Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. april 2024 | 09:17   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Det glemte monster - Sansui G-8000 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
detru49
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 September 2009
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 37
Sendt: 22 September 2009 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

I kan tro jeg er glad! I mange måneder har jeg nu gået og ledt efter en stereoforstærker som levede op til mine krav.

I går blev mine bønner hørt. Min ældre og mindre HiFi-kyndige broder havde fundet en stor receiver oppe på loftet og det viste sig at være denne fantastiske Sansui G-8000!
Denne receiver, som er meget ældre end jeg, er åbenbart blevet lidt støvet. Da jeg starter den, sluttet til min iPhone/mp3 afspiller, bliver jeg lidt skuffet. Ingen lyd kommer ud af den, kun meget lidt når den bliver skruet helt op. da jeg så sidder og piller lidt ved diverse knapper og hjul, kommer der pludselig lyd! Jeg finder ud af det er tape connecter/connection (noget ala det) som den er gal med. Den spiller kun når den står på "tape 1". Er det noget i kender noget til?

Udover det, er der så nogen der har nogle erfaringer med denne receiver?

Og hvis jeg skal have den renoveret, er der så evt. nogen der kan hjælpe med dette, eller et sted hvor jeg kan få hjælp til det?

Her er den forresten, en flot gammel sag! Dette er et billede fra nettet, men jeg regner med at tage billeder af min egen senere!

Dette billede er fundet på nettet, billeder af min egen kommer op senere

Selve størrelsen og vægten af denne receiver er utrolig :D !

Til top Vis detru49's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af detru49
 
KlausM
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 December 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 166
Sendt: 22 September 2009 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Hvilken indgang havde du sluttet din Ipod til? Tape 1?

Jeg tror du skal prøve at finde, downloade og læse en bruger manual fra nettet, jeg tror en G-8000 kræver et mellem stort
kørekort, det er jo ikke en clock radio du har fået fingre i.

Til lykke med den

Mvh Klaus


__________________
Acoustic Research AR-2ax, AR-3a, AR-5, AR-6, AR-7, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-666, TU-666, AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-110, DH-200, DH-220, XL-280, DH-500
Til top Vis KlausM's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KlausM
 
santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Januar 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 937
Sendt: 22 September 2009 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

det lyder som om du bytter rundt på noget her...
vil den kun spille når tape 1 knappen er aktiveret? eller deaktiveret?
grunden er nemlig at du vælger tape 1 for at høre det signal der er sat ind i tape 1 indgangen - klart nok.
men når tape 1 er valgt, kan du ikke aktiverer de andre indgange, dette skyldes, at tape kanalerne bliver brugt til at afspille såvel som at indspille, og du vælger derfor hvilket signal du vil sende ud af maskinen når du drejer kontakten over på fx. phono...
så kan man under indspildning aktiverer tape 1 knappen for at høre, hvordan det lyder, det der havner på båndet....

jeg tror du er kommet til at have trykket tape knappen nede fra starten, og så skal du bare trykke den fra igen...

du skal derfor, for at det hele virker, bare slå tape 1 knappen fra, og du kan så vælge mellem indgange på drejekontakten...

mvh.
Søren


__________________
Mit setup
Til top Vis santashooter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af santashooter
 
ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Oktober 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1187
Sendt: 22 September 2009 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Ikke for at nedgøre denne flotte sag

men Sansui G-22000 & G-33000 får altså en G-8000 til at virke en smule bette  

her er specs på G-8000:

http://www.hifi-studio.de/hifi-klassiker/Sansui/G_8000/G_800 0.htm

Servicemanual finder du her:

http://www.eserviceinfo.com/download.php?fileid=23184



__________________
Fort Lauderdale, Florida
Til top Vis ML_CLS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ML_CLS
 
detru49
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 September 2009
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 37
Sendt: 23 September 2009 kl. 00:26 | IP-adresse registreret  

Haha, tak for de fine svar, men jeg tror i misforstår. Jeg er nemlig ikke helt retarderet på området .  (Tak for den med Clock-radioen, den varmede )

Der er en drejeknap til at vælge input. Jeg har selvfølgelig plugget min mp3 til AUX, og derfor drejer jeg denne knap (Den hedder forresten "Selector") over på AUX. Så er vi så langt.

Nu burde den spille med det samme jeg skruede op for den, men intet kom ud. Da jeg så bevæger lidt ved den anden drejeknap (Tape monitor hed den, jeg skrev vidst noget andet før), så kommer der lyd ved Tape 1. Dette giver ingen mening, da den kun burde have en funktion, hvis jeg havde noget koblet til "Tape 1" indgangen. Ellers burde den vel skulle stå på "Source", for at afspille mit AUX input. Men indtil videre er det ligemeget :) . Det kan også være jeg fuldstændig har misforstået princippet bag "Tape monitor".

ML_CLS: Wow, ja de er fandme heftige . Hvorfor kunne det ikke være sådan en jeg havde fundet på loftet :D. Dog tror jeg at denne indtil videre rækker, da jeg nok ellers skal flytte i større lejlighed :D! (min stue er knap 14 kvm) Længe leve 1-værelseslejlighed på SU-"løn" :D!

Tak for specs, men havde dem allerede :)! Har også brugermanual etc., men da jeg spurgte om erfaringer, så mente jeg mere ala hvilke højttalere de ville passe godt til, og om der fx var en ældre fed pladespiller som passede super godt til den. Lige nu, kører jeg jo på mp3, og jovist klarer mp3 mit daglige behov i bussen, men herhjemme vil jeg sku have noget bedre. Mine nuværende højttalere er et par gamle Jamo D 265 som jeg elsker (stor affektionsværdi), men de er blevet smadret under et indbrud i min lejlighed tidligere i sommers  !

Lige nu virker de fint nok, men membranen er totalt sparket ind. Jeg fatter ikke hvordan de stadig spiller nogenlunde godt !

Billeder af det hele bliver lagt op i en hjemmesetup tråd i morgen! Jeg lægger lige et billede her af de to drejeknapper for at udpensle hvad det er der foregår :).

Til top Vis detru49's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af detru49
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 23 September 2009 kl. 00:34 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke du har misforstået princippet med tape monitor...den skal selvfølgelig stå på source når du kører aux. Er du sikker på knappen sidder rigtig? 

MEN der er altid knas i de gamle tape-monitor omskiftere..de kan jo netop afbryde signalet så den skal renses. Med risiko for at blive buet ud af forum kan jeg sige jeg har utrolig god erfaring med WD40 og jeg kan bevise det.

mvh



__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 23 September 2009 kl. 00:37 | IP-adresse registreret  

Jah...Min erfaring med ældre gear er, at der er snavs i potmetre og omskiftere én masse. Ikke mindst netop Tape-monitor omskiftere er storslemme og det er en nærmest obligatorisk ting at rense mindt tape monitor-omskiftere totalt, da dette plejer at overbefolke apparaterne med "små grønne mænd" !

Mit råd er hermed: Rens tape monitor switchen grundigt med rensespray uden smøring - lad det hvile lidt og afprøv. - så tror jeg at alt er i orden vedr. dette problem.

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 23 September 2009 kl. 00:38 | IP-adresse registreret  

ja- ok tube, så fik vi da vist slået dét på plads!

vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 23 September 2009 kl. 00:41 | IP-adresse registreret  

Ja MON ikke Godnat

mvh



__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 23 September 2009 kl. 00:49 | IP-adresse registreret  

Æhh Freddy...den der Marantz tuner du mishandlede med WD40 med OLIE i...er den stadig knase-fri?

mvh



__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Januar 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 937
Sendt: 23 September 2009 kl. 08:49 | IP-adresse registreret  

Freddy og mishandle marantz udstyr?!? - det troede jeg aldrig jeg skulle læse i samme sætning




__________________
Mit setup
Til top Vis santashooter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af santashooter
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 23 September 2009 kl. 09:04 | IP-adresse registreret  

Det var osse bare for sjov Der hvor jeg vil hen er at jeg tror den 'gold plating' som kontakter ogl lign har været forsynet med da de var nye nu er slidt af og en tynd hinde af olie kan have gavnlig effekt i kraft af 'anti-oxiderings middel'. Hvis man renser dem med et middel uden olie efterlades de ubeskyttede og et par dage efter er den gal igen. Kan du se pointen?

Jeg gør det og kan konstatere at det virker...min gamle Pioneer SX1080 har fået renset både tuner og kontakter på denne måde og er 'støjfri' nu mere end 1 år efter...jeg havde prøvet andre midler uden olie og det hjalp mindre end en uge.

mvh



__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
KlausM
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 December 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 166
Sendt: 23 September 2009 kl. 09:17 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Jeg tror ikke du har misforstået princippet med tape monitor...den skal selvfølgelig stå på source når du kører aux. Er du sikker på knappen sidder rigtig? 

tube mania, jeg tror da du har ramt sømmet med det spørgsmål, knappen er da drejet et hak på akslen, genialt enkelt spottet!!!

Mvh Klaus



__________________
Acoustic Research AR-2ax, AR-3a, AR-5, AR-6, AR-7, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-666, TU-666, AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-110, DH-200, DH-220, XL-280, DH-500
Til top Vis KlausM's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KlausM
 
detru49
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 September 2009
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 37
Sendt: 23 September 2009 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

Ej nej nej nej nej..

Det er lidt sjovt Tube, for lige efter du havde skrevet, da tjekkede jeg lige knappen! Og sandt nok, så sad den bare forkert. Nu skulle den være fikset.

Et andet problem har dog vist sig. Der sidder to effekt målere på fronten, og de viste at der ikke kom lige så meget effekt i højre som i venstre. Altså den spillede "skævt" kan man vel sige.

Jeg fandt en lidt skæg løsning på problemet. Jeg slog forstærkeren over på B-modulet, hvor der ingen højttalere var sat til, og gav volumenhjulet fuld smadder. Da jeg var på ca. 70% med 30 Hz brum, gav det et lille klik inde i forstærkeren. Nu virker forstærkerdelen fuldstændig upåklageligt, og mine smadrede jamo'er spiller bedre end nogensinde.

Til top Vis detru49's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af detru49
 
LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2428
Sendt: 23 September 2009 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Det var osse bare for sjov Der hvor jeg vil hen er at jeg tror den 'gold plating' som kantakter ogl
lign har været forsynet med da de var nye nu er slidt af og en tynd hinde af olie kan have gavnlig effekt i kraft af 'anti-
oxiderings middel'. Hvis man renser dem med et middel uden olie efterlades de ubeskyttede og et par dage efter er den gal
igen. Kan du se pointen?


Jeg gør det og kan konstatere at det virker...min gamle Pioneer SX1080 har fået renset både tuner og kontakter på denne
måde og er 'støjfri' nu mere end 1 år efter...jeg havde prøvet andre midler uden olie og det hjalp mindre end en uge.


mvh



Nu vil jeg lige have af vide om det er det samme jeg tænker på. WD40, som kan købes i Kvickly og som jeg bruger til at smøre
kæden på min cykel ?

__________________
Mvh. Louis


All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 23 September 2009 kl. 09:33 | IP-adresse registreret  

Ja...jeg beklager dybt  at det er tilfældet, men min Pioneer SX1080 fungerer som var den NY...eller smurt om du vil. Til cykler findes der er mere egne produkter...der er WD40 lige let nok.

Nå ja jeg glemte min Luxman SQ38...engang for længe side trode jeg som andre man skulle bruge Kontakt 60 men et år efter var kontakterne grønne af ir og så var det jeg tænkte...prøv WD40 og minsanten om ikke det grønne forsvandt og den har også virket fint i mange år.

@detru49  det da sjovt jeg lige ramte plet med knappe som sad forkert

mvh



__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
detru49
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 September 2009
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 37
Sendt: 23 September 2009 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Ja...jeg beklager dybt  at det er tilfældet, men min Pioneer SX1080 fungerer som var den NY...eller smurt om du vil. Til cykler findes der er mere egne produkter...der er WD40 lige let nok.

@detru49  det da sjovt jeg lige ramte plet med knappe som sad forkert

mvh

Ja det var da et happy moment..

Til top Vis detru49's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af detru49
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 23 September 2009 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Æhh Freddy...den der Marantz tuner du mishandlede med WD40 med OLIE i...er den stadig knase-fri?

mvh

Den er stadig fin fin! Al tuning/modtagelse er spot on - og der er ro i tuneren.!

Min pointe med smøringsfri rensemiddel til kontakten (Tape mon) var en kende anderledes, da jeg som hovedregel renser kontakter således:

1: potentiometre - både runde og glidepots - gennemrensning uden smøring først - dernæst et squiz rensemiddel MED smøring - da kulbanen ellers i er fare for at tørre ud og evt. krakelere.

2 kontakter/omskiftere. Her renser jeg grundigt med rensemiddel uden smøring, da der ikke er kulbaner, som kan lide skade. efterfølgende.

Men nu netop tricket med tuneren og WD40 - der er det sådan lidt en tredje slags forbindelse, da det hverken er en switch eller en forbindelse - desuden er det ren kobber ?? på fjerderen. kobber kan jo som bekendt oxydere - derfor valgte jeg heldigvis at tro på Tube's råd.

Håber dette skaber mening - og....NEJ - jeg kunne aldrig finde på at mishandle - hverken en Marantz eller andetBig smile.

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Januar 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 937
Sendt: 23 September 2009 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

Tillykke med at den nu virker, det med ubalance mellem kanalerne, ville jeg lige tjekke med et multitmeter... (lade forstærkeren køle af, tænde for den på en kanal uden noget stik i, og så lade den stå og måle i tyve minutter)

udover dette, synes jeg da sådan en skønhed skal have den helt store gennemrensning? (jeg kan se der er noget smuds på fronten)
så den kommer til at skinne som ny!


__________________
Mit setup
Til top Vis santashooter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af santashooter
 
santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Januar 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 937
Sendt: 23 September 2009 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

mht. pladespiller og højtalere, ville jeg anbefale dig, det bedste fra Sansui omkring den tidsperiode...
det er nemlig for det meste bygget til hinanden og kan lyde aldeles fremragende.

jeg samler selv pioneer, og "købte" et par pioneer A99 højtalerer af en herfra forummet...
inden købet fik jeg af vide fra flere individder at pioneer højtalere lød af ****... men med deres eget udstyr fra samme periode spiller det aldeles henrivende...

så gå igang med noget research, søg rundt omkring på folks erfaringer og se dig lun på et eller andet lækkert apparat... derefter bruger du god tid til at finde og købe et flot eksemplar... det er mit råd!!!


__________________
Mit setup
Til top Vis santashooter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af santashooter
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes