Tilbage til HIFI4ALL.DK 2. maj 2024 | 04:29   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Hvordan og hvorfor virker net kabler? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
miju
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 2652
Sendt: 15 Juni 2005 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

Hvad virker og hvorfor i net kabler og hvad er fup og fidus??

Jeg mener at den sidste meter net kabel kan ikke gøre meget fra eller til! hvad angår indstrålet støj og forhindrig af denne.. og ligeledes om strømmen rejser gennem kobber eller sølv og om dette er isoleret i plast, teflon, silke eller hvad ved jeg?? har ingen betydning.. dette har absolut ingen reel betydning!..  det er jo "bare" 50 Hz. strøm!!..  

Det har på ingen måde samme indflydelse som på signal og højtaler kabler!.. ( her har leder og ikke mindst hvad disse ligger i og hvordan) indflydelse, og en betragtelig en endda!!

Nogle hævder at den sidste meter fungere som et filter??? næppe!!.. det er KUN! strøm! og kun en aktiv indflydelse i form af elektronik eller materialer der påvirker, fjerner kan ændre på denne og hvad der er i denne.. altså net filtre mm.. samt RF. stoppere osv..

Hvad der er i strømmen der når kabler er hvad der komer ud i den anden ende og det samme som kommer gennem instalations kabler i vægen!.. dette medmindre der fjernes noget "snavs" med jern, ferit kærner / støv ( RF: stoppers) eller andet dets lige.. ( nogle kabler har dette indbygget! og her betvivler jeg ikke en posetiv effekt!)

Hvad der kan have ganske lidt betydning er tværsnit.. men er dette blot det samme som det der er i væggen!.. så er det ok!... bedre bliver det ikke!.. ( dette er som regel mellem 1,5 og 2 mm.)
 
Ligeledes kan afskærming have en betragtelig betydning..  
 
Her mest for at forhindre udstråling og påvirkning af andre nærliggende net og især signale kabler..  
 
Dette  da der bag på de fleste apperater netop samles en masse både signal, højtaler og ikke mindst net kabler på et relativ lille område,  og ofte flere af disse da der som oftest også er flere apperater.
 
Så her er der stor chance for at uskærmede eller mindre godt skærmede kabler ( både net og signal kabler ) kan påvirke hinanden negativt..  
 
HER! er skærmningen en fordel da den kan forhindre eller i det mindste mindske dette en del..  
 
Jeg er meget sikker på at denne mindskning eller forhindrig af ud og ind stråling kabler imellem, er den største del af den posetive effekt der opleves af bedre og især skærmede net kabler..  
 
Jo bedre skærming og jo bedre de forhindre indbyrdes påvirkning jo bedre "lyder" det!..
 
Indstråling forhindres som så rigtigt sagt, kun hvis kablet sidder efter er net filter! der tager den indstråling der allerede er kommet i installations kablerne inde i væggen samt ikke mindst hele vejen fra el. værket!...  Denne afskærmning af RF. mm. er mest effektiv hvis er forbundet med jord og derved kan "dumpe" støjen igen!!... ( skærmen kan faktisk i uhældige tilfælde virke som en antenne der faktisk tiltrækker støj!!.. )
 
En jording af skærmen i net kabler vil dumpe inf og udstrålet støj!! så her er dobbel effekt!!..
 
De fleste signale kabler har skærm, dog kun forbundet i den ene ende og så kaldt psudo balenceret, så disse er alligevel modtagelige for indstråling! ( de udstråler måske? lidt mindre??) men de sender blodt støjen tilbage til det apperat hvor den ene ende af skærmen er forbundet til.. altså støj indstråling forhindres ikke!.. men mindskes kun i modtager apperatet!.. det cykler rundt fra kabel til afsender apperet osv... og vil så med stor sansynlighed komme med net kablet ud igen.. og når denne opsamlede stør fra apperater selv og indstråling kommer tilbage på nettet, kan det komme ind via net kablet igen osv.. osv.. samt ikke mindst vidre til næste apperat i kæden.. ( det er dog bedre end ingen ting!)
 
Net kabler ( og ikke mindst signal kabler) udstråler ret meget! man kan nemt måle sænding mm. på ydersiden af et kabel.. ( elektrikkere har apperater der kan dette og anvender ofte det i deres arbejde) det viser med alt tydlighed at der omkring et uskærmet eller mindre "total" skærmet net (og signal)kabel vil være en feldt af spænding samt stråling..  
 
Dette VIL! finde vej til signal kabler ( især uskærmede og måske også højtaler kabler hvis disse er i nærheden også?) hvis disse kommer i nærheden.. og det gør de på bagsiden af apperaterne..
 
Så hele "ormegården" bag apperaterne er et stor elektrisk støj feldt!.. hvor ind og udstråling fare frem og tilbage..
 
Jo ringere kabler jo støre indbyrdes påvirkning!
 
har oplevet klar forskel og forbedring ved at få net kablerne så langt fra signal og højtaler kablerne som praktisk muligt.. og forringelse af lyden hvis de kommer for tæt sammen!...  så her er klart bevis! ( prøv selv!!)  men selv så stor afstand som praktisk muligt er ikke helt nok!.. ( især ikke hvis nogle af signal kablerne er uskærmede!! og der måske også er højtaler kabler tilstede i "området" der oftest ikke her skærm)  
 
Så HER! vil god skærmning af netop net kablerne have en klar og tydelig posetiv indvirkning!..  
 
( sjov nok opleves at når der køres ægte balanceret med gode skærmede balancerede kabler så er lydforbedringen mindre med disse skærmede net kabler og afstand til disse..)
 
SÅ! alle de dyre net kabler man kan købe HAR! en virkning!.. og den er at mindske eller forhindre dette fenomen jeg her har beskrevet..  de bedste forhindre mest!...
 
MEN! man behøver ikke at købe disse kabler til flere tusinde kr. m.  da der er et hav af forskellige installations kabler og industrielle kabler der er super godt skærmede mm...  det er bare at prøve sig frem og finde de bedste!.. disse koster mellem 15 og 50 kr. m. ( for de dyreste!)  og de bedste af disse er MINDST! lige så gode som de aller dyreste "hifi" net kabler!...  ( de gør helt det samme!!.. altså har helt samme funktion!!)
 
Leder materiale, udseende mm. er ren gimmik, psudo akustik, indbildning og "kejserens" nye klæder!!..  
 
DET ER LIGEMEGET HVAD DE ER LAVET AF BARE DE SKÆRMER OPTIMALT!..
 
Her behøves ikke guld og sølv, teflon eller andet! men god afskærmning og meterialer der hjælper til med at mindske ind & ud stråling!...  ikke andet!...  
 
Derfor finder jeg at når først man skifter fra et dårligt ( medfølgende standard) net kabel til et godt skærmet et er forskellen stor og markant!..  men her efter er den bitte lille!!...  og finder man et optimal skærmende kabel, dette uanset om det koster 50 kr. m. eller 5000 kr. m. så bliver det ikke bedre..  ( og det til de 5000 kr. m. er som at KØBE! sand når man bor i Sahara)
 
De industrielle dobbelt skærmede 2,0 mm. net kabler med bly og metal i kappen til 55 kr./m. jeg anvender måler sig med net kabler til 10000 kr. ( har prøvet! og egeren af dette 10kg. kr. net kabel fik en meget lang næse!!) det bliver IKKE! bedre... og så har jeg jord spyd forbindelse til ydder skærmen på disse kabler! hvilket VIRKELIG! gør tricket!...  når der ikke er jord i selve instalationen ( 3 ben stik) det har vi desverre ikke!..  ellers kunde man snilt anvende denne.. 

Jeg tror iøvrigt at alt dette med hunde dyre net kabler og at de skulle være SÅ! gode netop er meget kejserens nye klæder!!..  nogle "kloge" hoveder siger at de kan høre en forskel! ( producenter og sælgere af disse nok først og mest!) og så følrer resten trop!.. ( de vil jo ik virke dumere hverken over for andre eller sig selv!...  så pludslig kan alle godt høre det! og at de dyreste er bedst og meget bedre en billiger osv.. osv..  det er 99,9% psykoakustik! er det dyrt! så er det godt og virker så meget bedre! og det høre man så klart! især hvis man vitterligt har ofret så meget på det!... 

Nu er vi jo heldigvis enkelte der tør råbe... HAN HAR JO IK NOGET TØJ PÅ!!.. ( det gør jo ik nogen virkning ud over en hvis grænse der bestemt ikke koster noget nær flere tusinde kr!!..) 99,9% er fup og fidus! ren voodoo og pengene ud af vinduet!.. 

JO VIST! der ER! forskelle på net kabler! og gode net kabler virker! ( skod kabler lyder skod! helt sikkert!!) og det er der en logisk forklaring på! 

Men at opnå en optimal virkning og løsning her koster ikke så meget!.. det kræver lidt logik og eksperimenteren og ik meget mere.. 

Gode net kabler kan give bedre lyd! helt sikkert men til en hvis grænse.. også økonomisk og teknisk, her over sker INTET!.. denne grænse overskridse klart af langt de flsest "hifi" netkabel producenter og deres priser..  det er som sagt at købe sand i Sahara!!

 
mvh.



__________________
M.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju
 
gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1469
Sendt: 15 Juni 2005 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

 
Leder materiale, udseende mm. er ren gimmik, psudo akustik, indbildning og "kejserens" nye klæder!!..  
 
DET ER LIGEMEGET HVAD DE ER LAVET AF BARE DE SKÆRMER OPTIMALT!..
 
Her behøves ikke guld og sølv, teflon eller andet! men god afskærmning og meterialer der hjælper til med at mindske ind & ud stråling!...  ikke andet!...  
 

Netkabler er jo en sand jungle, men der vel kun 2 standpunkter. Enten afgørende eller ej. Og så alligevel. Hvis man er i den "afgørende " gruppe, er der forskellige erfaringer. Og her er VI ikke enige. De skærmede netkabler(jorma - Supra og andre) som jeg har leget med, har bestemt ikke været bedre, end det medfølgende netkabel. Min erfaring er, at skærmet netkabel ikke lyder godt. Svampet , lukket , begrænsende og ikke bedre end et hjemmegjort netkabel. Elfa´s massive ledere, ikke skærmet, gør det godt, men NO-netkabel gør det bedre, her på setupét. Min anbefaling må være at afprøve mulighederne, men skærmet kabel er ganske enkelt for reducerende..............Musiken skal sq ud af højttaleren og ikke stå og motionere inde omkring membranen

 



__________________
My other toy has tits.
                                                                               
    
Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas
 
kvs78
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Marts 2005
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 135
Sendt: 16 Juni 2005 kl. 00:13 | IP-adresse registreret  

At snakke om at et net-kabel giver mere dynamisk lyd osv mener jeg er ren indbildning/salgsgas - det kan fjerne 50Hz brum, hvis det skulle være et problem i ens setup, men heller ikke andet. Der er mange faktorer, der skal tages højde for, men jeg har endnu ikke hørt om nogle, der kunne skeldne mellem 2 netkabler i en ordentligt designet og dermed blindet AB test. Det vil altid være påstand mod påstand om et netkabel giver bedre lyd eller ej, men i princippet bør producenterne BEVISE statistisk signifikant forskel. Der må være en grund til at det tilsyneladende ikke er tilfældet.

__________________
/Karsten
Til top Vis kvs78's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvs78
 
kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 5749
Sendt: 16 Juni 2005 kl. 00:32 | IP-adresse registreret  

nu er det vel mere et spørgsmål om at kunne høre forskel på om der er et ordentligt strømkabel eller ej?

personligt har jeg, med et ujordet anlæg oplevet at baggrundsstøjen gik ned, og en placeboeffekt af en ekstra tand dynamik. det er muligt at det er en ren psykologisk faktor, at man ved at det ikke er i netkablerne at begrænsningerne sidder, men det er jeg ganske tilfreds med. 



__________________
Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
Til top Vis kim olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kim olsen
 
kvs78
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Marts 2005
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 135
Sendt: 16 Juni 2005 kl. 00:46 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:

nu er det vel mere et spørgsmål om at kunne høre forskel på om der er et ordentligt strømkabel eller ej?


personligt har jeg, med et ujordet anlæg oplevet at baggrundsstæjen gik ned, og en placeboeffekt af en ekstra tand dynamik. det er muligt at det er en ren psykologisk faktor, at man ved at det ikke er i netkablerne at begrænsningerne sidder, men det er jeg ganske tilfreds med.



Har man anlæg for rigtig mange penge kan indstrålet støj godt være 'svageste led' - faktisk burde man overveje et Faraday bur omkring forstærker/pladespiller osv, som et tweak

http://en.wikipedia.org/wiki/Faraday_cage

__________________
/Karsten
Til top Vis kvs78's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvs78
 
MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 674
Sendt: 16 Juni 2005 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Hvad virker og hvorfor i net kabler og hvad er fup og fidus??

Jeg mener at den sidste meter net kabel kan ikke gøre meget fra eller til! hvad angår indstrålet støj og forhindrig af denne.. og ligeledes om strømmen rejser gennem kobber eller sølv og om dette er isoleret i plast, teflon, silke eller hvad ved jeg?? har ingen betydning.. dette har absolut ingen reel betydning!..  det er jo "bare" 50 Hz. strøm!!..  

Det har på ingen måde samme indflydelse som på signal og højtaler kabler!.. ( her har leder og ikke mindst hvad disse ligger i og hvordan) indflydelse, og en betragtelig en endda!!

Nogle hævder at den sidste meter fungere som et filter??? næppe!!.. det er KUN! strøm! og kun en aktiv indflydelse i form af elektronik eller materialer der påvirker, fjerner kan ændre på denne og hvad der er i denne.. altså net filtre mm.. samt RF. stoppere osv..

Hvad der er i strømmen der når kabler er hvad der komer ud i den anden ende og det samme som kommer gennem instalations kabler i vægen!.. dette medmindre der fjernes noget "snavs" med jern, ferit kærner / støv ( RF: stoppers) eller andet dets lige.. ( nogle kabler har dette indbygget! og her betvivler jeg ikke en posetiv effekt!)

Hvad der kan have ganske lidt betydning er tværsnit.. men er dette blot det samme som det der er i væggen!.. så er det ok!... bedre bliver det ikke!.. ( dette er som regel mellem 1,5 og 2 mm.)
 
Ligeledes kan afskærming have en betragtelig betydning..  
 
Her mest for at forhindre udstråling og påvirkning af andre nærliggende net og især signale kabler..  
 
Dette  da der bag på de fleste apperater netop samles en masse både signal, højtaler og ikke mindst net kabler på et relativ lille område,  og ofte flere af disse da der som oftest også er flere apperater.
 
Så her er der stor chance for at uskærmede eller mindre godt skærmede kabler ( både net og signal kabler ) kan påvirke hinanden negativt..  
 
HER! er skærmningen en fordel da den kan forhindre eller i det mindste mindske dette en del..  
 
Jeg er meget sikker på at denne mindskning eller forhindrig af ud og ind stråling kabler imellem, er den største del af den posetive effekt der opleves af bedre og især skærmede net kabler..  
 
Jo bedre skærming og jo bedre de forhindre indbyrdes påvirkning jo bedre "lyder" det!..
 
Indstråling forhindres som så rigtigt sagt, kun hvis kablet sidder efter er net filter! der tager den indstråling der allerede er kommet i installations kablerne inde i væggen samt ikke mindst hele vejen fra el. værket!...  Denne afskærmning af RF. mm. er mest effektiv hvis er forbundet med jord og derved kan "dumpe" støjen igen!!... ( skærmen kan faktisk i uhældige tilfælde virke som en antenne der faktisk tiltrækker støj!!.. )
 
En jording af skærmen i net kabler vil dumpe inf og udstrålet støj!! så her er dobbel effekt!!..
 
De fleste signale kabler har skærm, dog kun forbundet i den ene ende og så kaldt psudo balenceret, så disse er alligevel modtagelige for indstråling! ( de udstråler måske? lidt mindre??) men de sender blodt støjen tilbage til det apperat hvor den ene ende af skærmen er forbundet til.. altså støj indstråling forhindres ikke!.. men mindskes kun i modtager apperatet!.. det cykler rundt fra kabel til afsender apperet osv... og vil så med stor sansynlighed komme med net kablet ud igen.. og når denne opsamlede stør fra apperater selv og indstråling kommer tilbage på nettet, kan det komme ind via net kablet igen osv.. osv.. samt ikke mindst vidre til næste apperat i kæden.. ( det er dog bedre end ingen ting!)
 
Net kabler ( og ikke mindst signal kabler) udstråler ret meget! man kan nemt måle sænding mm. på ydersiden af et kabel.. ( elektrikkere har apperater der kan dette og anvender ofte det i deres arbejde) det viser med alt tydlighed at der omkring et uskærmet eller mindre "total" skærmet net (og signal)kabel vil være en feldt af spænding samt stråling..  
 
Dette VIL! finde vej til signal kabler ( især uskærmede og måske også højtaler kabler hvis disse er i nærheden også?) hvis disse kommer i nærheden.. og det gør de på bagsiden af apperaterne..
 
Så hele "ormegården" bag apperaterne er et stor elektrisk støj feldt!.. hvor ind og udstråling fare frem og tilbage..
 
Jo ringere kabler jo støre indbyrdes påvirkning!
 
har oplevet klar forskel og forbedring ved at få net kablerne så langt fra signal og højtaler kablerne som praktisk muligt.. og forringelse af lyden hvis de kommer for tæt sammen!...  så her er klart bevis! ( prøv selv!!)  men selv så stor afstand som praktisk muligt er ikke helt nok!.. ( især ikke hvis nogle af signal kablerne er uskærmede!! og der måske også er højtaler kabler tilstede i "området" der oftest ikke her skærm)  
 
Så HER! vil god skærmning af netop net kablerne have en klar og tydelig posetiv indvirkning!..  
 
( sjov nok opleves at når der køres ægte balanceret med gode skærmede balancerede kabler så er lydforbedringen mindre med disse skærmede net kabler og afstand til disse..)
 
SÅ! alle de dyre net kabler man kan købe HAR! en virkning!.. og den er at mindske eller forhindre dette fenomen jeg her har beskrevet..  de bedste forhindre mest!...
 
MEN! man behøver ikke at købe disse kabler til flere tusinde kr. m.  da der er et hav af forskellige installations kabler og industrielle kabler der er super godt skærmede mm...  det er bare at prøve sig frem og finde de bedste!.. disse koster mellem 15 og 50 kr. m. ( for de dyreste!)  og de bedste af disse er MINDST! lige så gode som de aller dyreste "hifi" net kabler!...  ( de gør helt det samme!!.. altså har helt samme funktion!!)
 
Leder materiale, udseende mm. er ren gimmik, psudo akustik, indbildning og "kejserens" nye klæder!!..  
 
DET ER LIGEMEGET HVAD DE ER LAVET AF BARE DE SKÆRMER OPTIMALT!..
 
Her behøves ikke guld og sølv, teflon eller andet! men god afskærmning og meterialer der hjælper til med at mindske ind & ud stråling!...  ikke andet!...  
 
Derfor finder jeg at når først man skifter fra et dårligt ( medfølgende standard) net kabel til et godt skærmet et er forskellen stor og markant!..  men her efter er den bitte lille!!...  og finder man et optimal skærmende kabel, dette uanset om det koster 50 kr. m. eller 5000 kr. m. så bliver det ikke bedre..  ( og det til de 5000 kr. m. er som at KØBE! sand når man bor i Sahara)
 
De industrielle dobbelt skærmede 2,0 mm. net kabler med bly og metal i kappen til 55 kr./m. jeg anvender måler sig med net kabler til 10000 kr. ( har prøvet! og egeren af dette 10kg. kr. net kabel fik en meget lang næse!!) det bliver IKKE! bedre... og så har jeg jord spyd forbindelse til ydder skærmen på disse kabler! hvilket VIRKELIG! gør tricket!...  når der ikke er jord i selve instalationen ( 3 ben stik) det har vi desverre ikke!..  ellers kunde man snilt anvende denne.. 

Jeg tror iøvrigt at alt dette med hunde dyre net kabler og at de skulle være SÅ! gode netop er meget kejserens nye klæder!!..  nogle "kloge" hoveder siger at de kan høre en forskel! ( producenter og sælgere af disse nok først og mest!) og så følrer resten trop!.. ( de vil jo ik virke dumere hverken over for andre eller sig selv!...  så pludslig kan alle godt høre det! og at de dyreste er bedst og meget bedre en billiger osv.. osv..  det er 99,9% psykoakustik! er det dyrt! så er det godt og virker så meget bedre! og det høre man så klart! især hvis man vitterligt har ofret så meget på det!... 

Nu er vi jo heldigvis enkelte der tør råbe... HAN HAR JO IK NOGET TØJ PÅ!!.. ( det gør jo ik nogen virkning ud over en hvis grænse der bestemt ikke koster noget nær flere tusinde kr!!..) 99,9% er fup og fidus! ren voodoo og pengene ud af vinduet!.. 

JO VIST! der ER! forskelle på net kabler! og gode net kabler virker! ( skod kabler lyder skod! helt sikkert!!) og det er der en logisk forklaring på! 

Men at opnå en optimal virkning og løsning her koster ikke så meget!.. det kræver lidt logik og eksperimenteren og ik meget mere.. 

Gode net kabler kan give bedre lyd! helt sikkert men til en hvis grænse.. også økonomisk og teknisk, her over sker INTET!.. denne grænse overskridse klart af langt de flsest "hifi" netkabel producenter og deres priser..  det er som sagt at købe sand i Sahara!!

 
mvh.

 

Hvor er jeg enig!!

Sidder og kommer til at tænke på at det måske er mit problem, her: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=25536&K W=MichaelJDK ???

 

------

Michael J.

Til top Vis MichaelJDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelJDK Besøg MichaelJDK's Websted
 
shras
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Januar 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline
Indlæg: 1007
Sendt: 16 Juni 2005 kl. 10:34 | IP-adresse registreret  

Lidt guldkorn:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=23630&K W=shras&PN=0&TPN=2

Diskussionen har kørt ufatteligt mange gange, og mange argumenter er åbentbart blevet overhørt.



__________________
MVH Søren

Sonus faber Club International
Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted
 
MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 674
Sendt: 16 Juni 2005 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

shras skrev:

Lidt guldkorn:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=23630&K W=shras&PN=0&TPN=2

Diskussionen har kørt ufatteligt mange gange, og mange argumenter er åbentbart blevet overhørt.

Og der er åben for konfrontationsmuligheden...

edit: link ==> http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=25540&P N=1

Til top Vis MichaelJDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelJDK Besøg MichaelJDK's Websted
 
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 5656
Sendt: 16 Juni 2005 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

Hej Miju!

Det er da en række udmærkede betragtninger der skinner igennem dit indlæg.
Ligesom du, har jeg heller ingen tro på ædle materialer og andet hokus pokus på den sidste meter kabel fra elværket. Det er og bliver helt umuligt, at gøre noget som helst ved den strøm der kommer via nettet på 2-3m kabel. Altså f.eks. diverse tåbelige forsøg på, at nedbringe udgangsimpedansen på nettet vha. store tværsnit m.m. Det kan man ligeså godt glemme alt om.
I tidligere tråde om emnet, har jeg fremført en teori om, at den forskel man oplever, skyldes apparaternes indbyrdes samspil eller modspil på netsiden. En stor trafo der påvirker en lille trafo eller en ringkerne, der påvirker en EI kerne osv.
Nettet bærer, ganske rigtigt som du siger, 50Hz vekselstrøm ud til forbrugerne. Det er dog en sandhed med modifikationer, idet det er spændingen der svinger mellem 0 og 300V med 50Hz. RMS værdien er 230V 50Hz, strømmen derimod svinger med belastningen, hvilket kan være meget højere eller lavere end 50Hz, tillige kan strøm og spænding være tidsmæssigt forskudt for hverandre, som følge af reaktans på nettet eller i transformerne eller begge dele.
Det er altså ikke helt så enkelt som du beskriver det. Endelig er udgangsimpedansen fra nettet ikke 0 Ohm, snarere i nærheden af 1 Ohm.
Min klasse A Børge afstedkommer et spændingsfald på mellem 5 og 6V på den fase, hvor den er tilsluttet. Hvis jeg satte en 12 kvmm el-ledning på, så ville den med garanti forårsage samme spændingsfald, pånær 17. ciffer efter kommaet .
Jeg tror på, at interaktion mellem apparaternes netside er én meget væsentlig del af forklaringen på, at der er hørbar forskel på netledninger.
Mht. afskærmning af netledningerne, så har jeg et meget sjovt eksempel.
Jeg har for ikke længe siden, fået fingrene i nogle hospitalsnetledninger fra NKT og fra Merkodan. Merkodan kablet er sjovt nok helt og aldeles det samme kabel, som normalt leveres med til en del forskellige komputere. Det kommer fra en fabrik der hedder Longwell og er 3G1 kvmm - ikke cm3.
Merkodan kablet er altså noget OEM fra Longwell. Kablerne er ens pånær, at hospitalskablet er med fletskærm.
Her var altså en lejlighed til, at afprøve 100% samme kabel med og uden skærm. Forskellen på dem kan jeg ikke høre, de lyder helt identiske, så afskærmningen på dette kabel er enten for dårlig (patienterne ligger og dør på sygehusene) eller også er mine apparater ligeglade.
På anden vis har jeg afprøvet skærmen i mine skærmede NKT kabler ved, at tilslutte skærmen til jord og fjerne den igen. Dog skal det her siges, at selve jordforbindelsen også tlsluttes/afbrydes ved denne operation, så eksperimentet er ikke helt så validt, som det første.
Dog er NKT kablet, på trods af at du ikke mener der er ret stor forskel på netkabler, så meget bedre et kabel end Longwell udgaven, at det helt sikkert er muligt at høre langt mere subtile ændringer med NKT kablet. Det gør naturligvis også en forskel.
Men alt det her bringer mig så derhen, at grundlæggende er jeg enig i din betragtning om, at high end kabler af sølv, forsølvet kobber, LCOFC osv med teflon og andet fis, er helt malplacerede som netkabler.
Man kan sagtens høre forskel når de kommer på, men det bliver slet ikke mere rigtigt af det.
Jeg har for 10-11 år siden eksperimenteret med bl.a. forsølvet kobber i 4 kvmm, både enkeltleder, dobbeltleder, flet og meget andet.
Det ændrer grundlæggende på lyden, men slet ikke på en måde, så man kan sige, at det er tydelige skridt i en retning mod mere nærvær og naturtrohed. Nærmest tværtom vil jeg sige, den grundlæggende sammenhæng forsvinder, og kablets karakteristika bliver det gennemgående element.
Ikke at det ikke er en wow oplevelse, for det er det sørme, men det holder ikke længe, hvis man dybest set er musiknørd.
Sidenhen har jeg forsøgt med et rimeligt stort antal af netkabler af forskellig slags og herkomst. Supra LoRad, Jorma, JPC m.fl. og de nævnte 3 vil jeg karakterisere, som de ringeste netkabler jeg til dato har hørt. De er uden konkurrence de mest bansede og grumsede kabler der har været på mit line-up- pyhha. Der har også været prøvet andre, jeg husker snart ikke navnene, men enkelte af dem var ganske afsindigt dyre. Og jow! man bliver helt klart mere opmærksom på visse enkeltheder i lydbilledet, men det er i mine ører ikke en forbedring, snarere lige tværtimod.
Og her tror jeg humlen til mange uenigheder ligger begravet.
Jeg hører meget ofte folk tale om luftighed, og som når jeg bliver præsenteret for den i levende live, faktisk kun kan beskrive den som masivitet. Eller at det eller det timer godt, så er det typisk et udslag af meget høj forvrængning. Hurtighed er næsten altid det lige modsatte, subjektiv hurtighed er typisk en betoning af forkanter på transienter og skyldes sjovt nok langsomhed. Den har f.eks. NO folket slugt helt og aldeles råt, men mange andre også.

Der hvor jeg er uenig i dine betragtninger er om der ER forskel eller ej.
Det mener jeg at der er, og det endda ganske tydeligt.
Jeg mener dog slet ikke, at der er valuta for pengene, når der betales i tusindvis af kroner for netkabler, der hovedløst er lavet som om det var vigtigt, at rykke nærmere på el-værket. Flyt dine højttalere en halv meter i stedet, det er der mere kød på.
Men her på casa cm3 er forskellen mellem forskellige netkabler endnog meget hørbar. Min konklusion omkring netkablerne og hvorledes de burde laves er en del forskellig fra din. Jeg har idéen af, at netkabler ikke bør være for kraftige. Jeg mener man bør kigge på hele installationen, netstikkene, apparatstikkene m.m. og så tænke lidt over, hvordan man evt. kunne sørge for rimeligt ensartede forhold hele vejen igennem systemet. Altså så få ændringer i tværsnit ledermateriale, isolering og geometri som det er muligt. Derefter bør man naturligvis vare sine HT ledninger og signalkabler, for nærgående selskab med netkablerne.
Meget stive netkabler og andre slags kabler i øvrigt, har en kedelig tendens til at opsamle og viderebringe mekanisk energi. Banker man på kablet siger det doing doing, som var det en jernbaneskinne eller lign man slog på. Det er ikke nogen god egenskab, og jeg mener her ligger meget af årsagen til "frem i skoene" lyd.
Så netkabler bør i min verden ikke have meget stive ledere, der kan opsamle mekanisk energi og forårsage bevægelser af korerne i forhold til hinanden, uanset om disse er individuelt isolerede eller ej.
Teflon er meget moderne som isolator, pga af en meget lav dielektrisk absobtion, materialet er dog så væsensforskelligt fra kobberkorer i mekanisk opførsel, at jeg ikke tror på den løsning. Det skal også lægges på lederen vha. høj temperatur, hvilket oxyderer lederen mere end godt er.

Nå men som sammenfatning vil jeg lige ridse op, at min opfattelse på området er:

  • At man godt kan høre forskel.
  • Stive kabler duer ikke.
  • Tykke kabler duer heller ikke
  • Ædelmetaller gør stor forskel, men mest for forskellens skyld
  • Teflon gør kablerne unødigt stive, med negative mekaniske egenskaber til følge.
  • Apparaterne påvirker hinanden gennem netledningerne
  • Udgangsimpedansen fra nettet kan ikke sænkes nævneværdigt med netkabler
  • Skærmning kan jeg ikke få til at bidrage positivt til en mere naturtro lydoplevelse
  • Netkabler er blevet hippe og derfor dyre
  • Netkabler har indtaget en position i hifianlægget, som er en del overdrevet i forhold til udbyttet.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik
 
StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 1274
Sendt: 16 Juni 2005 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

Egentligt tror jeg at man i nogen udstrækning kan forudsige netkablers virkning ud fra induktans og kapacitet (filtervirkning), måske også i mindre grad udfra ohmsk modstand.

Jeg har ligeledes også oplevet forskelle fra netkabel til netkabel. Pudsigt nok er de positive forskelle jeg har hørt meget henad det jeg oplever med min audience passive power conditioner. Kablerne giver bare noget mindre effekt.

Så det er meget tænkeligt at det hovedsageligt er interaktion apparaterne indbyrdes der gør at der høres en forskel  

Det der så styrker denne teori er at med power conditioneren i systemet, er det meget svært at opnå nogen egentlige positive forskelle ved at skifte netkabler.

Det næste spørgsmål er så hvordan filtrering af strømmen kan give bedre dynamik og styr på bassen.... Muligvis fordi at det typisk er de hurtige transienter og strømhungrende basfrekvenser der forplanter sig via strømforsyningen og ud i nettet.

Mvh,

Karsten



__________________
www.studiosound.dk
Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted
 
TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4163
Sendt: 16 Juni 2005 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Jeg vil gerne lige deltage med de spæde erfaringer jeg har gjort mig på området:

Generelt er jeg meget skeptisk overfor strømkablers påvirkning af lydkvaliteten, i den forstand at om kablet er 2,5 eller 4 mm2, af kobber eller sølv, det kan min lille hjerne ikke forstå hvorfor skulle påvirke lydkvaliteten. Skærmning, jording og separat fase til anlægget jo, men bedre materialer i et 2 meters strømkabel? No way. Jeg KAN ikke se hvorfor det skulle gøre en forskel. Mit problem er bare at jeg flere gange har _oplevet_ forskellen, og en enkelt gang i hvad jeg personligt mener er den ultimative blindtest - nemlig en test man slet ikke er klar over er en test! Jeg sad og lyttede til forstærkere, og min kollega skiftede strømkablet på den ene ud til et andet, der hverken var afskærmet eller jordet, uden jeg opdagede det. Men jeg opdagede at toppen pludselig var mindre aggressiv. "Hey, hvad gjorde du - skiftede du signalkabel eller hvad?" "Nix, strømkabel..." Det generer mig stadig dybt at jeg kan høre forskel på en ting jeg er fast besluttet på ikke bør gøre en forskel... Men jeg mener "desværre" at jeg er nødt til at afskrive placebo-effekten i mit tilfælde.

Når det er sagt, så har jeg også hos en ven oplevet den forskel som separat fase, skærmet og jordet kabel kan gøre. Han har lige købt hus, og har som det første fået lavet en separat installation til anlægget, med Supra strømkabler hele vejen. Selv elektrikeren, der ellers skreg af grin over at vi ville have det lavet, måtte da vi var færdige indrømme at der var en klart hørbar forskel...

Kort sagt: Jeg kan klart anbefale at få lavet separat fase osv, og jeg er nødt til at sige at kvaliteten af selve strømkablet har én eller anden betydning selv om jeg ikke bryder mig om det - men jeg vil samtidig påstå at de hundedyre karl-smart strømkabler aldrig vil kunne betale sig at investere i, i forhold til den forskel man ville opleve ved at investere samme kroner andetsteds. Mange vil modsige mig fordi "jeg i hvert fald hørte tydeligt forskel på mit 10.000,-s kabel", og jeg benægter heller ikke at folk hører forskel - jeg mener bare de bliver forblændet i jagten på bittesmå forskelle på kabelsiden, og glemmer at denne forskel (som regel) kunne være hentet langt billigere andetsteds. Altså kort sagt, at der er forskel på kabler betyder ikke automatisk at investeringen har været god. Alt med måde.

Når dét er sagt, så har jeg meget svært ved at forholde mig til udtalelser om at skærmede strømkabler ikke dur, osv. En skærmning af strømkablet kan _kun_ give en forbedring - hvis man ikke mener forskellen er en forbedring, så må det, for nu at låne Miju's formulering, være fordi man har et lydideal der afviger fra korrekt gengivelse.

Men igen, mine teorier er jo blevet modbevist før, så who knows...



__________________
Mvh. TC
www.tapeconnection.dk

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted
 
miju
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 2652
Sendt: 16 Juni 2005 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Jeg mener kort og enkelt opsat at hørbare faktore er :

Mekanisk stabilitet : ( Kablet bør være opbygget så lederne ligger stabilt og fast, for at undgå microfoni og eller andre uhældige fenomener)

Tværsnit : ( Ikke under 1,5 mm. men meget over 2mm. er total unødigt! stort set som tommefinger regel det SAMME! som det der bringer strømmen inde i væggen frem til kontakten, hverken mere eller mindre.)

Afskærmning : ( Skærmen skal være effektiv afskærmende og reducere eller i så høj grad som muligt forhindre både ind og især udstråling, her under hidhøre tiltag så som flettede skærme, folie, materialer iblandet kappen og isolationen eks. jern/ferit og eller bly mm. og andet...  samt ikke mindst kablets normale isolations egenskaber som afskærmning.)

Disse faktore har en indvirken, til en hvis grænse, og her over kommer man ikke vidre.

Om man skal betale 10000 kr. for det eller 100 kr. er så op til en selv, og hvor vidt man kan finde det rette kabel selv i DIY. sammenhænge ( og det kan man sagtens hvis man prøver sig frem!) eller bare køber færdigt og betaler prisen..

Hifi netkabler VIRKER! det gør de da!..  og det gør de af før omtalte grunde.. nogle gør det bedre end andre, som sagt opfylder de nævnte kreterier i støre eller mindre grad..

Min påstand, er dog at man kan finde kabler til mellem 15 og 100 kr./m. der gør det samme og lige så godt som DE DYRESTE!  "hifi" netkabler til mange mange tusinde kr. ( og endda bedre end en del af disse..)

Dette da når kablet i optimal grad opfylder de her omtalte kreterier bliver effekten ikke støre!... ikke om det så koster 1000000 kr. og er lavet af guld, sølv og platin, er isoleret med 20 skærme også af ren jomfru sølv med lange krystaller samt med isolation iblandet alverdens ædel og uædle metaller mm. af Teflon eller ægte natur silke med super kold presset linnolie, samt er blevet velsignet af paven og dyppet i vie vand mens 20 kardinaler læste op af udvalgte steder i biblen!!! og 4 VooDoo doktore dansede en hemmelig dans rundt om fabrikken og ofrede 1200 høns!!  ( you get my point!? )

jeg mener altså der er et klart LOFT! for hvad net kabler kan gøre!  og det er så det1.. og at nå dette kan gøres billigt hvis man vil!..  men der imod falder man for forhandlere / producenters probaganda og salgs gas samt psudo videnskab??( og anmældere mf.`s begejstring for kejserens nye klæder!!)  kan det koste mere end en mellem lang krig!!

Udover en hvis grænse der relativ hurtigt opnås er en hver forbedring psykoakustisk! og indbilning!.. 

Når før omtalte faktore er optimaret i kablet, kan KUN! jordforbindelse og ikke mindst aktive indgreb så som netfiltre mm. hjælpe ydderligere..

Når man kan høre forskelle på div. kabler er det fordi de faktisk afhjælper nogle af de ind og især udstrålings problemer der er! og især bag på div. apperater hvor alle kabler så vel net som signal og højtaler kabler mødes!..

Jo bedre net kabler forhindre "cross talk" /påvirkning af sine omgivelser, både andre net kabler og især signal bærende kabler! jo mere hørbar effekt!.. nogle kabler gør dette godt andre dårligt og igen andre super godt!..  her i ligger hele fidusen!.. ( så er der en lille smule forhindring i at opsamle MERE! snavs den sidste meter fra stik kontakt til apperater! denne snavs kommer faktisk fra APPERATERNE! og de stråle feldter disse omgiver sig med ( nogle mere end andre!)

Dette er også en overset faktor! alle apperater udstråler og påvirker hinanden, og især de kabler der skal lede strøm og ikke mindst og i højgrad signaler til og fra disse.. ( her er der endnu mere sårbarhed!) så omkring et apperat og især så et helt anlæg vil der være et ikke ubetydelig strålings feldt!..  kan net kabler beskytte mod denne indstråling den sidste meter eller to vil dette helt sikkert have en gavnlig effekt!..

Indstrålet støj fra omgivelserne i behørig afstand fra udstyret, RF. & radio mm. vil i det omfang det er tilstede allerede være kommet ind i kablerne på strømmens rejse fra el værk frem til din stikkontakt! og dette er der intet kabel der kan gøre meget ved.. ( måske kun en bitte smule i form af div. jern / ferit materialer og RF. stoppers implementeret i kablet.. ) kun net filtre kan afhjælpe dette..

Så det at den sidste meter skulle beskytte er på sin vis ikke helt forkert! det beskytter mod udstyrets påvirkning samt andre kablers!... de kabler der gør dette bedst er de der "lyder" bedst!...  ( dette opnås dog med mange gode kabler og det til billige penge! så hunde dyre net kabler er i kraft af pris og over design fup og voodoo!)

 

mvh.

 

 



__________________
M.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju
 
TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4163
Sendt: 16 Juni 2005 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

miju skrev:
Min påstand, er dog at man kan finde kabler til mellem 15 og 100 kr./m. der gør det samme og lige så godt som DE DYRESTE!  "hifi" netkabler til mange mange tusinde kr. ( og endda bedre end en del af disse..)

Jeg er tilbøjelig til at være enig. Der er en tendens til at "udviklet til hifi" er et kvalitetsstempel i sig selv, der automatisk gør en dims mange penge værd. Et andet eksempel på dette er DenonLink vs. iLink. Jeg kan finde masser af postulater om at DenonLink er bedre end iLink, men ingen anden begrundelse at "det er jo udviklet til hifi, iLink er et computerformat". So what? Hvis det virker, så virker det. Så kan det være lige meget om der står "hifi" uden på æsken eller ej. Tredje eksempel: Da jeg uploadede mit hjemme-anlæg under "mit hifi", så fik jeg en masse kommentarer om at jeg da skulle have en ordentlig CD-afspiller, det dur da slet ikke at bruge PC'en til det. Men jeg kan sige med 100% sikkerhed at ikke én af dem rent faktisk har hørt mit anlæg.



__________________
Mvh. TC
www.tapeconnection.dk

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted
 
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 5656
Sendt: 16 Juni 2005 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Hejsa!

Jeg skal ikke afvise at Miju oplever, at afskærmning er meget vigtig.
Men det er altså IKKE den eneste grund til, at der er forskel på netkabler.
Jeg bruger f.eks. 2 stikkontakter på samme gruppe til mit line-up.
Den ene med en hjemmegjort 6 stik dåse på, den anden går direkte i effektampen. Hvis jeg i stedet sætter effekten sammen med de øvrige apparater i fordelerdåsen, så kan man sagtens høre det - endda med samme kabel.
Det er altså ikke alene afskærmningen der gør det.
Der er i øvrigt også pæne forskelle uskærmede netkabler imellem.
Så den del af din teori er ikke sand.
Mht. tykkelsen, så vil jeg også angribe den påstand, at kablet bør være 1,5 kvmm eler større. Både jeg og andre helt uafhængigt af mig, har mange gange i forskellige sammenhænge foretrukket mine 1 kvmm kabler frem for 1,5 kvmm.
Større tværsnit gør det blot endnu mere tydeligt.
Det helt sjove er, at bl.a. den nedre ende er langt mere aperiodisk med 1,0 end den er med 1,5kvmm. Det sidste får den ligesom til at vokse i omfang og samtidig blive konturløs og lidt ligegyldig.
Så åbenbart er det ret tydeligt, at vi har helt forskellige udgangspunkter og formål. Jeg har rent faktisk ét af dine foretrukne netkabler og ved derfor lidt om, hvad det er jeg her taler om. Jeg mener at have en glimrende idé om, hvad netop disse kabler kan afstedkomme, og jeg kan til en vis grad forstå valget af dem.
Jeg mener dog ikke de bidrager til nøgternhed, dog er de langt at foretrække fremfor fortinnede bamser fra diverse Svenske fabrikker.
De minder mig lydmæssigt lidt Liycy, som man kan lære lidt mere om her: http://www.fscables.com/con-msc.htm 
Mine Liycy var 3X1,0kvmm med folieskærm. Det koster ikke meget, så det er da ret biligt at prøve det.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik
 
TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4163
Sendt: 16 Juni 2005 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

Jeg skal ikke afvise at Miju oplever, at afskærmning er meget vigtig.
Men det er altså IKKE den eneste grund til, at der er forskel på netkabler.
Jeg bruger f.eks. 2 stikkontakter på samme gruppe til mit line-up.
Den ene med en hjemmegjort 6 stik dåse på, den anden går direkte i effektampen. Hvis jeg i stedet sætter effekten sammen med de øvrige apparater i fordelerdåsen, så kan man sagtens høre det - endda med samme kabel.

Ja, men det har jo intet med forskellen på forskellige netkabler at gøre.



__________________
Mvh. TC
www.tapeconnection.dk

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted
 
soxen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 717
Sendt: 16 Juni 2005 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Jeg har fulgt tråden lidt på sidelinien og er enige i at der MÅ være minimal indflydelse på den sidste meter, jeg tror der er større indflydelse på om man f.eks. har sit køleskab på samme gruppe.

Jeg synes dog selv at jeg med mine hjemmelavede kabler oplever en forbedring i lydbilledet



som jeg har lavet af CY110 5 * 0,75 mm2 ledere - altså 2.25 mm2. Jeg har brugt 3 til fase og 3 til nul og 1 til jord koblet til skærmen.

Og så har det ikke kostet en bondegård.



__________________
| DIY Audio |
Til top Vis soxen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af soxen
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 16 Juni 2005 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

Jeg har såmænd også lavet mine egne kabler.

Det er lavet af et dobbeltskærmet kabel med 2*2,5mm ledere og en 4mm til jord. Dertil er der trukket endnu en skærm ud over, og en strømpe til sidst.

De er monteret med WattGate stik af den gode skuffe, og solide stikpropper.

Jeg har lavet en stikdåse der passer til schuko-stikkene, så hele anlægget er pseudo-jordet (har ikke jordforbindelse i min lejlighed).

De har erstattet computer netstik i den billige ende.



Bedre billeder kan ses her:
http://www.gifant.dk/html/netkabler.html

Jeg har svært ved at vudere hvor stor gevinsten er, men der er ihvertfald mindre elektrisk støj i højttalerne, som jeg kunne høre før skiftet.


__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
Gorm
Branchemedlem
Branchemedlem

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1408
Sendt: 16 Juni 2005 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Jeg vil give miju ret i hans antagelser, da det også er det jeg har oplevet med de forsøg og lyttetest jeg har foretaget.

Det der var tydeligt bedst, var kabler med jordet afskærmning, og et tværsnit på 1,5 - 2,5mm2, men der var også forskel på de forskellige typer skærmet kabel, om det er den mekaniske kvalitet ved jeg ikke, men det kabel jeg bruger selv godt mekanisk opbygget, og er ligeså godt som langt dyrer netkabler.

mvh.

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 5656
Sendt: 16 Juni 2005 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

Kurt von Kubik skrev:

Jeg skal ikke afvise at Miju oplever, at afskærmning er meget vigtig.
Men det er altså IKKE den eneste grund til, at der er forskel på netkabler.
Jeg bruger f.eks. 2 stikkontakter på samme gruppe til mit line-up.
Den ene med en hjemmegjort 6 stik dåse på, den anden går direkte i effektampen. Hvis jeg i stedet sætter effekten sammen med de øvrige apparater i fordelerdåsen, så kan man sagtens høre det - endda med samme kabel.

Ja, men det har jo intet med forskellen på forskellige netkabler at gøre.



Øhhh!
Næj! og det var heller ikke det der var meningen at pointere. I stedet var det blot et eksempel på, at man sagtens kan lave forskelle på netsiden, uden at dte har med afskærmning at gøre.
Jeg forstår Miju´s indlæg i den retning, at afskærmning nærmest alene er det der kan give forskel på netledninger. Det er så bare for at fortælle, at andre ting også spiller ind.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik
 
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 5656
Sendt: 16 Juni 2005 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

Gorm skrev:

Jeg vil give miju ret i hans antagelser, da det også er det jeg har oplevet med de forsøg og lyttetest jeg har foretaget.

Det der var tydeligt bedst, var kabler med jordet afskærmning, og et tværsnit på 1,5 - 2,5mm2, men der var også forskel på de forskellige typer skærmet kabel, om det er den mekaniske kvalitet ved jeg ikke, men det kabel jeg bruger selv godt mekanisk opbygget, og er ligeså godt som langt dyrer netkabler.

mvh.



Jeg vil ikke argumentere imod det du har hørt, men jeg vil gerne have defineret "bedst"

I min verden bevirker kraftige netkabler og jordforbindelse bl.a.:

  • Sort baggrund
  • Ro
  • Nemmere ved at følge enkeltelementer i musikken

Fortæl det du oplever.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik
 

Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes