Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. maj 2024 | 04:24   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Spørgsmål - kategorien er lukket (Forum låst Forum låst)
 HIFI4ALL Forum : Spørgsmål - kategorien er lukket
Emne Emne: Hvordanlyder NAD og DALI sammen? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kristofferj
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 April 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 20
Sendt: 22 April 2004 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

Jeg står overfor at skulle investere i et anlæg der skal bruges både til surround og stereo. Jeg har overvejet følgende (Jeg har valgt ikke at købe subwoofer i første omgang):

1 stk. NAD T743 surround receiver

2 stk. DALI Blue 6006 højttaler

2 stk. DALI Blue R1000 baghøjttaler

1 stk. DALI Blue C1000 centerhøjttaler

Pris: 14.400 kr. i Hifiklubben

Så ville jeg bare høre om der er nogen der har erfaring med kombinationen NAD og DALI genrelt, og måske endda nogle af de nævnte modeller?

 

Til top Vis kristofferj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kristofferj
 
Demo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 April 2004
Status: Offline
Indlæg: 180
Sendt: 22 April 2004 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

sidder og overvejern samme setup så jeg er da også interesseret i at høre om det ville kunne gå?
Til top Vis Demo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Demo
 
Tristan...
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 September 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 40
Sendt: 22 April 2004 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

dali og nad sammen er fremragende :)

ingen problemer der..



__________________
Hilsner fra
Søren aka. Tristan...
_________________________
Hifi-parameter nummer 1: Musikbegejstring..
Til top Vis Tristan...'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tristan... Besøg Tristan...'s Websted
 
Tristan...
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 September 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 40
Sendt: 22 April 2004 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

det kan dog altid betale sig at købe højtalerne brugt og få lidt bedre..

overvej dali 450'ere som fronter.. de spiller utroligt godt, en klasse over blå-serien og er billige i dag..



__________________
Hilsner fra
Søren aka. Tristan...
_________________________
Hifi-parameter nummer 1: Musikbegejstring..
Til top Vis Tristan...'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tristan... Besøg Tristan...'s Websted
 
F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 4023
Sendt: 23 April 2004 kl. 06:09 | IP-adresse registreret  

Hvad med CD/DVD??? Hvor mange kvadratmeter er dit lytterum??? Skal det så være 6006 eller vil en mindre, 3003/5005, kunne gøre det???
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians
 
wrong
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 3644
Sendt: 23 April 2004 kl. 06:20 | IP-adresse registreret  

Det ser meget fornuftigt, det du der har kig på. Jeg har en kammi der har 741eren med samme ht-valg og det spiller sgu rigtig godt

MVH WRONG



__________________
Vinyl er hyl!
Skateboarding kicks ass...
Til top Vis wrong's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wrong Besøg wrong's Websted
 
tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2705
Sendt: 23 April 2004 kl. 07:05 | IP-adresse registreret  

har selv Nad og dali faktisk næsten det samme bare en modelrække ældre og jeg er ganske tilfreds

__________________
Tony

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax
 
kristofferj
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 April 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 20
Sendt: 24 April 2004 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Tak for den hurtige respons. Jeg tager ind i Hifiklubben og lytter på det, så må vi jo se hvad jeg synes.

Tristan: Hvordan er 450'erne anderledes/bedre end 6006?

Mit lytte rum er 20-25 kvadratmeter, jeg overvejer stadig om det skal være reol eller gulvhøjtalere. Er der nogen der har nogle gode råd i den forbindelse?

En af grundene til at jeg har tænkt på 6006 istedet for 5005/3003 er at jeg ønsker en god stereolyd. Da jeg ikke køber subwoofer i første omgang vil jeg gerne have en god basgengivelse.

Til top Vis kristofferj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kristofferj
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 24 April 2004 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

En 743 er for lille til 6006. Det vil spille men ikke optimalt. Vælg storebroderen i stedet, eller en mindre front med sub.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Erase
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 89
Sendt: 24 April 2004 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Jeg tror også en 743'er er lidt for lille til nogle 6006'ere. Jeg har samme højtalersystem (dog med 8008'ere i stedet), og benytter en Pioneer VSX-908RDS som reciever. Den har ihvertfald ikke endnu haft problemer med at klare mosten.

Jeg kan anbefale en VSXD-912 der kan fås lige nu for 4K (sat ned med 3K!) hos www.tapeconnection.dk. Denne reciever er efter min mening noget mere strømstærk en en 743'er, til 1K mindre.
Til top Vis Erase's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Erase
 
Tristan...
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 September 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 40
Sendt: 24 April 2004 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Jeg skiftede selv fra dali's blå serie (dengang 107) til rød serie (850). Jeg oplevede en mere stram bas og en lækrere tone. De kan spille alt og har en utrolig fast og dyb bund. En af mine venner har 450'erne, som er nemmere at trække. Og de spiller også fantastisk. Til din stue vil der være mere end rigelig bund og masser af lækker, lækker kvalitetslyd :)

Nu er 6006'erne selvfølgelig nyere, og jeg ikke hørt dem, så skal ikke kunne sige hvor meget serien har udviklet sig...  

 

håber du kan bruge det..



__________________
Hilsner fra
Søren aka. Tristan...
_________________________
Hifi-parameter nummer 1: Musikbegejstring..
Til top Vis Tristan...'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tristan... Besøg Tristan...'s Websted
 
Tristan...
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 September 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 40
Sendt: 24 April 2004 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

og forresten:

i den prisklasse skal det være gulvhøjtalere, hvis du kan lide bund og vil kunne skrue op en gang i mellem...



__________________
Hilsner fra
Søren aka. Tristan...
_________________________
Hifi-parameter nummer 1: Musikbegejstring..
Til top Vis Tristan...'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tristan... Besøg Tristan...'s Websted
 
Tristan...
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 September 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 40
Sendt: 24 April 2004 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

og forresten  igen::

den gamle røde serie (450/850) er vist nok forgængeren til evidence serien..



__________________
Hilsner fra
Søren aka. Tristan...
_________________________
Hifi-parameter nummer 1: Musikbegejstring..
Til top Vis Tristan...'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tristan... Besøg Tristan...'s Websted
 
kristofferj
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 April 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 20
Sendt: 24 April 2004 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Jeg har været inde i Hifiklubben og lytte på det hele, og det lyder jo godt, men da jeg nu ser de forskellige indlæg bliver jeg da lidt i tvivl om det er den rigtige reciever jeg har set på.

Jeg blev enig med mig selv om at ofre lidt ekstra og få en subwoofer med, jeg regner med at det bliver Gale GALE 3080W. Det er noget masseproduceret gejl, men mit budget er ved at være presset så 1.999 kr. er ok for en 10" enhed og 100w forstærker, er det ikke? 

Jeg har i den forbindelse kigget lidt rundt efter andre muligheder ang. reciever, og har fundet:

Pioneer VSXD 912 til 3.999 kr. i Tape Connection

Den skulle yde 100w pr. kanal, og da min DVD-afspiller er en Pioneer DV-350 er det måske en god idé. Den har også (Automatic Multi-Channel Acoustic Calibration System Set-up) som kunne gøre opsætningen lettere for en nybegynder som mig.

DENON AVR-1804 til 4.499 i Hifiklubben

Den skulle yde 90w pr. kanal, men jeg har set at stereolyden på AVR-1404 og 1604 får en rimelig dårlig anmeldelse her på siden. Man kunne jo være bange for at der galdt det samme for 1804'eren.

Jeg ved at gruden til at hifiklubben anbefalede NAD til at starte med var at de skulle have en rigtigt god lyd i stereo, hvilket var noget jeg lagde meget vægt på. Jeg må dog indrømme at 50w per kanal ikke lyder af så meget, men når jeg hører musik på fronthøjtalerne alene vil den vel have et større overskud, vil den ikke?

Jeg vil være meget taknemlig for gode råd, specielt ang. valg af reciever.

Wrong - Du siger at din kammerat har de samme højtalere, men med NAD T741. Hvis T743 er for lille skulle man tro at T741 var endnu mere for lille, men hvad er dine erfaringer?

Ps. mit lytterum er på ca. 20 kvadratmeter.

Til top Vis kristofferj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kristofferj
 
Jesper Bach
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 167
Sendt: 25 April 2004 kl. 05:53 | IP-adresse registreret  

kristofferj skrev:

Jeg har været inde i Hifiklubben og lytte på det hele, og det lyder jo godt, men da jeg nu ser de forskellige indlæg bliver jeg da lidt i tvivl om det er den rigtige reciever jeg har set på.

Du skal lytte, og ikke læse din forstærker

Jeg blev enig med mig selv om at ofre lidt ekstra og få en subwoofer med, jeg regner med at det bliver Gale GALE 3080W. Det er noget masseproduceret gejl, men mit budget er ved at være presset så 1.999 kr. er ok for en 10" enhed og 100w forstærker, er det ikke? 

Jeg har i den forbindelse kigget lidt rundt efter andre muligheder ang. reciever, og har fundet:

Pioneer VSXD 912 til 3.999 kr. i Tape Connection

Den skulle yde 100w pr. kanal, og da min DVD-afspiller er en Pioneer DV-350 er det måske en god idé. Den har også (Automatic Multi-Channel Acoustic Calibration System Set-up) som kunne gøre opsætningen lettere for en nybegynder som mig.

Jeg kender ikke denne maskine, men er da bestemt en mulighed, hvad siger kenderne, virker det der autoopsæt ?

Hvad med effektopgivelse, hvordan er Pioneers politik..sammenlignet med NAD der opgiver alle kanaler drevet på en gang, og ikke, som de fleste, en kanal ad gangen ?

DENON AVR-1804 til 4.499 i Hifiklubben

Den skulle yde 90w pr. kanal, men jeg har set at stereolyden på AVR-1404 og 1604 får en rimelig dårlig anmeldelse her på siden. Man kunne jo være bange for at der galdt det samme for 1804'eren.

Nu ved jeg så ikke hvad Denon har lavet på det sidste, men en 1801 er godt nok en svag maskine, alt for svag strømforsyning. Jeg synes 90W pr. kanal lyder som 90W i én kanal, så må du selv om hvilken, men kun en ad gangen.

Hvis den så har 5 udgange er det frem med lommeregneren 90w/5 udgange=18w pr. kanal, med alle i gang (hvis det også gælder for Pioneer, sådan som jeg tror vil det give 20w til den

Jeg ved at gruden til at hifiklubben anbefalede NAD til at starte med var at de skulle have en rigtigt god lyd i stereo, hvilket var noget jeg lagde meget vægt på. Jeg må dog indrømme at 50w per kanal ikke lyder af så meget, men når jeg hører musik på fronthøjtalerne alene vil den vel have et større overskud, vil den ikke?

Hvis vi skal omregne NAD watt til hvad de andre oplyser må det jo næsten være effekt pr. kanal * 5, i det her tilfælde 250w, det tror jeg dog ikke hver enkelt udgang kan tåle. I følge hifiklubbens hjemmeside klare den op til 105w i 8 ohm og 165 i 2 ohm, ud fra det vil jeg tro du brænder udgangen ved omkring 190w men det er personligt gætteri ud fra min viden om forstærkere.

Jeg vil være meget taknemlig for gode råd, specielt ang. valg af reciever.

Tag til Århus, lån en Pioneer, gå over gaden, for den demonstreret op mod NAD og Denon (i Århus er tapeconection og klubben naboer)

Wrong - Du siger at din kammerat har de samme højtalere, men med NAD T741. Hvis T743 er for lille skulle man tro at T741 var endnu mere for lille, men hvad er dine erfaringer?

Ps. mit lytterum er på ca. 20 kvadratmeter.

Til top Vis Jesper Bach's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper Bach
 
wrong
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 3644
Sendt: 25 April 2004 kl. 08:32 | IP-adresse registreret  

Det er ikke noget problem for 741eren at trække 6006erne overhovedet. Vi har hørt en del musik hos ham og har aldrig oplevet der har været problemer. Hans rum er iøvrigt på størrelse med dit.

MVH WRONG



__________________
Vinyl er hyl!
Skateboarding kicks ass...
Til top Vis wrong's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wrong Besøg wrong's Websted
 
tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2705
Sendt: 25 April 2004 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

en 741/742/743 har opgivet samme effekt, (5x50w), det er "bare" funktionerne der er ændret mellem dem. Jeg har jo som sagt en 742er med 606, men har altid kørt med pre-out til en effektforstærker som trææker dem, så om den er for lille må jeg være et svar skyldigt. Men før i tiden havde jeg en NAD 312 på 2x25w til dem og der kunne der altså stadig spilles højt, der er selvfølgelig forskel, effektforstærkeren er selvfølgelig noget kraftigere så der er mere styr over enhederne og der kan spilles højere. Så jeg tror altså en 743er ville kunne klare opgaven, du kan jo opgradere senere med en NAD effektblok hvis du senere ønsker mere effekt

__________________
Tony

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax
 
Erase
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 89
Sendt: 25 April 2004 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Se evt. en test af Pioneer forstærkeren (bl.a. mod en Denon AVR-1803) på hjemmesiden:
www.homecinemachoice.com
Til top Vis Erase's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Erase
 
Adam
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Marts 2004
Status: Offline
Indlæg: 296
Sendt: 26 April 2004 kl. 00:38 | IP-adresse registreret  

OK der er vist nogle misforståelser i denne tråd. Watt ratingen er ikke lige sammenlignelig med strømstyrken af en forstærker. Jeg vil faktisk vove, at påstå, at hverken den nævnte Denon eller Pioneer er nær ligeså strømstærke som T743. Især ikke Pioneer'en!

Tidligere NAD 5x60W recievere er testet til reelt at yde 5x85W (RMS 8 ohm) kontinuerligt med alle kanaler drevede . I modsætning hertil er f.eks. Pioneer VSX-D512 målt til kun at levere 5x47W (RMS 8 ohm)!! Den er opgivet til 5x80W (RMS 8 ohm). Tyg lidt på det.

Denon 1404 er opgivet til 5x75W og målt til 5x58W (også RMS 8 ohm). Lidt bedre, men stadig noget skidt.

Derfor kan man ikke regne med de opgivne værdier. NAD leverer meget mere end de lover, og de andre meget mindre end de lover. Bare se på vægten af NAD's receivere. Den skyldes brugen af overdimensionerede strømforsyninger.

Da jeg i sin tid skulle have en surroundreceiver lånte jeg f.eks. en Denon 5x90W hjem, og den var betydelig svagere, mindre dynamisk og lød i det hele taget dårligere end en NAD på 5x60W som jeg så valgte istedet for.

NAD og Harman/Kardon er de eneste producenter jeg kender af surroundreceivere i den billigere ende, som gør noget ud af, at bygge receivere med ordenlige strømforsyninger, så de virkelig kan levere det de lover.

PS: Jeg har Dali 450 som fronthøjttalere på en NAD T760, og det spiller bare perfekt.

Til top Vis Adam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Adam
 
John Doe
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 November 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 89
Sendt: 26 April 2004 kl. 01:03 | IP-adresse registreret  

Hej Kristoffer

Jeg har også haft et par Dali 450 og kan klart anbefale dem. De går for ingen penge på dba og hvis du vil have mere bund, er der en hel del Dali 850 (forgængeren til evidence 870) til salg for tiden - der er vist et par til under 2k... Så får du vist ikke bedre HT for pengene.
Mht. sub synes jeg du skulle se om der ikke dukkede en brugt Dali SWA12 op. Den spiller helt sikker bukserne af Gale og kan fås for lidt over 2k.

Bare mit bud. God jagt.

Mvh. Christian


Til top Vis John Doe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af John Doe
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes