Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. april 2024 | 21:43   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: NKT-PKA <=> skærmet netkabel (a la Jorma) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bech
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 221
Sendt: 23 August 2005 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Inspireret af tråden ” netkabler... Lad os lave en lytteaften”

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=25540&P N=1

er her en resultatet af den lille test jeg foretog i week-enden:

 

NKT PKA op imod et skærmet netkabel (a la Jorma)

 

Jeg har indtil nu været tvivlende på om net-kabler nu har den store betydning – men ikke mere end jeg for et par år siden skiftede til NKT PKA, da den lokale elektriker nu havde den ”rigtige” slags jf. diverse indlæg her på hifi4all.
Efterfølgende har jeg læst flere af trådene om net-kabler og kan se lidt ræson i, at et skærmet net-kabel kan have betydning.
Da der så var 7 m. skærmet kabel til salg, slog jeg til for lige at teste om det gav noget i praksis.

 

 

I 1. omgang forsøgte jeg mig kun med kablet til effektforstærkeren. Jeg skiftede mellem det nye, skærmede og det gamle nogle gange en aften, da resten af huset var gået i seng og syntes, det nye, skærmede kabel var klart bedre end NKT-PKA.

  

For lige at checke om forbedringen nu også kunne identificeres i en "blindtest", bad jeg min (lettere hovedrystende) bedre halvdel om at tilslutte et af kablerne og lægge et viskestykke over, så jeg ikke kunne se, hvad der blev brugt – herefter kunne jeg så famle mig frem og skifte mellem de 2 kabler.

 

Forskellen mellem kablerne var så klar og tydelig, at det ikke rigtigt var ikke nødvendigt at skifte.  Fra 1. strofe mente jeg at kunne høre hvilket kabel, der blev brugt. Jeg skiftede alligevel frem-og-tilbage et par gange uden at se på kablerne og var stadig ikke i tvivl. Og det viste sig at jeg havde ret.

 

Når jeg tidligere har jeg lyttet på forskellige signalkabler, har jeg ofte skulle skifte frem-og-tilbage et par gange for at indkredse forskellen. Jeg må sige, at det overraskede mig meget, at det var så tydeligt at høre hvilket net-kabel, der blev brugt.

 

For en sikkerheds skyld satte jeg min (nu mere hovedrystende) bedre halvdel i sving en gang til. CD-afspilleren havde kørt mens forstærkeren havde været slukket, så musikken begyndte at spille midt i et tilfældigt nummer, mens jeg var på vej gennem stuen – og igen kunne jeg med det samme høre hvilket kabel, der var tilsluttet.

 

Det skærmede kabel på effektforstærkeren giver en klar forbedring mod bl.a. et mere varmt, ”rigtigt”, nuanceret lydbillede – desuden kommer lyden mere ”ud” i rummet. Sammenlignet med det skærmede kabel kommer NKT-PKA kablet til at lyde mere koldt, tørt, fladt og ”kantet” - det virker som om "energien" trækkes ud af musikken.

 

Efterfølgende har jeg fundet ud af, at det skærmede kabel ser fuldstændigt ud som Acoustic Reality’s net-kabel og som Jorma JPC 2.5, men jeg kan selvfølgelig ikke sige, om det 100% er det samme kabel.

 

Forleden skiftede jeg så de øvrige kabler. Det lyder rigtigt godt – der er så klar en forskel, at jeg pt. ikke rigtigt kan koncentrere mig om at læse avis, mens musikken kører, fordi jeg hele tiden blev forstyrret af nye indtryk! Nogle af de ting jeg kan notere ud over ovenstående er bl.a. mere / bedre ro, overblik, basnuancering, klarhed, dybde og ikke mindst mere ”magi”.

Til top Vis bech's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bech
 
Gorm
Branchemedlem
Branchemedlem

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1407
Sendt: 23 August 2005 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Ja, netkablet er ikke uden betydning

mvh.

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 
dr. jeep
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Maj 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 253
Sendt: 23 August 2005 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Gorm skrev:

Ja, netkablet er ikke uden betydning

mvh.

Det har du ret i... Et anlæg uden netkabler lyder ikke af meget



__________________
Of All the Things I Lost, I Miss My Mind the Most...
Til top Vis dr. jeep's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dr. jeep
 
kvs78
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Marts 2005
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 135
Sendt: 23 August 2005 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Husk dog, at når du hver gang ved om det er kabel A eller B du lytter til, så er hele din test reelt baseret på eet enkelt valg/gæt. I en ægte blindet test ved man ikke om det er A eller B man hører, hvilket er langt bedre. 

__________________
/Karsten
Til top Vis kvs78's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvs78
 
3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1930
Sendt: 23 August 2005 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

dav,

er de samme kvadrat ?

NKT-PKA er da også skærmet, eller har jeg misforstået noget ?



__________________
Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted
 
Gorm
Branchemedlem
Branchemedlem

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1407
Sendt: 23 August 2005 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

PKA er en ikke skærmet PlastKAppeledning rund, med mangetrådet kobberledning, også kendt som tilledning til komfurer, lamper og lign. og fåes i hvid, grå og sort. Leveres i 0,75, 1, 1,5 og 2,5 kvadrat.

 

mvh.

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 
bech
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 221
Sendt: 23 August 2005 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

kvs78 skrev:
Husk dog, at når du hver gang ved om det er kabel A eller B du lytter til, så er hele din test reelt baseret på eet enkelt valg/gæt. I en ægte blindet test ved man ikke om det er A eller B man hører, hvilket er langt bedre. 

Det er muligt det ikke var en ægte blindtest. Jeg var bare overrasket over hvor stor forskellen var på kablerne og overrasket over, at jeg uden videre kunne høre hvilket kabel, der blev anvendt uden at skifte mellem de 2 kabler.

Til top Vis bech's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bech
 
bech
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 221
Sendt: 23 August 2005 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:

dav,

er de samme kvadrat ?

NKT-PKA er da også skærmet, eller har jeg misforstået noget ?

NKT-PKA er ikke skærmet og 1,5 mm2 og det skærmede er 2,5 mm2.

Til top Vis bech's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bech
 
3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1930
Sendt: 23 August 2005 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

bech skrev:
3DX skrev:

dav,

er de samme kvadrat ?

NKT-PKA er da også skærmet, eller har jeg misforstået noget ?

NKT-PKA er ikke skærmet og 1,5 mm2 og der skærmede er 2,5 mm2.

så er det vel ikke en helt fair sammenligning, altså et 1.5 mod et 2.5. men ok, det ændre jo ikke på at det ene lyder bedre end det andet.



__________________
Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted
 
miju
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 2652
Sendt: 23 August 2005 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

dr. jeep skrev:
Gorm skrev:

Ja, netkablet er ikke uden betydning

mvh.

Det har du ret i... Et anlæg uden netkabler lyder ikke af meget

       ha ha.. ja den var sgu god!

Ingen net kabel = ingen strøm!!...  ingen strøm = ingen musik!.. he he!!...  jo jo... de er skam af afgørende betydning de net kabler!!...

 

Nå ok!..  seriøst..  har selv haft precis samme erfaring med hensyn til disse net kabler som her så fint beskrevet.

Skiftede først noget skeptisk til NKT. 2mm. instalations kabel.. og opveleve ikke den store forbedring.

Jeg startede dog på cd'n, og så pre. og tilsidst power trinene.. først HER! oplevede jeg en lille forbedring, men først ved ganske høje belastninger ( lydtryk) det hele forløb mere afslappet og mindre presset, som om der var en anelse mere hul igennem og nedre neuancering samt dynamisk overskud..

PKA. kom så efter noget tid på efter anbefaling fra CM3. him self.. og her var der straks en forbedring der matchede den på effekt trinene, på samtlige apperater og en lidt støre igen på effekttrinene..

Så gik der en rum tid med det.. hvor efter jeg prøvede noget JPC2,5 her var der klart mere ro og opløsning på alt... det var lige en tand bedre.. så blev min nygerrighed vagt!...   der blev prøvet en del dyre kabler, mellem 1500 kr. til 12000 kr. for det dyreste.. de skærmede kabler vandt klart over de uskærmede..  det aller dyrsete og næst dyreste havde specielle metaller i skærmen  mm. disse var klart de bedste.. men de alm. skærmede og uskærmede var stor set ikke bedre end JPC. og et skærmet ukendt industrielt kabel jeg havde "fundet"..  især når dette industrielle kabel blev monteret med RF stoppers og fik skærm forbundet til jord..  så var kun de super dyre en bitte smule bedre men ellers var de faktsik lige så gode og i mange tilfælde bedre end nogle af de dyre speciel "hifi" netkabler..

Det anvendte industrielle kabel ligner meget det her viste.. bortset fra at der inderst var en kraftig bly & metal fyldt gummi isolation de 3 x 1 mm. ledere var indstøbt i.

Fandt senere en 3 dobbel skærmet udgave af samme, med to flet skærme og en folie skærm samt samme "metal" fyldte indre gummi "kærne" og i 5 x 1mm.  dette var lidt bedre og monteret med en rf stopper i hver ende samt jordet var det fuldt på højde med det bedste af de dyre speciel "hifi" net kabler jeg havde prøvet..

Konklution er at skærmede kabler virker bedst... især hvis samtidigt jordet, og de virker til en grænse, hvor alt her over er over kill!...

Et godt skærmet 1,5 til 2mm net kabel med god mekanisk stabilitet og konstruktion gør jobbet og giver en hørbar forbedring!... 

Det kan realiseres for mellem 15 og 25 kr./m.

Alt her over er overkill og VooDoo!!  og giver ik en ski..

( Hvilket der nok kraftigt protesteres og argumenteres imod fra ejere af netkabler til dyre penge end det!...  i wonder why??!!  ..... hvem var det der hviskede .. psykoakustik der på "bagerste" række.. ???  )

 

mvh.



__________________
M.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju
 
Acer
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3734
Sendt: 23 August 2005 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Ja ja, endnu en af de troende melder sig under fanerne, vi er efterhånden nogle stykker der kan høre hvad disse netkabler gør. Det skal nok passe at det PKA-kabel er det samme eller næsten det samme som Jorma's (som jeg selv kører med), men PKA'en fåes jo blot ikke mere . Ellers deler jeg din opfattelse af forbedringerne ved disse skærmede netkabler, musikken kommer bare mere ud i rummet og det hele virker langt mere naturligt og musikalsk. Svært at sætte ord på er det, men virker det gør det   Ups, har set for meget SW på det sidste

__________________
Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
Til top Vis Acer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Acer
 
Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2051
Sendt: 23 August 2005 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

Jeg benytter mig også af et industrikabel (krankabel) - og det er hørebart bedre end standartkablerne men skal det være rigtigt godt så laver man lige en strømboks hvor alle (i mit tilfælle Schuko-stik) får strøm på samme tid, ikke noget med at pre.'en er før CD o.lig - næh strøm på samme tid giver lige det sidste ... prøv det !
Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted
 
3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1930
Sendt: 24 August 2005 kl. 07:46 | IP-adresse registreret  

men det er altså ikke det PKA i bruger ?

http://www.nktcables.dk/productTransform.asp?id=1712&fam =Ledningss%C3%A6t



__________________
Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted
 
kontrast
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 13 Juni 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 558
Sendt: 24 August 2005 kl. 08:16 | IP-adresse registreret  

Hvor køber man skærmet netkabel ?
Til top Vis kontrast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kontrast
 
bech
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 221
Sendt: 24 August 2005 kl. 08:19 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:
Det skal nok passe at det PKA-kabel er det samme eller næsten det samme som Jorma's

Det er det nye, skærmede, der ligner Jorma og det er efter min mening klart bedre end NKT-PKA.

 

 

Til top Vis bech's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bech
 
bech
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 221
Sendt: 24 August 2005 kl. 08:27 | IP-adresse registreret  

kontrast skrev:
Hvor køber man skærmet netkabel ?

Jeg købte det her på hifi4all, men det kan vel købes / bestilles hos en elektriker. Det kabel, jeg købte hedder Nexans Rheyflex 500-YCY-JZ 3x2.5.

 

Til top Vis bech's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bech
 
stku
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 274
Sendt: 24 August 2005 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

miju: har du noget imod at oplyse hvad det bedste diy kabel hedder og hvor det kan købes?
Til top Vis stku's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stku
 
miju
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 2652
Sendt: 24 August 2005 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

stku skrev:
miju: har du noget imod at oplyse hvad det bedste diy kabel hedder og hvor det kan købes?

Må bedrøveligt meddele at det jeg anvender med 3 dobbel skærm og bly / ferit fyldt inner gummi indkabsling ej kan fås længere så vidt jeg ved / har fået at vide, og at jeg ikke ved hvad det hedder?

Det var noget der blev anvendt til ekstremt følsomt måle udstyr på boreplatforme i nordsøen mm. jeg fik det af en nu pensioneret  inginør og konstruktør af dette følsomme måleudstyr, jeg kender, han havde noget liggende i en rodekasse, som jeg fik øje på og spurte hvad var?.. så fik jeg 15 m. han havde liggende.. og havde haft liggende i de sidste 8 - 10 år..

Han havde også noget enkelt skærmet 3 leder som ligner det her viste...( det fås vistnok stadog dog uden bly i skærm grundet div. milijø regler) her fik jeg 20 m.  begge fungerede glimrende.. det 3 skærmede 5 leder var dog det aller bedste!!.. og det jeg nu anvender..

mvh.



__________________
M.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes