart er PS Audio Quintet og så nogle gamle Lyngdorf netfilter.
Som sagt er PS Audio klart bedst til at gøre lyden "sort", men på min Holfi effektforstærker ændrer lyden på Quintet'en sig
faktisk ret meget til noget jeg ikke kan lide, så på den bruger jeg så et af de 20 år gamle lyngdorf 6A filter da den ikke gør en
forskel... meget mærkeligt
Til top Vis rotelman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rotelman
 
bantan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 16 Marts 2011
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 582
Sendt: 21 Juni 2011 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

DJ green.

Du kan faktisk gøre det nemt.

Sæt en dobbeltafbryder hen over spolerne, så kan du prøve med spoler og uden spoler ved et enkelt tryk på en knap

P.S. Dobeltafbryderen SKAL være opbygget som 2 enkelte indeni, så du ikke kortslutter fase og nul
Til top Vis bantan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bantan
 
DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 521
Sendt: 21 Juni 2011 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Ja det lyder faktisk som en rigtig god idé.

Den tror jeg lige jeg vil prøve. Hvis ikke jeg har en dobbeltafbryder liggende, må jeg bare skifte med 2 enkelte samtigdig, hehe.

Til top Vis DJ Green's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DJ Green Besøg DJ Green's Websted
 
bantan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 16 Marts 2011
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 582
Sendt: 21 Juni 2011 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Ja, så kan du "se" om du kan høre forskel på én spole, to spoler eller ingen spoler
Til top Vis bantan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bantan
 
wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1379
Sendt: 22 Juni 2011 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Hvis det er man vil prøve sådan noget filter uden at det skal koste alt for meget hvad kan man så bruge??

Jeg får nemlig nogle små knald/knitren som irritere mig. Og der er ikke mulighed for at sætte anlægget på sin egen gruppe, det havde jeg førhen og der var aldrig de problemer.

Til top Vis wuffer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wuffer
 
DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 521
Sendt: 22 Juni 2011 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

Se det er et godt spørgsmål - når du siger billigt, for jeg har tænkt lidt det samme. Nu hvor Brinck ikke laver dem mere efter de blev overtaget af et andet firma. For hos Brinck kostede sådan et filter på 1300W 160kr. og det må siges at være en pris man ikke skal klage over. Og filteret er gennem årende blevet testet af alle mulige hifi folk, som har rost det til skyerne for hvor godt det var, og specielt til prisen.

Så et filter som er ligeså godt til ca samme penge, har jeg faktisk ikke nogle idé om hvor det kan købes. Med mindre man selv laver det.

Til top Vis DJ Green's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DJ Green Besøg DJ Green's Websted
 
bantan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 16 Marts 2011
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 582
Sendt: 22 Juni 2011 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

Evt kunne man vælge dette = Link
Til top Vis bantan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bantan
 
wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1379
Sendt: 22 Juni 2011 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Ja det var noget lign brinck jeg tænkte på. Jeg kan godt lave det selv men et kit ville helt klart være at foretrække. Har kigget på den fra lc audio men jeg havde egentlig tænkt på om man kunne finde nogle billigere til at sætte på køleskab/tv/pc osv. Det skal lige siges at alt i lejligheden kører på en sikring pånær komfur så det er slet ikke optimalt

Til top Vis wuffer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wuffer
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes