Tilbage til HIFI4ALL.DK 2. maj 2024 | 23:59   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Knækket Micro Seiki headshell (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mjlgrd
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 April 2014
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 20
Sendt: 20 April 2014 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Jeg er blevet den heldige nye ejer af en Micro Seiki DQX1000 pladespiller. Det hele er i meget fin og funktionel stand, men under de
sidste mange års stilstand har den dog måtte lide noget overlast. Det har resulteret i en knækket headshell. Armen er den
oprindelig arm, nemlig en Micro Seiki CF-1, og jeg er således på udkig efter anbefaling om hvordan jeg får fixet dette.

Skal jeg starte med at forsøge at lime headshell eller er det spild af tid (billede vedhæftet)? Er en ny headshell noget man kan købe
- og det behøver for min skyld ikke nødvendigvis være en original? Eller skal man ud i en helt ny (brugt) arm hvis dette ikke er en
reservedel? Armbasen er en AX-1. Jeg er desuden lidt utryg ved selv at lave denne udskiftning, så hvis nogen kan anbefale et
værksted eller en person der kan hjælpe med operationen vil jeg blive glad.





__________________
/Kasper
Til top Vis mjlgrd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mjlgrd Besøg mjlgrd's Websted
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4558
Sendt: 20 April 2014 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Om ikke andet, så lim den sammen... så kan den da spille indtil du får skaffet en ny. Og måske fungerer det fint med bare at lime den?

Men husk at afmontere pickup og headshell, så der ikke kommer lim på de forkerte steder



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
mjlgrd
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 April 2014
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 20
Sendt: 20 April 2014 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Mikkel,

Jeg havde allerede prøvet at få headshell afmonteret, men opgav. Jeg kunne simpelhen ikke lirke den løs og blev nervøs for at
ødelægge noget i forsøget. Fordi jeg ikke har prøvet operationen før, så blev jeg ret nervøs for hvor mange kræfter der skulle
lægges i for at få det fra hinanden. Men jeg tror nu godt at forsøget med at lime går uden afmontering. Der er noget afstand til
armen fra brudfladen, så det vil jeg forsøge mig med senere i dag.

__________________
/Kasper
Til top Vis mjlgrd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mjlgrd Besøg mjlgrd's Websted
 
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2151
Sendt: 20 April 2014 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Du kan snildt lime det men brug den rigtig stærke lim som f.eks

http://www.xl-byg.dk/produkter/maling/lim/hobbylim-og-specia llim/henkel-loctite-super-glue-universal-hobbylim-og-special lim-3g.htm

jeg tror det kan give problemer at bruge alm. kontaktlim, da brudfladen er så lille.

Det er iøvrigt noget rod at der er så mange forskellige headshells, på min Denon er der et helt andet system og thorens
bruger noget helt tredje, og hos Rega kan headshellen slet ikke tages af. Det minder lidt om ladere til mobiler.

__________________
Venlig hilsen
Hermann
Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.
 
WinnyH
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Thomas?

Bruger siden: 04 April 2014
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 95
Sendt: 20 April 2014 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Til top Vis WinnyH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af WinnyH
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 20 April 2014 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Hvor surt!

Ja, limning må være vejen frem. Mikkel (Gige) er vist temmelig optimistisk i forhold til at få skaffet et nyt headshell. Er der ikke noget med, at de er
tæt på at være umulige at finde, og hvis de findes (brugt), så sælges de til fantasipriser ... vel at mærke fantasipriser i den høje ende

Nå, skulle du beslutte dig for at købe og montere en ny tonearm, så hjælper jeg gerne. Jeg kan dreje alskens tonearmsbaser og -adaptere - send mig
en PM, hvis det skulle blive aktuelt.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
ramma
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 969
Sendt: 20 April 2014 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Du får et billede her af din headshell, som du kan se så er den med en bajonetfatning
så når du løsner skruen til headshellen skulle det være muligt at få den af uden at ødelægge den
Den vil være ulig nemmere at lime når den er fjernet fra armen
billedet er iøvrigt taget fra den eneste annonce jeg kunne finde på en CF-1 headshell
og som Analogueman angiver så er det dyrt kram , her på USaudiomart 500$



__________________
Hifi hilsen Ramma
Til top Vis ramma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ramma Besøg ramma's Websted
 
mjlgrd
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 April 2014
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 20
Sendt: 20 April 2014 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Super, Ramma - det foto giver en del bedre grundlag for at prøve at fjerne den skadende headshell. Takker

__________________
/Kasper
Til top Vis mjlgrd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mjlgrd Besøg mjlgrd's Websted
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 20 April 2014 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Hmmmmmm ... spekulerer allerede nu på, om man (jeg) ikke med lidt fingersnilde kunne tage et eksisterende (hyldevare) headshell og ombygge det,
så det passer til Micro tonearmen?

Nå, det bliver nok ikke i dette liv
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
mjlgrd
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 April 2014
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 20
Sendt: 20 April 2014 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Enig - der er jo ikke meget i en sådan en headshell og mange ser jo ret ens ud. Det burde da kunne lade sig gøre. Tænkte faktisk
også selve på 3d-print muligheden

__________________
/Kasper
Til top Vis mjlgrd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mjlgrd Besøg mjlgrd's Websted
 
ramma
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 969
Sendt: 20 April 2014 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Det burde være muligt at lirke den stille og roligt af med en lille skruetrækker i rillen foroven og forneden


__________________
Hifi hilsen Ramma
Til top Vis ramma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ramma Besøg ramma's Websted
 
ramma
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 969
Sendt: 20 April 2014 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

Det bliver vist ikke nemt at ombygge, Micro Seiki har deres helt egen standard med meget lange pins
måske hvis du kan få indmaden ud af headshellen og bygge den over i en anden headshell, kunne det
måske lade sig gøre
Det vil helt bestemt være umagen værd, DQX1000 pladespilleren er en forbandet god pladespiller

__________________
Hifi hilsen Ramma
Til top Vis ramma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ramma Besøg ramma's Websted
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 21 April 2014 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

Det var netop, hvad jeg overvejede: Ud med indmaden og over i et andet headshell. Alternativt lave et selv, men det vil tage adskillige timer at
dreje/fræse ... så den slags laver jeg nok kun, hvis det er til mig selv
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 21 April 2014 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  







Fandt lidt flere billeder, håber det er ok?

Struktøren
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 21 April 2014 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

Løsne skruen, hvis muligt?
Skruetrækker ned i samlingen, og prøve at lirke dem fra hinanden.
Kan være at de to udskæringer sidder stramt til
Og så kan det være at der mulighed for at tilpasse anden headshell, men skil den nu først fra hinanden

God arbejdslyst

Husk med tålmodighed skal den modige belønnes
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
mjlgrd
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 April 2014
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 20
Sendt: 21 April 2014 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

Tak til jer alle for hjælpen - headshell kom af uden problemer, og er nu blevet limet. Bruddet var ret nemt at lime da brudfladen var
endt sådan at de to delen selv fandt sammen på den rigtige måde. Så fik de lidt sekundlim og jeg er temmelig sikker på det at det
ikke kommer til at spille nogen rolle for lyd eller funktion.




Næste step er givetvis en ny pickup. Nogen forslag til en fornuftig og billig pickup der kunne være et oplagt valg når vi taler
primært elektrisk 80+90er musik samt det mere rockede. Pladespilleren bliver koblet til en old gammel NAD 1300 forforstærker
der har både mc/mm forstærker og videre til en Copland rørforstærker af ukendt model.

__________________
/Kasper
Til top Vis mjlgrd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mjlgrd Besøg mjlgrd's Websted
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4558
Sendt: 21 April 2014 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Super, at det lykkedes! Dejligt med alle de gode indlæg, som hjalp dig på vej

Vedr. ny pickup så er en ny Ortofon jo oplagt, hvis du kan lide den lyd du har nu. En 2M Blue, eller Bronze hvis det skal være lidt lækkert! Er du til en lidt mere musikalsk klang så er Goldring også et godt bud med deres 2000-serie.

Undgå de billige forslag om Audio Technica AT-95 eller Denon DL-103... de er overvurderede, og træerne vokser IKKE ind i himmelen. De er skam begge fine - i deres respektive prisklasse! Jeg har skam prøvet begge, da budgettet ikke dikterede dyrere modeller. 



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 21 April 2014 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  


Du kan faktisk med den pick up du har nu "nøjes" med at skifte nåleforparten, så er der frit valg mellem OM 10-20-30-40 prisen stiger desværre også
, så det kommer lidt an på hvor meget du vil give , men heldigvis er disse dog ikke dyre, end hvis det var det hele der skulle skiftes.
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
ramma
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 969
Sendt: 21 April 2014 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

OM 30 og OM 40 forsatserne vil give et voldsomt løft i lyden, men de er dyre
Mikkels forslag med en ny Goldring mm fra 2000 serien er faktisk et godt tip, hvis du vil starte på toppen skal
du have fat i Goldring 2500, men du kan starte længere nede og så opgraduere ligesom på Ortofon til en bedre slibning
og dermed også en bedre lyd.
Hifistore.dk har begge dele og leverer dag til dag portofrit, prøv at checke det

__________________
Hifi hilsen Ramma
Til top Vis ramma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ramma Besøg ramma's Websted
 
mjlgrd
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 April 2014
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 20
Sendt: 08 Maj 2014 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  


Bare som opfølgning på min Micro Seiki saga - som beskrevet endte reparationen af den knækkede headshell
lykkeligt. Jeg har nu også, belært af @Struktøren udskiftet nåleforparten med en ny OM-10 forpart. Nok et lidt nærigt
valg, men i første omgang var det også mest fordi den PU der sad var en DJ(!!??) model af helt, for mig, ukendt stand
og jeg ville gerne være sikker på at mine gamle albums ikke blev hærget unødigt af måske voldsom slidt puckup.

Efter udskiftningen har jeg været i gang med indstilling af deck'et på alle fronter. Den er justeret i vater og med de
1,5 g nåletryk der er anbefalet til OM10. Jeg er til gengæld lidt mere i tvivl om den korrekte anti-skating indstilling.
Der er to nul-punkter på anti-skate skalaen. Den ene til elliptisk og den anden til konisk PU. OM-10 er elliptisk slebet
så den del giver sig selv, men spørgmålet er så hvad den skal indstilles til? Er det noget man på nogen måde selv kan
afgøre, er det erfaring, spec eller noget man kan lyttes sig til?

Bonus-spørgsmål. Den er tilsluttet RIAA MM indgangen i gammel NAD Monitor 1300 preamp og en ældre (og ukendt
model) Copland rør effektforstærker. Nogen synderlig gevinst i senere udskiftning pre-amp og hvordan afgør jeg om
rør i sådan en Copland fætter trænger til udskiftning?

__________________
/Kasper
Til top Vis mjlgrd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mjlgrd Besøg mjlgrd's Websted
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes