Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. april 2024 | 00:47   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Festivalanlæg (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jonasfj
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 9
Sendt: 13 April 2009 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Hey.

Jeg vil som så mange andre herinde også bygge et anlæg til roskildefestival. Men da jeg er nybegynder og ikke ved som meget om lyd har jeg brug for lidt hjælp.

Jeg vil bygge et anlæg der kan spille forholdsvis højt, og som kan spille længe, og selvfølgelig må det gerne være rimelig billigt. Hvor meget det vejer og hvorvidt lyden er rigtig god. betyder ikke det helt store.

Jeg vil selvfølgelig bruge et bilbatteri eller 2, en forstærker med et line in til en ipod, og 2 eller 4 højtalere.

Jeg har hørt meget godt om amp6-basic-kit fra 41hz men har dog også overvejet amp9, da jeg er i tvivl hvor vidt amp6 kan spille højt nok. Jeg har 2 bil højtallere magen til disse liggende så det ville være nærliggende at bruge dem, da jeg synes de spiller rimelig højt hvis jeg sætter dem til mit anlæg, dog vil jeg gerne have et par højtalere mere, men ved ikke hvilke. jeg har kigget lidt på dette batteri, men jeg ved ikke om det er nok til at kunne spille 5 timer om dagen i en uge, eller om der skal mere strøm til.

så nu er mit spørgsmål egentlig bare, hvilke dele skal jeg købe?


MVH Jonas. 


Til top Vis Jonasfj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonasfj
 
MortenJ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 April 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 132
Sendt: 13 April 2009 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Hej Jonesfj

Jeg har selv bygget et anlæg med Amp 6 Basic og den spiller rigtig fint og er meget strømbesparende. Den er dog ikke så kraftig så det er vigtigt at man vælger nogle effektive højttalere til den hvis der skal spilles højt. Det gode ved de højttalere du har er at du ikke skal tænke på delefilter, men til gengæld tror jeg ikke de er særligt effektive. Derfor ville jeg nok vælge en Amp 9 hvis jeg var dig.
En Amp 6 Basic bruger ca. 0,3 ampere ved moderat volumen og mener 9'eren bruger ca. det dobbelte. Det batteri du har kig på har en kapacitet på 88Ah, hvilket så giver ca. 146 spilletimer med Amp 9. Det burde være tilstrækkeligt, og så er der også plads til at spille højt.
Amp 9 har jo fire kanaler og der er noget med at man kan brokoble dem to og to så man får mere effekt men det ved jeg ikke så meget om. Der kan du evt. prøve at spørge på foraet på 41hz.com eller skrive en mail til dem, de er søde til at hjælpe.
Held og lykke med det, det er altid sjovt at lave sådan noget selv.

Mvh. Morten

EDIT: Jeg prøvede lige at finde den side hvor en fyr havde målt sin amp 9 til at bruge 0,6 ampere, men kunne ikke finde den. I stedet fandt jeg nogle andre sider hvor folk havde målt den til at bruge meget mere strøm, omkring 3-6 ampere. Strømforbruget afhænger også af hvilke højttalere du har sat til, så du skal nok tage det jeg skrev ovenfor med et gran salt.
Jeg målte dog min egen Amp 6 Basic til 0,3 ampere med to 4 ohm's enheder og et par piezohorn ved moderat volumen.
Til top Vis MortenJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenJ
 
Jonasfj
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 9
Sendt: 13 April 2009 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

Tusind tak for svaret, det lyder lovende. :)
Nu aner jeg ikke hvad det vil sige at brokoble, men jeg tænkte på, hvis man smider 4 højtalere på i steder for 2, tager den så bare dobbelt så meget strøm, eller tager den halvdelen af volumen fra de 2 højtalere, eller bliver det bare dobbelt så højt.
Og har du et godt bud på et par højtalere mere jeg kunne smide i?
Til top Vis Jonasfj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonasfj
 
MortenJ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 April 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 132
Sendt: 13 April 2009 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke så meget om Amp 9'eren og de 4 kanaler, så det vil jeg ikke rådgive dig om. At brokoble er at slå kanalerne sammen to og to, så du i stedet for fire kanaler med 50 w har to kanaler med 100 w. Men det kan du læse mere om her. Mht. flere højttalere tror jeg det vil være en god idé at holde sig til den samme slags højttalere hvis du kan. Især når du bruger de coax-enheder. Du kan evt. tilføje en basenhed hvis der er behov for det.
Til top Vis MortenJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenJ
 
MortenJ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 April 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 132
Sendt: 13 April 2009 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Du kunne f.eks. bruge to af de fire kanaler til de to højttalere du allerede har, og så bruge de sidste to kanaler til denne enhed eller denne. Den har høj følsomhed og dobbelt svingspole på 2x4 ohm, så du kan tilslutte begge kanaler til den samme enhed.

Mvh. Morten
Til top Vis MortenJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenJ
 
Gigabyte
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Marts 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 26
Sendt: 14 April 2009 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

AMP 9 kan IKKE brokobles (den er allerede brokoblet fra fødsel), men flere kanaler kan paralell kobles direkte, demed kan den trække 2 Ohm enheder, ved 24V.

Dette setup kan varmt anbefales herfra: 2*4 Ohm enheder (H+V) og en sub 1*2Ohm (2*4 Ohm)

brug et simpelt aktivt delefilter fra kanal 1-2 og til suben på kanal 3+4, de fås til små penge.

Brug evt en omskifter til at sætte batterierne i serie (24V),eller  paralell (12V), så kan du minimere tab hvis du ikke skal spille højt. (12v).

AMP9 er ellers en genial forstærker til en Boom BOX, bruger selv en.

MVH

Rasmus



__________________
Core2 Duo E8400, Gigabyte GA-E7AUM-DS2H Bundkort, 2*2GB DDR II RAM, 1TB HDD, NEC BC-5600S BlueRay/DVD-R, Windows 7 VMC, 2*FloppyDTV DVB-C + 1* HVR2200. YouSee DVB-C + Analog, DIY passivt kølet kabinet
Til top Vis Gigabyte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gigabyte
 
Jonasfj
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 9
Sendt: 14 April 2009 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene drenge, da jeg ikke ved så meget om lyd, bliver jeg nød til lige at spørge om lidt mere.

Hvad vil det sige at parallelkoble? er det blot at sætte to stik ind i samme højtalerudgang? eller hvad?

Jeg tænkte også på, en sub som i begge forslår, bruger den ikke meget strøm i forhold til hvilken lyd man får ud af den? når man tænker på, det er uden for den skal spille? jeg tænkte mere på bare at købe et "almindeligt" højtalersæt mere, altså nogenlunde magen til dem jeg har, eller noget i den retningt? eller er jeg galt på den her?
Til top Vis Jonasfj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonasfj
 
Gigabyte
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Marts 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 26
Sendt: 14 April 2009 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

Paralell kobling er bare de 2 plus udgange sammen og de 2 minus udgange sammen, og så det samme med indgangen.

MVH

Rasmus

 



__________________
Core2 Duo E8400, Gigabyte GA-E7AUM-DS2H Bundkort, 2*2GB DDR II RAM, 1TB HDD, NEC BC-5600S BlueRay/DVD-R, Windows 7 VMC, 2*FloppyDTV DVB-C + 1* HVR2200. YouSee DVB-C + Analog, DIY passivt kølet kabinet
Til top Vis Gigabyte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gigabyte
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes