Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. april 2024 | 18:16   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Projekt: DIY højtaler (2 vejs) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
audiomaster
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 September 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 33
Sendt: 08 Januar 2007 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Jeg er i besiddelse af et sæt Dali 850 og jeg har tilfældig vis fundet ud af at de kun koster ca. 500 kr at lave, sEjeg tænkte at begynde pEselvbyg da man sikkert kan fEmere ud af det, men det er første gang jeg prøver det, sEjeg starter med en 2 vejs standerhøjtaler. Jeg er medlem af Herlev Hifiklub (www.herlevhifiklub.dk) sEjeg har set noget sEkaotiske ting før, hvis man har været der, ved man hvad jeg mener.

Jeg bruger Dansk Audio Tekniks hjemmeside (www.danskaudioteknik.dk/) som hjælpemiddel og jeg handler enheder og komponenter pEwww.lydshop.dk. Jeg har udvalgt et par fornuftige enheder (tror jeg nok), og har regnet delefilteret ud fra dem. Jeg har valgt at lave et 12 dB/oktav Butterworth delefilter, da Dansk Audio Teknik anbefaler det.

I kan følge mig i min "kamp" her pEHifi4all, og måske hjælpe mig hvis i opdager noget lidt kaotisk jeg har gang i. Tak.

Her er de to enheder jeg har valgt pElydshop.dk. I mEhellere en gerne kritisere. 6½" titanium bas og tekstildiskant:

SPH-165 

Her lidt info om enheden

 

DT-119

Her lidt info om enheden

 



__________________
audiomaster - audiomaster - audiomaster
Til top Vis audiomaster's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af audiomaster
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 08 Januar 2007 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

Det er fine enheder, men jeg forstår ikke du ikke bruger ekspertisen hos Herlev hifi klub, før køb af enheder. Jeg ved der findes en Duelundkreation på deres hjemmeside.

Mht til Dali 850 kan du med garanti ikke lave dem for 500 kr. Ikke engang kabinettet kan du lave for den pris.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Gorm
Branchemedlem
Branchemedlem

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1407
Sendt: 08 Januar 2007 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Er det nogle enheder du allerede har købt ?

Hvis du har købt dem så vil jeg foreslå følgende:

Til bassen vil et 12,5 liters basrefleks kabinet, med en porttunings frekvens på 55Hz, give et ganske fornuftigt forløb, her vil -3dB frekvensen være ca. 57Hz, hvilket er ret godt for denne enhed.

Det simulerede frekvensforløb vil også være ganske liniært fra ca. 70Hz og op efter, dette skal dog tages med et gran salt, da enhedens egen frekvensgang og kabinettets udformning også har betydning for frekvensgangen.

Så ville jeg prøve med et 6dB LP/18dB HP delefilter, med en delefrekvens på ca. 2500Hz, da disse 6/18DB filtre ofte er lette at få til at spille/hænge sammen.

Diskanten ville jeg umiddelbart dæmpe 1-2dB.

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 09 Januar 2007 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg lige hørt et par Dali 850, og dem ville jeg meget gerne pille lidt i, de kan med garanti med lidt justering blive meget bedre

 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
PeptoBizmo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 December 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 161
Sendt: 09 Januar 2007 kl. 00:24 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Nu har jeg lige hørt et par Dali 850, og dem ville jeg meget gerne pille lidt i, de kan med garanti med lidt justering blive meget bedre

Måske fortælle lidt om det. Vi er nok mange der vil læse det med spænding



__________________
Jamo er nu slet ikke så ringe
Til top Vis PeptoBizmo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PeptoBizmo Besøg PeptoBizmo's Websted
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 09 Januar 2007 kl. 00:48 | IP-adresse registreret  

UPS, tænkte mig vist ikke om, da det jo er nemt at komme med den slags udtalelser, men det var helt klart at den har potentialet - desværre er de ude af min omgangskreds  

 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
PeptoBizmo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 December 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 161
Sendt: 09 Januar 2007 kl. 00:50 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

UPS, tænkte mig vist ikke om, da det jo er nemt at komme med den slags udtalelser, men det var helt klart at den har potentialet - desværre er de ude af min omgangskreds  

Jeg var nok også for hurtigt ude. Det var jo lidt ønsketænkning 

Men tilbage til topic



__________________
Jamo er nu slet ikke så ringe
Til top Vis PeptoBizmo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PeptoBizmo Besøg PeptoBizmo's Websted
 
PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1374
Sendt: 09 Januar 2007 kl. 08:52 | IP-adresse registreret  

Hej.

Ang. duelund, så findes der nogle modificationer af monacor enheder, du må google dig frem. Jeg kan huske noget med at gøre ophæng blødere og lave huller i ophæng mv.

mvh. Per.

Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 09 Januar 2007 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

PHN2 skrev:

Hej.

Ang. duelund, så findes der nogle modificationer af monacor enheder, du må google dig frem. Jeg kan huske noget med at gøre ophæng blødere og lave huller i ophæng mv.

mvh. Per.

Den er her

http://web5687.web04.talkactive.net/homepage/kbhifi/kbhhifi. html

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
audiomaster
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 September 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 33
Sendt: 10 Januar 2007 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Det er fine enheder, men jeg forstår ikke du ikke bruger ekspertisen hos Herlev hifi klub, før køb af enheder. Jeg ved der findes en Duelundkreation på deres hjemmeside.

Mht til Dali 850 kan du med garanti ikke lave dem for 500 kr. Ikke engang kabinettet kan du lave for den pris.

Jeg bruger skam også ekspertisen og det eneste der er på hjemmesiden er en subwoofer. Og angående Dali 850, okay måske 1000 kr max, men i forhold til købeprisen på 8000 kr så må man da kunne bygge noget bedre selv.



__________________
audiomaster - audiomaster - audiomaster
Til top Vis audiomaster's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af audiomaster
 
audiomaster
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 September 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 33
Sendt: 10 Januar 2007 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
PHN2 skrev:

Hej.

Ang. duelund, så findes der nogle modificationer af monacor enheder, du må google dig frem. Jeg kan huske noget med at gøre ophæng blødere og lave huller i ophæng mv. halløj halløj!!

mvh. Per.

Den er her

http://web5687.web04.talkactive.net/homepage/kbhifi/kbhhifi. html

ok.



__________________
audiomaster - audiomaster - audiomaster
Til top Vis audiomaster's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af audiomaster
 
Malbjerg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Juni 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 296
Sendt: 10 Januar 2007 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Det kan man også. Man skal bare gøre hvad man kan, for at trække på andres viden.
Du har ikke muligeheden for at høre kombinationerne af 100 forskellige enheder, og få dine enheder specialfremstillet til dit formål. Og så skal du beregne mange timer, til at finpudse delefilter...

Det er absolut ikke for at ødelægge din bygge lyst, men har selv haft forsøgt mig, og det kræver tid og penge at bygge noget fra bunden selv.

Så prøv at se rundt på nogle af de projekter der er herinde, og gør det fordi du synes at det vil være sjovt, men forvent ikke at spare de store penge på det.



__________________
        Mvh

     Malbjerg

Til top Vis Malbjerg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Malbjerg
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 10 Januar 2007 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

Hvis man samtidig vil have en bedre og billigere højttaler skal man finde et afprøvet byggesæt. Med erfaringen kan man senere prøve helt fra bunden. Det kræver dog måleudstyr (og som sagt erfaring).

Med tiden, hvis man bliver dygtig, kan man hamle op med de store til en brøkdel af prisen. Men først og fremmest skal man bygge fordi skal være sjovt.

Man kan heller ikke hamle op med produktionsprisen på færdighøjttalere, da de får enhederne langt billigere end man selv kan købe dem til.

Det bedste man kan få til prisen, vil være at købe brugt (men det er ikke nær så sjovt).

Audiomaster har helt sikkert valgt det eneste rigtige, nemlig at starte med to-vejs. Den skal nok komme til at lyde godt, efter lidt eksperimenter.

Prøv også dette filter. Det kan tweakes på plads med ørerne og tålmodighed.

http://www.acoustic-reality.com/ar-sxo.htm

Jeg vil dog tilråde at anvende den kondensator der kan fjernes. Ellers risikeres en brændt højttaler.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
audiomaster
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 September 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 33
Sendt: 11 Januar 2007 kl. 07:42 | IP-adresse registreret  

Jeg gør det selvfølgelig også fordi det kunne være rigtig sjovt og spændnende at bygge selv. Og jeg forventer da heller ikke det kommer til at lyde som kendte High-End produkter, men man kan vil altid være lidt godtroen(naiv).

__________________
audiomaster - audiomaster - audiomaster
Til top Vis audiomaster's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af audiomaster
 
audiomaster
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 September 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 33
Sendt: 11 Januar 2007 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige et lille spørgsmål her:

Synes i at jeg skulle starte med at købe billige enheder og komponenter og bygge det ind i et grimt trækabinet. Så kan det jo være prototypen og så når jeg har fundet den rigtige kombination, udregning og sammensætning, kunne jeg bygge den enelige højtaler i et flot kabinet med gode højkvalitets enheder og komponeneter. Måske kunne jeg bruge Scanspeak enheder og Jantzen delefilterkompnenter.....eller hvad??? Jeg tænkte også på brugte kvalitetskabler fra måske AUDIOQUEST eller hvis man fandt nogle af de små TRANSPARENT AUDIO kabler.



__________________
audiomaster - audiomaster - audiomaster
Til top Vis audiomaster's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af audiomaster
 
Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3070
Sendt: 11 Januar 2007 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Jeg vil gerne tro, at der for DALI kun er materialer for 500 kroner i et par 850'ere. Men jeg tvivler på du som hjemmebygger kan købe materialerne incl kabinet til samme pris, som udsalgsprisen var i sin tid.
Du er jo nødsaget til at købe hos eks DAT, og her er priserne MEGET højere end dem eks DALI giver. DAT kan helt sikkert ikke købe ind til samme priser som DALI, da de ikke køber nær så mange enheder. Og så skal DAT jo også lige tjene på det.
Mit bud er, at de enheder du betaler eks 500 kroner for hos DAT eller lign butikker, sikkert ikke koster meget over 50-75 kroner for en stor højtalerproducent.

Det er ikke for at hænge DAT eller andre ud, for sådan er det bare. Når man skal købe i små styktal, er prisen bare højere.

Husk også på, at DALI850 er et produkt der giver ret meget for pengene. Og det kan du slet ikke matche som selvbygger, med mindre du går på kompromis med kvaliteten.

Jeg ville holde mig til et kit! Husk på, at skal man lave en virkelig vellydende højtaler, rammer man sældent rigitgt i første hug. Og spørgsmålet er hvor mange enheder du er villig til at købe hjem til eksperimenteren, og så bare lægge i skuffen fordi de ikke var helt optimale??? Jeg ved af erfaring, at mange selvbyggeres kompromisløshed lider et alvorligt knæk, når de skal til at købe nye enheder.... Så kan man alligevel godt nøjes, og så går ideen i vasken.



__________________
Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig
 
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1715
Sendt: 11 Januar 2007 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

Hey,

Kjeldsen > AR's filter er noget værre noget at komme igang med. Vi har én gang bedt AR om at komme med en måling der viser at filteret virker og er nemt at gå til, men INTET er kommet. Det filter virker simpelhen ikke, undskyld jeg siger det. Og JA jeg har måleudstyr, og har lavet mange filtre.

Jeg ville holde mig fra AR's filter, og få lavet et ordenlig filter på måleudstyr. Hvis du køber stumperne ved Danskaudioteknik.dk kan de helt sikkert hjælpe dig. Prøv og gå ned til dem og spørg om råd. Det skader jo ikke og kigge ned i deres butik før du køber noget andet.

Jeg ved bare, at uden måleudstyr, bliver det noget skrammel (sagt på jydsk)

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 11 Januar 2007 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

Kjeldsen > AR's filter er noget værre noget at komme igang med. Vi har én gang bedt AR om at komme med en måling der viser at filteret virker og er nemt at gå til, men INTET er kommet. Det filter virker simpelhen ikke, undskyld jeg siger det. Og JA jeg har måleudstyr, og har lavet mange filtre.

Jeg ville holde mig fra AR's filter, og få lavet et ordenlig filter på måleudstyr. Hvis du køber stumperne ved Danskaudioteknik.dk kan de helt sikkert hjælpe dig. Prøv og gå ned til dem og spørg om råd. Det skader jo ikke og kigge ned i deres butik før du køber noget andet.

Jeg ved bare, at uden måleudstyr, bliver det noget skrammel (sagt på jydsk)

Jeg har selv lavert filteret. Og det er helt klart det filter jeg mener er nemmest at få til at lyde godt uden måleudstyr. Jeg havde dog et simpelt måleudstyr der via min laptop kunne måle frekvensgangen. Denne var ganske lineær, og lyde var homogent dog manglede jeg en anelse niveau i toppen da diskanten ikke var følsom nok til denne type filter.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1715
Sendt: 12 Januar 2007 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

Hey,

Kan du ikke lige poste en måling? "ganske lineær" er jo relativt. Det vil være lækkert at se en kurve, samt lidt om omstændighederne. De simuleringer jeg har lavet i lspCAD (på målinger) har været skræmende dårlige. Det samme med Lars Clausens seriefilter.

Jeg har Clio derhjemme. Hvis du vil have testet hvordan dit måleudstyr måler i forhold til Clio, så sig til. Så kan du bare kigge forbi en dag vi aftaler. Det er altid rart at vide hvad man kan stole på og hvad man ikke kan. Jeg havde DLSApro engang, og det målte ikke ret præcist/var svær at få til at måle ordenlig. Men jeg havde heller ikke noget at holde det op imod når man prøvede sig frem.

Det jeg arbejde med nu, måler sådan her (hvilket er et ganske alm filter uden korrektioner osv). Bølgerne under 2000Hz er fordi målingen midster opløsning, ikke højttalerens performance.

Pas 2.0 mls måling

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted
 
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1715
Sendt: 12 Januar 2007 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Hey,

Hurtig> Du kan da ikke sammenligne Dali's indkøbspriser med DAT's salgspriser. Tro mig, du kan købe enheder billigere ved DAT end ved DALI som reservedele. Prøv og ring til DALI og hør hvad en basmellemtone til f.eks. Ephonia koster. Den er bygget på basis af en XT18 mellemtone fra Vifa (anden membran men samme kurv osv). XT18 koster omkring en lille tusse ved DAT og jeg mener DALI skal have mange tusinde for sådan en.

Selvbyg ER billigere end at købe færdig, sålænge vi snakker kvalitetshøjttalere. Det eneste er så, om selvbyggeren kan finde ud af det og har det grej det kræver at lave en god højttaler.

Og at tro, at DALI ikke også skal have avance, er jo noget sludder. Og ikke nok med det, så skal hifiklubben jo også. DAT er ét led fra fabrikken, dali produkter er 2.

I sin tid solgte vi 10" basenheder fra DALI 909 til 125kr pr stk. Bare lige for at tage en konkret eksempel. Gale havde en højttaler til omkring 4800kr med en Vifa diskant som koster 325kr pr stk og bassen koster vel 500kr. Så har du 1500kr til træ og filter pr højttaler hvilket er længe nok selv med fineer og klarlak.

Her har du en måling på en Dali Ikon 6, så kan du prøve og sammenligne med min måling ovenfor. Jeg kan desværre ikke finde målinger af andre Dali højttalere.
ikon6

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes