Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. april 2024 | 02:15   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Materialer til Bånddiskanter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DigiXover
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 18
Sendt: 18 Februar 2004 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

Jeg går og arbejder på et par båndhøjttalere, og det har jeg gjort et stykke tid (årevis) men jeg er aldrig blevet helt tilfreds med mine membraner. Jeg har med lys og lygte ledt efter en leverandør der kunne levere noget ultratyndt bæremateriale, gerne varme bondende til alu som Mylar 850: http://www.dupont.com/packaging/apsprint/ap1024.html .

Den eneste leverandør jeg har kunne finde i danmark, som overhovedet ville handle med en privat, ville desværre kun sælge til mig i meget store mængder/pris...

Er der nogen der har fingrene i noget ultratyndt bæremateriale / alufolie eller kender nogle gode leverandører? 

Jeg vil også meget gerne høre om erfaringer/metoder, at producere lange bånd.

Lidt om mit projekt:

Jeg arbejder på et bånd, ca. 130cm langt 25-30 mm bredt. ophængt i en, på begge sider åben, baffel. Bafflen vil jeg udforme så den har lidt hornkarakteristik, for at få kontrol over den medsvingende luftmasse - Undgå grove peaks i responsen. Båndet vil jeg drive med en hjemmelavet forstærker hvor jeg har lånt et par tricks af http://www.dynamicprecision.no/ samt selv har et par gode idéer i forhold til crossover forvrængning. Diskant forstærkeren vil blive indbygget i foden af højttaleren - jeg har en aversion mod HT kabler hvis de kan undgåes - aktive højttalere, ja tak - men tænk meget grundigt over microfoni i forstærkerdelen. Jeg vil drive båndet så fuldtone såvidt det nu lader sig gøre (150-400 Hz). Jeg vil som bund(Sub) køre med en servostyret bas (B&K accelerometer) også drevet af hjemmebygget forstærker. Jeg har planer om at lave delefiltrering med digitale firfiltre - også hjemmebyg (FPGA baseret). Herved kan jeg også lave en vis højttalerkarakteristik og/eller rumkorrigering. Jeg vil over tid gerne lave alt interconnect over optisk fiber, hvis jeg kan få styr på jitterproblematikken. Super ambitiøst projekt som nok vil tage nogle år.. men jeg sidder og designer elektronik til digitale kameraer til hverdag, så det går nok - og mange af stumperne/værktøjerne kan jeg komme let til... men først af alt gælder det om at få nogle nye bånd op at køre!!!

/DigiXover

Til top Vis DigiXover's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DigiXover
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 18 Februar 2004 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

DigiXover skrev:

Jeg går og arbejder på et par båndhøjttalere, og det har jeg gjort et stykke tid (årevis) men jeg er aldrig blevet helt tilfreds med mine membraner. Jeg har med lys og lygte ledt efter en leverandør der kunne levere noget ultratyndt bæremateriale, gerne varme bondende til alu som Mylar 850: http://www.dupont.com/packaging/apsprint/ap1024.html .

Den eneste leverandør jeg har kunne finde i danmark, som overhovedet ville handle med en privat, ville desværre kun sælge til mig i meget store mængder/pris...

Er der nogen der har fingrene i noget ultratyndt bæremateriale / alufolie eller kender nogle gode leverandører? 

Jeg vil også meget gerne høre om erfaringer/metoder, at producere lange bånd.

Lidt om mit projekt:

Jeg arbejder på et bånd, ca. 130cm langt 25-30 mm bredt. ophængt i en, på begge sider åben, baffel. Bafflen vil jeg udforme så den har lidt hornkarakteristik, for at få kontrol over den medsvingende luftmasse - Undgå grove peaks i responsen. Båndet vil jeg drive med en hjemmelavet forstærker hvor jeg har lånt et par tricks af http://www.dynamicprecision.no/ samt selv har et par gode idéer i forhold til crossover forvrængning. Diskant forstærkeren vil blive indbygget i foden af højttaleren - jeg har en aversion mod HT kabler hvis de kan undgåes - aktive højttalere, ja tak - men tænk meget grundigt over microfoni i forstærkerdelen. Jeg vil drive båndet så fuldtone såvidt det nu lader sig gøre (150-400 Hz). Jeg vil som bund(Sub) køre med en servostyret bas (B&K accelerometer) også drevet af hjemmebygget forstærker. Jeg har planer om at lave delefiltrering med digitale firfiltre - også hjemmebyg (FPGA baseret). Herved kan jeg også lave en vis højttalerkarakteristik og/eller rumkorrigering. Jeg vil over tid gerne lave alt interconnect over optisk fiber, hvis jeg kan få styr på jitterproblematikken. Super ambitiøst projekt som nok vil tage nogle år.. men jeg sidder og designer elektronik til digitale kameraer til hverdag, så det går nok - og mange af stumperne/værktøjerne kan jeg komme let til... men først af alt gælder det om at få nogle nye bånd op at køre!!!

/DigiXover

Hej Digixover.

Det ser spændende ud.

Det lyder som om du har tænkt projektet godt igennem.

m.h.t. jitter problematikken så skal du vel køre med clock syncronisering?. hvor clocken til "bånd DAconverteren" er master i systemet.

Jeg tror ikke at jitter er noget problem i subwooferen så her kan man vel køre "slaveclock".

Hvor højt går B&K accelerometer op i frekvens? og kan et B&K accelerometer købes for en rimelig sum ?



__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2153
Sendt: 18 Februar 2004 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

 

 Som skrevet i anden tråd mener jeg, at det bedste materiale er papir.

 Det papir jeg selv anvender, kan desværre ikke købes i almindelig handel.

 Dog kan cigarretpapir (jointpapir) i rulle anvendes.

 MVH  

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen
 
kentp
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Juli 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 241
Sendt: 18 Februar 2004 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

Hej Digixover.

Hvad har du regnet med magneter ?? antal, matr., montage ?

 

Til top Vis kentp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kentp
 
DigiXover
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 18
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

LGrau> Ja jeg har mest af alt tænkt, måske lidt for meget i forhold til hvad jeg har oppe at køre på nuværende tidspunkt

Jeg har tænkt mig at lave clock distributionen fra en digital "Forforstærker" læs kanalvælger og volumenkontrol. Derved kan jeg have én central clock som jeg distribuerer til alle DAC's/Poweramps/drev/sources. Jeg jeg regner med at have et fiber/coax til clock og et fiber/coax til data. Clocken skal evt. "jitter korrigeres" ved modtageren ala http://www.jitter.de/english/engc_navfr.html altså en Phase Locked Loop (PLL) der dæmper den clockstøj man har samlet op i systemet. Som hoved clock hopper jeg sikkert på en LCaudio LClock, de har jo ligesom bevist at de har fat i den lange ende. Måske jeg kan kigge dem lidt i kortene og lave min egen, så er der nemt en tusse eller 2 sparet. Dataformatet har jeg tænkt også skal indeholde info om volumen (relæstyret analog attenuator)

Accelerometrene fik jeg op under neglene da jeg var i praktik på B&K i sin tid. De går op til ca. 5/7 kHz, så jeg tænker at de er ok at bruge op til ca 500Hz. Jeg ved ikke hvad det koster men det er sikkert hundedyrt. Hvis du er ude at shoppe efter acc. er der en serie fra http://www.analog.com der måske er noget. Adxl50 /  Adxl150 husk lige at det skal kunne sense Rimeligt mange G. Jeg har regnet mig frem til at min bas vil producere omkring 100G, ved fuld amplitude. Hvis man vil udvide området for sensoren kan man evt. tilte aksen i forhold til bevægelsesretningen og derved påvirke sensoren mindre.

Andre> Jeg har læst den tråd ud nævner, og jeg synes umiddelbart det med jointpapir lyder tiltalende. Rimeligt dødt(stoned) materiale. Men hvordan med at lime på det, ødelægger/afstiver limen papirets struktur, og hvad med temperaturstabiliteten over tid, papiret er jo optimeret til at futte af  .

Kentp> jeg har forhørt mig om prisen på nogle neodym magneter hos sintex:

045.020, 20 x 10 x 10 [mm], N35H: Brutto 16,35 kr./stk.
045.046, 36 x 15 x 10 [mm], N40: Brutto 43,80 kr./stk.

Rabat:  25% ved 150 stk. og 35% ved 500 stk

Hvis jeg skal lave to bånd på 130cm med magneter i begge sider bliver det nok 150 stk af 36x15x10. og ca. 5k fattigere  men nogle super magneter rigere  Jeg vil så lade de gamle gå på pension som baghøjttalere i min hjemme bio...

Til top Vis DigiXover's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DigiXover
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

DigiXover skrev:

LGrau> Ja jeg har mest af alt tænkt, måske lidt for meget i forhold til hvad jeg har oppe at køre på nuværende tidspunkt

Ja sådan er det gerne..Jeg har også mange planer, men desværre alt for lidt tid.

Jeg har tænkt mig at lave clock distributionen fra en digital "Forforstærker" læs kanalvælger og volumenkontrol. Derved kan jeg have én central clock som jeg distribuerer til alle DAC's/Poweramps/drev/sources. Jeg jeg regner med at have et fiber/coax til clock og et fiber/coax til data. Clocken skal evt. "jitter korrigeres" ved modtageren ala http://www.jitter.de/english/engc_navfr.html altså en Phase Locked Loop (PLL) der dæmper den clockstøj man har samlet op i systemet. Som hoved clock hopper jeg sikkert på en LCaudio LClock, de har jo ligesom bevist at de har fat i den lange ende. Måske jeg kan kigge dem lidt i kortene og lave min egen, så er der nemt en tusse eller 2 sparet. Dataformatet har jeg tænkt også skal indeholde info om volumen (relæstyret analog attenuator)

Ok. Lyder endnu mere interessant. Det bliver noget af et system i sidste ende. Kan du ikke lave seperate digitale filtre og sælge billigt til os andre ? Der er sikkert flere som kunne være interesseret.

Accelerometrene fik jeg op under neglene da jeg var i praktik på B&K i sin tid. De går op til ca. 5/7 kHz, så jeg tænker at de er ok at bruge op til ca 500Hz. Jeg ved ikke hvad det koster men det er sikkert hundedyrt. Hvis du er ude at shoppe efter acc. er der en serie fra http://www.analog.com der måske er noget. Adxl50 /  Adxl150 husk lige at det skal kunne sense Rimeligt mange G. Jeg har regnet mig frem til at min bas vil producere omkring 100G, ved fuld amplitude. Hvis man vil udvide området for sensoren kan man evt. tilte aksen i forhold til bevægelsesretningen og derved påvirke sensoren mindre.

Jeg havde også overvejet at lave bassystem med accelerometer. Det burde kunne laves med lav forvrængning.

Men det for at virke optimalt skal man vel have en stiv membran. Hvis der sker opbrydninger hænger acceleration og amplitude ikke sammen. Hvis man har en stiv membran uden opbrydninger kan man vel også bare strømstyre den, så burde man også have styr på accelerationen..



__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2153
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

 

  Papir har et rimeligt højt brændpunkt.Limen skal naturligvis fortyndes meget.

  Du skal også huske på at du øger følsomheden meget ved brug af neo.

  og derved varme afsætningen i båndet.

  MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen
 
Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 738
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

DigiXover skrev:
Andre> Jeg har læst den tråd ud nævner, og jeg synes umiddelbart det med jointpapir lyder tiltalende. Rimeligt dødt(stoned) materiale. Men hvordan med at lime på det, ødelægger/afstiver limen papirets struktur, og hvad med temperaturstabiliteten over tid, papiret er jo optimeret til at futte af  .

Jeg mener at papiret har sin store force i den dybe mellemtone, forudsat at membranen også er lukket i siderne.

Papiret er meget stift i sig selv (muligvis for stift til diskant-gengivelse?), men er nemt at arbejde med og det er lufttæt.

Modsat alm. cigaretpapir har 'jointpapiret' ikke forsfor-striber i (er med til at holde gløden i live) og futter ikke bare af.

Til top Vis Macwerk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Macwerk
 
sonnya
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 147
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

Angående accelerometer. Så hold øje med noisefloor.

der er også http://www.memsic.com .

De er mere præcise, også hvad angår gain, som kan variere temmelig en del. Vi snakker om mange procenter. Så man risikere at der bliver for meget eller for lidt output fra systemet alt efter hvad omgivelses temperaturen er.

Accelerometer af den mekaniske skal man ikke lige tabe, da de så sætter sig fast.

MVH

Sonny

Til top Vis sonnya's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sonnya Besøg sonnya's Websted
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Andre skrev:

 

  Papir har et rimeligt højt brændpunkt.Limen skal naturligvis fortyndes meget.

  Du skal også huske på at du øger følsomheden meget ved brug af neo.

  og derved varme afsætningen i båndet.

  MVH

Nedsætter man ikke varmeafsætning, fordi det kræver færre watt ?



__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
DigiXover
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 18
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

LGrau> Følsomheden bliver bedre med neo magneter, så man ikke behøver så meget power for at skabe det samme lydtryk. Og alu'en bliver derfor ikke så varm  . Jeg vil egenligt meget gerne lave nogle ekstra digifiltre til interesserede, når jeg har mit eget oppe at køre. Problemet er bare at jeg vil opfinde mit eget dataformat så det er ikke umiddelbart SPDIF/Toslink kompatibelt. Jeg har svagt overvejet at lave et firma der laver konkurence dygtige digitalløsninger både på pris og performance. Men jeg synes det er lidt "risky" og så træt er jeg dog ikke af at lave elektronik som lønslave - og det giver jo godt.  Servobas: det er vigtigt at accelerometeret sidder så tæt på svingspolen som muligt. Hvis accelerometeret sidder så langt væk og der opstår opbrydning i membranen mellem spole og acc. kan man godt opgive alt håb om at få l**tet stabilt. Man skal have en rimelig fasemargen så der ikke er noget gain i systemet ved frekvenser hvor fasen er 180 grader, for ellers har du en tonegenerator/oscillator  Og ja membranen skal være meget stiv. Jeg overvejer at afstive den med PU skum, selvom den bliver meget tung. Jeg har ikke overvejet strømstyring. Jeg kan ikke lige regne ud hvad det vil gøre for forvrængningen ved lave frekvenser 20-30 Hz. Jeg strømstyrede på et tidpunkt mine bånd, og det gav virkeligt noget ekstra liv, især i toppen. Sikkert fordi membranerne er tunge og impedansen derved stiger ved høje frekvenser.

Macwerk> jeg synes det er en super indgang du har med at klæbe siderne af membranen fast og derved lukke af for akustisk kortslutning. Men hvad faen sker der inde på midten af din membran, den ser helt forkullet ud? Jeg har lidt svært ved at fortolke dit billede kan du ikke laven en håndskitse (set oppefra) af hvordan du har lavet dem - mest for teknikkens skyld.

Andre> Hvilken lim bruger du/i og hvordan docerer/påfører man Limen. Jeg designer med at have 4 ledere på membranen og vil gerne have afstanden mellem lederne ned under 0,5 mm. Anyway tror jeg at jeg skal en tur på staden og finde noget jointpapir på ruller. Det er nogen tid siden jeg har været i pusherstreet, findes den overhovedet stadig? eller hvor ellers kan jeg finde jointpapir.

Sonnya> Tak for inputtet, jeg har slet ikke været opmærksom på temperatur gaindrift før. Men ja, der er rigtig mange væmmeligheder indbygget i servosystemer. De temp kompenserede acc. du henviser til ser umiddelbart fede ud. Jeg er dog lidt forundret over at der både er en AD og DA konverter indbygget ?

Til top Vis DigiXover's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DigiXover
 
sonnya
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 147
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

Det er fordi at sensorens reference er forsyning, så hvis du vælger én med reference til at generere den analoge udgang. Er de nødt til at convertere AD-DA.

èn med absolut output har ikke AD-DA konvertering, da det ikke er nødvendigt.

Til top Vis sonnya's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sonnya Besøg sonnya's Websted
 
Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 738
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Det var bare en lim-løs testopstilling lavet på en god times tid - find selv på noget (noget lukket noget).

Under testen fik den fuld skrue ved lav frekvens - papiret er 'glødet igennem' men brød ikke i brand (stoppede måske bare i tide ). Hele effekten blev afsat i én 110mm leder !

Til top Vis Macwerk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Macwerk
 
André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2153
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

 

  Limen påføres med pensel.

  MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

DigiXover skrev:

LGrau> Følsomheden bliver bedre med neo magneter, så man ikke behøver så meget power for at skabe det samme lydtryk. Og alu'en bliver derfor ikke så varm  .

Jeg kom til at misforstå Andre's indlæg.. Jeg troede han mente at der blev afsat større effekt ved neo magneter. 

Jeg vil egenligt meget gerne lave nogle ekstra digifiltre til interesserede, når jeg har mit eget oppe at køre. Problemet er bare at jeg vil opfinde mit eget dataformat så det er ikke umiddelbart SPDIF/Toslink kompatibelt.

 . Så må jeg selv igang... findes der nogen som sælger færdige løsninger ?

Jeg har svagt overvejet at lave et firma der laver konkurence dygtige digitalløsninger både på pris og performance. Men jeg synes det er lidt "risky" og så træt er jeg dog ikke af at lave elektronik som lønslave - og det giver jo godt. 

Sping nu ud i det. det kan højst gå galt.

Jeg overvejer at afstive den med PU skum, selvom den bliver meget tung. Jeg har ikke overvejet strømstyring. Jeg kan ikke lige regne ud hvad det vil gøre for forvrængningen ved lave frekvenser 20-30 Hz.

Nej det er rigtigt. Det bliver måske lidt problematisk omkring resonansfrekvensen.

Jeg strømstyrede på et tidpunkt mine bånd, og det gav virkeligt noget ekstra liv, især i toppen. Sikkert fordi membranerne er tunge og impedansen derved stiger ved høje frekvenser.

Det lyder som om du gik fra strømstyring igen. Var der en god grund til det ?

 



__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

 . Så må jeg selv igang... findes der nogen som sælger færdige løsninger ?

Hvad med Behringer ULTRADRIVE PRO DCX2496 til omkring 4000,-?  Hej Fiddelejty har talt pænt om den. Det er ganske vist PA-udstyr, men med en 24/96 processor, som skulle være bedre end mange D/A convertere til prisen - så får man jo nærmest filtret forærende...?

- Ved ikke om det er at fornærme dig, når du nu præsenterer dig som en diamant-tweeter.

Hilsen
Boye

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:

 . Så må jeg selv igang... findes der nogen som sælger færdige løsninger ?

Hvad med Behringer ULTRADRIVE PRO DCX2496 til omkring 4000,-?  Hej Fiddelejty har talt pænt om den. Det er ganske vist PA-udstyr, men med en 24/96 processor, som skulle være bedre end mange D/A convertere til prisen - så får man jo nærmest filtret forærende...?

- Ved ikke om det er at fornærme dig, når du nu præsenterer dig som en diamant-tweeter.

Hilsen
Boye

Hej Boye.

Nej du kan ikke fornærme mig med gode ideer .

Jeg har kigget lidt Behringeren.

Men man burde kunne få nogle moduler som er billigere. Jeg tror heller ikke at der er digital udgang på filteret, så man må leve med de middelmådige konvertere som sikkert er brugt. man kunne måske tweake den lidt med nye konvertere o.s.v. og derved få et kanont filter.

Tak for tippet.

Jeg tror at jeg må starte en ny tråd, istedet for at få denne ud på et sidespor. 

P.S. det er ikke min tweeter på billedet



__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
DigiXover
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 18
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

LGrau>Strømstyringen var noget jeg lavede i forbindelse med mit afgangsprojekt på Teknikum. Jeg lavede et klasse A push-pull diskantbånd. Det bestod af et bånd med identiske aluledere på hver side af bærematerialet. Lederne på hver sin side var så indsat som kollektor modstande i en differential forstærker således at der løb 5Amp DC opad på den ene side og 5Amp DC nedad på den anden side. når diffampen påtrykkes et signal stiger strømmen i den ene side og falder i den anden så netto strømmen i membranen bliver forskellig fra 0. Opstillingen lød godt men var ret problematisk. DC offset skulle være ret præcis for at båndet ikke budede kraftigt indad eller udad. Den kunne ikke spille særligt højt fordi max output ikke bliver større end hvilestrømmen - og da jeg skruede op for hvilestrømmen smeltede membranen. Så det kompromiløse var ikke så kompromiløst alligevel. Jeg havde dem i A-B lyttetest mod Quad ELS 63 + en eller anden Rotel forstærker - og der blev løftet et par øjenbryn hist og her... Men med neomagneter og det rette bæremateriale kunne man måske genoplive idéen. På den anden side hvis man laver båndet godt/let nok vil impedansen være lineær/ohmsk i hele det aktuelle frekvensområde, og så skulle der ikke umiddelbart være noget at hente på strømstyringen.
Til top Vis DigiXover's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DigiXover
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

DigiXover skrev:
LGrau>Strømstyringen var noget jeg lavede i forbindelse med mit afgangsprojekt på Teknikum. Jeg lavede et klasse A push-pull diskantbånd. Det bestod af et bånd med identiske aluledere på hver side af bærematerialet. Lederne på hver sin side var så indsat som kollektor modstande i en differential forstærker således at der løb 5Amp DC opad på den ene side og 5Amp DC nedad på den anden side. når diffampen påtrykkes et signal stiger strømmen i den ene side og falder i den anden så netto strømmen i membranen bliver forskellig fra 0. Opstillingen lød godt men var ret problematisk. DC offset skulle være ret præcis for at båndet ikke budede kraftigt indad eller udad. Den kunne ikke spille særligt højt fordi max output ikke bliver større end hvilestrømmen - og da jeg skruede op for hvilestrømmen smeltede membranen. Så det kompromiløse var ikke så kompromiløst alligevel. Jeg havde dem i A-B lyttetest mod Quad ELS 63 + en eller anden Rotel forstærker - og der blev løftet et par øjenbryn hist og her... Men med neomagneter og det rette bæremateriale kunne man måske genoplive idéen. På den anden side hvis man laver båndet godt/let nok vil impedansen være lineær/ohmsk i hele det aktuelle frekvensområde, og så skulle der ikke umiddelbart være noget at hente på strømstyringen.

Hej.

Jeg var ved at genoplive ideen her. Sjovt at du også har prøvet at lave det, men forstærkeren kan laves utroligt simpelt ved at benytte denne metode.

Godt at høre at du mener at der er noget at bygge videre på, DC offset problemet burde kunne løses. Så skal der bare nogle kraftige magneter på, og så i et lukket kabinet.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=3194&KW =LGrau



__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 738
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

DigiXover skrev:
Macwerk> jeg synes det er en super indgang du har med at klæbe siderne af membranen fast og derved lukke af for akustisk kortslutning.

Ret beset så er det vist Andre der skal have æren af at have påvist at lukkede bånd er det der skal til.

Til top Vis Macwerk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Macwerk
 

Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes