Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. maj 2024 | 06:20   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Tossede "audiofile" vintage vinyler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1571
Sendt: 15 Marts 2010 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Overskriften på denne tråd kunne måske også have været "Når lyd kommer før musikken".

Jeg finder af og til "spændende" vintage vinylplader, hvor der angiveligt er gjort noget særligt ud af lyden, men hvor - viser det sig når pladen kommer på grammofonen - musikken ikke altid kan være med.

Det er nemmest forklaret med et eksempel:



Enoch Light og hans pladeselskab "Command Records" gjorde vældig meget ud af lyden.

På denne plade som jeg fandt i dag, kan læse at der bl.a. er brugt følgende mikrofoner ifm. optagelsen: RCA-44BX, Telefunken U-47, Telefunken KM 56, Telefunken 201, Western Electric 1142A, Altec 639B, RCA-77D. Og lyden er der efter flot, nærværende og dynamisk.

Læs i øvrigt om den gode Enoch Light her: http://www.spaceagepop.com/light.htm

Men musikken? Perfekt som musak til et indkøbscenter. Nå, ja hvis ikke dynamikken fik en til at tabe mælken i supermarkedet.

En anden plade som ikke er helt så gal, er denne Verve udgivelse:



På det flotte centerfold omslag remses også kvalitetsmikrofoner som Neuman U-49 op. Der er mastered på Ampex 300-2 båndoptagere via Langevin No. 138 forstærkere (google lige dem!) og Altec 604-D højttalere.

Jeg har flere af den slags plader og skal nok finde dem løbende frem.

Mine Denon 45 o/m plader og deres sære Beatles versioner kunne også præsenteres her.

Men ellers er det op til I andre at fortælle løs om tilsvarende tossede"audiofile" vintage vinyler her. Husk de skal have mindst 25 år på bagen så ikke noget med at smide moderne Stockfish plader og den slags på banen.

PQR

PS: nu, hvor jeg sidder og hører overnævnte "Vibrations", synes jeg sgu det svinger meget godt. Måske hører den slet ikke med til kategorien alligevel?

__________________
Masser af vintage grej.

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes
 
pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1571
Sendt: 16 Marts 2010 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Jeg ved sørme ikke om jeg er skuffet over de manglende reaktioner på denne finde tråd. Kan man forestille sig at emnet ikke siger så mange noget? Eller at det kun er de færreste vintage freaks, der (endnu) har erfaring med den slags skønne plader?

Måske skal det bare være en enmandstråd, hvor den samme gamle t0sse skriver løs.

Det er fint for mig sådan.

Jeg har taget et skud Enoch Light til. Min erindring sendte mig ind i bunken af plader, der måske er på vej ud, og som står opmagasineret bag den ene Jealvox højttaler (nå ja, der kan alså være en del plader sådan et mandfolkehorn).

Her fandt jeg, som jeg huskede det, denne plade:



Det bemærkes, at der er tale om volume 3, som ikke skal forveksles med dens forgænger (og den første i serien af både "Persuasive" og "Provocative" Percussion), som var noget af en bestseller:



som jeg desværre ikke har.

Ud over det afsindigt flot designede centerfold cover har den en superflot lyd til fælles med "Vibrations". Der er nogle gange så meget dynamik i disse plader at Denon 103 pickuppen og  den tunge Braun-arm synes at være ved at hoppe ud af rillen. Det har jeg aldrig været ude for.

Det er ikke pjat at jeg faktisk glæder mig til at spille disse plader for andre, der sætter pris på gode skæringer.

Og så er vi ikke en gang nået til Commands "Folk Songs" endnu. Den ligger her og venter.

Det er en dejlig tråd!

PQR


__________________
Masser af vintage grej.

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes
 
Encore
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 964
Sendt: 16 Marts 2010 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Jeg synes faktisk også det til dels er tilfældet med de mange reissues som i disse år kommer på vinyl Altså at de først og
fremmest er valgt pga. lyden. Bevares, på nogle af dem er musikken også fremragende, og musikken er vel sjældent decideret
ligegyldig, men der er bare så mange fremragende indspilninger af klassiske værker at selv en nok så god lyd ikke rigtig kan
retfærdiggøre en so-so musikalsk fortolkning. Bare min mening ...
Til top Vis Encore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Encore
 
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2152
Sendt: 16 Marts 2010 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Der kommer så mange fine klassiske Box sæt på CD til meget rimelige priser, at pladeselskaberne virkelig skal anstrenge sig for at finde noget at udsende på vinyl som der er nogen der køber. Klassisk musik på vinyl lyder lidt for støvet. Tiden er løbet fra det, og der er næppe mange om nogen, der vil savne det.

Men glæd jer over alle de fine CDer der udsendes, der slipper man også for knasen og pladen skal ikke vendes 3 gange i timen. LPen er hyggelig og nostalgisk, men nogen stor fremtid har den næppe, dertil er den for upraktisk og uflexibel. Og idag kan man få stort set alt på CD, så argumentet for pladespilleren i reolen er ikke længere stort. 



__________________
Venlig hilsen
Hermann
Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.
 
pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1571
Sendt: 16 Marts 2010 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

Spændende synsvinkler der, Encore og Hermann, som nok kunne være værd at diskutere.

Men synsvinklerne var vist begge en smule OT i forhold til trådens oprindelige udgangspunkt.

Det er jo min kæphest, der skal rides her!

Altså tilbage til tossede "audiofile" vintage vinylplader.

PQR


__________________
Masser af vintage grej.

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 16 Marts 2010 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Hermann kan ikke forstå at der kun er en meget lille håndfuld CD afspillere der kommer ind under kategorien "vintage" men måske hvis herman læste for forumets forside vill Hermann kunne se at Vintageforummet handler om ting som er + 25 år gamle hvorfor Hermanns ellers udemærkede tip om billige CDer ville passe bedre hvis Hermann postede det i musik tråden ..... Af samme grund gider jeg end ikke starte endnu en diskussion med Hermann og Vinyl kontra CD idet det dybest set er det eneste der rigtig synes at sætte ild i Hermanns bukser - tilbage til PQRs sjove tråd - uden CDer

__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3399
Sendt: 16 Marts 2010 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:
Der kommer så mange fine klassiske Box sæt på CD til meget rimelige priser, at pladeselskaberne virkelig skal anstrenge sig for at finde noget at udsende på vinyl som der er nogen der køber. Klassisk musik på vinyl lyder lidt for støvet. Tiden er løbet fra det, og der er næppe mange om nogen, der vil savne det.

Men glæd jer over alle de fine CDer der udsendes, der slipper man også for knasen og pladen skal ikke vendes 3 gange i timen. LPen er hyggelig og nostalgisk, men nogen stor fremtid har den næppe, dertil er den for upraktisk og uflexibel. Og idag kan man få stort set alt på CD, så argumentet for pladespilleren i reolen er ikke længere stort. 

Det er sgu da sjovt som du konstant skal "pimpe" at vinyl er alt for besværligt og at cd er meget nemmere - selv i en tråd hvor trådstarter efterlyser sjove vinylplader og ikke nævner bekvemmelighed eller cd med ét eneste ord.

Jeg er ikke "mange", men jeg er "nogen", så fremover behøver du ikke gøre dig tanker om der er "nogen" - for det er der.

Og undskyld til trådstarter for OT, men jeg kunne bare ikke holde min dumme kæft

OnTopic kan jeg melde at jeg har et par lidt underlige plader, men slet ikke i den overlegne kategori som er vist  Jeg ærgrer mig stadig over ikke at have købt den plade med lyde af kampfly fra 2. verdenskrig jeg så engang! Kommer man til Flensburg ligger der en pladebutik der hedder Musikpalast i Neptunhof - de har en lille afdeling med underlige plader, såsom Tyskland's semifinale ved VM i bold anno i 70'erne, så vidt jeg husker, og andre sjove og underlige ting. Den kan findes i den klassiske afdeling.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax
 
pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1571
Sendt: 16 Marts 2010 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Wymax skrev:
...OnTopic kan jeg melde at jeg har et par lidt underlige plader, men slet ikke i den overlegne kategori som er vist  Jeg ærgrer mig stadig over ikke at have købt den plade med lyde af kampfly fra 2. verdenskrig jeg så engang! Kommer man til Flensburg ligger der en pladebutik der hedder Musikpalast i Neptunhof - de har en lille afdeling med underlige plader, såsom Tyskland's semifinale ved VM i bold anno i 70'erne, så vidt jeg husker, og andre sjove og underlige ting. Den kan findes i den klassiske afdeling.


Plader med "lyde" af en hver slags er meget velkomne i denne tråd. Jeg havde fat i en 4-dimensionel Dynaco-plade den anden dag (den skal dukke op i tråden), hvor et track indeholdt lyden fra et damptog!

PQR


__________________
Masser af vintage grej.

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes
 
Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2337
Sendt: 16 Marts 2010 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Så skal alle de dumme kæfte lukkes, så ham den tossede knark kan vise os de underlige LP'er han har.
Spøg til side, ikke mere hijacking, tak!

Mere, PQR, mere!


__________________

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske
 
Encore
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 964
Sendt: 16 Marts 2010 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Undskyld, pqrannes, jeg havde overset at det var vintage-plader du efterlyste ... Ikke mere OT fra mig
Til top Vis Encore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Encore
 
Nullergøj
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 422
Sendt: 16 Marts 2010 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Nu skal vi høre på Hermann og hans digital ævl igen og så i en VINYL tråd.
Til top Vis Nullergøj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nullergøj
 
747DK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 April 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 488
Sendt: 16 Marts 2010 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

jeg har skam også en plade med lyde fra kampvogne pmv mm skud og håndgranater . det der gør den lidt spændene er at
det er uden dynamisk begrænsning. dvs bare man giver lidt for meget gas er det bye bye dear speaker . der er også en stor
advarsel på pladen mod de kraftige dynamiske peaks..for at få en lignende effekt skal man være på stedet. den er uhyggelig
realistisk.

jeg er ansat ved forsvaret så jeg har lidt at have det i.

jeg har også en fra samme udgiver med Horror effekter men i sagens natur er det knapt så realistisk bortset fra dyre lydene.
en løves dybe knurren er så det hele rasler. og river ens urinstinkter rundt i manegen.


Jo og så har jeg sountracket til The muppet show men det er nok uden for kategori


__________________
Teknikken er midlet ikke målet.
Til top Vis 747DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 747DK Besøg 747DK's Websted
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 16 Marts 2010 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

jeg har en plade jeg købte på en auktion med en knap så præcis beskrivelse - troede keg havde købt en test plade med frekvenssignaler i hz til test af højtalere m.m. - det var en plade med herz - lyde - hjerte lyde til brug for undervisning af kardiologer ..... ak

__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1605
Sendt: 16 Marts 2010 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

pqrannes skrev:
Plader med "lyde" af en hver slags er meget velkomne i denne tråd. Jeg havde fat i en 4-dimensionel Dynaco-plade den anden dag (den skal dukke op i tråden), hvor et track indeholdt lyden fra et damptog!

Jeg har en udgivelse med forskellige mystiske test-toner (i stereo!), udgivet af "Institute of High Fidelity". Men det er desværre på spolebånd

Det er fra dengang stereo var nyt og spændende, så sikkert 50'erne?

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted
 
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Indlæg: 119
Sendt: 17 Marts 2010 kl. 07:01 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests
 
LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2428
Sendt: 17 Marts 2010 kl. 07:28 | IP-adresse registreret  

pqrannes skrev:

Wymax skrev:
...OnTopic kan jeg melde at jeg har et par lidt underlige plader, men slet ikke i den overlegne kategori som
er vist  Jeg ærgrer mig stadig over ikke at have købt den plade med lyde af kampfly fra 2. verdenskrig jeg så engang!
Kommer man til Flensburg ligger der en pladebutik der hedder Musikpalast i Neptunhof - de har en lille afdeling med underlige
plader, såsom Tyskland's semifinale ved VM i bold anno i 70'erne, så vidt jeg husker, og andre sjove og underlige ting. Den kan
findes i den klassiske afdeling.
Plader med "lyde" af en hver slags er meget velkomne i denne tråd. Jeg havde fat i en
4-dimensionel Dynaco-plade den anden dag (den skal dukke op i tråden), hvor et track indeholdt lyden fra et
damptog!PQR


Jeg har en, så vidt jeg husker, Denon Quadrofoni plade... Må se om jeg kan finde den.

__________________
Mvh. Louis


All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted
 
pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1571
Sendt: 17 Marts 2010 kl. 08:27 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:



Nu ligner det noget. Skønt.

Den første har jeg vist også - så fik vi da noget ud af, at amerikanerne (angiveligt) har været ude i rummet..

PQR


__________________
Masser af vintage grej.

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes
 
Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidligere schmidt2

Bruger siden: 06 Januar 2009
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Indlæg: 705
Sendt: 18 Marts 2010 kl. 08:33 | IP-adresse registreret  

747DK skrev:
jeg har skam også en plade med lyde fra kampvogne pmv mm skud og håndgranater . det der gør den lidt spændene er at
det er uden dynamisk begrænsning. dvs bare man giver lidt for meget gas er det bye bye dear speaker . der er også en stor
advarsel på pladen mod de kraftige dynamiske peaks..for at få en lignende effekt skal man være på stedet. den er uhyggelig
realistisk.

jeg er ansat ved forsvaret så jeg har lidt at have det i.

jeg har også en fra samme udgiver med Horror effekter men i sagens natur er det knapt så realistisk bortset fra dyre lydene.
en løves dybe knurren er så det hele rasler. og river ens urinstinkter rundt i manegen.


Jo og så har jeg sountracket til The muppet show men det er nok uden for kategori


Den plade med kampvogns lyde mm. hvad hedder den og hvor gammel er den?? Den lyder som et sjovt stykke med lyd.
Til top Vis Lencofyn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lencofyn
 
747DK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 April 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 488
Sendt: 18 Marts 2010 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

jeg fandt også lige min denon PCM recording/45 demonstration record

yderst fornuftig lyd men desværre er musikken ret middelmådig

schmidt2 skrev:

747DK skrev:
jeg har skam også en plade med lyde fra kampvogne pmv mm skud og håndgranater . det der gør den lidt spændene er at
det er uden dynamisk begrænsning. dvs bare man giver lidt for meget gas er det bye bye dear speaker . der er også en stor
advarsel på pladen mod de kraftige dynamiske peaks..for at få en lignende effekt skal man være på stedet. den er uhyggelig
realistisk.

jeg er ansat ved forsvaret så jeg har lidt at have det i.

jeg har også en fra samme udgiver med Horror effekter men i sagens natur er det knapt så realistisk bortset fra dyre lydene.
en løves dybe knurren er så det hele rasler. og river ens urinstinkter rundt i manegen.


Jo og så har jeg sountracket til The muppet show men det er nok uden for kategori
Den plade med kampvogns lyde mm. hvad hedder den og hvor gammel er den?? Den lyder som et sjovt stykke med lyd.


hej den hedder bare "Spectacula sound effects in stereo
og er fra philips hvidt cover med en liste over effekter den dækker også meget mere to takt motor skralde bil.... ambulance fly dc8 der starter op. alt med motor
samt diverse smæk med døre og værktøj
Den er uden alder men vil skyde på at den er fra 70erne det passer DC8 og centurion tank meget godt med.
Disse skiver finder man typisk i billig kasserne.
Det er jo ikke ligefrem noget der kører ustandseligt
Pt er der en famøs trafik inde i stuen underligt
Måske er den til film effekter

jeg tror hvis du googler efter war sound effects vil du finde en del

__________________
Teknikken er midlet ikke målet.
Til top Vis 747DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 747DK Besøg 747DK's Websted
 
ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1100
Sendt: 18 Marts 2010 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Sheffield Drum Record er også effekter uden musikalsk indhold. Synes jeg
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes