Tilbage til HIFI4ALL.DK 2. maj 2024 | 07:03   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Spørgsmål - kategorien er lukket (Forum låst Forum låst)
 HIFI4ALL Forum : Spørgsmål - kategorien er lukket
Emne Emne: strøm til krell..? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
brian-s
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 250
Sendt: 04 Juli 2004 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

når man læser om nogle af de heldige der har råd til det helt tung grej som eks. krell og mark levinson, ser man sommetider at de laver ekstra srøm med stører sikringer.? hvornår er sådan en omgang nødvendigt??  jeg mener at så længe husstandens originalsikringer ikke springer, hvad er der så at hente??Question

Til top Vis brian-s's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brian-s
 
Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3139
Sendt: 04 Juli 2004 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

Fordi en 10 amperes sikring kun rækker til ca 2400 watt, nogle Krell og lign. kan trække mere end det i lave impedanser.

__________________
Jesper Juul
Til top Vis Jesper Juul's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper Juul
 
brian-s
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 250
Sendt: 04 Juli 2004 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

det er jeg med på, men de 2400watt der kan trækes er jo et vedvarene træk hvorimod trækket til en sådan krabat er vel impulser. og så kan der vel trække væsentligt mere..?
Til top Vis brian-s's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brian-s
 
Møller
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 April 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 38
Sendt: 13 August 2004 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Hej brian.

Her et svar, som måske kan hjælpe dig.

En alm stikledning til et hus er normalt på 35 amp. Det giver en maksimal ydelse på 24 KW, vel og mærket hvis du kører symmetrisk 3-faset drift uden faseforskydning. Altså samme strøm og fasevinkel på alle 3 faser.

Faseforskydning optræder, når komponenterne ikke er ren ohmske belastninger, hvilket mere er reglen end undtagelsen. Eksempelvis et moderne induktionskomfur osv stærkt induktive, altså meget ubehagelige at forsyne set udfra et elektrisk synspunkt.

En transformer, som jo i store træk er komponenten som betyder noget i dette spil, er ikke meget induktiv, men kan give et særdeles stort strømstød ved opstart. Kan sammenlignes med en kortslutning.

Altså kan vi knalde sikringen ved blot at tænde for dette monster. Selv mindre forstærkerekan få lyset til at blinke ved opstart. Sammenligner vi disse med eks. Krell, som måske er 8x større, ja så ryger sikringerne givetvis. Særligt hvis der også forsynes andre forbrugere fra samme fase.

Derfor er større forbruger også 3-fasede. Komfuret større vaskemaskiner tørretumlere osv.

Nå men De komponenter som vi HIFI nørder benytter er to fasede. DVS at vi kun trækker på en af de tre faser, hvorved den samme ydelse resulterer i en større strøm. Alm. stikkontakter er som der også bliver nævnt sikret med en 10 eller 13 amp sikring hvilket giver små 2400W som max. vedvarende belastning på den respektive gruppe, som Jesper ligeledes oplyser. Kast et blik rundt i stuen og tæl op, hvor mange watt de andre forbrugere forbruger, ja så er vi ikke længere istand til at forsyne større komponenter. 

løsningen er en større forsikring i området af 35 amp. Men så er der endnu et problem. Så er husets stikledningssikring ikke længere lovlig, da vi nu er istand til at trække en større strøm end hovedsikringen er udlagt for. Det betyder nye kabler, udgifter til forsyningsselskaber osv. Ikke at det er "farligt" i den forstand, da sikringen blot vil knalde ustandslig, særlig ved drift af onde højtalere. Men benytter vi de iforvejen lagte 1.5 kvadrat kabler til forsyning af forstærkeren, ja så har vi et problem, da dette blot lovligt kan trække ca. 16 amp. De bliver varme. Hvor varme, ja det ved jeg ikke, men lovligt er det ikke...

Med hensyn til impulser, ja så vil de givetvis også eksisterer, men jeg tror ikke det er her problemet ligger. Forstærkerne er udstyret med enorme kondensatorbatterier, som jo leverer en ensartet spænding. De skal naturligvis løbende oplades, men om ikke de ligeledes udgør en buffer, forkommer mig realistisk.

Håber du blev lidt klogere

Til top Vis Møller's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Møller
 
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4622
Sendt: 13 August 2004 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Møller, hvis du har en 13A en-faset gruppe kan du trække 13A*230V= 2990 W.

Jeg kan ikke huske om det er lovligt, men man kan vel godt lave en 35 A gruppe i tavlen selv om forsikringen også kun er 35 A? Der kan da højest være problemer med selektivitet.

 

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted
 
HansC.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 August 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 709
Sendt: 13 August 2004 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

Må man bare uden videre sifte fra 10 til 13A ?? Normal kører 10A jo med 1,5mm2 ??

/HC

Til top Vis HansC.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HansC.
 
tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2705
Sendt: 13 August 2004 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

en 10A sikring lukker 12A igennem før den springer, så det med en 13A bare er vejen frem, passer ikke. De har næsten samme karakteristisk så der er ikke noget at hente ved at bytte en 10A sikring ud med 13A. Bruges en 16A skal du også ligge 3x2,5mm2 eller 5x2,5mm2 (hvis det er 3-faser du vil have)

men man skal regne med der er en stor samtidighedsfaktor på stikledninger, pga hvor ofte tror i lige man tænder for samtlige plader på komfuret samtidig med at pumpen på køleskabet/fryseren samt ovnen køre på grill og varmluft, samtidig med fyret tænder og vaskemaskinensvarmelegme tænder, mens man tænder for sin forstærker.........., men du kan sikkert få en mere "uforstyret" lyd ved at havde en seperat grp. til dit anlæg, da evt. transformatore eller lign. kan "forringe" strømmen hvis de sidder på samme grp. samt at du så kan belaste det kabel med ca 2900W

og ja du kan uden videre skifte fra 10 til 13 da der næsten ikke er forskel



__________________
Tony

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax
 
HansC.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 August 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 709
Sendt: 13 August 2004 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

tonyax skrev:

en 10A sikring lukker 12A igennem før den springer, så det med en 13A bare er vejen frem, passer ikke.

___

og ja du kan uden videre skifte fra 10 til 13 da der næsten ikke er forskel

Njaaa.. en 10 A slår fra ved en belastning på min. 11,3 A i min. 1 time. Samme faktor gør sig vel gældende på 13 A grupper (hvor begge normalt er mærket C13) - eller er jeg jeg helt gal på den????

/HC

Til top Vis HansC.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HansC.
 
tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2705
Sendt: 13 August 2004 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

se SB-A6 omkring side 75-80 der står det specifikt, min ligger desværre på skolen

edit; en 13A lukker "kun" 13A igennem, hvor en 10er lukker 12A



__________________
Tony

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax
 
Møller
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 April 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 38
Sendt: 13 August 2004 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

hej igen.

Svend har ret. det er ikke ulovligt at indsætte en 35 amp. gruppe hvis blot kablet hæves til 10 kvadrat. I må ikke hænge mig op på de 10 kvadrat, men jeg mener at det er godkendt til 50 amp i boliger. 6 kvadrat kan hvis nok trække små 30 amp, men mener ikke det kan trække 35 amp.

Men som Svend også er inde på så er det ikke heldigt, hvis man konstant skal skifte sikring i skabet ude ved vejen. Men med hesyn til 1.5 kvadrat og 35 amp forsikring. ja så er det ikke lovligt ifl. SBEI 6.(bekendgørelsen)

Jeg kan se at tonyax er lidt inde i sagen og har da delvist ret.

Mener at de pågældende sider refererer kapitel 43 i SBEI 6. Overstrømsbeskyttelse. Men i må ikke hænge mig op på det.

ALtså kortslutningsbeskyttelse ved et givet leder kvadrat. Hermed menes, at en 1.5 kvadrat maks. må kortslutningsbeskyttes af en 35 amp. sikring. Indsættes der større forsikring, vil denne slippe for meget energi igennem lederne og dette ødelægges/beskadiges.Dette er specielt aktuelt ved lave kortslutningsstrømme forårsaget af en installationsplacering langt væk fra elværket eller lange kabellængder. Men dette kapitel beskriver ikke kablets bæreevne. Bæreevnen fastlægges gennem de forenkelede danske regler kapitel A52,§801 boliger eller IEC.(Europæiske regler)

Med hensyn til en 10 amp. sikrings bære evne, ja så er det noget af et lotteri. Men lovligt, siger man, at en eks. 10 amp. sikring leder 10 amp.. Nu skal jeg ikke udlede hele bekendtgørelsen, men en grundregel for dimensionering er, at man væklger kable ud fra overstrømsbeskyttelsesudstyret. Altså ved 10 amp. vælges en kabel som under de givne omstændigheder kan bære dette. Men det er ikke lovligt at indstallerer mindre kvadrat end 1.5 i selve installationen. 0.75 kan benyttes til tilledninger. Derfor de tynde lampekabler og lignende.

At så en 10 amp sikring vil tillade en større strøm, ja det er da lidt uheldigt, men ikke skadeligt på nogen måde. Der er indbygget sikkerhedsfaktorer i SBEI 6.

Med hensyn til udskiftning af 10 til 13 amp. sikring mener jeg det er lovligt, da 1.5 amp. sikring er anført som maksimal forsikring af 1.5 kvadrat. Hvis 13 er ok, ja så må 10 også være ok.

MVH Møller



__________________
Møller
Til top Vis Møller's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Møller
 
tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2705
Sendt: 13 August 2004 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

1,5mm2 vil jo så være kortslutningsbeskyttet og overstrømsbeskyttet af 10A/13A sikringen, og stikledn. af mast/kabelskabets sikringen på 35A, der vil aldrig kunne løbe 35A igennem 1,5mm2 det vil 10/13A sikringen jo forhindre, samt jeg tvivler at han kan hive så meget ud af et enkelt anlæg.....

Men hvis man dimensionere ud fra 10A er belastningsgraden altid under 75% i kablet, derfor er det meget udbredt med 10A sikringer ude i fx industrien. Da man ikke skal tage hensyn til andre kabler, men dette er ikk just hvad tråden handler om, er vist gået lidt overgevind

men ellers kan i vi "ordne" det over PB istedet hehe

 



__________________
Tony

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax
 
Møller
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 April 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 38
Sendt: 14 August 2004 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Ja jeg tro også vi er ved at være langt ude. Minder noget om de diskusioner jeg har med mine kollegaer

Men vi er vis enig om, at de 35 amp. ikke kan leveres "lovligt" gennem 1.5 kvadrat. Så hvis man har disse komponenter, ja så er der visse andre elementer man må tage med i betragtningerne.

Med hensyn til de 75%, ja så regner jeg ikke med at vi her skal tage sideløbende kabler med i betragtningerne. Kablet ligger normalt alene når vi snakker om alm husinstallationer, og forudsætter at selve tavleinstallationen naturligvis er udbygget, vi kan derved belaste det til maks grænsen. 

 

 



__________________
Møller
Til top Vis Møller's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Møller
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette forum er blevet låst af Administrator.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes