Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. maj 2024 | 01:03   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Ben på SCART stik (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
k1lroy
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Februar 2004
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 22 Februar 2004 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg er HELT ny her på foraet og vil lægge ud med et lille spørgsmål om SCART stikkets ben.. Jeg er ved at lave et kabel fra min PC til TV-et af et par gamle kabler og lidt stik - problemet er at jeg ikke helt kan finde ud af hvilke ledere der skal forbindes til hvilke ben..

Jeg er ret blank mht dette emne men går ud fra at de yderste ledere (rundt om selve lederen) er jord (ground)!? Men der er en rød og en hvid leder i lyd-delen hvad er Left og hvad er right?

Når det kommer til billede-delen så er indputtet i S-video format og skal forbindes som det + der skal trækkes over til composit med en dims (har fået den af min lokale elektronik pusher, og den skal bare loddes ind i mellem de to ben). I billede-delen er der udover de 2 jordinger, en gul og en sort leder - hvad er hvad? Gul er vel billedet og sort er?

Håber I forstår ;) Ellers må jeg jo prøve igen..

Til top Vis k1lroy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af k1lroy
 
k1lroy
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Februar 2004
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 22 Februar 2004 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Har fundet ud af det med lyden - nogen som kan hjælp med resten?
Til top Vis k1lroy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af k1lroy
 
Morten Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 November 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 311
Sendt: 22 Februar 2004 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

er det ikke nemmere at købe et svhs til scart med lyd for 100kr?

__________________
Individer, der residerer i transparente silikatbaserede domiciler, bør ikke tilrådes, at accellerere større eller mindre objekter af geologisk oprindelse.
Til top Vis Morten Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten Nielsen
 
k1lroy
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Februar 2004
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 22 Februar 2004 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Nemmere jo, men når det nu er lavvande på kontoen og de andre dele ligger i skuffen.. Også bare for at lave noget en kedelig søndag ;)
Til top Vis k1lroy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af k1lroy
 
Morten Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 November 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 311
Sendt: 22 Februar 2004 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

Heh, fair nok.

Kan den her bruges i første omgang?
http://homepage.ntlworld.com/another_world/scart.htm

og lidt mere:



og endnu et:



__________________
Individer, der residerer i transparente silikatbaserede domiciler, bør ikke tilrådes, at accellerere større eller mindre objekter af geologisk oprindelse.
Til top Vis Morten Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten Nielsen
 
k1lroy
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Februar 2004
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 22 Februar 2004 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Ikke helt - kablet er blevet færdigt.. Det endte med at jeg bare prøvede mig frem, denne gang gik der ikke noget i stykker! Men her et par sider med info: http://hwb.sunsite.dk/ og http://www.leadsdirect.f9.co.uk/scart.htm der er meget elementær viden omkring SCART stikkets opbygning..

Tak fordi I burgte tiden på at forsøge at finde hjælp!

Til top Vis k1lroy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af k1lroy
 
Morten Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 November 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 311
Sendt: 22 Februar 2004 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

NP, da rart det kom til at virke. Går selv og tumler med en ide med at lave vga til rgb scart ->



__________________
Individer, der residerer i transparente silikatbaserede domiciler, bør ikke tilrådes, at accellerere større eller mindre objekter af geologisk oprindelse.
Til top Vis Morten Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten Nielsen
 
CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3139
Sendt: 22 Februar 2004 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Morten, er du sikker på at det kabel virker (jeg tænker mest på
sync-signalerne)?

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted
 
AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1855
Sendt: 22 Februar 2004 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

Man kan snildt selv lave et VGA til scart

Man skal bare tulle lidt rundt på google, jeg stådte på en "opskrift" hele tiden da jeg søgte på noget scart-out



__________________
Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ
 
TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4163
Sendt: 22 Februar 2004 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

AkilleuZ skrev:

Man kan snildt selv lave et VGA til scart

Selve det at lave kablet er ikke det store problem. Men det virker kun hvis de to apparater snakker hvert sit "sprog". Hvis det f.eks. er fra scart til VGA (dvd-afspiller til projektor f.eks.) skal VGA-indgangen være forberedt til RGBs interlaced.

Mvh. Otto, Tape Connection

Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted
 
kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3396
Sendt: 23 Februar 2004 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:
AkilleuZ skrev:

Man kan snildt selv lave et VGA til scart

Selve det at lave kablet er ikke det store problem. Men det virker kun hvis de to apparater snakker hvert sit "sprog". Hvis det f.eks. er fra scart til VGA (dvd-afspiller til projektor f.eks.) skal VGA-indgangen være forberedt til RGBs interlaced.

Mvh. Otto, Tape Connection

Du mener vel samme sprog!

man kan i Power Strip sætte sin Pc op til at gøre næsten alt, det kræver dog at grafikkortet understøtter det f.eks. comp sync, interlaced mm.

 

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn
 
Morten Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 November 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 311
Sendt: 25 Februar 2004 kl. 02:26 | IP-adresse registreret  

CarrotMan skrev:
Morten, er du sikker på at det kabel virker (jeg tænker mest på
sync-signalerne)?

Det diagram jeg viste ovenover er ment som vga til scart i et tv, hvor tv laver sync fra composite signalet, så det skulle da helst virke. Har dog ikke testet det, da jeg stadig passer de gamles hus (dvs jeg er ikke hjemme til at teste). Skal ikke sige om der kræves andet til projektor. Sync signalerne, bl.a er som følger (på scart):

red - pin 15
green - pin 11
blue - pin 7
red return - pin 13
green return - pin 9
blue return - pin 5
composite sync return -  pin 17
composite sync - pin 20
chassis ground - pin 21 (kabben)

Noget man dog skal være opmærksom på, er om tvet kan finde ud af, at "se" at det er et rgb signal den får og i hvilket format:

SCART Control Signals

The SCART standard includes two control input pins which, depending on your TV, may need to be set up correctly in order for an RGB input to be visible on the set.

The 'Function Select' control input signal allows externally connected AV devices such as DVD players to instruct the TV to switch to view their input and (on widescreen sets) select the specified aspect ratio. Most TVs allow you to manually override this by selecting AV1, AV2 etc. Widescreen sets will also have a manual control for aspect ratio selection. The presence of these manual options means that you have the choice to leave 'Function Select' unwired on your cable.
The 'Blanking' control input signal tells the TV that you want to input video from either a composite or RGB source. You will most likely see a completely black screen if you try to use the RGB to SCART lead without using this pin to select RGB input.
Some newer TVs seem to be able to detect if an RGB input is being applied to the SCART socket without this signal being set correctly, so you may not need it.

(tabel slettet af red pga størrelsen)

The following arrangement shows how a suitable 'Blanking' switching voltage (~2V) can be obtained from a PC's 5V supply. The 'Function Select' connection is also shown for completeness

Da mit tv er et 4:3 29" sony, hvor jeg kan vælge RGB manuelt, vælger jeg bare at ignorere de sidste trin med mode/funtion select og banking.



__________________
Individer, der residerer i transparente silikatbaserede domiciler, bør ikke tilrådes, at accellerere større eller mindre objekter af geologisk oprindelse.
Til top Vis Morten Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten Nielsen
 
Guiron
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Januar 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 84
Sendt: 27 Februar 2004 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

Hva så drenge.. Når nu I har været så kvikke til at hitte de andre forbindelser, hvad så med om der er nogle af jer der har oversigt over kabelforbindelserne på PS2 stikket (det i PS2 enden) hvis man nu gerne vil lave sit kabel om til at køre RGB Scart i stedet for composit signalet.
- Gider ikke rigtig at give de 80 kr for et dårligt RGB kabel eller de 300 for et ordentligt.. Så meget spiller man jo heller ikke på dyret... Så kan man ligesågodt lave det originale kabel om..
På forhånd tak..



__________________
/Kristian Skjødt
Til top Vis Guiron's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guiron Besøg Guiron's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes