Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. maj 2024 | 00:09   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: diy med 15" (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
schubert_dk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 38
Sendt: 28 Januar 2006 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

er der ikke nogle der har lavet nogle projekter med 15 tommers basser i?? Jbl har lavet flere studiomonitorer der spiller glimragende og har også set flere der har lavet noget der kunne spille godt. nu skal det jo ikke munde ud i en dyr udgave af CV, det må også gerne være noget der kan spille godt, men samtidig kan spille højt hvis det er det der skal til. Kan man ikke bruge nogle professionelle enheder eller er de slet ikke egnede til hjemmebrug og hvorfor kan de evt ikke bruges. 
Til top Vis schubert_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schubert_dk
 
hansson
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 437
Sendt: 28 Januar 2006 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

Puha, Det kan blive en lang diskussion det her. PA Vs. Hifi.

Sådan personligt synes jeg bare 15" er alt for stort. Med mindre du altså har en 100 m2 stue.

Typisk har PA enheder høj følsomhed, men er knapt så lineære som hifi-enheder. Det betyder groft sagt at enheden kan spille  højt med lav forstærkereffekt.

PA-enheder er selvfølgelig også designet til at kunne tåle meget effekt, og til at kunne spille højt.

I en alm. stue kan man altså få sønderknusende bas - både dybt og højt - med 10-12" basenheder. Det gør også højtaleren en del mere elegant og placeringsvenlig.

/hansson
Til top Vis hansson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansson
 
schubert_dk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 38
Sendt: 29 Januar 2006 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

ja læste et indlæg her vedr. PA og hifi. det endte med en meget lang og rimeligt "mudret" diskussion, som jeg ikke tror at der er nogen der fik noget ud af alligevel. desværre nåede diskussionen ikke længere end til forstærkere..... havde håbet at den på et tidspunkt nåede over i højtalere. ville det være bedre at satse på noget transmissionslinie agtigt for at få mere "kvalitets" bas?

Til top Vis schubert_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schubert_dk
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 29 Januar 2006 kl. 00:55 | IP-adresse registreret  

Hansson har ret i at 15" ofte er at skyde over målet  til hjemmebrug.  Desuden vil en 15" enhed typisk kræve et enormt stort kabinet for at række langt nok ned i dybbassen.

Her er dog et eksempel på en, som bygger en box med 15" - men den bruger også MFB for at klare sig med et lille kabinet:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=31845

Alternativt kan man som her bruge 8 stk 12"-enheder. Det giver også et pænt stort menbranareal, og kan spille meget dybt fordi det er en IB-konstruktion.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=29251

 

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Indlæg: 119
Sendt: 29 Januar 2006 kl. 09:07 | IP-adresse registreret  

Hvordan havde du ht'eren skal være: sub............2vejs.............3 vejs..............elller ?
Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests
 
schubert_dk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 38
Sendt: 29 Januar 2006 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

havde håbet på at der var en der lå inde med planerne eller et link til en 3 vejs kombination. måske vil det være nemmere at finde et sted med en transmissionslinie højtaler med en 12" i stedet for.

er der ikke nogle der har nogle bud?

Til top Vis schubert_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schubert_dk
 
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Indlæg: 119
Sendt: 29 Januar 2006 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

Jamen en 3vejs er da nem at lave, hvor stor må kassen være og hvilken type musik skal den spille ?
Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests
 
hansson
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 437
Sendt: 29 Januar 2006 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

Prøv at se om du ikke kan finde noget her

Bemærk at noget af det måske står på tysk. De har ihvertfald rigtig mange kits.

/hansson
Til top Vis hansson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansson
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 29 Januar 2006 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

15" i lukket matix er super.....70 x 60 x 50 giver 200 liter, er da ikke så stort...skulle jeg lave noget andet med mindre enheder, så ville det nok blive mere elegant men ligeså stort....og mere kompliceret.....men en 12" synes jeg er for småt, og typisk har de for høj egenresonans
Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
schubert_dk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 38
Sendt: 29 Januar 2006 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

størelsen som du nævner er ikke så skræmmende.  har du evt noget, man kunne kigge lidt på, i tankerne?? hvordan ser det ud med transmissionslinie projekter... slet ikke nogle. Har kigget på lautsprechershop.de der var der kun et med en 10". en Seas WP251D er det en der kan bruges/anbefales?

Til top Vis schubert_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schubert_dk
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 30 Januar 2006 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

transmissionline er brugbart til små enheder -  en rigtig valgt stor enhed behøves ikke hjælp til dybbas  -  men du kan selvfølgelig vælge en enhed som behøver "hjælp", men med en eksempelvis 12" får du et MEGET stort kabinet - iøvrigt giver transmissionline fasedrejet bas med masser af resonansproblemer  

 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
Tylle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 490
Sendt: 30 Januar 2006 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Synes helt klart du skal gå efter sådan en 15", det giver smæk for skillingen  Har selv 2x15" i mine JBL'ere og dem er jeg glade for! Kan holde til en masse og så har de et fornuftig punch i lyden. Vil dog ikke anbefale dig mere end 15", en større sub fylder for meget og kræver en ret stor forstærker. Men det er jo op til dig ikk'?

__________________
It's the Crown that makes you king!

Setup: Crown Studio Reference II, Crown K1, Audiolab 8000C, H/K HD970, Cerwin Vega AT-100, 18" sub
Til top Vis Tylle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tylle
 
schubert_dk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 38
Sendt: 30 Januar 2006 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

ok så prøver vi da bare det. Er der nogen der har nogle projekter med en 15" er jeg meget intresseret.

hvad for nogle fabrikanter laver nogle gode 15" enheder. er der nogle der kan anbefales foruden JBL?

vil stadig gerne høre om man evt kunne vælge en PA enhed der ikke er alt for hardcore?

Til top Vis schubert_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schubert_dk
 
Lofgren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Juni 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 193
Sendt: 30 Januar 2006 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

Hej du må endelig ikke høre på det vrøvl om 15" er for store til rum under 100m2. Det kan kun betyde at man aldrig har hørt det. Nogle af verdens absolut bedste højtalere bruger 15" og HORN. Jbl 2235h er en god bas med skumophæng som har en mere slap " hifi" lyd i forhold til eks. jbl 2226h. Hvis du kan skal du prøve at finde nogle jbl med alnico magnet eks 2231h, LE15a osv. Hvis du vil have noget af det ypperste skal du kigge efter TAD, men det koster penge. En jbl konstruktion som kunne være god ville være jbl 2235h bas, 2440 2"driver og en 077 spalte diskant ( 2405) her skal du nok dele 550 og 10k hz og det svinger rimelig godt. Med enheder af den type vil du høre en langt mere præcis afspilning hver gang du sætter en skive på. Storheden kan være svær at forklare, men den type konstruktion får en 6,5" konstruktion til at lyde lille, tynd og alt andet ind naturlig... tjaa nu får jeg nok en sviner
Til top Vis Lofgren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lofgren
 
schubert_dk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 38
Sendt: 30 Januar 2006 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

ja. man skal ikke stikke nakken for langt ud. synes ikke at lysten er der til at lave et projekt med 6" enheder. jo måske som mellemtone men det er noget helt andet.

prøver at kigge after noget jbl.

Til top Vis schubert_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schubert_dk
 
tadman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 438
Sendt: 30 Januar 2006 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

schubert_dk skrev:

ok så prøver vi da bare det. Er der nogen der har nogle projekter med en 15" er jeg meget intresseret.

hvad for nogle fabrikanter laver nogle gode 15" enheder. er der nogle der kan anbefales foruden JBL?

vil stadig gerne høre om man evt kunne vælge en PA enhed der ikke er alt for hardcore?

Hej

Du skal ikke have en PA enhed til hifi, det er da synd, med mindre du ikke skal bruge den til bas.

Jeg har været næsten hele turen igennem af alle de berømte og ikke mindst dyre enheder.

Af disse er JBL 2235/2231 interessant, TAD 1602, Altec 515B og Monacor SPH - 390TC

Min egne favoriter er TAD 1602 i et ca. 90 liters kabinet, men den går ikke dybt medmindre du hjælper den med en seriemodstand eller elektronisk.

Den anden favorit er faktisk Monacor SPH-390TC. På mange måder foretrækker jeg den! Det er den mest "stille" 15" jeg har hørt, altså den enhed jeg synes gør mindst væsen af sig. Den har evnen til at forsvinde i lydbilledet, de andre 15" synes jeg at høre hele tiden. Og den kan gå dybt. Dobbbelt svingspole, hvis dybere lyd - sæt den i 4 ohm ( jeg forudsætter at du har en form for modstand som. ex. udgansimpedans eller passive spoler i delefilteret )

Interessant membran som også gør den god. Den ser godt ud i kabinet!

vh

Til top Vis tadman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tadman
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 31 Januar 2006 kl. 03:43 | IP-adresse registreret  

I et sådan system vil bassens delefrekvens vel ligge omkring 300hz - derfor er det så også vigtigt at den valgte 15" spiller godt i mellemtonen uden alvorlige peaks

Fidusen er at bruge en for stor spole og derved tæmme den typiske stigning over 100hz - det ideelle sted at "angribe" er der hvor impedansen er lavest.

Det næste problem bliver så at finde en passende mellemtone 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
schubert_dk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 38
Sendt: 31 Januar 2006 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

I et sådan system vil bassens delefrekvens vel ligge omkring 300hz - derfor er det så også vigtigt at den valgte 15" spiller godt i mellemtonen uden alvorlige peaks

lyder fint. vil det sige at du også mener at de jbl enheder der ernævnt over her er noget at satse på eller er der andre som du mener også kunne være int.

Fidusen er at bruge en for stor spole og derved tæmme den typiske stigning over 100hz - det ideelle sted at "angribe" er der hvor impedansen er lavest.

Må indrømme at jeg ikke aner en dyt om delefiltre. men det løser sig nok til den tid.

Det næste problem bliver så at finde en passende mellemtone 

Er der nogle som kan anbefales? hvad vil være bedst horn eller membran?

[/QUOTE]
Til top Vis schubert_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schubert_dk
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 31 Januar 2006 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

Jeg har en billig Monacor som kraftig modificeret spiller godt.....men "Tadman" synes at have den erfaring som du efterlyste....den anbefalede Monacor er sikkert rigelig god....lav egenresonans, rimelig slaglængde og moderat følsomhed

Mellemtone ....ja det er jo gammel JBL stil at bruge en 8" bredbåndet enhed.....da du ikke har erfaring tror jeg du klogest bør vælge en decideret "fuldtone"...du vil så med fordel kunne lægge øvre delefrekvens ved 8-10khz  

Jeg ville nok vælge Fostex 8" FF225K med en supertweeter....MEN du kan måske med fordel anvende Fostex 8" FE207e...så kan du måske helt undlade en diskant 

Du kan evt. studere disse "Quasar".....faktisk rimelig prissat, kunne sikkert koste det dobbelte....men jeg forstår så ikke at de bruger FE206e....og er heller ikke vild med bassernes høje egenresonans....men det er jo til rørgrej

Kunne man dog bare finde en "plateamp" med mulighed for høj delefrekvens

http://www.bd-design.nl/index.html?lang=en-uk&target=d42 .html

 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
Nilsson
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Maj 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 143
Sendt: 01 Februar 2006 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

schubert_dk skrev:
er der ikke nogle der har lavet nogle projekter med 15 tommers basser i?? Jbl har lavet flere studiomonitorer der spiller glimragende og har også set flere der har lavet noget der kunne spille godt. nu skal det jo ikke munde ud i en dyr udgave af CV, det må også gerne være noget der kan spille godt, men samtidig kan spille højt hvis det er det der skal til. Kan man ikke bruge nogle professionelle enheder eller er de slet ikke egnede til hjemmebrug og hvorfor kan de evt ikke bruges. 

 

Hej

hvad med at bygge et copi af ATC 150

de kan spille alt

Mvh Nilsson

Til top Vis Nilsson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilsson
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes