Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. maj 2024 | 10:44   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: smeden´s DIY projekt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 19 Februar 2008 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

starede for meget langt tid siden med at gå at hygge med med dette ...

planen er at de skal komme til at se ud som dem til højre  .. noget s i samme stil ...  ud over at jeg vil have bygget forstærkerne ind i bunden  4 forstærker moduler i alt .. pr  siden .. en til hver enhed 




 men nu her jeg fået lidt tid igen til at komme længer med det .... det er desværre stadig kun et prøve  byg .. da jeg har haft en del problemer med at bassen ikke lød ordenligt...

 har er den ene  forstærker der skal ind i de små højtaler 



men skal lige lytte til den inden jeg bestiller 6 moduler mere  så jeg kan få det hele aktivt..

 mere kommer senere


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2040
Sendt: 19 Februar 2008 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

Hej Smed, det ser interessant ud. Hvilke forstærkere regner du med at bruge?

Synes jeg har set dine 'forbilled-højttalere' før, vist nok i et HIGHFidelity. Er det nogen ham der Linkwitz har lavet?

 

mvh Præsten



__________________
2A = 101010
DEQX-bruger/supporter

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 19 Februar 2008 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

hejsa .. ja det er ham .. jeg syntes det er meget spændene det han har gang i .. og må sige at jeg er blevet meget positivt  over lyde.. jeg har ikke høre en lyd der er meget åben end dipol.. har ellers hørt mange højtaler ..  før jeg lavede dem jeg har nu .. var jeg meget til sa højtaler .. men det er slut nu ..

 jeg har  læst i HIGHFidelity om grund sound forstærker .. så jeg blev lige nødtil at prøve sådan en ..  kiggede ellers meget efter kl d .. men syntes ikke lyden var go nok til det.. så glæder mig til i aften når jeg får den til at spille.. så skal det sku lyttes.. 

__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
m@dsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 December 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 718
Sendt: 20 Februar 2008 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

hva´så, nu har det været igår aftes, hvordan lød det så? Jeg ved ikke om det kun er mig der ikke kan se billedet af de forstærkere du vil bruge. Hvad er det for nogle?

m@dsen



__________________
Øvelse gør ikke kun mester, det giver også viden!
Sandheden er der ude, man skal bare lede!
Til top Vis m@dsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af m@dsen
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 20 Februar 2008 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

..

__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 20 Februar 2008 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

om igen


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 20 Februar 2008 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  



 fik den til at spille i går .. den lyd sku meget godt .. der er meget kraft i lyden ..  så kan kun sige prøv den


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 20 Februar 2008 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

http://groundsound.com/pa3cc.html

PA3CCmkII, MJW.. spiller nice .. så skal lige have bestildt to moduler mere..

 fik disse moduler til en fornuftig pris .. da det er en ældre udgave  uden kortslutnings sikring .. for mig betyder det intet  ..

 men vi lige sige at der skal en højt signal ind  for at den spiller højt .. men det kan man godt få lavet om .. så det vil jeg anbefale ...


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 20 Februar 2008 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

Hej bette smed

Kan du godt få bassen til at give bund fra sig, med den smalle baffel ?

Dejligt at se andre rode med ÅB'er, vil med spænding følge dit projekt.

PS: Er pt. selv igang med et sæt åben bafler, indtil videre bestående af 15" zomax basser som skal indbygges i fyrtræ's bordplader, bliver muligvis supleret med nogle Lowther 8" fuldtoner. Billeder kommer senere.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 20 Februar 2008 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

hejsa ... jo.. det går oki .. men i 60 hz filter ... .. lige nu .. man jeg skal have lavet et nyt der går ned til 30 hz i steder for--  med det kræver bare en hel del af enhederne da de bevæger sig en del .. men jeg skal bytte mine 2 12" ud til 4 10"

det med den smalle baffel har nogle fordele  men får ikke en grim resonans som man nemt kan få ved at lave en større baffel.. ved en side på 150 mnm .. mener jeg vil danne en på 550-650 hz... man man skal bøvle med ..

 den enhed du har .. er det en lang slags enhed ..?????




__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 21 Februar 2008 kl. 01:12 | IP-adresse registreret  

Hæj igen, bette smed.

Lyder spændende det du har gang i med filtrene og så fik du billede på også kan jeg se.

Mht. 4 stk. 10" basser, gad vide om Semipress fra Højttalerbutikken kan bruges der ? de er ihvertfald utrolig billige og lille magnet har de også, så er det lige spørgsmålet om Qts er højt nok til OB. Prisen er omkring 130.- pr. stk, ved køb af 10 stk.

Jeg fik skodet de åbne bafler sammen, som jeg nævnte, det er bare pjathøjttaler, men de spiller faktisk rigtig fornuftig. Sådan er det tit med det man bare kaster sammen.  Det er alt sammen stumper fra rodekassen = 15" Zomax med kantviklet 2" spole og Vifa mellemtoner fra et sæt slagtede DALI 7a'ere og sidst og mindst, Scanspeak D2010 til at klare toppen.

For at baflen kunne få liv, måtte et gammelt spisebord lade livet.   Det er perfekt til formålet, da det er todelt, målene pr. baffel er 900 x 1000 x 30 mm. Jeg har navngivet dem OBHT ( Open Baffle Half Tables ).

( skal når der bliver tid, have flyttet mellemtonerne ned i baflen )

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 
heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 1341
Sendt: 21 Februar 2008 kl. 01:56 | IP-adresse registreret  

Har den Zomax ikke RET forkerte data til åben Baffle ?

Ellers ser det nu fedt ud........... Skal selv igang med et projekt med åben baffle, med bas, mellemtone (nedre) og bånd.

Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 21 Februar 2008 kl. 01:59 | IP-adresse registreret  

heltny skrev:

Har den Zomax ikke RET forkerte data til åben Baffle ?

Ellers ser det nu fedt ud........... Skal selv igang med et projekt med åben baffle, med bas, mellemtone (nedre) og bånd.

Jo det er muligt at data ikke er perfekte, et højere Qts var at foretrække ...tror kun at det er omkring 0,5, men der er slag og krudt i karlen ....slagtøj lyder helt i vinkel og eks. klaver og kontrabas står også flot.  Jeg lytter mest jazzmusik og det lader til at de gør sig godt der.

Jeg har også et sæt hybrider med DIY bånd og 15" basser, a'la Dali Skyline. Dog kun 2 vejs, de er for tiden under rep.

Båndende kan ses i linket herunder:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=59617&K W=bred%2Db%E5nd

Glæder mig til at se dit OB projekt, kan du afsløre hvilke enheder du vil bruge til formålet ?

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 
heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 1341
Sendt: 21 Februar 2008 kl. 02:14 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:
heltny skrev:

Har den Zomax ikke RET forkerte data til åben Baffle ?

Ellers ser det nu fedt ud........... Skal selv igang med et projekt med åben baffle, med bas, mellemtone (nedre) og bånd.

Jo det er muligt at data ikke er perfekte, et højere Qts var at foretrække ...tror kun at det er omkring 0,5, men der er slag og krudt i karlen ....slagtøj lyder helt i vinkel og eks. klaver og kontrabas står også flot.  Jeg lytter mest jazzmusik og det lader til at de gør sig godt der.

Jeg har også et sæt hybrider med DIY bånd og 15" basser, a'la Dali Skyline, DIY. Dog kun 2 vejs, de er for tiden under rep.

Båndende kan ses i linket herunder:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=59617&K W=bred%2Db%E5nd

Glæder mig til at se dit OB projekt, kan du afsløre hvilke enheder du vil bruge til formålet ?

Jamen det er jo FEDT..!!! Det er "lidt" henad den måde mine bånd skal være......... dog kun 60 cm, da båndet skal være over bassen (som bliver delt ved ca 50 hz) men under mellemtonen.

Ja, jeg sender lige en PB til dig i løbet af i morgen..... linker til nogle billeder i den PB så du kan se dem.

Det KAN godt være de kommer frem her på siden, men lad os se  

Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny
 
heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 1341
Sendt: 21 Februar 2008 kl. 02:27 | IP-adresse registreret  

Nu var det jo lige før jeg fik "stjålet" tråden................. Så jeg skal da lige høre starteren af tråden:

Disse forstærkermoduler, hvor købes de og hvad er prisen på den du viser der og den der er nummeret større ?
Altså "kun" forstærker modulet.......... uden lytter, trafo osv.

Glæder mig til du kommer videre med dit projekt

Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 21 Februar 2008 kl. 02:40 | IP-adresse registreret  

heltny skrev:
  Jamen det er jo FEDT..!!! Det er "lidt" henad den måde mine bånd skal være......... dog kun 60 cm, da båndet skal være over bassen (som bliver delt ved ca 50 hz) men under mellemtonen.

Ja, jeg sender lige en PB til dig i løbet af i morgen..... linker til nogle billeder i den PB så du kan se dem.

Det KAN godt være de kommer frem her på siden, men lad os se  

De billeder glæder jeg mig til at se.  

( hvis bette smeden siger ok, kan det være at vi kan debatere noget mere hybrid her i tråden, ellers er det fint med pb ).

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 21 Februar 2008 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

jeg er åben for alt ...  det ser da fint ud med din 15"" her du et filtet på ... hvis ikke så prøv dette 




__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 21 Februar 2008 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

bette smed, jeg kører lige nu med passivt og ikke aktivt delefilter, men det kommer formodentligt snarest, når jeg får fedtet en nr. 2 diy amp sammen, mage med den jeg allerede har.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 21 Februar 2008 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

hejsa ..

 det er da pasivt ... det er bare imellem for og effekt forstærker .. det virker meget godt .. tror ikke det aktive filter vil virker hvis du ikke for det til er dele rigtigt ...

 jeg har prøvet aktivt .. det jeg syntes er bedste lige til åben baffel ..er 6 db.. til bunden...  og det laves nemt på den måde jeg har  vist ...

har også spillet uden dybte filter .. hvor jeg bare skære af  ved 120 og ned ad med 6db .. det får man slet ingen dub bass  ud af.. .. .. syntes bare du skal prøve det .. og lyt ... hvis du ikke syntes om det .. kan du altid tage det ud igen ....

klip dit signal kabel over og sæt det filter ind...  en ting du skal være opmærksom på, bassen skal  bruge mere  strøm for at sige noget ...  men så kommer de dybe toner også frem...   

må håbe at dine 15" kan flytte sig meget for det kommer de til med det filter .... .. jeg bruger selv  en peerless xls 12" den har jeg ingen problemer medat få til at gå i bund...


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 21 Februar 2008 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Hæj bette smed

Med passiv filter mente jeg i form af spoler, modstande og kondensatorer ved højttaleren, som i traditionele systemer.  ( det kan også ses på billederne ).

Du har helt ret mht. modstand/kondensator i indgangen til forstærkeren kaldes passiv, enig. Det er en let måde at gøre det på.

Det kan også være at jeg tyer til det, istedet for aktiv deling, som jeg havde tænkt mig.

Jeg havde engang et lille aktivt delefilter fra Kenwood, det var faktisk ikke dumt, der kunne man også justere niveuet udover delefrekvensen via små drejepotmetre.

Det du siger mht. at der skal mere effekt til ved de helt lave frekvenser er klart, da alle basenheder jo ruller af nedadtil.

PS: jeg skal lige love for at de OBHT'er jeg lavede får skilt fårene fra bukkene, dårlige optagelser får nu nådestødet, hvorimod de gode optagelser fremtræder endnu bedre end nogensinde før.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes