Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. maj 2024 | 19:04   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: RØR (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Masterzulle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 34
Sendt: 31 Juli 2005 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Kan man sætte noget rør på sin signalvej mellem for og effektforstærker for at få noget varmere lyd, måske som hjemmebyg eller færdig vare

håber at der vil komme en masse spændende forslag

på forhånd tak 

Til top Vis Masterzulle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Masterzulle
 
McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1279
Sendt: 31 Juli 2005 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Ja, man har kunnet få nogle rør-buffere, men har ikke lige et link til en.

Men bortset fra det, så kan jeg ikke se ideen med det. Du gør jo blot signalvejen længere end nødvendigt.
Næ, så skift hellere til noget "rigtigt" rør - enten i for-, effekt- el. begge dele.

Men reelt set, så behøver man kun rør i effektdelen (lidt afhængig af kildens styrke og effekternes følsomhed). Se f.eks. mit anlæg, der er forforstærkeren passiv - den kortest mulige og mindst forvrængende signalvej.


__________________
(\_/)       Mvh Morten
(O.o)      Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < )     PPAv2 - DIY bøf-forst.
Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan
 
Masterzulle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 34
Sendt: 01 August 2005 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Ja, det har du helt sikkert ret i. men det hvar for at holde omkostninger nede på et normalt plan, og en rør forstærker med masser effekt hænger ikke på træerne, syntes også at det kunne være meget sjovt at prøve, håber at der er nogen der har nogle ideer

Til top Vis Masterzulle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Masterzulle
 
McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1279
Sendt: 01 August 2005 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Tror nu næppe du finder buffere til væsentlig lavere pris end en decideret forforstærker.

Se f.eks. på disse forforstærkere:

http://www.diyhifisupply.com/diyhs_basie.htm Findes også med RIAA.

http://www.worldaudiodesign.com/wadproducts/pre11.html Denne kræver dog du også bestiller en extern strømforsyning (også byggesæt) til ca. samme pris. Til gengæld koster en RIAA kun halvdelen og bruger samme strømforsyning som forforstærkeren.

Men bortset fra det, så kommer du altså væsentlig længere med 50 rørwatt end du umiddelbart tror (antager du er ny i rør-verdenen). Rørwatt er altså af den virkelig solide slags langt fra de skulderwatt Bilka, Fona, Merlin, computerhøjttalere osv. reklamerer med. Du skulle næsten høre hvor højt mine to 15 w'ere spiller med mine Dali 6006 - rigeligt power til langt det meste - det spiller altså ikke lavt.
Hvad for højttalere har du?


__________________
(\_/)       Mvh Morten
(O.o)      Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < )     PPAv2 - DIY bøf-forst.
Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan
 
Masterzulle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 34
Sendt: 01 August 2005 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Takker. ja de ser sku da fine og der er jo diagram med til mums, vil lige kigge noget mere på det

Front højtalere Jm lab Electra 946

Forfor: Rotel RSP 1098

Effekt: Rotel RMB 1095

 

 

Til top Vis Masterzulle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Masterzulle
 
josan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 152
Sendt: 01 August 2005 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Du kan også købe brugt! Jeg er den lykkelige ejer af en Beard forstærker på 100 watt.... den er 17 år gammel.. og NEJ... den er IKKE til salg!... Men.... check ebay i england... der er en 50 watter til salg med forforstærker.. buddet er i øjeblikket 155 pund... det er fandme billigt!!!! De navnkundige beard var i øvrigt bygget som en tank... de vejer som ind i helvede.... men lyden... den holder stadig!!! Min 17 år gamle Beard spiller stadig røven ud a bukserne på 90% af de nye forstærkere!!!

Her er linket til 50 watts Beard-forstærker:

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category =3280&item=5793181666&rd=1&ssPageName=WDVW

Jo da... der er noget der lyder bedre... Rogue Zeus lyder bedre.... en millimeter bedre.... en anelse bedre diskant og bedre bas... men man skal være ekspert for at høre forskellen... og prisforskellen... er enorm! Der er også andre forstærkere der lyder bedre.... bl.a. et mono-block set vores kære formand har i viborg hifi-klub... men udover disse to.. har jeg aldrig hørt noget bedre... PERIOD!

Så hvis jeg var dig.. ville jeg checke for en brugt rørforstærker på ca. 100 watt.... skide med hvor gammel den er... nye rør i og den er som ny.. og spiller alt transistorl... ud af banen! Jeg kan se, at du kommer fra nordjylland.. du har ikke så langt ned til hvor jeg bor.... kig forbi og lyt selv!!! Du er mere end velkommen!!!

Mange hilsener

PS: Den Beard jeg har nu... købte jeg for 17 år siden for 5.000 kr., jeg har set den på engleske e-bay for 400 pund for ½ år siden!



__________________
Big boys like big toys...
Til top Vis josan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af josan
 
McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1279
Sendt: 02 August 2005 kl. 08:28 | IP-adresse registreret  

Lige én ting. Mindsteprisen for den ebay-auktion er pr. dette tidspunkt ikke nået. Desuden, dem der handler en del på ebay vil vide at den største prisstigning oftest finder sted den sidste time eller de sidste minutter en auktion er på. Dette naturligvis fordi kenderne venter til allersidst med at byde, da byd har det med at avle bud. Hvor meget lavere den endelige pris egentlig bliver er så spørgsmålet. Dermed ikke sagt det ikke er en fordel at lade auktionen løbe så kort tid som muligt, for ellers opdager mange kendere den ikke.

Fin  ide  også  at kigge på brugtmarkedet. Men jeg vil nok mene at afhængig af alderen skal den også lige have nogle nye kondensatorer og måske også modstande hvis disse er af de pressede kultyper. I hvert fald elektrolytter og paper-in-oil kondensatorerne skal skiftes. Evt. kan man afhængig af religion erstatte PIO typerne med MKP, så skal de aldrig nogensinde skiftes igen.

Mine Bofa'er (slutningen af 50'erne) fik skiftet elektrolytter, PIO kondensatorer og kathodemodstande, for nok var de af (kul)filmtypen, men da rørene nok næppe var skiftet i samme sekund de fik det dårligt, var disse modstande forholdvis medtaget af varme omend de dog holdt deres værdi. PIO'erne blev skiftet til Solen MKP, kathodemodstandene og elektrolytter til nærmeste moderne ekvivalent af høj kvalitet - f.eks. Rifa PEG124 til elektrolytterne.

Om det kan høres? JA! De spiller igen som da de var nye! Det de fleste forbinder med rørlyd er ofte slidte rør og slidte komponenter - og sådan lød konstruktionerne altså ikke dengang de var nye!


__________________
(\_/)       Mvh Morten
(O.o)      Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < )     PPAv2 - DIY bøf-forst.
Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan
 
MGPProjectS
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 November 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 753
Sendt: 02 August 2005 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

Masterzulle, prøv at søge forum efter The Bastard rørforforstærker/buffer, den skulle eftersigende lyde rigtig godt og så benytter den "kun" ca. 40 volt som forsyningsspænding.

Ellers er her lidt inspiration: http://www.triode-systems.com/modules/myalbum/viewcat.php?ci d=5

McAllan, er det din foretrukne Single Malt?



__________________
Mvh. MGP

www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
Til top Vis MGPProjectS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGPProjectS Besøg MGPProjectS's Websted
 
webercarbmann
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Oktober 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 33
Sendt: 02 August 2005 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har en sådan rørbuffer stående. Jeg mener at den er fra Hifi klubben. Der er ingen rør monteret lige nu men jeg mener at det er to ECC82 der sidder i den. Er der eventuelt andre ser kan huske det? Rør kan let medfølge hvis vi inder frem til den rigtige type. Den er til salg hvis du har lyst til at prøve. Prisen finder vi nok ud af. Skriv til 911jensen@ofir.dk hvis den har interesse.

MVH Peter
Til top Vis webercarbmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af webercarbmann
 
Brisse
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Marts 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 137
Sendt: 02 August 2005 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

MGPProjectS skrev:

Masterzulle, prøv at søge forum efter The Bastard rørforforstærker/buffer, den skulle eftersigende lyde rigtig godt og så benytter den "kun" ca. 40 volt som forsyningsspænding.

Ellers er her lidt inspiration: http://www.triode-systems.com/modules/myalbum/viewcat.php?ci d=5

McAllan, er det din foretrukne Single Malt?

Jeg har artiklen liggende i en zip-fil hvis nogle skulle være intereseret i at bygge så Bastard-slæde

Til top Vis Brisse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brisse
 
Tubes
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 74
Sendt: 04 August 2005 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg er ved at skifte mit hifi ud til rør i øjeblikket. Det er ikke billigt selv ved hjemme byg. Jeg arbejder på to Dynaco Mark III monotrin på 50 Watt. Det er sjovt og det at selv have bygget det er det halve.

Derefter har jeg en rør RIAA på næste plads skarpt efterfulgt af en forforstærker. Patric Turner (australsk rør guro) har sendt mig 6 forskellige typer buffere til min pre.

Det gode ved DIY er at man kan løbende forbedre det. Bare Jensen kondensatorer til min RIAA koster den nette sum af 2000 spir, så jeg trækker lige vejret inden de købes.

Bare spørg

Benny

Til top Vis Tubes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tubes
 
Masterzulle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 34
Sendt: 18 August 2005 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

webercarbmann skrev:
Hej

Jeg har en sådan rørbuffer stående. Jeg mener at den er fra Hifi klubben. Der er ingen rør monteret lige nu men jeg mener at det er to ECC82 der sidder i den. Er der eventuelt andre ser kan huske det? Rør kan let medfølge hvis vi inder frem til den rigtige type. Den er til salg hvis du har lyst til at prøve. Prisen finder vi nok ud af. Skriv til 911jensen@ofir.dk hvis den har interesse.

MVH Peter

Hvad ville den koste, med rør og er det en 2 kanals. skal jeg skifte alt det de skriver osv. Ved ikke en pind om dette emne, så i må undskylde mig

Og så lige Undskyld at jeg først svarer nu men har været på ferie

Til top Vis Masterzulle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Masterzulle
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes