Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. maj 2024 | 05:32   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: SME M2 opsætning (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Miav
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2013
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 541
Sendt: 12 December 2013 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Lige et spørgsmål.

Nu har jeg leget lidt med opsætning af min SME M2-9 arm. Når jeg sætter armen op med SME's egen protractor så lyder egentligt ganske godt, men når jeg så kontrollerer med universal protractorer fra henholdsvis Baerwald og Loefgren, så passer indstillingen ikke helt.
Er det fordi disse universal protractorer er til 9" arme, mens M2-9 armen egentligt er en 9,5" arm.
Nu skal det også nævnes at den PU jeg bruger er en Audio Technica AT150MLX, og denne sidder lidt længere fremme end f.eks. en Denon DL-103 PU.
Dette påvirker overhang da jeg jo ikke kan flytte PU'en i huset, men kun kan flytte med selve armen, SME's princip.

På forhånd tak.
Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav
 
MGTF
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 November 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 412
Sendt: 13 December 2013 kl. 00:53 | IP-adresse registreret  

Du skal efter min bedste overbevisning bruge den medleverede protractor. Så er din arm indstillet korrekt. Det passer nemlig ikke helt med de andre instillinger du nævner. Bare rolig det virker. Og nej du kan ikke flytte pickupppen i tonearmshovedet, men du flytter armen. Ret genialt. Så behøves du ikke indstillet nåletryk hvergang du eksperimentere med overhænget.
Til top Vis MGTF's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGTF
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2910
Sendt: 13 December 2013 kl. 08:16 | IP-adresse registreret  

hej forum.
nej, det er ikke særlig genialt, at flytte tonearmen, når man først har sat den på rette afstand i forhold til pladetallerkenens
omdrejningspunkt. overhang skal altid findes ved kun at flytte pu.
mvh nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
MGTF
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 November 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 412
Sendt: 13 December 2013 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Du forstår ikke helt. Armen sidder i en glideskinne, der sidder en smule offset i forhold til den rette linie mod centrum, hvor
armen med stor nøjagtighed kan flyttes frem og tilbage uden at røre ved andre indstillinger. Det er meningen. 2 + 2 er stadig 4.
Der er netop ikke tale om variabel afstand til centerspindlen som er benævnt HTA Den bliver først helt korrekt justeret når
pickuppens overhæng er justeret med den medfølgende skabelon. Derfor skal den bruges. Og alt passer herefter. Også
afstanden til centerspindlen. Det er ren magi.
Til top Vis MGTF's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGTF
 
Artsound
Branchemedlem
Branchemedlem

ArtSound

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 82
Sendt: 13 December 2013 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

http://odysseytonearms.blogspot.dk/2011/04/sme-geometry.html
Til top Vis Artsound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Artsound Besøg Artsound's Websted
 
MGTF
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 November 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 412
Sendt: 13 December 2013 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

Enig, men det skal bemærkes at hullerne til pickuppens monteringskruer er store nok til at pickuppen kan justeres en smule,
men læs brugsanvisningen til armen Miav....og den kender du selvfølgelig. Den er meget fyldestgørende (bruger selv en SME
309 med en Shelter pickup. Justeret efter SME`s anvisninger og minsandten om ikke afstanden fra armens omdrejningspunkt
og til centerspindlen passer 110 procent). Hvori består din bekymring egentlig ? Hvis den lyder godt, hvorfor så justere
yderligere ?
Til top Vis MGTF's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGTF
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2910
Sendt: 14 December 2013 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

hej forum.
jeg tror det er et spørgsmål, om man er tilfreds med en generel, overfladisk indjustering af sin pu eller om man vil helt til bunds i rillen og presse den sidste detalje op. og her er en Mørch tonearm genial, for med den kan du finjusterre samtidig med at du forbliver på det rigtige overhang og finjusteringen foretages ved at tviste puén ind- eller udad.(uden at du selvfølgelig ændrer på overhanget)ind til du finder den bedste lyd. med føromtalte sme-arm må man først finde en pu, som har en fysisk form der muliggør, at nålen placerer sig lodret under tonearmens endekant og har man samtidig placeret tonearmen med rigtig afstand på plinten, har man nu det rigtige overhang. fintuningen foretager man så ved at flytte tonearmen frem eller tilbage i slæden. (når man flytter den fremefter svarer det til at tviste udefter på f.eks. mørch-armen og en tilbageflytning svarer til en tvistning indad, men man mister den optimale overhangsafstand (det kan lyde godt alligevel).   forskellen på den optimale overhangsafstand og en mindre optimal afstand, er følgende: med det optimale overhang, kan du afspille en hel lp-side, uden at billedsætningen (og du kommer aldrig til at savne en tangentialarm ) ændrer sig under vejs. med et mindre godt overhang, kan du høre at billedsætningen (lyden) ændrer sig under vejs.   groft sagt; fintuner du puen i det første nummer på pladen, vil lyden allerede midt på pladen have ændret karakter, og fintuner du på sidste nummer, vil den første halvdel af lpén lyde forkert.
men som MGTF udtrykker, kan man sagtens få god lyd længe inden man er ved den fintuning jeg beskriver, og det er selvfølgelig kun besværet værd, hvis det er ens hobby akkurat som med alt anden tilpasning og trimning, indenfor hi-fi.
   mvh nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2910
Sendt: 14 December 2013 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

hej igen forum.
jeg skal lige tilføje, at der er ingen garanti for fintuningen giver noget, og at den første justering man sætter efter diverse mål,er den optimale.   men det giver ro i sjælen, at have afsøgt hele området.
   mvh nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Miav
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2013
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 541
Sendt: 14 December 2013 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Det jo fordi jeg gerne vil have mest muligt ud af Audio Technica 150MLX PU'en.
Som sagt lyder det ganske godt som den spiller nu, men hvis jeg nu gratis kunne få lidt mere, ved at indstille PU'en perfekt, så var det jo ikke at kimse af.



Umiddelbart tror jeg dog den er perfekt sat op med SME's egen protractor, da nålen næsten sidder i spidsen af PU huset hvor krydset på protractoren også er vist.
Lyden er god både i det yderste spor, samt i det inderste spor på LP'en.
De parametre der altid er lette at stille er blevet optimeret, så som Vertikal Azimut, VTA, Nåletryk(1,5g), Antiskating(1,25g) og sidst men ikke mindst elektrisk tilpasning 47kOhm/200pF.

Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 14 December 2013 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Du kan nå langt ved at benytte en Feickert universalprotractor, hvis du vil tjekke, om din armgeometri er i orden.

Nå, Nils Valla gav en meget lang forklaring, som jeg har lidt svært ved at læse, men hvis jeg skal lave mit eget sammenkog, så kan du i bund og
grund ignorere al snakken om overhang, når du benytter en SME-arm. Du skal udelukkende koncentrere dig om korrekt monteringsafstand fra
centerspindelen og armens effektive længde.

Pointen er, at du skal have spidsen af din p.u. til at sidde, så den svarer til armens effektive længde. En tonearms effektive længde er sædvanligvis lig
med afstanden mellem centerspindel og tonearmens omdrejningspunkt lagt sammen med overhang. Sådan er det ikke med en SME-arm. På en SME-
arm skal du således ikke flytte p.u.'en frem og tilbage i p.u.-huset for at finde den korrekte effektive længde, men flytte armens omdrejningspunkt i
glideskinnerne.

Det er blot en anden måde at få en p.u. til at sidde, så den svarer til armens effektive længde.

Om det ene princip er at foretrække frem for det andet, kan jeg ikke sådan afgøre. Jeg har både en SME og en Mørch (og en del andre arme), og hvad
enten jeg monterer en p.u. på den ene eller den anden, så kræver det altid omhu og en del finjustering at finde frem til den indstilling, hvor p.u.'en
yder optimalt.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2910
Sendt: 15 December 2013 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

hej forum.
det jeg forklarede, var hvordan man fintrimmer det optimale overhang til den bedste justering set over en hel pladeside. for det første, som analogueman også er inde på, skal nålen flugte lodret under enden af tonearmen, og hvis du selv skal lave hullet i plinten, så lav det på et sted hvor det passer med at sme-armen sidder midt i slæden, for så har du mulighed for at justerre begge veje, og find så den rette afstand(ekkektive længde) uden brug af slæden for den kommer du ikke uden om, og brug så slæden til at fintune med
mvh nils.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3691
Sendt: 15 December 2013 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Hvis man bruger de skabeloner, og andet, der følger med en SME-arm er der ikke behov for yderligere finjustering.


Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 15 December 2013 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Det passer nu ikke helt ... der kan fortsat være behov for at justere azimuth og VTA/SRA. Det tager de medleverede SME-skabeloner altså ikke højde for
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2910
Sendt: 15 December 2013 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

hej forum.
den tager heller ej højde for om nålefanen peger helt den rette vej. men man kan stille sig tilfreds, ved bare at bruge den medfølgende skabelon, og det er for mange mennesker og i mange tilfælde nok, men jeg ville nu altid tænke den tanke; hvordan mon det ville lyde med en finjustering.
mvh nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
MGTF
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 November 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 412
Sendt: 15 December 2013 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Jo den gør.
Til top Vis MGTF's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGTF
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2910
Sendt: 15 December 2013 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

hej MGTF.
det kan den ikke, for nålefanen flytter sig når den bliver sænket ned i en roterende grammofonplade.
mvh nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
MGTF
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 November 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 412
Sendt: 15 December 2013 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Tja...livet er fuld af variabler....og antiskating.
Til top Vis MGTF's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGTF
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2910
Sendt: 16 December 2013 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

hej MGTF.
det giver jeg dig fuldstændigt ret i.
mvh nils
ps. brug ikke antiscating til at rette en skæv pu op, den skal tvistes på plads
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2910
Sendt: 18 December 2013 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

hej forum.
jeg må hellere tilføje at sme er en genial arm, selvom overhangsjusterings-mekanismen fungerer ensidigt. (alle justeringsmuligheder bør kunne foretages trinløst variabelt) men det kan man rette op ved at udvide skruehullerne i tonearmshuset. slut herfra.
      mvh nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Miav
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2013
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 541
Sendt: 05 Januar 2014 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Vil Feickert Protracktoren også være god til SME armene, når man flytter punktet i selve armbasen ved justeringen?
Umiddelbart ser jeg et problem i at buge disse sammen, da Feickert Protracktoren indstilles via center på pladetallerken til center på armbasen(lejecenter)
Men ret mig bare hvis jeg tager fejl.
Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes