Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. april 2024 | 06:16   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Reference musik? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mickey BG
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1206
Sendt: 07 Marts 2015 kl. 02:03 | IP-adresse registreret  

Tænker tage ud og kig nogen nye højttaler her i week. Og der med har jeg siddet og lavet en lille "Referance Playliste"

Syntes lige i skulle se den. Evt. Den vil kunne komme med lidt imput til din "Playliste"






__________________
My Place - Sound of Life
Til top Vis Mickey BG's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mickey BG
 
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 07 Marts 2015 kl. 09:07 | IP-adresse registreret  

Det var en ordentlig mundfuld! Jeg ville nøjes med 2-3 velkendte numre eller simpelthen bruge det butikken har. Demo i en butik kan kun være en
appetitvækker, der er alt for mange ukendte faktorer: lytterummet, anlæg, kabler.

Afhængig af hvor stor investering vi taler om, ville jeg insistere på at høre en højttaler i eget hjem inden køb.
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 07 Marts 2015 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

Enig med Dalgas.
Dog er det vigtigt, hvis du vil høre musik, at tage noget med der udfordrer bas, diskant og mellemtone, noget akustisk, og Big band, forskellige genre
og typer af musik, indenfor det du kan lide at høre. En jeg syntes er god, er NHØP I skovens dybe stille ro

Med venlig hilsen
Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
Svoldgaard
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Oktober 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 340
Sendt: 07 Marts 2015 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

Nu du nævner NHØP, har jeg en som jeg bruger,
OG DER BLEV DET MORGEN OG HANEN HAVDE GAL´T
den varer under 2 min, men der er godt nok smæk på, hele vejen.


__________________
Ting behøver ikke at ændre verden for at være vigtigt


Til top Vis Svoldgaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svoldgaard
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 07 Marts 2015 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

Enig med resten af hylekoret

24 numre, der i gennemsnit tager ca. 5 min. at gennemlytte. Det bliver til ca. 120 min. musik (eller 2 timer). Det kommer efter min bedste vurdering
til at stritte i øst og vest (og syd og nord).

Hvor mange numre vurderer du, at du kan nå at lytte koncentreret til, hvis du skal nå at lytte på lad os bare sige 3 højttalere?

Nu afslører din play-liste heller ikke ud fra hvilke kriterier, du har valgt numrene? Hvad er det, du vil lytte efter på det enkelte nummer?

Jeg har selv en håndfuld lp'er, hvorfra jeg har udvalgt et passende antal numre, som jeg benytter, når jeg skal evaluere. Numrene kender jeg ud og
ind (vil jeg mene!), og jeg har noteret mig - på et stykke papir såvel som mentalt - hvad det er, jeg skal lytte efter, og hvor det er, det enkelte
nummer kan udfordre et anlæg.

Jeg skal ikke gøre mig til dommer over din kognitive kapacitet og evne til lydmæssigt at huske en (tilfældigt sammensat?) play-liste på 24 numre,
men jeg må blankt indrømme, at det ville overstige mine evner. Så jeg holder mig til ikke meget mere end en håndfuld nøje udvalgte numre

Og god fornøjelse, i øvrigt, med din lille weekend-hi-fi-tour
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Usse
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 697
Sendt: 07 Marts 2015 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Kan anbefale John Lee Hooker som jeg bruger til reference. evt. albumet Travelin

__________________
Everything should be made as simple as possible, but not simpler
Til top Vis Usse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Usse
 
Mickey BG
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1206
Sendt: 07 Marts 2015 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Kender også de her nummere godt.

Og self. er det ikke hele nummert, der er nogle få frekvenser i hver nummer som jeg ved 100% hvordan lyder hos mig.

F.eks i det NHØP nummer jeg har skrevet, der vil jeg lytte efter hvor tør saxofonen er + til aller sidst der er nogen små meget fine anslag der bare
står helt klart.

__________________
My Place - Sound of Life
Til top Vis Mickey BG's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mickey BG
 
Mads57
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Juli 2008
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 730
Sendt: 07 Marts 2015 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Patricia Barber - Whiteworld (Live: A fortnight in France)
Eric Clapton - Running On faith
Stevie Ray Vaughan - Riviera Paradise
Steve Vai - For the love Of god
Joe Satriani - Rubina
Robben Ford - Revelation
Fleetwood Mac - You make loving fun

Så behøver jeg ikke have mere med, når der skal lyttes lidt på nyt grej.
Til top Vis Mads57's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mads57
 
Mickey BG
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1206
Sendt: 07 Marts 2015 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Heller ikke dårligt

Andre der friske på dele lidt "Referance" musik

__________________
My Place - Sound of Life
Til top Vis Mickey BG's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mickey BG
 
k.s.p
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Maj 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 321
Sendt: 07 Marts 2015 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Jeg går meget op i om anlægget spiller DYNAMIK, derfor er her et par plader som jeg bruger.

Gnags med X ,denne plade har SUPER god lyd, og dynamikken findes næppe bedre   

Michael Jackson med Thriller   , Igen en dynamisk plade, der også har den lækreste bas

Hvis du ikke har dem allerede bør du nok købe dem.

Held og lykke med din højttaler jagt
Til top Vis k.s.p's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af k.s.p
 
Rainbow
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske

Bruger siden: 03 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 299
Sendt: 07 Marts 2015 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Hej!

Sjov tråd! Det vi lytter til og de kriterier som ligger til grund for valget af musiknumre er heldigvis forskellige. Jeg kan ikke sidde og høre en masse numre og vurdere om det er den rigtige højtaler. De bedste køb for mig vokser over tid. Jeg har kun ét pejlemærke i butikken. Afspil "Start me up" med Rolling Stones og se om min fod stamper med i gulvet. Det nummer er så nøgent, at der ikke er andet tilbage end sjæl. Elendigt indspillet (måske), formentlig halvstive til tæt på at falde om musikere og forhåbentlig også for ham "en halvskæv producer". Swinger det godt er det et produkt som jeg gerne vil have hjem. Måske meget forenklet men den plejer at virke. Jeg bruger sjældent alle de flotte indspilninger til ret meget, da de for mig at høre altid lyder flot selv på middelmådige anlæg. Det er meget sværere at formidle Stones med sjæl selvom de indeholder masser af det. Nå, det var lidt en anden indgangsvinkel til udvælgelse af produkter.
Til top Vis Rainbow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rainbow
 
Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3547
Sendt: 07 Marts 2015 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Mr. MBG skrev:
Kender også de her nummere godt.

Og self. er det ikke hele nummert, der er nogle få frekvenser i hver nummer som jeg ved 100% hvordan lyder hos mig.

F.eks i det NHØP nummer jeg har skrevet, der vil jeg lytte efter hvor tør saxofonen er + til aller sidst der er nogen små meget fine
anslag der bare
står helt klart.


Nu skriver du at du vil lytte til setuppet og vurderer det ud fra hvordan det lyder hos dig......... Men hvem siger at det lyder rigtigt
hos dig?
Lad os nu sige at dit setup, som du kender, lyder helt forkert. Så går du ud og vurderet et andet setup ud fra hvordan det egenligt
ikke skal lyde. Det kan faktisk være at det lyder "korrekt" (Hvad pokker end det er??? )

Jeg ved personligt ikke hvordan den saxofon skal lyde. For jeg ved ikke hvilken type saxofon der er brugt (Alto,Tenor eller Baritone)
eller hvilket mundstykke, derudover så blæser alle forskelligt i en sax og derved også får sin egen lyd - Den kender jeg heller ikke   

Men lige ved dette nummer, så har du en anden faktor som mange højtalere/ anlæg har svært ved at gengive uden forvrængning.
En god gammel akustisk bass. På mange setups der lyden sådan en ukontrolleret og sætter div unoder igang i form af bass
problemer. Men sådan en bass spiller dyb, blødt men kontrolleret. Ikke noget med efter slæb eller ligende. Igen kender jeg ikke
bassen men jeg ved at det ikke skal sige buuuuuuuuuuuuuuuuum.


Så jeg er egenligt meget enig med Raibow - Et fedt nummer som er elendigt optaget, kan setuppet frembring musikalsk glæde, så
er man på rette vej. Jeg har lyttet til mange dyre setups (+500K), så snart der kom et dårligt indspillet nupper på, så var det ikke
til at holde ud at lytte til.



__________________
Vin & Vinyl
Til top Vis Pierre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pierre
 
S.B.P.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 506
Sendt: 07 Marts 2015 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

Find en optagelse med et akustisk trommesæt. Dette er ét af de få instrumenter, der gengiver hele frekvensspektrummet og samtidig har en stor dynamisk rækkevidde fra den svageste ghost node til det kraftigste rim shot.

Desværre er der ikke ret mange solide (læs naturtro) trommeproduktioner derude med fuldt dynamisk headroom, da instrumentet ligesom de fleste andre komprimeres (-> realismen ryger ud med badevandet) i optageprocessen. De der er, stiller enorme krav til hele anlægget. Søg eventuelt rundt i ældre blues og jazzoptagelser ofte lavet med en eller to mikrofoner liveindspillet.

Af nyere optagelser, kan jeg anbefale Daniel Lanois´ Black Dub projekt. Bag trommerne sidder én af de mest medrivende og gennem-musikalske trommeslagere i nyere tid i form af ikonet Brian Blade. Mange af de plader han medvirker på, har et velproduceret trommespor, skulle han(s spil) fange din interesse.

Jeg er selv trommeslager og -tekniker, og tester derfor typisk anlæg (mikrofoner, studiemonitors, hifi etc) med optagelser af mine egne trommesæt. Så ved jeg hvordan det bør lyde, omend de færreste anlæg kommer i nærheden af "the real deal"
Til top Vis S.B.P.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af S.B.P.
 
The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1001
Sendt: 08 Marts 2015 kl. 01:35 | IP-adresse registreret  

Til top Vis The Real Wiz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Real Wiz
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2909
Sendt: 08 Marts 2015 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

Er også enig med Rainbow og vil tage den et skridt videre; alle plader skal sku lyde godt.
Bevares nogle bedre end andre (nogengange særdeles bedre), men alle skal som minimum lyde godt.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 11 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1524
Sendt: 08 Marts 2015 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Hvis et anlæg tilstræber at gengive de bedste indspilninger på bedst tænkelige måde, kan det vel ikke undgås at dårlige indspilninger også kommer til at lyde dårligt på det pågældende anlæg?
Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2909
Sendt: 08 Marts 2015 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Jeg forstår ikke hvorfor du mener, nogen plader MÅ lyde dårligt bare fordi andre plader lyder godt.
Fordi ens anlæg er bygget til at yde den bedste lyd med "de rigtige" vinylplader, udelukkes vel ikke muligheden for, det også lyder godt med
vinylplader, der ikke hører til de bedste.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 11 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1524
Sendt: 08 Marts 2015 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
Jeg forstår ikke hvorfor du mener, nogen plader MÅ lyde dårligt bare fordi andre plader lyder godt.
Fordi ens anlæg er bygget til at yde den bedste lyd med "de rigtige" vinylplader, udelukkes vel ikke muligheden for, det også lyder godt med
vinylplader, der ikke hører til de bedste.


Man kan jo sagtens nyde en plade selvom indspilningen ikke er i top. Der var en periode hvor meget vinyl blev genudgivet på cd -og mange af dem lød mildest skuffende på cd.
Hvis en højttaler gengiver musikken meget detaljeret, vil den i højere grad afslører manglerne enten ved indspilningen eller det øvrige anlæg
Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman
 
Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 11 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1524
Sendt: 08 Marts 2015 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

Rainbow skrev:
Hej!

Sjov tråd! Det vi lytter til og de kriterier som ligger til grund for valget af musiknumre er heldigvis forskellige. Jeg kan ikke sidde og høre en masse numre og vurdere om det er den rigtige højtaler. De bedste køb for mig vokser over tid. Jeg har kun ét pejlemærke i butikken. Afspil "Start me up" med Rolling Stones og se om min fod stamper med i gulvet. Det nummer er så nøgent, at der ikke er andet tilbage end sjæl. Elendigt indspillet (måske), formentlig halvstive til tæt på at falde om musikere og forhåbentlig også for ham "en halvskæv producer". Swinger det godt er det et produkt som jeg gerne vil have hjem. Måske meget forenklet men den plejer at virke. Jeg bruger sjældent alle de flotte indspilninger til ret meget, da de for mig at høre altid lyder flot selv på middelmådige anlæg. Det er meget sværere at formidle Stones med sjæl selvom de indeholder masser af det. Nå, det var lidt en anden indgangsvinkel til udvælgelse af produkter.


Tror nok jeg ville tage Rolling Stones' "Stripped" med - utrolig nøgen og nærværende. Den swinger bare!
Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman
 
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2150
Sendt: 08 Marts 2015 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

I 90erne brugte hifi butikkerne tit den samme CD til at teste og bedømme højtalere nemlig:

Chet Atkins & Mark Knopfler: Neck and neck

De fleste kender den nok, og den tekniske kvalitet er sublim.

http://www.allmusic.com/album/neck-and-neck-mw0000316485

__________________
Venlig hilsen
Hermann
Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes