Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. maj 2024 | 08:15   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Beregning af kabinet-str.? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mindstorm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 August 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 54
Sendt: 08 November 2012 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

Jeg har prøvet at regne noget på størrelsen af et kabinet, men jeg syntes ikke helt jeg kan blive klog på hvordan jeg læser resultatet.

Det jeg ønsker er, at lave er et lukket kabinet til en 15" enhed, højtaleren skal bruges som subwoofer til min hjemmebiograf, så det skal ikke være en disko bass  Jeg har en NAD 216THX forstærker til at trække enheden.

Er her en der kan prøve at hjælpe mig med at udregne hvor stort et kabinet jeg skal lave, for at få lavet en sub der kan levere en solid bass til min hjemmebiograf?

Jeg har følgende data på min enhed:

Re: 3,2ohm - fs: 28Hz - Qms: 7,6 - Qes: 0,61 - Qts: 0,57 - Rms: 6,2kg/s - Mms: 280g - Cms: 0,12mm/N - Vas: 100ltrs - Bl: 16Tm - Sd: 784cm2



__________________
Med venlig hilsen

Mindstorm
Til top Vis Mindstorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mindstorm
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 08 November 2012 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Har du kigget på de mange programmer der findes ?

men - øeh Fs: 28Hz lyder ikke helt som en subwoofer enhed,  mere som en disco bas.

Har enheden et navn ?



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
Mindstorm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 August 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 54
Sendt: 09 November 2012 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

Det er nogle enheder som er special fremstillet af Foster, jeg har ikke noget navn på den, men de bliver brugt i nogle high end højtalere

__________________
Med venlig hilsen

Mindstorm
Til top Vis Mindstorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mindstorm
 
finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1882
Sendt: 09 November 2012 kl. 08:57 | IP-adresse registreret  

I et trykkammer vil den pågældende enhed allerede begynde at rulle af mellem 50 og 60 Hz, med et -3 dB punkt lige under
de 40 Hz. Altså ikke meget sub over det, som Jan også nævner.

Men et bud alligevel kan være 210 liter...

Prøv selv:
Speakerbuilder
Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 09 November 2012 kl. 09:05 | IP-adresse registreret  

Jeg vil da bestemt ikke udelukke man kan få noget brugbart ud af den nævnte enhed, sikkert også noget bas.

men - I min verden er en sub noget der har -3dB punktet nede ved 20Hz :)



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3095
Sendt: 09 November 2012 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

Med en Qt på 0,57 er den nok mere anvendelig til åben baffel. Men så skal du nok brugen en 3-4 stk. pr. side!

__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
Mindstorm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 August 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 54
Sendt: 09 November 2012 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

Hmm interessant, jeg syntes faktisk at jeg har oplevet lidt det samme i min nuværende sub, hvor jeg bruger enheden. Måske jeg skulle overveje at købe en "rigtig" enhed, hvor jeg kender alle data. Den nuværende er en jeg har fået foræret på et tidspunkt.

Har i et forslag til en fornuftig enhed jeg kan bruge i stedet, jeg har som sagt min NAD forstærker som jeg gerne vil bruge til projektet. Hvilke data skal jeg gå efter for at finde en fornuftig sub enhed der matcher min forstærker?

Min forstærker: http://nadelectronics.com/products/hifi-amplifiers/216THX-St ereo-Power-Amplifier



__________________
Med venlig hilsen

Mindstorm
Til top Vis Mindstorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mindstorm
 
DIYLars
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 November 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 247
Sendt: 09 November 2012 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

Hvor stor en subwoofer har du plads til???  I Tycho Brahe-planetariet, har de en på størrelse med en lille campingvogn!

Spøg til side. Hvis du ikke bruger en decideret sub-forstærker eller anden form for elektronisk manipulation af signalet, for at linearisere det nedad til, så skal du regne med et forholdsvis stort kabinet, med mindre du holder dig til mindre enheder (dette er en forenklet "alt andet lige" betragtning). Men hvs du vil holde fast i at anvende din stereoforstærker, kunne det være nærliggende at anvende 2 f.eks 10" enheder som disse fra Wavecor: http://www.wavecor.com/html/sw270wa01.html

Jeg synes der lader til at være god sammenhæng mellem pris, byggekvalitet og data. Desuden kan du få råd og vejledning, der hvor du køber dem!

Bortset fra "større" (end hvad???) kabinet(ter), er der en hel del fornuft i at bruge to enheder: Du kan stille Sub'erne i rummets hjørner og dermed få "gratis" forstærkning af basniveauet - men vigtigst: du vil med stor sikkerhed undgå en del problemer med udfasninger og forstærkninger ved visse frekvenser. Den kvalitetsforbedring vil være uendeligt meget mere værd, end om -3 dB nu lige havner ved 30 eller 20 Hz!!! Ikke mindst til film, hvor basniveauet i forvejen ofte er totalt overdrevet...

Vi har hver vores mening om tingene

Lad dig ikke gå for meget på af alle os Kloge Åger - se at få bestemt dig og få bygget  nogen sub'er og få fyret op for dem!

Hey Joe! Where'U goin' with'at gun in u'r hand?....

Til top Vis DIYLars's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DIYLars
 
D A O
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 2466
Sendt: 09 November 2012 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Mindstorm skrev:

Jeg har følgende data på min enhed:


Re: 3,2ohm - fs: 28Hz - Qms: 7,6 - Qes: 0,61 - Qts: 0,57 - Rms: 6,2kg/s - Mms: 280g - Cms: 0,12mm/N - Vas: 100ltrs -
Bl: 16Tm - Sd: 784cm2



Hejsa

Måske du kan bruge nogle af disse links
online-beregning-af-højttaler
højttaler-selvbyg-tips

Du ved selvgjort er vel gjort


__________________
vh Hans Lund

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted
 
finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1882
Sendt: 09 November 2012 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Efter at Peerless kom til Kina, har Scan Speak optimeret den velkendte Peerless XXLS sub-enhed, som de stadig har
rettighederne til. Den hedder 30W og er fra den nye Discovery serie.

Scan Speak 30W

Det er mit forslag... evt. som basrefleks eller med den dertilhørende
slave

Den nye Revolator subwoofer er endnu ikke prissat på Frequence shop, men lur mig om den ikke bliver dyrere end
ovenstående inkl. slave

32W Revolator
Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 09 November 2012 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

I et 100 liter kabinet skulle den nævnte 15" enhed ramme en resonans på lidt over 40 Hz, med et Q på ca.0,8. Det er altså ikke dårligt, enhedens størrelse taget i betragtning. Den vil så have et -3 dB punkt lidt under 40 Hz. Det er lige på kanten til at være en egentlig sub, men med lidt EQ'ing kan den komme pænt under de 30 Hz. Man kan øge boksstørrelsen, og få den lidt længere ned - men det er tvivlsom, om det vil kunne betale sig.

Enhedens data tyder mere på bil-sub end disko, synes jeg .
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1882
Sendt: 09 November 2012 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Den ser godt nok ellers fin ud 32W

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren
 
Mindstorm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 August 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 54
Sendt: 10 November 2012 kl. 00:55 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:
Scan Speak 30W

Det er mit forslag... evt. som basrefleks eller med den dertilhørende
slave

Denne 30W ser ikke dum ud, den kunne jeg godt tænke mig at arbejde med. Jeg har prøvet at udregne kabinet http://sbp.softica.dk/2.0/en/?id== og er kommet frem til det der er vist på billedet.

Den her Fb værdi er meget forskellig for de to højtaler typer, hvad betyder den? Tilgiv min uvidenhed, jeg er ikke super skarp på akustik.

Nogen andet som jeg har nemmere ved at forholde mig til  hvordan med udformningen af indersiden af kabinetet, har denne nogen betydning for lyden eller er det bare vigtigt at man har den rigtige volumen? Skal nok lige prøve at ligge et billede op at designet, når jeg har fået tegnet noget på projektet.

 



__________________
Med venlig hilsen

Mindstorm
Til top Vis Mindstorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mindstorm
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 10 November 2012 kl. 08:04 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:
Efter at Peerless kom til Kina, har Scan Speak optimeret den velkendte Peerless XXLS sub-enhed, som de stadig har
rettighederne til. Den hedder 30W og er fra den nye Discovery serie.

Scan Speak 30W

_Den_ kunne jeg godtnok godt finde på at teste i en TL opsætning :)

 



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1255
Sendt: 10 November 2012 kl. 08:54 | IP-adresse registreret  

Hej,

Uhmm, at kalde den enhed for en discobas med den membranvægt og følsomhed er nok at stramme spolebåndet lidt vel
rigeligt

Enheden kan have et 3dB punkt omkring 22 Hz i et refleks kabinet på omkring 130 liter med et rør på 10cm dia. og længde
26cm. Gør du kassen lidt større (150 liter) går den lidt dybere men dit step response bliver tilsvarende dårligt.

Den vil spøtte en 102 - 103dB SPL ud ved 30W og membranvandring på 3mm. Rimeligt godt. Husk dog at afkoble nedadtil, hvis
du spiller med grammofon ;-)

__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 10 November 2012 kl. 09:05 | IP-adresse registreret  

Flemming Skov skrev:
......Uhmm, at kalde den enhed for en discobas med den membranvægt og følsomhed er nok at stramme spolebåndet lidt vel
rigeligt ............

tjaeh -  det er jo nok forskelligt som man ser på tingene.

jeg tvivler nu ikke på man kan få noget anvendeligt ud af enheden, men personligt vil jeg gå efter en enhed med lavere Fs, hvis jeg vil strikke en ægte sub sammen, så skal vi ned til 20Hz.

(Jeg er nok lidt underlig -  også på det punkt :)



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1255
Sendt: 10 November 2012 kl. 09:16 | IP-adresse registreret  

Ok ;-)

Dens -6dB punkt er 19.2Hz i forhold til den beregnede top punkt (UniBox). Det er en meget tung membran sååå den skal nok
komme dernedaf....

__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
D A O
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 2466
Sendt: 10 November 2012 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

ang først indlæg med disse enheds data
Re: 3,2ohm - fs: 28Hz - Qms: 7,6 - Qes: 0,61 - Qts: 0,57 - Rms: 6,2kg/s - Mms: 280g - Cms: 0,12mm/N - Vas: 100ltrs - Bl:
16Tm - Sd: 784cm2


Akustisk Ventil burde vel kunne komme på tale ved den enhed, da kassen jo faktisk ikke kan gøres stor nok

Hvad siger I til 100(-120) liter og 2(-3) af disse i kassen ? (antal er et gæt da Xmax er ukendt)

akustisk-ventil-højttaler



The aperiodic design utilizes a highly damped vent (not a bass reflex port) whose acoustical resistance is very precisely
controlled. This lowers the “Q” of the system through a high friction venting action. The listening result of the aperiodic design
is better control of the bass and improved transient response producing noticeably better defined bass with none of the
typical “boom” that is quite common to ported speakers.




__________________
vh Hans Lund

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted
 
finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1882
Sendt: 10 November 2012 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Flemming Skov skrev:
Hej,

Uhmm, at kalde den enhed for en discobas med den membranvægt og følsomhed er nok at stramme spolebåndet lidt vel
rigeligt

Enheden kan have et 3dB punkt omkring 22 Hz i et refleks kabinet på omkring 130 liter med et rør på 10cm dia. og længde
26cm. Gør du kassen lidt større (150 liter) går den lidt dybere men dit step response bliver tilsvarende dårligt.

Den vil spøtte en 102 - 103dB SPL ud ved 30W og membranvandring på 3mm. Rimeligt godt. Husk dog at afkoble nedadtil,
hvis
du spiller med grammofon ;-)

Hvis man tuner kabinettet så dyb (langt under enhedens Fs), vil det vel stille ret store krav til forstærkeren, da hele
impedanspuklen så ligger indenfor arbejdsområdet?
Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren
 
finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1882
Sendt: 10 November 2012 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Mindstorm skrev:
Den her Fb værdi er meget forskellig for de to højtaler typer, hvad betyder den? Tilgiv min uvidenhed,
jeg er ikke super skarp på akustik.


Fb angiver -3 dB punktet for de to typer kabinetter. Så enheden går betydeligt dybere som basrefleks end som trykkammer.

Denne enhed har en laaaang slaglængde, så jeg vil anbefale en stor diameter på porten, for at minimere portstøj ved store
membranudsving. Eller alternativt som TL (transmissionslinie) som én foreslår herover!
Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes