Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. april 2024 | 13:56   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: aktivt delefilter ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
spasmus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 94
Sendt: 22 September 2008 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

 

 hej med jer.

 hvordan har i det med aktivt delefilter ? er det noget der virker.  eller piller det for meget ved lyden

 

Til top Vis spasmus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af spasmus
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3094
Sendt: 22 September 2008 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Som så meget andet .... det kommer an på..!

Har tidligere haft et THEL analogt filter - absolut OK, men ikke verdens bedste (for ufleksibelt).

Har nu et Behringer DCX 2496. Helt OK til de laveste frekvenser (lavpas) og meget fleksibelt, billigt og godt til at blive klog af.

Har netop investeret i Ground Sound DCN 23 (de har også et 4-vejs DCN 24). Noget helt andet. Høj kvalitet, ultra fleksibelt og så er det dansk! Prisen er dog noget højere end Behringer og så skal du selv samle det.
Se her:     http://www.groundsound.com/dcn23.html

Skal det være endnu mere "high end" og færdigtbygget er der selvfølgelig det New Zealandske DEQX - men så snakker vi rigtigt mange penge!

Peter Lyngdorf har også noget der kan bruges, men det kører så vidt jeg er orienteret primært på rumkorrektion og har kun et 2-vejs indbygget filter.

 



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 22 September 2008 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

Janils - er det selv samle fra grunden eller ? jeg blev lidt i tvivl da jeg var inde på deres hjemmeside? nogle af tingene var beskrevet som om det blot var ledninger og kabinet der skulle samles - er ednu ikke så meget for at lodde små dyre dimser?!

__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3094
Sendt: 23 September 2008 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

Printet er færdigt. Du kan også få en færdig strømforsyning. Derefter er det "bare" kabinet, kabler, stik m.v. Samt selvfølgelig nogle effektforstærkere.

Desuden skal du have en PC og et eller andet måleprogram der klan smide nogle filer tilbage i det program du bruger til at optimere filtre, eq, fase m.v. med (filterprogrammet føler med sammen med filteret). Et måleprogram som LspCad eller CLIO kan anvendes .

Filterprogrammet kan downloades gratis fra Ground Sound siden, så man kan lege lidt med det, og se de mange muligheder der er.

 



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1882
Sendt: 23 September 2008 kl. 00:27 | IP-adresse registreret  

Prøv evt. at læse denne glimrende tråd af Synqronic:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=66549&P N=1

Tråden omhandler primært passive filtre, men aktive filtre er også omtalt...

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren
 
kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 5749
Sendt: 23 September 2008 kl. 01:11 | IP-adresse registreret  

Jeg har valgt amps med indbygget aktivt delefilter, kan absolut anbefales.

Ellers er erfaringen at det skal være ordnetligt fra starten, ingen halve løsninger, de billigere har det eks. med at inducerer en del støj og brum i systemet, og så er man ligevidt.

Men ja, aktiv deling giver mere end man skulle tro.



__________________
Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
Til top Vis kim olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kim olsen
 
heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 1341
Sendt: 23 September 2008 kl. 01:16 | IP-adresse registreret  

spasmus skrev:

 

 hej med jer.

 hvordan har i det med aktivt delefilter ? er det noget der virker.  eller piller det for meget ved lyden

 



Hvis ikke filteret er RET avanceret.......... Mht stejlhed, flanker osv osv........ Så ville jeg blande aktivt og passivt filter.

Jeg bruger selv både aktivt og passivt filter og det giver mig det bedste resultat
Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny
 
heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 1341
Sendt: 23 September 2008 kl. 02:17 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Som så meget andet .... det kommer an på..!

Har tidligere haft et THEL analogt filter - absolut OK, men ikke verdens bedste (for ufleksibelt).


Hvordan mener du selve kvaliteten er - og lydkvaliteten (Du ved sikkert hvorfor jeg spørger)

Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny
 
3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1930
Sendt: 23 September 2008 kl. 06:20 | IP-adresse registreret  

spasmus skrev:

 

 hej med jer.

 hvordan har i det med aktivt delefilter ? er det noget der virker.  eller piller det for meget ved lyden

 



ja, jeg har det fint med dem
der er åbenlyse fordel ved at bruge aktive filtre, anal. eller digi.
især til sub deling hvor der ellers kan side håbløse store spoler i serie med driveren. her er det en stor fordel at amp. har det bedre fat i enheden.

jeg har prøvet en håndfuld, og det er lidt blandet...

DSP filtere i min Crown er kun til sub. brug, af for ringe kval. til andet.
Behringer, det samme.
Jeg har et Rane jeg bruger til udvikling, men må sku indrømmer lydkvaliteten er overranskende høj, så hvem ved.
Så har jeg prøvet et DIY fra "ny elektronik" det var faktisk heller ikke så ringe.

Glæder mig til at hører Jans Groundsound, for her ser det ud som om at lydkvalitet og bruger venlighed går hånd i hånd.

En anden løsning jeg ser frem til er Holmaku. som ingen rum. korrek har, men udelukket virker som filter.

= lavet rigtigt, så piller det ikke mere ved lyder end andet.



__________________
Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted
 
spasmus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 94
Sendt: 23 September 2008 kl. 08:20 | IP-adresse registreret  

 

 hej og tak for response.

 

 jeg vil også bruge de passive filtre der er indbygget i højttalerne. men det er fordi jeg kører bi-amp med 2 rørforstærkeren, de har ialt 4 x 20W og det spiller som sådan lækkert nok, men hvis man måske kunne få lidt mere power fra dem ville det være suverent. jeg vil nu også mene at de ville blive aflastet lidt, ved ikke at skulle spille de frekvenser som det passive filter alligevel filtrer fra..

   men planen / iden er, at købe f.eks et behringer 3 vejs stereo aktivt delefilter med sub udgang.

 og så kører aktivt hipass på de små ved 60Hz og opefter, og så lave et crossover ved mellemtonens og diskantens passive delefrekvens. og så kører en sub "dybbass" på fra 60Hz og ned efter, med eventuelt en denon poa eller en NAD effektblok.

   men hvis det piller for meget ved lyden, så er det jo næsten syndt.

 

 Mvh, Rasmus.   

Til top Vis spasmus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af spasmus
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 23 September 2008 kl. 08:42 | IP-adresse registreret  

Om det er et aktivt filter eller passivt filter der deler er stort set det samme, set fra forstærkeren.

Populært sagt beder højtalerens diskant ikke om bas, og den forstærer der spiller på diskant belastes derfor ikke af bas.

Dog kan man i et aktivt filter undgå det tab, der er i passive filtre og de få watt du har, bliver derfor udnyttet bedre.

Behringers analogedelefiltre er billige og lyder derefter.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
kongen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 244
Sendt: 23 September 2008 kl. 08:59 | IP-adresse registreret  

Jer der har erfaringer - hvordan forholder i jer til volumen vs digitale filtre? jeg synes ofte især behringers giver anledning til
en diskussion omkring tab af opløsning hvis man ikke har en 6 kanals volumen kontrol efter filtret, men derimod kører
analogt ind fra preampen? Ground Sound ser spændende ud og de har vist en digitalt styret volumenkontrol bygget ind i
deres filter efter delingen (altså ved de analoge udgange) - er det korrekt og virker det ?
Til top Vis kongen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongen
 
vester
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 66
Sendt: 23 September 2008 kl. 09:04 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Om det er et aktivt filter eller passivt filter der deler er stort set det samme, set fra forstærkeren.

Populært sagt beder højtalerens diskant ikke om bas, og den forstærer der spiller på diskant belastes derfor ikke af bas.

Dog kan man i et aktivt filter undgå det tab, der er i passive filtre og de få watt du har, bliver derfor udnyttet bedre.

Behringers analogedelefiltre er billige og lyder derefter.

Dit piano drikker for meget

Til top Vis vester's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vester
 
spasmus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 94
Sendt: 23 September 2008 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

Til top Vis spasmus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af spasmus
 
spasmus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 94
Sendt: 23 September 2008 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

 

 jeg kan se på enrettetrørene, at forstærkeren spiller bass, jeg kan se at det der spektrum-meter slår ud i takt med bassen, selv om den kun er sat til diskanten. !?

Til top Vis spasmus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af spasmus
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 23 September 2008 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

spasmus skrev:
   ... men planen / iden er, at købe f.eks et behringer 3 vejs stereo aktivt delefilter med sub udgang. 

 og så kører aktivt hipass på de små ved 60Hz og opefter, og så lave et crossover ved mellemtonens og diskantens passive delefrekvens. og så kører en sub "dybbass" på fra 60Hz og ned efter, med eventuelt en denon poa eller en NAD effektblok.

Det lyder ikke som en god ide. Som jeg forstå det vil du altså lægge "filter på filter" ved overgangen mellem mellemtone og diskant. Det vil jo ændre afrulningen af de enkelte enheder og ødelægge deres summering i delefrekvensområdet.

spasmus skrev:
 hva med dette filter ?

Det vil jeg helt undgå. Det har faste flankestejlheder på filtrene og du kan kun justere skæringsfrekvensen.

Så er et Behringer DCX2496 et meget bedre valg til næsten samme pris. Der kan du justere stort set alle parametre som du lyster. Det er dog ikke født til at være rigtig egnet i en analog kæde. Fordelen kommer hvis man bruger dens digitale indgang, så slipper man for en a/d konvertering først, og al signaprocesseringen er overstået før man kommer over i det analoge domæne. Strømforsyningen og de analoge udgangtrin afslører dens lave pris, men der findes mange muligheder for at modificere den bedre, hvis man har mod på det.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 23 September 2008 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

vester skrev:
Kjeldsen skrev:

Om det er et aktivt filter eller passivt filter der deler er stort set det samme, set fra forstærkeren.

Populært sagt beder højtalerens diskant ikke om bas, og den forstærer der spiller på diskant belastes derfor ikke af bas.

Dog kan man i et aktivt filter undgå det tab, der er i passive filtre og de få watt du har, bliver derfor udnyttet bedre.

Behringers analogedelefiltre er billige og lyder derefter.

Dit piano drikker for meget

Nej, men min søn holdt mig vågen. Mht. Behringers kvalitet holder jeg fast. Det andet er noget vrøvl.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
spasmus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 94
Sendt: 23 September 2008 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

 

 jeg har ikke noget imod at modde lidt på det selv, hvis det bare er skift af opamp og nogle kondensatorer, så er det ikke noget problem. skal selv igang med en rør CD afspiller, der skal have en lille opfrisker..

     jeg vil som sådan ikke ligge filter på filter, men hvis jeg kunne få rørforsætrkerne til kun at forstærker de frekvenser de er brug for, skulle det jo ikke påvirke lyden, de pasive filtre er jo med til at sørge for at højttaleren spiller liniært,, så dem vil jeg ikke pille ved, men f.eks hvis delefrekvensen er 3500Hz op og ned i højttaleren, hvis jeg så lavede aktiv deling ved f.eks 4500Hz lowpass til mellmtone og 2500Hz hi-pass til diskanten, så bliver forstærkren aflastet, og det pasive filter får lov til at filtrere som det var ment fra starten. ?

  men det er fordi jeg kan se at diskant forsætkeren den spiller bass, rørene slår ud i takt med bassen

 

 

Til top Vis spasmus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af spasmus
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 23 September 2008 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

spasmus skrev:
 jeg kan se på enrettetrørene, at forstærkeren spiller bass, jeg kan se at det der spektrum-meter slår ud i takt med bassen, selv om den kun er sat til diskanten. !?

Det er måske fordi det "føler" på indgangssignalet, som jo er ufiltreret. I højttalerens passive filter sidder der en kondensator i serie med diskanten, som gør at impedansen set fra forstærkeren stiger nedefter og derfor vil belaste fortærkeren mindre jo dybere den spiller. Det er sådan set det der får filtret til at virke.

Hvad er det for en højttaler du bruger? Det lyder lidt som om du har separate basmoduler, og hvis mellemtone og diskant varetages af separate almindelige to-vejs, vil de jo ikke filtrere bassen fra i det dybe område, og dermed belaste fortærkeren mindre som beskrevet ovenfor. Så kan det godt være en god ide at filtrere aktivt mellem bassektion og resten. 

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 23 September 2008 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Om det er et aktivt filter eller passivt filter der deler er stort set det samme, set fra forstærkeren.

Populært sagt beder højtalerens diskant ikke om bas, og den forstærer der spiller på diskant belastes derfor ikke af bas.

Dog kan man i et aktivt filter undgå det tab, der er i passive filtre og de få watt du har, bliver derfor udnyttet bedre.

Mener du at det er noget vrøvl, du har skrevet her ovenfor?

Kjeldsen skrev:
Behringers analoge delefiltre er billige og lyder derefter.
Det gælder vel alle deres produkter, men jeg er nu nået meget langt for pengene ved at bruge mit DCX2496 på en måde det egner sig til, og det lyder ikke som om det er det rigtige i denne sammenhæng.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes