Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. maj 2024 | 19:24   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Ny Rørslæde (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
KimBOlesen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 22
Sendt: 28 September 2005 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Hej

Ny type SE rørforstærker med 2stk 6C33C-B trioder i hver side og et par 6H8C trioder som forrør. Jeg var ked af princippet med rør koblet parallelt, som giver forvrængning og gør at man skal køre med totalt ens rør. Udgangen er lidt speciel der er to SE forstærkere til hver kanal med hver sin primær vikling på samme trafo og med en fælles sekundær. Koblingen er brugt i ADSL modems og patenteret af Analog Device. Resultatet blev, rimelig lav forvrængning og ca 35watt ud (også ved 20hz! ). og ca 42kg transformator ( ei134 kerner ) og en masse elektronik. Nu mangler jeg bare at færdiggøre mit "Cornu" horn projekt med fostex FE168ez, et spiral horn der måler 95x95x13cm.... mere om det senere.



__________________
Kim Olesen, www.Micro-IO.dk
Til top Vis KimBOlesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KimBOlesen Besøg KimBOlesen's Websted
 
McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1279
Sendt: 28 September 2005 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

Hej og velkommen til!

Ser da bare lækkert ud det der!

Er den grønne dimmer foran et display og i så fald, hvad kan det fortælle?


__________________
(\_/)       Mvh Morten
(O.o)      Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < )     PPAv2 - DIY bøf-forst.
Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan
 
Jakobf
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 277
Sendt: 28 September 2005 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

og Cornu horn?! Lyder spændende... Går ud fra, at du har set anmeldelsen på 6moons?
http://www.6moons.com/audioreviews/cornu/cornu.html

Til top Vis Jakobf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobf
 
KimBOlesen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 22
Sendt: 28 September 2005 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Hej

Displayet viser hvor meget strøm de 4 udgangsrør trækker hver især, og hvor hurtigt tangential blæseren i bunden kører. Ellers viser den nedtælling under opstart af de forskellige spændinger... opstarten er ret lang, det tager mellem 10 - 15 minutter inden rørene er oppe og køre. Jo jeg har søgt huller i jorden efter test af denne Cornu så tak for linket, det var nyt. Jeg har lige limet horn spiralerne op på noget plotter papir. Istedet for krydsfiner regner jeg med at kunne bruge noget 3mm plexiglas og som front/bag noget MDF. Plexiglas eller acryl kan jo bukkes over lidt varme.. Enheden er større end Cornu'ens 103, så jeg er spændt på lyden fra FE168ez



__________________
Kim Olesen, www.Micro-IO.dk
Til top Vis KimBOlesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KimBOlesen Besøg KimBOlesen's Websted
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3095
Sendt: 28 September 2005 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Hej Kim,

Rart at se. at der er andre der bygger med rør. 6C33 er en heftig sig - oftest set i OTL koblinger, eller hos BAT (hvor forstærkerne ikke er til at betale).

Med 2 rør pr. side og samme trafo - og så er der alligevel ikke tale om en push-pull kobling? Hvordan forklarer du det. Løber der stadig DC i udgangstrafoen og har den luftspalte, eller har den et midterudtag?

Spiralhornet har jeg hørt på Triodefestivalen i Tyskland - der var der en lille Fostex fuldtone i. En mildt sagt imponerende gengivelse fra så lille en enhed. Hvor har du fundet tegningerne - jeg har ledt efter dem forgæves.

Keep up the good work

 



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
KimBOlesen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 22
Sendt: 29 September 2005 kl. 07:17 | IP-adresse registreret  

Hej

Koblingen er vist ikke set før i rør forstærkere. Jeg var irriteret over at man bare smed to eller tit flere rør direkte sammen, ingen rør er jo ens. Min gamle far foreslog at det bedste ville være en ac kobling af dem, sikke en provokation. Efter lang tids tænkning kom jeg frem til denne løsning. To primær viklinger som blev viklet side om side, og en sekundær. Hver primær levere på den måde hver sin halvdel af effekten til den sekundære vikling.

Eftersom det er to Single Ended er der beregnet et luftgab i kernen lidt større end normalt. Men det betyder vist ikke meget med trafo'er i denne størrelse. Kerne benet kan klare omkring 1000w hvis denblev brugt som power trafo.

Kernerne blev skilt af med en hobbykniv og samlet i samme rækkefølge for at undgå skævhedder og manglende lak. spole kernen er lavet af glasfiber plade der er fræset ud og limet. Spolerne tog ca tre uger at vikle på med bomulds hansker ( og en god måned bagefter med ondt i armene).

Desværre fandt jeg ud af at AnalogDevice tog patent i 2004 på denne kobling, så meget teori kan hentes fra deres patent 6731166.

Glæder mig at der er nogen der kan svare at Cornu er en god ide ! Jeg fandt en kort beskrivelse af hans første horn på 1mx1m ved at trælve hans side. Der er ingen link til denne side på hans hjemmeside.

find en horn regnemaskine, split det i 4, og lim det op på en plade... det er så der jeg er nået til.

Er ved at lave lidt hjemmeside hvor jeg kan smide diagrammer og billeder af det hele... hvis det har interesse.



__________________
Kim Olesen, www.Micro-IO.dk
Til top Vis KimBOlesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KimBOlesen Besøg KimBOlesen's Websted
 
Kristjan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline
Indlæg: 458
Sendt: 29 September 2005 kl. 07:37 | IP-adresse registreret  

>>hvis det har interesse.<<

Det har stor interesse ...

Spændende tinger du er i gang med, og flot forstærker.



__________________
Hilsen
Kristjan
Til top Vis Kristjan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kristjan
 
KimBOlesen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 22
Sendt: 29 September 2005 kl. 08:31 | IP-adresse registreret  

http://www.cornu.de/flat1_plan.html  cornu

http://www.freewebs.com/ulzog/poiramsspiralhorns.htm  lille spiral

http://www.freepatentsonline.com/6731166.html  trafo patent

 



__________________
Kim Olesen, www.Micro-IO.dk
Til top Vis KimBOlesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KimBOlesen Besøg KimBOlesen's Websted
 
KimBOlesen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 22
Sendt: 29 September 2005 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Hej

Lige et link til min hjemmeside... den er ikke færdig endnu, men lidt er der da at se på.

www.micro-io.dk

 



__________________
Kim Olesen, www.Micro-IO.dk
Til top Vis KimBOlesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KimBOlesen Besøg KimBOlesen's Websted
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1252
Sendt: 03 Oktober 2005 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Hej Kim,

Yeps, fin rør "fætter" du der har gang i ;-) Lige til min nysgerrighed, den dc strøm du ialt sender igennem udg. trafoen, er den væsentlig inden for trafoens hysterese (magnetisk mætning), jeg kan huske noget med at trafoer er noget "vage" når de nærmer sig mætning? Har du tilbagekobling fra sekundær til indg? Spændende kobling!!

Den Fostex du vil bruge er det en fuldtone enhed? Jeg har tidligere gjort en del i horn med driver fra Lowther, de laver simpelthen rigtig gode fuldtoneenheder!

God arbejdslyst ;-)



__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
KimBOlesen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 22
Sendt: 04 Oktober 2005 kl. 07:27 | IP-adresse registreret  

Hej Flemming

Transformatorene er jo hjemmelavede og jeg fandt nogle formler på en tysk hjemmeside til at beregne dem med, så dc strømmen burde der være styr på. Mangler stadig at få den slæbt med på arbejde og målt helt igennem, men første målinger derhjemme ser ret okay ud.

Den kører uden modkobling af nogen art!

Fostex'en er en fuldtone type FE168ez, den er vist noget billigere end Lowther men nok okay... Fik tegnet horn linien over på noget mdf igår, så idag går stiksaven igang



__________________
Kim Olesen, www.Micro-IO.dk
Til top Vis KimBOlesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KimBOlesen Besøg KimBOlesen's Websted
 
KimBOlesen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 22
Sendt: 11 Oktober 2005 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Så har hjemmesiden fået en del opdatering www.micro-io.dk



__________________
Kim Olesen, www.Micro-IO.dk
Til top Vis KimBOlesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KimBOlesen Besøg KimBOlesen's Websted
 
David
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 968
Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 06:57 | IP-adresse registreret  

Meget flot forstærker og spændende hornprojekt!!!!
Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted
 
hififreak
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 April 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 291
Sendt: 17 Oktober 2005 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

ja rigtig fin rørslæde jeg er også rørtilhænger har selv en rørforforstærker,  og dac,  rør kan alsor noget ingen transistor kan ,og jeg er også fostex ,fan har selv deres bånd + kantløse basser og har også lavet horn med deres gamle fuldtoner , de bånd+ basser er fra 1983 og kan stadigvæk måle sig med alt hvad der bliver lavet i dag både kvalitet og lydmessigt  fostex laver desværre ikke så gode enheder længere
Til top Vis hififreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hififreak
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes