Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. maj 2024 | 17:43   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: vintage horn (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 18 Marts 2010 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

jeg starter lige en tråd her på vintage forum om hornhøjtalere - vintage hornhøjtalere -
Hvem spiller med horn her på vintagetråden - hvad spiller i på

Selv spiller jeg på de store Duelundhorn og nu også på små "mini-voigt" horn - det er ufatterligt hvor meget lyd der kan komme ud af en gmmel vintage philips pap/blik 6" enhed i sådan et mini-horn


__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
JØAN
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 December 2008
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 23
Sendt: 18 Marts 2010 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

 

Spændende tråd. Jeg spiller på Fidelio/Lowther, og har i mange år eksperimenteret med horn i forskellige udgaver - Super Ace, Audiovector og pt. skal jeg igang med at bygge Bicor 200, hvor jeg vil forsøge mig med et alternativ til Lowthers dyre enheder - forslag modtages gerne.vh JA

Til top Vis JØAN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JØAN
 
pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1571
Sendt: 19 Marts 2010 kl. 07:29 | IP-adresse registreret  

Selvfølgelige synes jeg at det er godt med sådan en vintage horntråd.

Jeg spiller på Jealvox Sound Monitor og et par jævnaldrende Klipsch Heresy (1977). I garagen står et par Duelund cementhorn (endnu uden enheder) og et sted her står også et par mini gulv horn, som r-l-b's.

Et par Acousta 116 har også i nyere tid været forbi her, samt at par store highfidelity horn, som jeg ikke nåede at værdsætte, inden de (iflg.. LouBP, Jesper Olsen og Tube Mania) blev kult her i vintage-sektionen.

I tidernes morgen (83-89) spillede jeg på Audioscans (?) horn med Coral Flat 8, først byggede jeg et sæt med én enhed i hvert horn, siden byttede jeg dem væk for nogle med 2 enheder i hvert horn.

Jo, jeg tror, at jeg godt kan li' horn.

PQR

PS: jeg har vist alle artiklerne fra High Fidelity om Jealvox hornene, som jeg kan skanne ind og lægge op på min server.


__________________
Masser af vintage grej.

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes
 
jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1076
Sendt: 19 Marts 2010 kl. 09:05 | IP-adresse registreret  

 

Hey fin tråd.

Spiller på Voigthorn (High-Fidelity) med Richard Allan 'New golden eight'. Spiller fremragende.

Jeg har haft Michelsenhorn med Jordan Watts/Coral Beta 6. (frontbaflerne kunne vendes så begge enheder kunne bruges)

Endelig har jeg haft et par Acehorn med en 4" Isophon enhed. Husker ikke modelbetegnelsen på enheden, men de spillede glimrende.

Mine horn har for nyligt sat et par Snell C i skammekrogen.

Jeg har tegninger at High fidelity konstruktionerne som kan komme på senere.



__________________
Jesper
Til top Vis jesper olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper olsen
 
anholt
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 77
Sendt: 19 Marts 2010 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

hej pqrannes

jeg er meget interesseret i tegningerne til Jealvox, da jeg har alle enheder
og mellemtonehornet liggende i kælderen. For nylig bestilte jeg hele årgangen
af Hifidelity med Jealvox-artiklerne fra mit lokale bibliotek, men det viste sig,
da jeg fik bladene hjem, at en eller anden egoistisk båtnakke havde revet alle
artikler vedr. Jealvox ud af bladene. Desværre er der nok tale om en
hifienthusiast, der ikke har forstået, at vores biblioteksvæsen er et fælles gode.

vh.
Til top Vis anholt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anholt
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1256
Sendt: 19 Marts 2010 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

horn

Ja jeg trådte min barnesko med Lowther PM2C i et Standard Acousta 115 jeg byggede på en møbelfabrik som arbejdsdreng (1980). Fede højttalere men jeg syntes bassen var noget langt tilbage så de blev godt hjulpet af en CV189ES enhed i et 250l kabinet. Der var så ikke mere plads på det 6m2 værelse

Siden gik det over i Schmack, Ace og til sidst Duelund hornet med PM2C'eren som fællesnævner. Schmack og Duelunderne var de bedste...

Så faldt jeg af fuldtone horn stilen og blev Dali Skyline2000 ejer en forfærdelig masse år. Da det blev nok er jeg nu tilbage med fuld styrke med vintage enheder, i vildskab

Jbl K145 15" bas som jeg købte af Erik Falch's som han brugte i CV Jørgensen i '70erne. Jbl2350, 40 år gammel mellemtone horn m. en næsten ny Jbl 2445 driver (1991). Dertil en Jbl 2402 Alnico fra vel først i firserne, det samme er mine Jbl2240. Godt så, det jeg vil sige er bare at det er utroligt så gammelt udstyr snilt spiller op mod det der findes idag

Offtopic: Måske kan jeg lige få et råd her: Jeg bruger mine K145 i et såkaldt whorn (1977). Det er ikke egnet over 250Hz. Jeg bruger det til 500Hz, fy. Målinger bekræfter også dette. Er der nogle her der har et par front eller bagladet horn til en 15" stående, der lige trænger til en genfødsel  

PG: Hvor langt køre du bassen op i dine Jealvox?



__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1571
Sendt: 19 Marts 2010 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

anholt skrev:
hej pqrannes

jeg er meget interesseret i tegningerne til Jealvox, da jeg har alle enheder
og mellemtonehornet liggende i kælderen. For nylig bestilte jeg hele årgangen
af Hifidelity med Jealvox-artiklerne fra mit lokale bibliotek, men det viste sig,
da jeg fik bladene hjem, at en eller anden egoistisk båtnakke havde revet alle
artikler vedr. Jealvox ud af bladene. Desværre er der nok tale om en
hifienthusiast, der ikke har forstået, at vores biblioteksvæsen er et fælles gode.

vh.


Jeg er af sted fra i eftermiddag til sent lørdag, men vil prøve at huske at få skannet artiklerne snarest muligt. Ryk mig gerne med en PM, når du bliver utålmodig.

PQR


__________________
Masser af vintage grej.

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes
 
pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1571
Sendt: 19 Marts 2010 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Flemming Skov skrev:
...PG: Hvor langt køre du bassen op i dine Jealvox?


Mine delefiltrer er (før min tid) renoverede, men vist ikke modificerede, så de kører vel efter Jürgensens oprindelige design.

Jeg er godt nok blevet tilbudt at låne et par modificerede delefiltre, men er ikke nået så langt.

PQR


__________________
Masser af vintage grej.

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 20 Marts 2010 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

jeg skal ellers love for at der er meget god lyd i sådan et sæt mini horn - og diskanten i fuldtonerne er overraskende god - et bækken - en high hat - lyder ganske autentisk, blæserene er som næsten altid når man tale horn meget lækre - Blues in Orbit m. Duke E. .... jeg tror jeg må bygge mig nogle flere mini horn og have dem stående rundt omkring - for man bliver da bare for godt humør af at lytte til dem

__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 20 Marts 2010 kl. 02:11 | IP-adresse registreret  

Smider lige en link til Philips enheder anno 1981
www.mfbfreaks.nl/pdf/div/philips_luidsprekers_1981.pdf


der er en del om philips enheder på hjemmesiden http://www.mfbfreaks.nl/


__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
zico
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Marts 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 332
Sendt: 20 Marts 2010 kl. 07:45 | IP-adresse registreret  

Det kunne bare være rigtig fedt med nogle billeder!



__________________
Det kan ikke undgås, at naboen også er med på en lytter.
Til top Vis zico's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zico Besøg zico's Websted
 
ALTO
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. Alto Højtaler

Bruger siden: 11 November 2009
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 8
Sendt: 20 Marts 2010 kl. 08:46 | IP-adresse registreret  

Ja, fantastisk spændende med fuldtoneenheder, og horn kabinetter.  Når man først er blevet "bidt" af et galt horn, så må man bare prøve noget nyt.

Indlæg rettet!

Det er ikke tilladt for branchefolk, at reklamere for egne produkter i forummet!

/Mikkel Gige, Redaktør.

Held og lykke med jeres projekter, derude.

Hilsen Richardt.

Til top Vis ALTO's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ALTO
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 20 Marts 2010 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

Hej Richardt

Egentlig ikke OK - men vi vil indstille til moderator om at dit indlæg ikke bliver slettet for os der har fuldt med på din hjemmeside har glædet os over udviklingen af horn og dine fuldtoner

vedr. Regler så toro jeg at du skal registrere dig selv som "branchemedlem" - så er der klare linier

Du må ikke reklamere for dine produkter og du må ikke rakke ned på andre branchemedlemmers produkter

Når du fx gerne vil have folk til at teste en konstruktion - det så jeg du søgte på "tilbudsavisen" - så kan det være du skulle snakke med redaktionen om at få det slået op som en nyhed på lige linje med arrangementer

Jeg er da helt klar på at gå ombord i Audio Nirvana når jeg får tid - en 15" fuldtone lyder sjovt

Tilbage til horn - du skulle overveje at lave det store duelundhorn til din bedste 10" enhed - måske bytte betonen ud med elementer skåret i træ - du er altid velkommen atkomme forni til et lyt hvis du kommer til djævle øen

men som sagt - det er nok en god idé at få branchemedlemsstatus


__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
rørgrej
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 December 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 134
Sendt: 21 Marts 2010 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Hej Alle!

Måske lidt et overlab af Louis´s  tråd om horn i alle afskygninger?

nvh

Søren - men husk det er vintage

Til top Vis rørgrej's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rørgrej
 
pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1571
Sendt: 21 Marts 2010 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
jeg skal ellers love for at der er meget god lyd i sådan et sæt mini horn - og diskanten i fuldtonerne er overraskende god - et bækken - en high hat - lyder ganske autentisk, blæserene er som næsten altid når man tale horn meget lækre - Blues in Orbit m. Duke E. .... jeg tror jeg må bygge mig nogle flere mini horn og have dem stående rundt omkring - for man bliver da bare for godt humør af at lytte til dem


Det vil jeg lige have lov at bifalde.

Jeg fandt just mine minihorn frem fra bunkerne ("speakers corner"), og føj, hvor de spiller godt selv med en Philips pap-enhed, som måske er lige som r-l-bs, og trukket af min bedagede Sansui 661 "værksteds"receiver.

Philips enhederne i mine er AD 7061/M8, nogle mangekantede nogen, som nærmest er smidt i hornets ellers runde hul og løseligt fikseret med 4 beslag.

Jeg spekulerer i at sætte en 800 ohms enhed i, f.eks. en AD3701 AM, i dem så de kan trækkes af en af mine OTL Philipsforstærkere. Men jeg skal lige have studeret enhedens data og prøve at regne ud om det kan komme til at virke. Evt. kan jeg supplere med den tilhørende 800 ohms diskantbox med delefilter, som jeg også har. Spændende.

PQR


__________________
Masser af vintage grej.

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 21 Marts 2010 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

stort er det ikke
http://img192.imageshack.us/img192/9595/img7352x.jpg

mit har modsat PQRs hornåbningen pegende opad

http://img511.imageshack.us/img511/5383/img7354k.jpg

de er helt sikker lavet i halvfjerdserne - spånplade og lim - ved lejlighed skal de smukkereseres og hullet efter din-højtalerstikket på toppen, og den grimme B&0 agtige diskant skal proppes til - mine enheder  er også skiftet til 7061 M8 - der sad 7063 M8 i men de var ikke så gode

Vi kan lige snuppe tegningen en gang til





__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1571
Sendt: 21 Marts 2010 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Hej r-l-b,

Sjovt at du (nu) også har AD7061 enheder i dine. Og selv disse enheder, virkelig ikke ligner noget man gad samle op på et loppemarked, gør de det storslået i minihornet. Toppen er netop (som du skrev tidligere) ganske flot og detaljeret og mellemtonen som smeltet smør (på den gode måde).

Mine har netop horn-åbningen pegende fremad. Der er lavet en slags affasning indenfor så lyden nemmere kan "dreje". Fremad-løsningen giver plads til større urtepotter ovenpå.

Men nu gælder det Nick Drake og albummet Pink Moon på minihorn!.

PQR




__________________
Masser af vintage grej.

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes
 
jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1076
Sendt: 21 Marts 2010 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

 

Det er de gamle Philips AD 160 diskanter der sidder i dine horn. Dem har jeg en del af hvis du skal prøve. Har stadig også en del af de der fuldtoner liggene.

 

 

 

r-l-b skrev:
stort er det ikke


mit har modsat PQRs hornåbningen pegende opad



de er helt sikker lavet i halvfjerdserne - spånplade og lim - ved lejlighed skal de smukkereseres og hullet efter din-højtalerstikket på toppen, og den grimme B&0 agtige diskant skal proppes til - mine enheder  er også skiftet til 7061 M8 - der sad 7063 M8 i men de var ikke så gode

Vi kan lige snuppe tegningen en gang til





__________________
Jesper

Til top Vis jesper olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper olsen
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 21 Marts 2010 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Sådan nogen minihorn lavede jeg tre sæt af. De spillede fremragende - det sidste sæt satte min bror
Scan-speak og Dynaudio enheder i!

Men det er da for pokker ikke noget horn med det pygmæ mundingsareal! Mon ikke snarere de fungerede
som basrefleks med det snævre stykke yderst som port?
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 22 Marts 2010 kl. 00:32 | IP-adresse registreret  

Jazzman - minihornet er vel horn hele vejen, men i stede for at vokse det sidste stykke snævre det in pga ladekammerets placering - det er en bugget voigt "pipe" - folder du den ud bliver ca. 180 cm høj med enhedens placering godt 1/3 fra "spidsen" plus et lille ladekammere - arealet for hornudmundingen skal så som tommelfingerregel være 3 gane så stor som enhedens areal - hvilket nok passer meget godt med minihornets ... tager man den gammeldags måde at lave "pipen" på så er hornets åbning ikke mere end en 8 cm høj spalte som så kan udvides til 11-12 cm hvis det er en meget effektiv enhed alla lowther .... jeg ved ikke og det gør det til en bas-refleks - mon ikke det bare er "horn-tuning" eller pga pladskrav?
Jeg har kigget lidt på tegningen og lurer på at lave et kabinet der 200% i størrelsen - spille med enheden på/fra den smalle led og bruge en tannoy 15" enheder

her en grov skitse - jeg har på skitsen kun ændret målet på den originale højde - dvs fra 680 til 1360 mm  - og så fortsætte hormundingen op over ladekammeret så den kommer ud på forsiden sammen over enheden (den ny forside på den smalle led)

http://img697.imageshack.us/img697/8045/voightd.jpg

Det bliver så en kasse på 68 cm i dybden, ca. 46 i bredden og 136 i højden + horn udmundingen på god 50 cm .... 186 cm - altså med andre ord en højtaler med virkelig høj waf  men sikkert også med en god bas - jeg vil dog nok overveje runde interne hjørne i hornet som på duelund, blot i træ istedet for i cement


__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 

Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes