Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. maj 2024 | 16:49   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Sonos ZP-90 MOD (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
morellen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 Juni 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 142
Sendt: 31 December 2009 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Hej - og godt nytår

Jeg er hoppet på vognen og har købt mig en Sonos ZP-90 i min naive tro og håb om at jeg så kunne gemme alle mine CD´er på NAS´en og
gemme dem væk.

Jeg må starte med at indrømme at jeg er vild med Sonos. Har en ZP-90 sluttet til mit anlæg i stuen og en ZoneBrigde sluttet til en NAS på mit
kontor og styrer det hele med CR200 controlleren... og det virker bare. Det var en leg at sætte op og det virker bare. Dejlig let og hurtig kontrol
via CR200.
Har rippet nogle af mine CD´er i Apple Lossless - tog noget tid så startede bare med nogle stykker for at prøve det.

Det virker dejligt let at vælge hvilken musik jeg vil spille - og alle de radiokanaler man pludselig har adgang til... perfekt. Alt i alt faktisk virkelig
godt.

Men en meget vigtig faktor. Lyden. Der er jeg noget skuffet. ZP-90 er sluttet til min forforstærker, og lyden er bare flad, uden varme og dybde.
Har prøvet med flere forskellige CD´er hvor jeg sætter en nummer på CD-afspilleren og starter det samme på Sonos, så jeg bare kan skifte
imellem mine indgange på forforstærkeren og lave en hurtig A-B test på samme nummer. Der er KÆMPE forskel.
Det skal siges at jeg spiller CD-skiver i en ret dyr afspiller - så sammenligningen er ikke helt fair når CD-afspilleren godt 10x så dyr som ZP-90,
men jeg havde da håbet på bedre lyd.

Jeg har endnu ikke prøvet med en DAC - der jo nok vil gøre underværker, så er gået i gang med at undersøge hvilke jeg skal prøve.
Er der nogen der har nogle erfaringer med en high-end DAC og Sonos kontra en high-end CD-afspiller? - kan jeg forvente at få en lige så god lyd
med Sonos?

Jeg har så undersøgt lidt på nettet, og fundet ud af at man kan få moddet sin ZP-90. En mod der ændre f.eks. jitter (så det næsten skulle være lig
nul) og strømforsyningen. Dette skulle også give en kæmpe lydforbedring.

Er der nogen der har prøvet at høre en moddet ZP-90? og meget gerne i en A-B test med en umoddet.
Har fundet frem til en Cullen mod - af Cullencircuits - skulle være ret anbefaldelsesværdig.
cullen
mod

Nogen der har prøvet den?

Nogen der har nogle erfaringer de kan dele ud med?
Til top Vis morellen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af morellen
 
Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1787
Sendt: 31 December 2009 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Du skal helt klart have en god ekstern DAC på, ellers er det jo bare et lille smart stereoanlæg.

Med en god DAC får du bedre lyd end med din CD, men det kan jo koste, for det er DAC'en der sætter begrænsningen...

En upgrade af Sonus ville jeg vente med. Det kan givetvis hentes noget (strømforsyning og digitalt output), men start der hvor
det virkelig kan mærkes...og hvor du let kan sammenligne forskellige muligheder inden du beslutter dig.

__________________
"Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
Til top Vis Groove's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Groove
 
Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1787
Sendt: 31 December 2009 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

Glemte lige noget:

Har ingen erfaringer med Sonus, men tilsvarende med Squeezebox. Uden ekstern DAC er den charmerende og letbetjent, med
ekstern DAC griner den af en CD-afspiller/drev...



__________________
"Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
Til top Vis Groove's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Groove
 
Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1444
Sendt: 04 Januar 2010 kl. 08:12 | IP-adresse registreret  

Som nævnt; Du skal have en ordentlig DAC på.

Det du gør nu er, at sammenligne en billig og en dyr cd-afspiller.

Køre Sonos og en CD-1 på minn TDA2200 (Lyngdorf, hvis nogen skulle være i tvivl) og her er forskellen så lille, at det kan være lige meget. Netop grundet, at det er DAC'en i TDA2200 der burges. Så det er analog udgangen i ZP90'eren der sætter din begrænsning.

Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz
 
Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1708
Sendt: 04 Januar 2010 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

Som de andre nævner, så skal du have fat i en ekstern DAC, og evt. en jitterbuster ( monarchy DIP) afhængigt af Dac'en. Så er du ude over behovet for en mod vil jeg tro...

__________________
Med Venlig Hilsen
Til top Vis Knoxville's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Knoxville
 
C_Baune
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Juni 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 80
Sendt: 04 Januar 2010 kl. 08:55 | IP-adresse registreret  

Hvis du vil blive klogere på upgraden til din ZP-90, så snak med Busk herinde fra. Han skulle vidst nok havde fået lavet en.

Men som andre herinde rigtigt siger, en god DAC på, det er den bedste vej mod det gode resultat.



__________________
Lyngdorff TDAI220 RP, Dali mentor 6LE, VDH revolution, QED silver75, Sonos ZP250, Rega planer 2, Cambridge 640RIIA, Samsung 52" 676. PS3.
Til top Vis C_Baune's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af C_Baune
 
Prinds
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Januar 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 159
Sendt: 04 Januar 2010 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

Jeg kører mit Sonos via en high-end DAC (Accuphase DC-801), og det har forbedret lydkvaliteten helt fantastisk ift at køre uden DAC. Den kan ikke
helt hamle op med mit CD drev (Accu DP-800), men er ganske fortrinligt som "muzak-anlæg" (og langt bedre end jeg selv havde regnet med på
forhånd). Så en high-end DAC er særdeles anbefalelsesværdig.

/Prinds
Til top Vis Prinds's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Prinds
 
Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Februar 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1086
Sendt: 04 Januar 2010 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

Jeg havde ikke opdaget denne tråd før nu, men jeg har jo skrevet lidt via PB med morellen, så han ved godt at jeg har en ZP90 fra Cullen (som Busk åbenbart også har?). Det gav lige det sidste, så man kommer ud over det Prinds kalder "muzak". Jeg vil dog stadig påstå at en "standard" Sonos afspiller + en god DAC er mere end blot muzak !

Jeg har aldrig hørt Sonos via den analoge udgang, men det er nok ikke helt så godt til seriøs lytning som det at bruge digital udgang + ekstern DAC. Konkurrencen er temmelig jævnbyrdig med min Cullen Sonos + Audio Research DAC7 sammenlignet med min BelCanto CD2 brugt som drev via AES/EBU tilsluttet samme DAC. Jeg gætter af og til forkert, om det er det ene eller det andet "system" der spiller. Når man tager i betragtning at en Cullen Sonos "kun" koster ca. 6000 kroner (afhængig af den aktuelle dollar kurs), mener jeg det er ret fantastisk hvilken lyd man kan opnå, hvis altså man har en DAC i forvejen !

Selve betjeningen / brugervenligheden af Sonos er jo, som bekendt, et kapitel for sig selv. Det bliver ikke nemmere. Systemet er meget let at få til at "spille", reagerer hurtigt og er generelt gennemført (man behøver ikke være EDB-nørd). Super duper !


__________________
Mit headfi gear


Til top Vis Kalle_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kalle_dk
 
morellen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 Juni 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 142
Sendt: 05 Januar 2010 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres svar allesammen. Jeg skal finde mig en god DAC her i det nye år og prøve det.

Har set Wadia 521, men den ligger en del over mit budget. Er der ellers nogen der kender til en god DAC man kan slutte direkte til sin effekt, så
man også kan køre uden om forforstærker?
Til top Vis morellen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af morellen
 
Darwin
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 780
Sendt: 26 December 2010 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

morellen skrev:
Tak for jeres svar allesammen. Jeg skal finde mig en god DAC her i det nye år og prøve det.

Har set Wadia 521, men den ligger en del over mit budget. Er der ellers nogen der kender til en god DAC man kan slutte direkte til sin effekt, så
man også kan køre uden om forforstærker?

ja så er det lige før jeg skal til at lege med Sonos Cullen mod........er du kommet vidre med dine test

 

Henrik

Til top Vis Darwin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Darwin
 
kenneth ztas1
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Januar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 304
Sendt: 26 December 2010 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

1) køb en Sonos Cullen mod. 2) Køb et godt digital kabel. 3) brug altid digital out. 4) køb en god dac. 5) Sæt volume på fixed out. 6) Smid din cd
afspiller ad helvede til, den er alligevel ikke bedre værd nu. Ps: altid rip i flac.
Til top Vis kenneth ztas1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kenneth ztas1
 
Darwin
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 780
Sendt: 26 December 2010 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

kenneth ztas1 skrev:
1) køb en Sonos Cullen mod. 2) Køb et godt digital kabel. 3) brug altid digital out. 4) køb en god dac. 5) Sæt volume på fixed out. 6) Smid din cd
afspiller ad helvede til, den er alligevel ikke bedre værd nu. Ps: altid rip i flac.

1. den har jeg.

2. det har jeg.

3. det gør jeg allerede.

4. prøver med den som er i min Primare SP32 den gør det godt dog ikke nogen re-clokking derfor sonos zp90 cullon mod.

5. den er sat til fix

6. har idag 240 GB i flac

Til top Vis Darwin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Darwin
 
kenneth ztas1
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Januar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 304
Sendt: 26 December 2010 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Darwin skrev:

kenneth ztas1 skrev:
1) køb en Sonos Cullen mod. 2) Køb et godt digital kabel. 3) brug altid digital out. 4) køb en god dac.
5) Sæt volume på fixed out. 6) Smid din cd afspiller ad helvede til, den er alligevel ikke bedre værd nu. Ps: altid rip i flac.


1. den har jeg.


2. det har jeg.


3. det gør jeg allerede.


4. prøver med den som er i min Primare SP32 den gør det godt dog ikke nogen re-clokking derfor sonos zp90 cullon mod.


5. den er sat til fix


6. har idag 240 GB i flac

                                                                                                                                                                            
Spændende set up du har  har dog knap 800 gb musik 
Til top Vis kenneth ztas1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kenneth ztas1
 
Mr. Myx
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 November 2010
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 30
Sendt: 26 December 2010 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Darwin skrev:

kenneth ztas1 skrev:
1) køb en Sonos Cullen mod. 2) Køb et godt digital kabel. 3) brug altid digital out.
4) køb en god dac. 5) Sæt volume på fixed out. 6) Smid din cd afspiller ad helvede til, den er alligevel ikke bedre værd nu. Ps:
altid rip i flac.


1. den har jeg.


2. det har jeg.


3. det gør jeg allerede.


4. prøver med den som er i min Primare SP32 den gør det godt dog ikke nogen re-clokking derfor sonos zp90 cullon
mod.


5. den er sat til fix


6. har idag 240 GB i flac



Hvordan er Cullen så i forhold til en standart, vi venter spændt på at høre dine erfaringer :)
Til top Vis Mr. Myx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr. Myx
 
kenneth ztas1
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Januar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 304
Sendt: 26 December 2010 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

Mr. Myx skrev:
Darwin skrev:

kenneth ztas1 skrev:
1) køb en Sonos Cullen mod. 2) Køb et godt digital kabel. 3) brug altid digital out.
4) køb en god dac. 5) Sæt volume på fixed out. 6) Smid din cd afspiller ad helvede til, den er alligevel ikke bedre værd nu. Ps:
altid rip i flac.


1. den har jeg.


2. det har jeg.


3. det gør jeg allerede.


4. prøver med den som er i min Primare SP32 den gør det godt dog ikke nogen re-clokking derfor sonos zp90 cullon
mod.


5. den er sat til fix


6. har idag 240 GB i flac



Hvordan er Cullen så i forhold til en standart, vi venter spændt på at høre dine erfaringer :)
                                                                                               
En standard Sonos zp 90 spiller ganske godt med en god dac, men den har slet ikke den kulsorte baggrund, dvs instrumenter og stemmer står helt
klart og er ikke begravet i jitter og støj, og samtidig spiller Cullen med en stilhed og total ro der kendetegner når teknik spiller af musik og ikke
teknik,
man lytter til musikken og tænker ikke på teknikken. Man kan sige at man ikke kan hører Sonos Cullen og så er man nået langt :-)
Til top Vis kenneth ztas1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kenneth ztas1
 
Darwin
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 780
Sendt: 26 December 2010 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

kenneth ztas1 skrev:
Mr. Myx skrev:
Darwin skrev:

kenneth ztas1 skrev:
1) køb en Sonos Cullen mod. 2) Køb et godt digital kabel. 3) brug altid digital out.
4) køb en god dac. 5) Sæt volume på fixed out. 6) Smid din cd afspiller ad helvede til, den er alligevel ikke bedre værd nu. Ps:
altid rip i flac.


1. den har jeg.


2. det har jeg.


3. det gør jeg allerede.


4. prøver med den som er i min Primare SP32 den gør det godt dog ikke nogen re-clokking derfor sonos zp90 cullon
mod.


5. den er sat til fix


6. har idag 240 GB i flac



Hvordan er Cullen så i forhold til en standart, vi venter spændt på at høre dine erfaringer :)
                                                                                               
En standard Sonos zp 90 spiller ganske godt med en god dac, men den har slet ikke den kulsorte baggrund, dvs instrumenter og stemmer står helt
klart og er ikke begravet i jitter og støj, og samtidig spiller Cullen med en stilhed og total ro der kendetegner når teknik spiller af musik og ikke
teknik,
man lytter til musikken og tænker ikke på teknikken. Man kan sige at man ikke kan hører Sonos Cullen og så er man nået langt :-)

Ja det jeg selv lage mærke til først var klarheden specielt i stemmerne også føler også der kom mere rum om det hele...nu er det mest Jazz jeg har lytte til efter mest fordi det er nogle nummer som jeg kende godt

Til top Vis Darwin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Darwin
 
O_Dalgaard
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 63
Sendt: 05 Marts 2011 kl. 02:46 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg er egentlig blevet lidt nysgerrig efter at have læst denne tråd.

Kan egentlig godt lide mine cd'er, men har efterhånden overvejet noget trådløst over iphone/pc eller sonos controller blot for
at det skal være lettere i dagligdagen, når man bare lige skal høre et enkelt stykke musik, inden man skal ud af døren.

Har en TacT s2150, kun med digitale indgange.

Spørgsmålet er så, om jeg bare skal investere i en sonos zp90 og tilslutte den via den digitale udgang. Behøver i teorien vel
ikke nogen dac, da signalet vel er digitalt hele vejen?

Et andet spørgsmål går på lagringen af musikken. Hvordan og hvortil er det bedst at rippe cd'erne? Er egentlig interesseret i
en løsning, hvor jeg ikke nødvendigvis behøver en computer tændt. Jeg har ikke brug for alle de funktioner som en
netværksharddisk tilbyder, så dette virker heller ikke helt interessant. Sonos zp90 skal blot kunne have adgang til
"samlingen af musik".

Afventer i spænding.

mvh Thomas
Til top Vis O_Dalgaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af O_Dalgaard
 
mortensendk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 August 2010
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 32
Sendt: 05 Marts 2011 kl. 09:05 | IP-adresse registreret  

der findes 100 vi af tråde der fortæller om det du vil vide se evt. under streming media NAS artiklen der er lavet på hifi4all indsigts artikler
Til top Vis mortensendk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mortensendk
 
Darwin
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 780
Sendt: 05 Marts 2011 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

O_Dalgaard skrev:
Hejsa

Jeg er egentlig blevet lidt nysgerrig efter at have læst denne tråd.

Kan egentlig godt lide mine cd'er, men har efterhånden overvejet noget trådløst over iphone/pc eller sonos controller blot for
at det skal være lettere i dagligdagen, når man bare lige skal høre et enkelt stykke musik, inden man skal ud af døren.

Har en TacT s2150, kun med digitale indgange.

Spørgsmålet er så, om jeg bare skal investere i en sonos zp90 og tilslutte den via den digitale udgang. Behøver i teorien vel
ikke nogen dac, da signalet vel er digitalt hele vejen?

Et andet spørgsmål går på lagringen af musikken. Hvordan og hvortil er det bedst at rippe cd'erne? Er egentlig interesseret i
en løsning, hvor jeg ikke nødvendigvis behøver en computer tændt. Jeg har ikke brug for alle de funktioner som en
netværksharddisk tilbyder, så dette virker heller ikke helt interessant. Sonos zp90 skal blot kunne have adgang til
"samlingen af musik".

Afventer i spænding.

mvh Thomas

Hej Thomas

Med en ZP90 er du godt igang, så ser spørgsmålet hvordan du vil styre musiken  Ipad, Iphone, computeren eller sonoes egen control  men du skal bruge en af dem!

med hensyn til lagermedia  så er er der computeren elle nas, sonosen skal jo hente signalet fra et sted

der findes også nogle USB enheder som laver signalet om til en coax digetal som så kan sendes til din tac..

lykke til

Til top Vis Darwin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Darwin
 
kenneth ztas1
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Januar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 304
Sendt: 05 Marts 2011 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=O_Dalgaard] Hejsa

Jeg er egentlig blevet lidt nysgerrig efter at have læst denne tråd.

Kan egentlig godt lide mine cd'er, men har efterhånden overvejet noget trådløst over iphone/pc eller sonos controller blot for
at det skal være lettere i dagligdagen, når man bare lige skal høre et enkelt stykke musik, inden man skal ud af døren.

Har en TacT s2150, kun med digitale indgange.

Spørgsmålet er så, om jeg bare skal investere i en sonos zp90 og tilslutte den via den digitale udgang. Behøver i teorien vel
ikke nogen dac, da signalet vel er digitalt hele vejen?

Et andet spørgsmål går på lagringen af musikken. Hvordan og hvortil er det bedst at rippe cd'erne? Er egentlig interesseret i

en løsning, hvor jeg ikke nødvendigvis behøver en computer tændt. Jeg har ikke brug for alle de funktioner som en
netværksharddisk tilbyder, så dette virker heller ikke helt interessant. Sonos zp90 skal blot kunne have adgang til
"samlingen af musik".

Afventer i spænding.

mvh Thomas

Hej Thomas

Er du ikke interesseret i netværks radio, kan du nøjes med en harddisk hvor Sonos tager musikken fra, men idag kan du jo købe
netværksharddiske der starter op når du tager din fjernkontrol fx iPad/iPhone eller Sonos egne, så du behøver ikke at have en computer tændt.

Jeg har selv Lyngdorf dpa1 forforstærker og skal derfor ikke bruge en dac, men er i tvivl om din har dac, ring evt til hifi-klubben, tror ikke du skal
bruge en dac. Vil du op i en rigtig god lyd der gør din cd afspiller til skamme, skal du købe Sonos Cullen, så er din cd samling og cdafspiller hurtigt
til salg.

Hilsen Kenneth

Til top Vis kenneth ztas1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kenneth ztas1
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes