Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. maj 2024 | 16:46   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Forhandlere
 HIFI4ALL Forum : Forhandlere
Emne Emne: Netbutikker sælger returvarer som nye (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
moppy
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 Juni 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 75
Sendt: 15 Februar 2013 kl. 08:59 | IP-adresse registreret  

Hej Jeg har fået lidt brugbare oplysninger til alle som handler elektronik på nettet. Nogen ved det måske allerede i forvejen men da forbrugerne har 14 dages returret på varer købt over nettet og butikkerne i de fleste tilfælde ikke kan kræve, at kunderne ikke "tester" varen inden returnering, vil man kunne opleve at købe returvarer som nye.

Jeg har lige haft en oplevelse hos www.proshop.dk, hvor jeg fik leveret en 60" Samsung i en noget nusset emballage. Efter montering viste det sig at skærmen havde gemt data fra en tidligere bruger og fik derefter bekræftet fra Proshop, at varen var en returvare.

Forbugerstyrelsen og e-mærket har efterfølgende samstemmende bekræftet, at netbutikkerne godt må sælge returvarer som nye - også uden at gøre køberne opmærksomme på det, når blot varen fremstår som ny. Netbutikkerne har som regel en returpolitik, som sikrer at varene ikke tages egentlig i brug, men kan man så stole på det? Læs eventuelt lidt mere i disse links:

http://www.forbrug.dk/Artikler/Test-og-raad/Til-virksomheder /Start-af-netbutik/Betingelser-for-at-fortryde  

http://www.fdih.dk/nyheder/2013/feb/fdih-uanstaendigt-at-byt te-brugte-varer/ 

Husk at du selv har 14-dages returret, hvis du skulle modtage en returvare som du ikke er tilfreds med  I kampens hede fik jeg ikke returneret min skærm, da jeg var sikker på at de ikke måtte sælge brugte varer som nye, men det er altså et vurderingsspørgsmål, hvornår varen betragtes som ny eller brugt.

Til top Vis moppy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af moppy
 
Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1416
Sendt: 15 Februar 2013 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

Det er jo klart, når vi som forbrugere bruger "fortrydelsesretten" som en decideret testperiode. Jeg har flere gange set folk blive opfordret til at købe to varer og returnere den ene efter sammenligning. Hvis de skulle sælge disse som brugte varer eller b-stock, så var der nok ikke meget ved at være forhandler.

Så længe garanti, reklamationsret og hvad det ellers hedder er i orden, så synes jeg det er ganske fint.
Til top Vis Anda8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anda8000
 
HOLBERG
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 1987
Sendt: 15 Februar 2013 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

Tjaa... Hvis vi vil gøre brug af returretten, må vi vel også være en del af den. Syntes det er rimeligt nok at netbutikkerne ikke
skal påføres tab for en service de er blevet pålagt og tilmed følger. Jeg er heller ikke selv ovenud begejstret for vare der har
været åbnet. Man bliver automatisk lidt skeptisk pr. natur. Når det er sagt kan jeg ikke se noget forkert i den politik, så længe
varen er som ny og der er garanti i henhold til gældende lovgivning.

Med denne snak omkring returret og åbnet emballage, bør man også kigge på visse forbrugeres købsvaner og moral. At bruge
fortrydelsesretten som en testperiode jævnfør det som Anda8000 skriver, støder mig i den grad. Det kan ikke betegnes som at
benytte sig af returretten - Det er derimod at udnytte og spekulerer i returretten

Ovenstående forholder sig naturligvis anderledes hvis man har indgået særlig aftale med butikken omkring test. Ærlighed og
åbenhed bør- og skal gælde begge veje. Eller burde

Det skal ikke undre mig om det netop er disse "køb-og-returnér-forbrugere" der oftest brokker sig over- og ikke selv ønsker
åbnede emballager. Hvis man ser kritisk på netbutikkernes håndtering af returvarer, bør man også se kritisk på visse
forbrugeres købsmoral (eller mangel på samme).

Jeg tror ikke så meget at det er selve returretten der er problemet. Det er i høj grad adfærden hos visse forbrugere der
er et problem. Hvis man taler uærlige og brodne kar blandt visse netbutikker. Ja, så findes disse brodne kar i høj grad også
blandt forbrugerne.

Nøgleordene er ærlighed, moral og etik. Holdes disse dyder i hævd hos såvel netbutik som forbruger, er returretten jo rigtig
fin for os alle.

__________________
De bedste hilsner
Holberg
Til top Vis HOLBERG's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HOLBERG
 
chris09
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 September 2010
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 111
Sendt: 15 Februar 2013 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

Anda8000 skrev:
Det er jo klart, når vi som forbrugere bruger "fortrydelsesretten" som en decideret testperiode. Jeg har flere gange set folk blive opfordret til at købe to varer og returnere den ene efter sammenligning. Hvis de skulle sælge disse som brugte varer eller b-stock, så var der nok ikke meget ved at være forhandler.Så længe garanti, reklamationsret og hvad det ellers hedder er i orden, så synes jeg det er ganske fint.



Enig.
Og hvis man ikke ønsker en vare der har været til test, kan man iøvrigt også sige det ved ordereafgivelse. så er jeg sikker på at butikken nok efterkomme dette.

Til top Vis chris09's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chris09
 
Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 570
Sendt: 15 Februar 2013 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

Hvis vi begynder at kræve at returvarer skal sælges billigere (som brugt/demo eller lign.), kan forhandlerne kun hente den manglende fortjeneste ind, ved at sætte nypriserne op.

Hvis vi både vil have (nye) varer købt på nettet billigst muligt OG returret, er vi derfor nødt til at acceptere at vi ind i mellem får en af de varer en anden kunde har returneret. Med mindre naturligvis vi tror at forhandlerne er villige og i stand til at sætte deres avance ned.

Jeg er derfor helt på linie med flere af de tidligere indlæg, og finder det helt O.K. ind i mellem at modtage en returvare, så længe forhandleren er troværdig m.h.t. garanti og service m.v. Som alle andre, vil eg naturligvis helst have mine varer i udbrudt fabriksindpakning, men man kan nu engang ikke både blæse og have mel i munden på samme tid.
Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E
 
sold
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 05 Maj 2012
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 133
Sendt: 15 Februar 2013 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

Jeg er helt enig i at hvis der er 14 dages fuld returret, så må vi også acceptere at vi kan få fingrene i noget der allerede har
været ude hos en anden kunde. Kravet må alene være at varen er som ny, ikke væsentligt slidt, alt er i orden.

Men det betyder også at en forhandler bør checke varen igennem inden den sælges igen, inkl. at alle indstillinger resettes,
hvilket åbenbart ikke er sket i det aktuelle tilfælde.
Til top Vis sold's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sold
 
HOLBERG
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 1987
Sendt: 15 Februar 2013 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

sold skrev:

Men det betyder også at en forhandler bør checke varen igennem inden den sælges igen, inkl. at alle indstillinger resettes,
hvilket åbenbart ikke er sket i det aktuelle tilfælde.


Det er selvfølgelig meget vigtigt at forhandleren sørger for at gennemgå returvare for fejl og mangler m.m. Det skal være
reglen uden undtagelse. Når det er sagt, syntes jeg også at det er kundens moralske og etiske opgave at leverer varen tilbage
i samme stand som modtaget. Det kan man ikke sige fjernsynet er, når det ikke var kodet tilbage til fabriksindstillingerne ved
returnering.

Personligt syntes jeg at man bør returnerer varen i den samme stand som man har modtaget den. Dette på lige fod med at
modtage et købt produkt fra forhandleren, som lovet og forventet. Det burde være en selvfølge. Vil ikke skære aller over en
kam, men jeg syntes dette er et eksempel på en forbrugeradfærd der strider imod alt sund fornuft og respekt.

Ovenstående ændre som sagt ikke ved at forhandleren har forpligtigelsen og et ansvaret for at gennemgå varen i sidste
instans. Nogle forbrugere er håbløst ligegyldige, hvorfor det ydermere er strengt nødvendigt med grundig gennemgang.

Ellers helt enig

__________________
De bedste hilsner
Holberg
Til top Vis HOLBERG's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HOLBERG
 
Søren77
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 April 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 147
Sendt: 16 Februar 2013 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke lade være med at tænke på, at hadeobjektet for mange herinde - Hi-Fi Klubben - faktisk med jævne mellemrum
bliver kritiseret for ikke at ville tage varer retur (i de fysiske butikker, forstås. Ikke på nettet, hvor de selvsagt er underlagt
lovgivningsmæssige krav herom). Denne politik viser sig jo så også at have visse fordele. Bl.a. at man ikke risikerer at købe
andre menneskers aflagte produkter.
Til top Vis Søren77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren77
 
chris09
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 September 2010
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 111
Sendt: 16 Februar 2013 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

Det har jeg nu aldrig oplevet - faktisk tvært imod. Jeg har flere gange blevet tilbudt at prøve noget hjemme. Har også gjort brug af det en enkelt gang. Synes generelt at branchen er gode til den del, hvilket er en enorm tryghed for forbrugerne.
Til top Vis chris09's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chris09
 
D A O
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 2466
Sendt: 16 Februar 2013 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

Vil nu bare sige at, fordi det er brugt af andre betyder det ikke er det er slidt eller ødelagt!
Børnesygdomme i produkter er jo ofte ikke tilstede i disse!! Ja bare lige en tanke :)

__________________
vh Hans Lund

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted
 
Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1444
Sendt: 21 Februar 2013 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

Søren77 skrev:
Jeg kan ikke lade være med at tænke på, at hadeobjektet for mange herinde - Hi-Fi Klubben - faktisk med
jævne mellemrum
bliver kritiseret for ikke at ville tage varer retur (i de fysiske butikker, forstås. Ikke på nettet, hvor de selvsagt er underlagt
lovgivningsmæssige krav herom). Denne politik viser sig jo så også at have visse fordele. Bl.a. at man ikke risikerer at købe
andre menneskers aflagte produkter.


Vi har faktisk 14 dages retur i butikkerne også.

Selvfølgelig bliver varene solgt til nypris, når kommer retur indenfor de 14 dage, men alt gennemgåes inden de udleveres igen.
For nogen er det lige meget at varen har været solgt før og for andre betyder det alverden. Sidstnævnte gruppe, må så bare
have en ny kasse og en forklaring om de jo så også har et moralsk ansvar når De så også gerne selv vil benytte ordningen
Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz
 
moppy
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 Juni 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 75
Sendt: 21 Februar 2013 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

Hej

Du har ikke automatisk returret i en butik, men mange butikker giver dog alligevel denne service.

http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerlek sikon/fortryd?tc=3A13754A925B401FAFE24C0A036D7A3B  

 

Til top Vis moppy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af moppy
 
Søren77
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 April 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 147
Sendt: 21 Februar 2013 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

Rysz skrev:
Søren77 skrev:
Jeg kan ikke lade være med at tænke på, at hadeobjektet for mange herinde - Hi-Fi
Klubben - faktisk med
jævne mellemrum
bliver kritiseret for ikke at ville tage varer retur (i de fysiske butikker, forstås. Ikke på nettet, hvor de selvsagt er underlagt
lovgivningsmæssige krav herom). Denne politik viser sig jo så også at have visse fordele. Bl.a. at man ikke risikerer at købe
andre menneskers aflagte produkter.


Vi har faktisk 14 dages retur i butikkerne også.

Selvfølgelig bliver varene solgt til nypris, når kommer retur indenfor de 14 dage, men alt gennemgåes inden de udleveres
igen.
For nogen er det lige meget at varen har været solgt før og for andre betyder det alverden. Sidstnævnte gruppe, må så bare
have en ny kasse og en forklaring om de jo så også har et moralsk ansvar når De så også gerne selv vil benytte ordningen


Så er det da i hvert fald noget relativt nyt. Om det så nødvendigvis er en forbedring kan jo altid diskuteres, for der var nu
også noget over det, dengang man kunne være sikker på, at tv´et ikke havde været solgt tre gange før. Ikke desto mindre:
Tak for opdateringen, Jan.
Til top Vis Søren77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren77
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes