Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. april 2024 | 21:12   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Win2012 Server Audiophile Optimizer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
CianDK
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 206
Sendt: 08 September 2013 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

NAD-Mand skrev:
Haves link til CAD optimizeren?
Og hvordan fungere CAD optimizeren?

Kan det bruges på win7?
Leger med tanken om at afprøve windows server 2012 og CAD optimizer for at se om der nu virkelig også er en forbedring at
hente der.


Nej CAD optimizeren er lavet til Win8 så langt som jeg kan læse mig frem på jplay forum.
http://jplay.eu/forum/computer-audio/windows-8-optimization- script/page-5/


__________________
MVH Claus
Til top Vis CianDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CianDK
 
CianDK
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 206
Sendt: 08 September 2013 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Willemoes: Jeg prøver den Linux når jeg får tid senere! Tak for linket!

__________________
MVH Claus
Til top Vis CianDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CianDK
 
Willemoes
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Maj 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 58
Sendt: 08 September 2013 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

CianDK skrev:
Hvis din teori skulle holde ville alle DACs digital kredse lyde
ens, og det tror jeg godt vi kan blive enige om ikke er tilfældet.


Claus, nu er en DAC jo i sagens natur ikke et rent digitalt kredskøb/domæne

Jeg synes Ghump har en pointe og det kunne da være fedt med en teknisk viden om, hvorvidt/hvordan og hvorfor de ting, vi synes virker (system- og strømoptimering) rent faktisk gør det - i det rent digitale domæne vel at mærke.

- at f. eks strømforsyningens funktion/kvalitet har en indvirken på analog lydgengivelse, behøver vi formentlig ikke diskutere...

(At forskellig DAC-chips så, pga. deres funktionsprincip, lyder forskelligt er en anden snak)
Til top Vis Willemoes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Willemoes
 
Willemoes
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Maj 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 58
Sendt: 08 September 2013 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

CianDK skrev:
Willemoes: Jeg prøver den Linux når jeg får tid senere! Tak for linket!


You´re most welcome


Til top Vis Willemoes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Willemoes
 
CianDK
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 206
Sendt: 08 September 2013 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Jeg er helt enig. Det er interessant hvorfor det har så stor betydning. Vores dac guru her i Dublin ( John Kenny), bruger f.eks. batteri i hans spdif
konvertere og de holder sig vel i det digitale domæne? Han arbejder på at kunne måle nogle af disse ting så det bliver spændende om det
lykkedes . Jeg kan desværre ikke få den linux version til at køre på min Nuc. Jeg tror det er grafik kort driveren der giver problemer.

__________________
MVH Claus
Til top Vis CianDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CianDK
 
Mr Infinity
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Juli 2013
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 55
Sendt: 08 September 2013 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

lowlevell skrev:
en SSD har ingen bevægelige dele, kører rent elektronisk. Støjer ikke. Det må komme andre steder fra.
Ja det har du ret i men ikke desto mindre støjer dataprocessorerne i den.
Til top Vis Mr Infinity's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr Infinity
 
Willemoes
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Maj 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 58
Sendt: 08 September 2013 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

CianDK skrev:
Vores dac guru her i Dublin ( John Kenny), bruger f.eks. batteri i hans spdif
konvertere og de holder sig vel i det digitale domæne? Han arbejder på at kunne måle nogle af disse ting så det bliver spændende om det
lykkedes


Yes, de må være rent digitale (usb-til-spdif)

Citér:
Jeg kan desværre ikke få den linux version til at køre på min Nuc. Jeg tror det er grafik kort driveren der giver problemer.


Øv, så nemt skal det altså heller ikke være...

Nå, må melde tilbage med en sammenligning, når jeg har fået Windows server 2012 + Optimizer op at køre...
Til top Vis Willemoes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Willemoes
 
Dr. G
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Oktober 2011
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1016
Sendt: 08 September 2013 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Pelé skrev:
Jeg har i nogle måneder fungeret som beta-tester for et optimeringsprogram kaldet Audiophile Optimizer til styresystemet Windows Server 2012. Audiophile Optimizer har sin egen hjemmside (stadig under udvikling) http://www.highend-audiopc.com/.

At et styresystem har indflydelse på det signal man fodrer sin dac med er vel efterhånden anerkendt viden af de fleste. Jeg har prøvet win7, win8, win8 med CAD Windows 8 Audio Optimization script (http://www.computeraudiodesign.com/computer-setup/), Windows Server 2012 og endelig Windows Server 2012 med Audiophile Optimizer. At jeg vælger at starte en tråd op om Audiophile Optimizer skyldes ikke andet end mit ønske om at komme i HiFi-himlen . Forbedringen af lyden er med Windows Server 2012 og Audiophile Optimizer så absurd godt, at det simpelthen skal gøres offentligt kendt i HiFi-miljøet. Det være hermed gjort.

Beta testernes udveksling af erfaringer og lytteindtryk startede på Jplay's forum http://jplay.eu/forum/computer-audio/release-of-new-windows- server-2012-audiophile-core-edition-this-weekend/, som nu er afløst af http://jplay.eu/forum/computer-audio/windows-server-2012-aud iophile-core-edition-official-support-thread/. Det foregår på engelsk og er ofte på et højt IT-teknisk niveau, og kan måske afskrække nogle fra at prøve at installere Windows Server 2012 og Audiophile Optimizer, så jeg tilbyder her at stille min erfaring til rådighed, hvis nogle skulle ønske det.

På http://www.highend-audiopc.com/ findes et link til Windows Server 2012 som kan downloades i en gratis 6 måneders prøveversion. Ydermere er der på siden en installationsmanual, som også indeholder en mængde anbefalinger til bios indstillinger.
L
Audiophile Optimizer koster i beta-version 400 kr., og er simpelthen de billigste 400 kr. jeg nogensinde har brugt i jagten på vellyd fra mit anlæg.



Hmm 2012 skal gøre det bedre end eks. Win 8 intressant, meget intressant. Ja tro kan flytte bjerge især hvis kernen er næsten ens !!! Og du har betalt for en 2012 ? Det næste er vel det skal være en datacenter udgave ?

Jeg vil vædde på du ikke har prøvet en datacenter udgave = os 25.000 kr

Skal det være denne version så er du s.. i p..... hvad med os oven på hyper v ?

/Dr. G
Til top Vis Dr. G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. G
 
Dr. G
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Oktober 2011
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1016
Sendt: 08 September 2013 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

2012 dc med hyper v håndterer memory anderledes end 2012 - adapter håndertering ligeledes....

Og nej gider ikke teste på en 12 kerne 144 Gb Ram server..... Dem ar vi en del af. Både med og uden hyper v.

/Dr. G
Til top Vis Dr. G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. G
 
Ghump
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 154
Sendt: 09 September 2013 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Willemoes skrev:

CianDK skrev:
Hvis din teori skulle holde ville alle DACs digital kredse lyde
ens, og det tror jeg godt vi kan blive enige om ikke er tilfældet.
Claus, nu er en DAC jo i sagens natur ikke et rent digitalt kredskøb/domæne Jeg synes Ghump har en pointe og det kunne da være fedt med en teknisk viden om, hvorvidt/hvordan og hvorfor de ting, vi synes virker (system- og strømoptimering) rent faktisk gør det - i det rent digitale domæne vel at mærke.- at f. eks strømforsyningens funktion/kvalitet har en indvirken på analog lydgengivelse, behøver vi formentlig ikke diskutere...(At forskellig DAC-chips så, pga. deres funktionsprincip, lyder forskelligt er en anden snak)

Netop. En DAC indeholder jo netop også ANALOGE kredse, som KAN påvirkes af støj.

Min pointe er helt enkel. Hvis en anden strømforsyning eller et andet lagringsmedie kan påvirke digitale beregninger af lyd, så må de nødvendigvis også kunne påvirke andre typer beregninger. Som f.eks. kompilering af kode eller pengeoverførsler i banken . Hvis forskellige RAM kredse og kabler kan påvirke en digital overførsel fra en server til en DAC, så tør jeg da ikke tænke på de 6000+ kilometer kabel og RAM'en på de utallige routere jeg passerer, når jeg downloader noget fra USA. Det burde jo ændre samtlige HD filmkanaler til en kvalitet a'la månelandingen i 1969. Grunden til at det ikke sker, er jo netop den digitale overførsel.

Hvad skal sådan en server reelt lave? Udpakke lyd fra FLAC, Apple Lossless eller lignende, og sende det videre gennem et kabel til en DAC. Hvorfor bliver disse beregninger påvirket af støj? Men alle andre lignende beregninger (udpakning af program-kode f.eks.) gør ikke? Jeg kan bare ikke se forskellen. Og indtil en eller anden kan forklare mig den præcise forskel, så tror jeg altså heller ikke på den. Set fra serverens side af, så ER der ingen forskel. En beregning er en beregning. Og uanset hvor meget støj der introduceres i systemet, så skulle 2+2 gerne give 4 hver eneste gang. Ellers crasher serveren altså.

Så mit spørgsmål står altså stadig. Og jeg vil gerne udfordre hvem som helst til at komme med en rationel forklaring, som ikke lyder som Voodoo eller stjernestøv.

__________________
My hovercraft is full of eels...
Til top Vis Ghump's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghump
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 09 September 2013 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

Ghump skrev:
Willemoes skrev:

CianDK skrev:
Hvis din teori skulle holde ville alle DACs digital kredse lyde
ens, og det tror jeg godt vi kan blive enige om ikke er tilfældet.
Claus, nu er en DAC jo i sagens natur ikke et rent digitalt kredskøb/domæne Jeg synes Ghump har en pointe og det kunne da være fedt med en teknisk viden om, hvorvidt/hvordan og hvorfor de ting, vi synes virker (system- og strømoptimering) rent faktisk gør det - i det rent digitale domæne vel at mærke.- at f. eks strømforsyningens funktion/kvalitet har en indvirken på analog lydgengivelse, behøver vi formentlig ikke diskutere...(At forskellig DAC-chips så, pga. deres funktionsprincip, lyder forskelligt er en anden snak)

Netop. En DAC indeholder jo netop også ANALOGE kredse, som KAN påvirkes af støj.

Min pointe er helt enkel. Hvis en anden strømforsyning eller et andet lagringsmedie kan påvirke digitale beregninger af lyd, så må de nødvendigvis også kunne påvirke andre typer beregninger. Som f.eks. kompilering af kode eller pengeoverførsler i banken . Hvis forskellige RAM kredse og kabler kan påvirke en digital overførsel fra en server til en DAC, så tør jeg da ikke tænke på de 6000+ kilometer kabel og RAM'en på de utallige routere jeg passerer, når jeg downloader noget fra USA. Det burde jo ændre samtlige HD filmkanaler til en kvalitet a'la månelandingen i 1969. Grunden til at det ikke sker, er jo netop den digitale overførsel.

Hvad skal sådan en server reelt lave? Udpakke lyd fra FLAC, Apple Lossless eller lignende, og sende det videre gennem et kabel til en DAC. Hvorfor bliver disse beregninger påvirket af støj? Men alle andre lignende beregninger (udpakning af program-kode f.eks.) gør ikke? Jeg kan bare ikke se forskellen. Og indtil en eller anden kan forklare mig den præcise forskel, så tror jeg altså heller ikke på den. Set fra serverens side af, så ER der ingen forskel. En beregning er en beregning. Og uanset hvor meget støj der introduceres i systemet, så skulle 2+2 gerne give 4 hver eneste gang. Ellers crasher serveren altså.

Så mit spørgsmål står altså stadig. Og jeg vil gerne udfordre hvem som helst til at komme med en rationel forklaring, som ikke lyder som Voodoo eller stjernestøv.


Enig!

Jeg mangler også en forklaring (??)

Jeg kan godt se at jitter kan introduceres, så snart vi sender et signal med en data-protocol, som er jitter-følsom. Men internt i en PC? Og med de hastigheder en moderne PC arbejder med, bør mulige jitter-værdier jo være næsten umålelige (=meget lave) - og især i forhold til en CD-afspillers jitter, som indtil for ganske nylig (før streaming blev stort) jo var gode nok til mange

Når man taler om forskelle, er det så kun jitter-værdier vi taler om, for det kan da ikke være bit-forskelle?


__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
Willemoes
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Maj 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 58
Sendt: 09 September 2013 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

 Ghump, tak fordi du har fået mig til at læse lidt om "jitter". (der er muligvis andre former for, hvad vi opfatter som støj, forårsaget af forstyrrelser i digital signalbehandling, men der er grænser for, hvad der er tid og energi til at sætte sig ind, så et skridt ad gangen...

Ghump skrev:

Netop. En DAC indeholder jo netop også ANALOGE kredse, som KAN påvirkes af støj.


Nu er "støj" jo et vidt begreb, men specifikt for jitter, der på Wiki defineres som (min oversættelse): "den uønskede afvigelse fra sand periodicitet fra et forudsat periodisk signal i elektronik og telekommunikation, ofte i relation til en reference clock kilde" siges det videre:

"Jitter may be caused by electromagnetic interference (EMI) and crosstalk with carriers of other signals. Jitter can cause a display monitor to flicker, affect the performance of processors in personal computers, introduce clicks or other undesired effects in audio signals, and loss of transmitted data between network devices. The amount of tolerable jitter depends on the affected application (min fremhævelse)"

Ghump skrev:
Hvis en anden strømforsyning eller et andet lagringsmedie kan påvirke digitale beregninger af lyd, så må de nødvendigvis også kunne påvirke andre typer beregninger. Som f.eks. kompilering af kode eller pengeoverførsler i banken .


Det gør de måske også..men måske der er forskel i kompleksiteten af/behovet for fejlretning før modtageren tilfredsstilles?

Fra http://www.yourdictionary.com/jitter: "Some applications, such as e-mail, are tolerant of jitter, while other applications, such as real-time, uncompressed voice, are highly intolerant of jitter."

Ghump skrev:
Hvis forskellige RAM kredse og kabler kan påvirke en digital overførsel fra en server til en DAC, så tør jeg da ikke tænke på de 6000+ kilometer kabel og RAM'en på de utallige routere jeg passerer, når jeg downloader noget fra USA. Det burde jo ændre samtlige HD filmkanaler til en kvalitet a'la månelandingen i 1969. Grunden til at det ikke sker, er jo netop den digitale overførsel.


I Jitter explained, afsnittet Classification and components of digital audio jitter fremhæves og skelnes mellem 2 hovedformer, interface jitter and sampling jitter (hver med flere underformer, for det ikke skal være løgn...:-)  Overførsel af data turde man tro var mest udsat for den første hovedgruppe?

Endvidere siges det: "Sample clock jitter is the only kind of jitter that really directly affects digital audio, or better, digital audio listening" (fremhævelsen tilsidst, tror jeg er vigtig!)

Ghump skrev:

Hvad skal sådan en server reelt lave? Udpakke lyd fra FLAC, Apple Lossless eller lignende, og sende det videre gennem et kabel til en DAC. Hvorfor bliver disse beregninger påvirket af støj? Men alle andre lignende beregninger (udpakning af program-kode f.eks.) gør ikke? Jeg kan bare ikke se forskellen. Og indtil en eller anden kan forklare mig den præcise forskel, så tror jeg altså heller ikke på den. Set fra serverens side af, så ER der ingen forskel. En beregning er en beregning. Og uanset hvor meget støj der introduceres i systemet, så skulle 2+2 gerne give 4 hver eneste gang. Ellers crasher serveren altså.


Jeg tror, ud fra min begrænsede læsning, at alle digitalbehandlende kredsløb er udsat for støj (http://www.silabs.com/Support%20Documents/TechnicalDocs/AN4 91.pdf: "noise and interference are everywhere") . Om der så er forskel på beregninger udført mhp. på at konvertere (D/A -A/D), udpakke eller transportere (transmit-receive), skal jeg ikke kunne sige - men det kan måske blive næste studietema :-)

MHT. lyd fremgår det af de første 5-10 audiorelaterede hits på Google tydeligt, at jitter langt før end at forårsage "read-error" stop i en CD-afspiller eller får en Dac til at miste "lock"/ falde ud, har hørbare konsekvenser ift. det oprindelige signal i form at forvrængning, "maskering", mindskning af dybde og perspektiv mv.

Den populære firkantafbildning af "0" og "1" bits bliver ofte brugt til at anskueliggøre jitterens indvirkning på det originale signal. De nuller og ettaller opstår jo ikke ud af det blå, men vha. strøm/spændingsforskelle.

Kvaliteten af en omdannelse af vekselstrøm til jævnstrøm (="strømforsyning") bestemmes bl. a. af den (svjv.) uundgåelige "ripple" (igen Wiki: "uønsket periodisk variation i jævnstrøm, forårsaget af en utilstrækkelig udglatning af den oprindelige bølgeform") (Kondensatorer i strømforsyninger imødegår dette, uden at kunne fjerne det helt, tror jeg nok.)

- ripplen påvirker (modulerer) (strøm) tærsklen for, hvornår der skiftes fra "0" til "1" og omvendt = Jitter:Silicon Labs: Power supply rejection for low-jitter clocks: "The effect of power supply ripple on jitter is quite straightforward. Power supply influences the propagation delay by affecting both the switching voltage threshold of logic gates as well as the output resistance."





Det var, hvad et par timers læsning (skrivningen tog lidt længere tid:-) førte med sig for mig.


Undskyld for OT, Pelé (har hentet prøveversionen af Server 2012, men forfaldt til magelighed (at læse og skrive om lyd på nettet, frem for at lette mig og rent faktisk gøre noget ved sagen..)
Til top Vis Willemoes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Willemoes
 
Zwonkie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Februar 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 351
Sendt: 09 September 2013 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Uden at være ekspert (men har dog arbejdet med simulation software og programmering). Så tror jeg at i skal se jitter som en
forskydelse af data i tidsdomænet og ikke i ændring af BITs og BYTES. Når det gælder internt overførelse af data / udregning,
så tror jeg CPU osv, på en eller anden måde venter på data eller er i sync med systemet via bus hastighed osv, og udføre
udregningerne efter dens egen clock og ikke styret af data strømmen som sådan.

Jitter er lidt ligesom at spille computer spil med en høj eller lav ping ;) med en høj ping (ustyrlig jitter) så rammer du måske
forkert fordi din action er forsinket og fjenden er væk. Hvis du har lav ping (lav jitter) så sker din action på så kort tid at du
ikke mærker forskel.

Det er bare min logik ;)
Til top Vis Zwonkie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zwonkie
 
Ghump
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 154
Sendt: 09 September 2013 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Jeg er rimeligt med på hvad jitter er. Og jeg er også med på at der er støj i alle kredsløb, der truer med at ændre 0'er til 1'ere eller omvendt, fordi de har flyttet sig ifht hvornår der aflæses eller aflæses forkert på anden vis. Det findes der så også en million (+/-) forskellige teknikker i en moderne pc, der allesammen sørger for at dette ikke sker. Igen, for en pc er data det samme uanset hvad du måtte lagre deri. Om det er programkode, lyd eller andet. Hvis du kan flytte en lydbit ved et uheld, så kan du også flytte en programbit. For en pc er en bit en bit. Du kan ikke flytte den i RAM eller i tid eller på nogen som helst anden vis. Så vil der ikke længere være tale om den samme bit.

Sålænge det er den omtalte Server 2012 det drejer sig om, så forstår jeg ikke at der overhovedet skulle være jitter med i spillet (ikke noget man kan gøre noget ved i hvertfald). Den konverterer jo netop ikke AD eller DA, da det først foregår i næste led i kæden. Den håndterer vel bare en spilleliste eller lignende. Udpakker noget data, måske konverterer den det fra et format til et andet (foregår stadig digitalt, tabsfrit og uden jitter da det er beregnede værdier der ikke i sig selv er tidsafhængige), og så bliver det sendt via usb.

Hvis jeg ellers forstår principperne korrekt, så vil den kloge mand bruge en DAC der understøtter asynkron usb, da det netop eliminerer jitter i usb overførslen. Data overføres med høj hastighed som "netværkspakker" og samles i en buffer. Det eneste sted der er tilbage som kan have en absolut minimal jitter (den man ikke kan gøre noget ved) er internt i DAC'en - mellem usb bufferen og selve DA konverter chippen. Dvs man kan skifte hele DAC'en ud, men det er vel også det eneste der reelt kan gøres for at ændre på den værdi?

Men at en udskiftning af strømforsyning eller lagringsmedie i et apperat (serveren) skulle kunne påvirke et andet apperats (DAC'ens) interne jitter... Den køber jeg stadig ikke. For det vil igen svare til at en udskiftning af noget i en server i USA, vil kunne påvirke data i min pc.

Jeg er stadig åben for at der er noget jeg har overset, og at jeg tager grueligt fejl. Jeg udtaler mig trods alt ud fra generelle principper, og ikke ud fra noget jeg har prøvet af i praksis. Men så længe ingen kan forklare mig hvad den påståede forskel skyldes, så tror jeg stadig heller ikke på at den er der. Der skal facts på bordet

Det går dog lige op for mig at jeg i min arrogance har taget for givet, at man netop bruger en DAC med asynkron usb. Gør man ikke det, vil man sikkert have et jitter mareridt fra helvede (overdrivelse fremmer forståelsen). Men der har jeg dog en forestilling om, at det nok vil være både billigere og hurtigere at skifte DAC'en ud med en moderne af slagsen, frem for at kæmpe resten af livet med at finde lige præcis den ram-kreds og dét hack der kan sænke jitteren en promille yderligere. Se f.eks. på Schiit.com hvor billigt det kan gøres (bare et eksempel - der er sikkert massevis af andre, som lyder endnu bedre til en tilsvarende højere pris).

__________________
My hovercraft is full of eels...
Til top Vis Ghump's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghump
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 09 September 2013 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Jitter der opstår i en computer er en tidsforskydelse.

Det KAN IKKE være et bitændring, for så ville hele verdens computere gå ned konstant.

Transport af data i en computer foregår via en fejlkorrektionsprotokol, det vil sige at opstår der en data fejl, så bliver data sendt igen, indtil det er kommet fejlfrit igennem - kan date ikke sendes fejlfrit videre i en computer, så får man en CRC fejl, der kan give f.eks. blå skærm eller andre lignende fejlbeskeder.

Det er først når datasignalet forlader computeren og overgår til en anden digitalprotokol, at der kan opstå decideret CRC fejl, som ikke kan rettes via gensending, men bliver forsøgt rettet i modtager-enden - i disse tilfælde en DAC.

Jitter som tidsforskydelse kan opstå i forbindelse med selve læsningen af data fra harddisken, når musikken skal sendes videre til afspilning. Så det er først når selve musik-filen læses ind i hukommelsen og videresendes før afspilning at der første gang kan opstå jitter. Ved at benytte en såkaldt memory player til afspilning, bliver hele filen indlæst i hukommelsen før afspilning, og her opstår der så ikke jitter ved indlæsning fra harddisken mere.
Så brug af en memory player er en fordel.

Så det eneste sted jeg kan se, der kan opstå jitter, er når musik-filen skal transporteres fra memory playeren og ud via USB-porten til en USB-DAC eller via en SPDIF konverter.
I det øjeblik musik-filen forlader memory playeren som decideret musik-data, benyttes der en anden transport protokol - og denne protokol er netop jitter-følsom.
Det er her jeg kan se at jitter kan opstå, og støj kan påvirke signalet.

Jeg hører gerne fra nogen som kan rette mig i ovenstående, eller forklare det yderligere.

Hvordan styresystemet skal kunne påvirke lyden, kan jeg stadig ikke finde en forklaring på.


__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 09 September 2013 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

@Ghump

ENIG!

__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
torbenan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Maj 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 119
Sendt: 10 September 2013 kl. 08:20 | IP-adresse registreret  

@Dr. G

Pointen i at bruge Win Server 2012 er at det er en Win Server Core 2012. Jeg kender ikke det præcise tal for 2012 udgaven, men i Win Server Core 2008 var foot printet af OS'et reduceret med 40% i forhold til Standard Server. Samtidig disables 30-40 forskellige services plus der sætte en lang række optimeringer i WIndows Registry. Dette skulle gerne reduceres Jitter. Om dette giver en hørbar effekt, har jeg ingen anelse om, men jeg vælger at tro på trådstarter.


@Pele
Jeg har ingen ekstern DAC, men bruger den indbyggede DAC i min Onkyo TX-NR809. Den kan koble op på til en PC via HDMI. Er din vurdering, at jeg vil få noget ud af dette setup sammen med Server 2012 og CAD optimizer?


Til top Vis torbenan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torbenan
 
CianDK
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 206
Sendt: 11 September 2013 kl. 00:45 | IP-adresse registreret  

Uanset hvad den tekniske forklaring er, kan jeg stadigvæk ikke forstå hvorfor disse "nej-sigere" ikke bare prøver sig frem? Nu
kan jeg af gode grunde ikke så nemt invitere indenfor med mindre man er villig til at flyve en tur til Dublin, men der må da
være nogen der kan demonstrere dette på 5 minutter! Jeg talte iøvrigt udelukkende om det DIGITALE kredsløb i en DAC og
netop IKKE de analoge. Men lad nu det ligge.

Hvis jeg skal give min forklaring ville det bliver noget med at strømforskellene er så små i de her kredsløb og at øret er rimelig
god til at høre når der evt. er støj som påviker overførslerne fra medie (controller chip) til Motherboard bus og til USB bus og
videre til DAC. Men jeg er som sagt ikke ekspert.

Tornenan: Jeg ved ikke hvor meget CAD optimizeren slår fra, men jeg tvivler på Audiophile Optimizer virker over HDMI? Det
ville jeg i hvert fald lige undersøge først.

__________________
MVH Claus
Til top Vis CianDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CianDK
 
Pelé
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Juli 2007
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 11 September 2013 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

@torbenan

Har ikke selv erfaring med hdmi, men ja, det er muligt. Undlad at installere (HD) lyddriver, men alene video driver.
http://jplay.eu/forum/computer-audio/release-of-new-windows- server-2012-audiophile-core-edition-this-weekend/page-17/ indlæg 832-835.

Forskellen imellem core og gui mode er ikke stor på min single bærbar, men den er der.

@Ghump

De facts du søger, kan vel først gives når kvantemekanikken en gang bliver fuldt forstået ;-) men her er der nogle artikler om emnet http://www.coreaudiotechnology.com/articles/

@Willemoes

Beta versionerne af Win2012 Server Audiophile Optimizer kommer så ofte, at jeg fortiden reserverer min lyttetid til dem alene. Jeg er derfor interesseret i din sammenligning med Linux.

Til top Vis Pelé's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pelé
 
Pelé
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Juli 2007
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 11 September 2013 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

Udvikleren af Win2012 Server Audiophile Optimizer har fulgt debatten her via Google translate, og har bedt mig tilbyde de 3 hurtigste på knapperne en fri version af hans seneste Audiophile Optimizer beatversion 1.2b15.

Send en mail til info@highend-audiopc.com, hvor I fortæller at tilbuddet er set her på HiFi4all.dk

Og nej, jeg er ikke i ledtog med manden om noget som helst ;-)
Til top Vis Pelé's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pelé
 

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes