Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. maj 2024 | 21:55   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Fakta om Linn... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 27
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Scala Hifi
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Scala Hifi

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 40
Sendt: 25 April 2005 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

 

Når der kigges lidt rundt i trådene her på Hifi4all, så skrives der jo efterhånden en del om Linn og jeg kan se, at mange af tingene er opdigtede, selvretfærdigende og i bedste fald helt hen i vejret. Det vil jeg gerne kommentere, for det betyder noget for mig, når et firma, som jeg anerkender og respekterer, bliver udlagt som et popsmart designerfirma, der blot prøver at sælge værdiløse produkter for en fuldstændig opblæst og horibel pris. Men tillad mig at vende tilbage til det senere i dette indlæg.

Lad mig starte med en præsentation af mig selv; min alder er nok ikke så væsentlig, men jeg har arbejdet med lyd - og billede - i 26 år, de sidste 12 år som selvstændig med Scala Hifi. I mere end 15 af disse år har jeg arbejdet med Linn...hver dag!

Jeg elsker at arbejde med udstyr, der reproducerer musik - men lad mig understrege, at det er for musikkens skyld. Jeg begejstres ikke at ny teknologi, måden en forstærker er opbygget på, tekniske specifikationer eller test af produkter. Jeg begejstres derimod af udstyr, som giver mig større fornøjelse ved min pladesamling. Min musiksmag er meget varieret - og for mig skal et system ikke prioritere én musikgenre på bekostning af en anden.

Lad mig vende tilbage til Linn her. Linn er - med stor margin - det bedste og mest seriøse firma, jeg nogensinde har arbejdet sammen med. Og lad mig bare afsløre allerede her, at jeg synes, Linn spiller godt. Rigtig godt!

Her er nogle facts som - modsat nogle af de indlæg der er skrevet - ikke er grebet ud af luften:

  1. Linn har haft samme mål for deres produkter siden starten i 1972; at opsamle så meget information fra mediet som muligt og herefter gengive det - ikke fortolke det - så præcist som muligt.
  2. Linn tænker frem i tiden og tilbyder ofte opgraderinger til eksisterende kunder, når produkter bliver forbedret.
  3. Linn stiller helt specifikke krav til os som forhandler. Vi skal kunne demonstrere Linn's systemer i velindrettede demorum. Vi skal have Single Speaker-demorum, fordi andre højttalere i samme rum farver lyden. Vi skal levere, tilslutte og optimere et Linn-system for at sikre, det spiller optimalt o.m.m.
  4. Når de starter på udvikling af et produkt, så er målet er at lave det bedst mulige med den viden og ekspertise, som Linn har. Når dette mål er nået, kommer der ofte efterfølgende mindre produkter, som nyder godt af den samme teknologi
  5. Linn udvikler, producerer og samler selv alle produkter på de to fabrikker i Glasgow (med få undtagelser)
  6. Linn har "Single Stage Built" af alle produkter. Det betyder, at et Linn produkt samles, testes og pakkes af én og samme person. Hver medarbejder er typisk uddannet til at kunne samle tre eller fire forskellige produkter.
  7. Linn tilbyder 5 års garanti på alle produkter
  8. I udviklingsafdelingen hos Linn sidder der - afhængigt af de projekter, der er igang - mellem 45 og 65 mand.
  9. Linn laver hele afspillekæden; signalkilder, forstærkere og højttalere. De optager, producerer og udgiver musik på deres eget pladeselskab Linn Records

Linn bruger en metode til evaluering af systemer, som de kalder Tune-dem. Det er en metode, som er let at bruge for alle - uanset om man er trænet eller ej. Tune-dem tager udgangspunkt i musikken. Når man sammenligner systemer i en A/B-situation, kan man i stedet for f.eks. at lytte efter mængden af bas på en plade, lytte efter, om man bedre kan høre, hvad det er, bassisten spiller - og hvordan han gør det - på det ene system i forhold til det andet.

Jeg mener, at Tune-dem er det bedste bud på en ærlig og reel måde at vurdere, om et system spiller de informationer, der er på pladen. Hvis vi bruger Tune-dem, når vi sammenligner systemer, så er det ikke en smagssag, hvad der er bedst - det system som bedst gengiver den musikalitet og dygtighed, som en musiker eller sanger har formået at få ned på pladen, ja, det er altså det bedste system.

Hvis du vil læse Tune-dem er her et link: http://www.scalahifi.dk/index.php?id=nyheder&gruppenr=1

Så - damer & herrer, drenge & piger - lad os komme videre. Der sidder forhåbentligt mange, som har lyst til at gå på opdagelse i en verden af musik - kom ud med åbne øjne (og ører), og lad være med at lade Jer påvirke af nogle få uvidende, som giver udtryk for at være eksperter i at vide alt om, hvad Linn ikke er eksperter i!

 



__________________
Med venlig hilsen

Ole Iversen
Til top Vis Scala Hifi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Scala Hifi Besøg Scala Hifi's Websted
 
jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 6631
Sendt: 25 April 2005 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  



sådan
Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen
 
Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2051
Sendt: 25 April 2005 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

Udemærket indlæg - det er altid interessant at høre hvad der rør sig bag forhandlernes facade, det kunne flere lære af

Ang. om Linn er sagen eller ej rager mig en papand, jeg spiller på det grej som jeg synes reproducere musikken helstøbt og giver mig mere lyst til at lytte til mere.

PS. ang. måden som Linn producere er ikke unik, der er mange andre producenter som følger deres produkter til dørs, hele vejen.

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted
 
micjac
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1173
Sendt: 25 April 2005 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Scala Hifi skrev:

Linn bruger en metode (edit: Tune-dem) til evaluering af systemer ...



Hej Ole. Flot indlæg.

Kan Tune-dem koges ned til:

Prøv, systematisk, at skifte mellem udstyr (eller opstilling af samme) og
vælg så det du synes lyder bedst?


mvh
Til top Vis micjac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micjac
 
micjac
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1173
Sendt: 25 April 2005 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

Fandt lige et Ronin indlæg med forklaringen (Linns forklaring) på
mit Tune-dem spørgsmål.

"The tune dem is a way to compare the two products and decide on how easy it is to follow the tune and appreciate the musical piece as a whole on each one – this allows you to hear quite clearly which product sounds better.
The method involves silent repetition of the sound from the loudspeakers, silently singing along simultaneously with the sound from the speaker. The easier this is to do, the more accurate the system performance".

thx.

mvh
Til top Vis micjac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micjac
 
finn52
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1380
Sendt: 25 April 2005 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

Tak til Scala HiFi, for endelig at skære igennem al tåbesnakken her i forummet!
Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52
 
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Indlæg: 2916
Sendt: 25 April 2005 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

finn52 skrev:
Tak til Scala HiFi, for endelig at skære igennem al tåbesnakken her i forummet!

Hvad indebærer det ? At Linn er svaret på nonnens bøn ?

Der tale om et partsindlæg hvilket heller ikke forsøges skjult

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn
 
dige
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter egen anmodning fra bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline
Indlæg: 404
Sendt: 25 April 2005 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

Ja, det er jo udmærket med Oles indlæg, men jeg synes ikke det flytter noget. Hverken Oles position eller kritikernes.

Det er forventligt at en som har levet af at sælge Linn i 15 år vil forsvare det. Hvis andre kaster smuds på mærket, går det dels ud over bransidentiteten og over Oles indkomst.

Det er også forventligt at høre argumenter om musikalitet og tunedem og hele baduljen. Det er direkte kedeligt!

Jeg har selv haft Linn og var dengang udmærket tilfreds. Dog ikke med opgraderingsprincippet, for det viste sig gang på gang at Linn var dem som fik mest ud af det; de sætter et produkt på markedet inden det er helt færdigudviklet, for da kort tid senere at tilbyde (dyre) opgraderinger. Når man så skal sælge sit dyre Linngrej, har man hver gang et problem, har man ikke den sidste nye opgradering er det svært at sælge fordi køberen indtænker at han vil have dem indkøbt.

Jeg tror ikke Linn laver hele afspillerkæden fordi de synes det er det rigtige at gøre. De gør det fordi så kan de tilbyde full house produktlinie; de kan sælge mere til flere. Det er tydeligt de er meget pengedrevne. Se bare Ivor Tiefenbaums nye Aston Martin Vantage med et overdrevent Linn autoanlæg i. Tsk.

Der er idag heldigvis mange andre spillere på banen som basalt tilbyder de samme ting og tilgang til musik som Linn. Og som på hver sin måde virker langt mere troværdige end Linn; Naim, Densen, Audiovector, bare for at tage dem som også kører på footstamp/happymusic-metoden.

Jeg synes som før nævnt at Linn var noget engang. Da var de autentiske og særlige, de turde løbe linien ud på visse produkter ( Isobarik, LP12, etc.) men idag er de meget markedsorienterede og mainstreamagtige. De har ikke længere et særkende og oveni købet er de seneste højttalere direkte grimme at se på. Men det er ikke sikkert du kan se det, du lever jo af at fortælle hvor gode de er.

Og det er nok kernen i min kritik af dit partsindlæg. Du er selvblind og kan ikke forstå andre kan have noget imod Linn som du elsker  - og er dybt økonomisk afhængig af. Det seneste af din karrirre er jo med Linn i ryggen, så det kan være du føler dig ramt når folk skyder på Linn. Et råd; skil tingene af. Du hedder ikke Linn, det er ikke dig "de" går efter.

 

Til top Vis dige's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dige
 
Zorglub
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2460
Sendt: 25 April 2005 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

Rart at se en forhandler tale ud om deres tanker om debatten herinde, det burde mange andre forhandlere/producenter tage til efterretning. Jeg kan se at et par af forumets medlemmer allerede har fundet et par "fejl" i dit indlæg, men det håber jeg ikke går Scala Hifi for nært - alene det at du har skrevet indlægget viser jo at det netop ikke gør det.

Nu mangler vi bare at B&W skriver et indlæg om deres metal diskanter.

 
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted
 
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 5656
Sendt: 25 April 2005 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

Scala Hifi skrev:

 

Når der kigges lidt rundt i trådene her på Hifi4all, så skrives der jo efterhånden en del om Linn og jeg kan se, at mange af tingene er opdigtede, selvretfærdigende og i bedste fald helt hen i vejret. Det vil jeg gerne kommentere, for det betyder noget for mig, når et firma, som jeg anerkender og respekterer, bliver udlagt som et popsmart designerfirma, der blot prøver at sælge værdiløse produkter for en fuldstændig opblæst og horibel pris. Men tillad mig at vende tilbage til det senere i dette indlæg. Totalt OK!

Lad mig starte med en præsentation af mig selv; min alder er nok ikke så væsentlig, men jeg har arbejdet med lyd - og billede - i 26 år, de sidste 12 år som selvstændig med Scala Hifi. I mere end 15 af disse år har jeg arbejdet med Linn...hver dag! Nu er alder og erfaring, hverken i min branche eller din, ikke noget kvalitetsstemppel i sig selv. Jeg kender adskillige i min branche med masser af erfaring, men med ganske begrænset viden.

Jeg elsker at arbejde med udstyr, der reproducerer musik - men lad mig understrege, at det er for musikkens skyld. Jeg begejstres ikke at ny teknologi, måden en forstærker er opbygget på, tekniske specifikationer eller test af produkter. Jeg begejstres derimod af udstyr, som giver mig større fornøjelse ved min pladesamling. Min musiksmag er meget varieret - og for mig skal et system ikke prioritere én musikgenre på bekostning af en anden. Det er godt med hjertet på rette sted i hi-fi branchen.

Lad mig vende tilbage til Linn her. Linn er - med stor margin - det bedste og mest seriøse firma, jeg nogensinde har arbejdet sammen med. Og lad mig bare afsløre allerede her, at jeg synes, Linn spiller godt. Rigtig godt! Det gør det sikkert også.

Her er nogle facts som - modsat nogle af de indlæg der er skrevet - ikke er grebet ud af luften:

  1. Linn har haft samme mål for deres produkter siden starten i 1972; at opsamle så meget information fra mediet som muligt og herefter gengive det - ikke fortolke det - så præcist som muligt. Det er lodret løgn.
    Hvis du kigger på frekvensgangen for én af de nyere modelle fra deres HT program, f.eks. denneher, som forestiller Akurat 242, så vidner den måling ikke på noget som helst forsøg på nogen som helst reproduktion. 40-5KHz +- 10 dB = reproduktion??? Ingen fortolkning????
    Nu er det ikke sådan, at jeg ønsker at kritisere nogen personer, og i virkeligheden heller ikke specifikke mærker. Men nu har jeg altså set den slags her fra Linn adskillige gange.
    Det der i den forbindelse får mig til at forholde mig kritisk til produkterne, er ikke at den måler som du ser nedenfor, det er fordi det påstås at være reproduktion.
    Med al ære og respekt for konstruktørerne, det her er noget amatøragtigt sjusk, som intet har med reproduktion at gøre. At du og andre kan lide det eller ligefrem elsker det, har ikke noget med sagen at gøre. Men at påberåbe sig reproduktion som mål og resultat er ikke ærligt, længere er den ikke.
  2. Linn tænker frem i tiden og tilbyder ofte opgraderinger til eksisterende kunder, når produkter bliver forbedret. Det synes umiddelbart også tiltrængt.
  3. Linn stiller helt specifikke krav til os som forhandler. Vi skal kunne demonstrere Linn's systemer i velindrettede demorum. Vi skal have Single Speaker-demorum, fordi andre højttalere i samme rum farver lyden. Vi skal levere, tilslutte og optimere et Linn-system for at sikre, det spiller optimalt o.m.m. I har nok også byens flotteste hifi butik.
  4. Når de starter på udvikling af et produkt, så er målet er at lave det bedst mulige med den viden og ekspertise, som Linn har. Når dette mål er nået, kommer der ofte efterfølgende mindre produkter, som nyder godt af den samme teknologi Se det kan vi ikke blive enige om. Jeg henviiser til måligen ovenfor. HTén får sådan set en udmærket test, men det er fordi testeren såmænd bare kan lide lyden - og det er såmænd fint. Men jeg har ikke hørt nogen påstå den er neutral. Så hvis du ærligt mener, at Linn ønsker at reproducere hvad der end måtte være på pladen, så kommer de ikke ret godt fra det - og ha de været 65 mand om det, så er det en flov historie.
  5. Linn udvikler, producerer og samler selv alle produkter på de to fabrikker i Glasgow (med få undtagelser) Jeg foreslår man finder et andet sted.
  6. Linn har "Single Stage Built" af alle produkter. Det betyder, at et Linn produkt samles, testes og pakkes af én og samme person. Hver medarbejder er typisk uddannet til at kunne samle tre eller fire forskellige produkter. Idéen er en idé - mn når der bliver penge i "lean manufactoring" for mr. Tiefenbrun, så gør han det, og han bilder dig ind, at det er bedre.
  7. Linn tilbyder 5 års garanti på alle produkter Nice! Men idéen var vist ikke deres. Jeg mener jeg købte en Micro Seiki grammo foor 20 år siden med 5 års garanti på.
  8. I udviklingsafdelingen hos Linn sidder der - afhængigt af de projekter, der er igang - mellem 45 og 65 mand. Av for den! Hvordan ender et produkt som ovennævnte Akurat så på markedet?
  9. Linn laver hele afspillekæden; signalkilder, forstærkere og højttalere. De optager, producerer og udgiver musik på deres eget pladeselskab Linn Records Nu ryger vi nok helt over i venstre kørebane. "left is right! And Right is wrong" som de siger til turister, der glemmer det der med venstre kørsel derovre.
    Lyt enggang til Linn indspilningerne - og her tror jeg man finder en meget stor del af svaret. Jeg gider ikke kommentere dem videre, jeg vil blot opfordre til at lægge øre til det, som man ærligt mener bør være udgangspunktet for en kæde der blot reproducerer.

Linn bruger en metode til evaluering af systemer, som de kalder Tune-dem. Det er en metode, som er let at bruge for alle - uanset om man er trænet eller ej. Tune-dem tager udgangspunkt i musikken. Når man sammenligner systemer i en A/B-situation, kan man i stedet for f.eks. at lytte efter mængden af bas på en plade, lytte efter, om man bedre kan høre, hvad det er, bassisten spiller - og hvordan han gør det - på det ene system i forhold til det andet.

Jeg mener, at Tune-dem er det bedste bud på en ærlig og reel måde at vurdere, om et system spiller de informationer, der er på pladen. Hvis vi bruger Tune-dem, når vi sammenligner systemer, så er det ikke en smagssag, hvad der er bedst - det system som bedst gengiver den musikalitet og dygtighed, som en musiker eller sanger har formået at få ned på pladen, ja, det er altså det bedste system. Måske det lige skal tilføjes, at musikeren sjældent har nogensom helst indflydelse på hvad der ender på optagelsen.
Typisk var musikerne slet ikke samtidig i studiet, endnu mere typisk komprimeres dynamiken ned på 0,00 dB.
Kun akustiske optagelser med smpel teknik har elementer af reproduktion iboende.

Hvis du vil læse Tune-dem er her et link: http://www.scalahifi.dk/index.php?id=nyheder&gruppenr=1
Jeg læste den faktisk for en uges tid siden, jeg vil også opfordre til at læse den.
Det rigtige i den er, at der faktisk oftest kun er et ganske lille område i et rum, hvor højttaleren kobler rigtigt til rummet. Typisk er der så visse akustiske problemer der skal tackles, men det er en anden og lidt sværere historie, omend udbyttet kan være fænomenalt.

Så - damer & herrer, drenge & piger - lad os komme videre. Der sidder forhåbentligt mange, som har lyst til at gå på opdagelse i en verden af musik - kom ud med åbne øjne (og ører), og lad være med at lade Jer påvirke af nogle få uvidende, som giver udtryk for at være eksperter i at vide alt om, hvad Linn ikke er eksperter i! Det er jeg helt enig i.
Lyt selv og lad være med at hør eefter hvad der bliver sagt af gas om, hvad du bør lytte efter og hvordan dette gøres. Glem alt om at en bestemt melodi er den rigtiige, bassisten er vild med sin, guitarristen med sin osv. Brug kun ærlige optagelser og så be´ tunedemoeren om at "take a walk around the block"

 


Nice indlæg Iversen!
Jeg har altid respekt for nogen der skriver godt.
Nu gider jeg ikke henvise til så meget mere, men prøv f.eks. at læse en del af alle de reviews der findes på LP12. Specielt på www.audioreview.com
Selv tilhængerne mener den er voldsomt farvende. Og det var min også, da jeg havde én.
Blot tanken om, at en grammofon, der blev udviklet med Supex pick-upper og Grace arme (ikke fordi der er noget galt med dem), og til markedets laveste pris for et flydende ophængt værk, nu påstås at være reproducerende i ordets bogstaveligtse forstand, virker så suspekt, at det næsten er en tilståelsessag - vi kan ikke bedre, står der skrevet mellem linierne.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik
 
3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1930
Sendt: 25 April 2005 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Scala Hifi skrev:

Det er fedt at det er andre end tordenskjolds soldater der kommer med indlæg, så tak for det

Når der kigges lidt rundt i trådene her på Hifi4all, så skrives der jo efterhånden en del om Linn og jeg kan se, at mange af tingene er opdigtede, selvretfærdigende og i bedste fald helt hen i vejret. Det vil jeg gerne kommentere, for det betyder noget for mig, når et firma, som jeg anerkender og respekterer, bliver udlagt som et popsmart designerfirma, der blot prøver at sælge værdiløse produkter for en fuldstændig opblæst og horibel pris. Men tillad mig at vende tilbage til det senere i dette indlæg.

Lad mig starte med en præsentation af mig selv; min alder er nok ikke så væsentlig, men jeg har arbejdet med lyd - og billede - i 26 år, de sidste 12 år som selvstændig med Scala Hifi. I mere end 15 af disse år har jeg arbejdet med Linn...hver dag!

Jeg elsker at arbejde med udstyr, der reproducerer musik - men lad mig understrege, at det er for musikkens skyld. Jeg begejstres ikke at ny teknologi, måden en forstærker er opbygget på, tekniske specifikationer eller test af produkter. Jeg begejstres derimod af udstyr, som giver mig større fornøjelse ved min pladesamling. Min musiksmag er meget varieret - og for mig skal et system ikke prioritere én musikgenre på bekostning af en anden.

Lad mig vende tilbage til Linn her. Linn er - med stor margin - det bedste og mest seriøse firma, jeg nogensinde har arbejdet sammen med. Og lad mig bare afsløre allerede her, at jeg synes, Linn spiller godt. Rigtig godt!

Her er nogle facts som - modsat nogle af de indlæg der er skrevet - ikke er grebet ud af luften:

  1. Linn har haft samme mål for deres produkter siden starten i 1972; at opsamle så meget information fra mediet som muligt og herefter gengive det - ikke fortolke det - så præcist som muligt.

indtil der er en 100% objektiv måde at vurdere reproduktionen på. må det jo stadigvæk kommer an på mere den enkelte, en det fiktivt facit

  1. Linn tænker frem i tiden og tilbyder ofte opgraderinger til eksisterende kunder, når produkter bliver forbedret.

det er godt, og det holdning alle skulle have. men det krever jo at prisen tillader det.

  1. Linn stiller helt specifikke krav til os som forhandler. Vi skal kunne demonstrere Linn's systemer i velindrettede demorum. Vi skal have Single Speaker-demorum, fordi andre højttalere i samme rum farver lyden. Vi skal levere, tilslutte og optimere et Linn-system for at sikre, det spiller optimalt o.m.m.

enig. men kan dog ikke forstå hvordan et sæt ander højttalere, kan ødelægge det for et set up der gengiver 100% som produceret

 

  1. Når de starter på udvikling af et produkt, så er målet er at lave det bedst mulige med den viden og ekspertise, som Linn har. Når dette mål er nået, kommer der ofte efterfølgende mindre produkter, som nyder godt af den samme teknologi

det er vist ret normalt at opnået teknologi smitter af ned af, -i mere økonomisk udførelser

  1. Linn udvikler, producerer og samler selv alle produkter på de to fabrikker i Glasgow (med få undtagelser)

  1. Linn har "Single Stage Built" af alle produkter. Det betyder, at et Linn produkt samles, testes og pakkes af én og samme person. Hver medarbejder er typisk uddannet til at kunne samle tre eller fire forskellige produkter.

 bare der er noget uafhæning kvalitets kontrol

  1. Linn tilbyder 5 års garanti på alle produkter

  1. I udviklingsafdelingen hos Linn sidder der - afhængigt af de projekter, der er igang - mellem 45 og 65 mand.

for mange kokke kan sikkert også fordærve maden i skotland

  1. Linn laver hele afspillekæden; signalkilder, forstærkere og højttalere. De optager, producerer og udgiver musik på deres eget pladeselskab Linn Records

betyder det, at et Linn anlæg kun gengiver Linn musik/ optagelser korrekt?

Linn bruger en metode til evaluering af systemer, som de kalder Tune-dem. Det er en metode, som er let at bruge for alle - uanset om man er trænet eller ej. Tune-dem tager udgangspunkt i musikken. Når man sammenligner systemer i en A/B-situation, kan man i stedet for f.eks. at lytte efter mængden af bas på en plade, lytte efter, om man bedre kan høre, hvad det er, bassisten spiller - og hvordan han gør det - på det ene system i forhold til det andet.

 det er vist bare en navn for noget de fleste jeg kender altid har brugt. jeg har endnu ikke støt på nogen der siger, nu kan jeg hører "mindre". så det må være rigtigt  tune-dem eller ej.

Jeg mener, at Tune-dem er det bedste bud på en ærlig og reel måde at vurdere, om et system spiller de informationer, der er på pladen. Hvis vi bruger Tune-dem, når vi sammenligner systemer, så er det ikke en smagssag, hvad der er bedst - det system som bedst gengiver den musikalitet og dygtighed, som en musiker eller sanger har formået at få ned på pladen, ja, det er altså det bedste system.

ja, det er da klart

Hvis du vil læse Tune-dem er her et link: http://www.scalahifi.dk/index.php?id=nyheder&gruppenr=1

Så - damer & herrer, drenge & piger - lad os komme videre. Der sidder forhåbentligt mange, som har lyst til at gå på opdagelse i en verden af musik - kom ud med åbne øjne (og ører), og lad være med at lade Jer påvirke af nogle få uvidende, som giver udtryk for at være eksperter i at vide alt om, hvad Linn ikke er eksperter i!

    men det gælder vel også dig, mig, Hr. Linn osv osv

 

tak for et godt indlæg, der bestem er en godt tillæg i debatten, enig eller ej.



__________________
Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted
 
Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1787
Sendt: 25 April 2005 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Linn eller ej, jeg har aldrig hørt om nogle opgraderinger der ikke var en ensidig gevinst for producenten. Det fastholder kunden, som er alfa og omega i marketingsloven

Næ, selv hellere skidtet og køb nyt, det er en fornuftig opgraderings politik. Så kommer man også fri af mærke spiralen. Og man kan jo aligevel købe Linn igen hvis det frister....

 

Men tak til Ole for indlægget



__________________
"Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
Til top Vis Groove's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Groove
 
Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1787
Sendt: 25 April 2005 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Hvor kommer  der forøvrigt ikke indlæg omkring lyden af de nye Linn HTs?

Nogle der deltog i præsentationen må da kunne fortælle noget?



__________________
"Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
Til top Vis Groove's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Groove
 
Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1099
Sendt: 26 April 2005 kl. 01:42 | IP-adresse registreret  

Hæjda Ole Iversen!


Nu da cmm3 er reduceret til en svag skygge af den originale Tomos-rocker , så vil jeg i al beskeden wæmmelighed tillade mig at udgyde en smule ordflomme som respons på dit i øvrigt glimragende og modige indlæg

"Tune-dem" har absolut INTET at gøre med at lytte til musik - "Tune-dem" er en ren & skær marketing opfindelse - nothing else.

"Tune-dem" er et marketing forsøg på at diktere potentielle Linn kunder, hvorledes de bedst kan lære at synes om et kommende Linn setup.

Linn markedsføres og sælges som et "concept system", hvor det svageste led i kæden er en ikke-Linn enhed.

Så, sådan sat lidt på spidsen, så ved jeg ikke rigtigt, hvem du narrer mest - Linn-købere eller dig selv

Når det er sagt, så skal der ikke herske tvivl om, at Linn f.eks. laver en ganske glimrende CD-spille i form af CD12.

Blot er der efterhånden en del til mellem 1/2 og 1/3 af prisen, der spiller bukserne af den. Der findes endda nogle, der er endnu billigere

Den målekurve, som Velo-fætteren har fremlagt, viser med al ønskelig tydelighed, at der er sparet netop dét sted, hvor det for alvor koster penge, at lave god lyd. Mon ikke udviklingsafdelingen i dette tilfælde nøje er underlagt marketing/strategi afdelingen?

Hi-fi lyden undgår man således solidt og grundigt og stikker i stedet hovedet i jorden.

Gudfaderbevares, sagde Sürhlingen, efter at have oplevet, at f.eks Burmester er adskillige p*nislængder foran Linn, prisforskellen til trods

Der kunne meget vel findes adskillige andre eksempler, men jeg blev et kort øjeblik helt menneskelig og syntes, at Gl.jas bør have en røwfuld klapsalver for udholdt "båtteri"

Hvorfor dette så skal blandes ind i denne tråd, kan man så kun gætte sig frem til


Med ægte hifi-hilsner
G&S
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted
 
JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1303
Sendt: 26 April 2005 kl. 03:09 | IP-adresse registreret  

Måske går det mest galt når de prøver at lave højtalere kunne være spændende at høre deres ellers roste dyre forstærkere i en anden sammenhæng end deres vanlige omgivelser.

De har ikke i mine ører en lyd der er så god som deres reklame fremhæver det kan blive for meget af det gode syntes jeg..........

Har lidt blandede oplevelser i butikken,det arr. med DVD audio/SACD var ganske udmærket uden for meget salgssnak en god ting.

Ligesom med B&O med deres tophøjtaler ifølge en lokal butik var det en hel sensation i højtalerverden de havde skabt som ikke før var set mage måske nogle hopper på den.Men det udvander tingene hvad så når de kommer med den næste nye ting.  

Den her med perfekt lyd til 1995kr som tilbudsreklamer nogen gange fremhæver er faktisk en tåbelig ting med til at ødelægge folks opfattelse af lyd og udvande tingene.



__________________
Hilsen JRGW

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW
 
Lars M
Branchemedlem
Branchemedlem

VM Acoustics

Bruger siden: 30 September 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 27
Sendt: 26 April 2005 kl. 08:46 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
[QUOTE=Scala Hifi] 

 Det er lodret løgn.
Hvis du kigger på frekvensgangen for én af de nyere modelle fra deres HT program, f.eks. denneher, som forestiller Akurat 242, så vidner den måling ikke på noget som helst forsøg på nogen som helst reproduktion. 40-5KHz +- 10 dB = reproduktion??? Ingen fortolkning????

kære Kubik,

er du ikke lidt tendensiøs nu?

Ud fra den kurve vil jeg sige +/- 5,5 dB fra 40 - 20.000 Hz. Ikke imponerende, men dog bedre end dine opgivelser. Det ligner en Stereophile-kurve, og vis det er tilfældet, så er det en midlet kurve over +/- 30 grader, ikke særlig godt.

 

mvh

Lars

Til top Vis Lars M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lars M
 
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Indlæg: 2916
Sendt: 26 April 2005 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

Lars M skrev:
Kurt von Kubik skrev:
[QUOTE=Scala Hifi] 

 Det er lodret løgn.
Hvis du kigger på frekvensgangen for én af de nyere modelle fra deres HT program, f.eks. denneher, som forestiller Akurat 242, så vidner den måling ikke på noget som helst forsøg på nogen som helst reproduktion. 40-5KHz +- 10 dB = reproduktion??? Ingen fortolkning????

kære Kubik,

er du ikke lidt tendensiøs nu?

Ud fra den kurve vil jeg sige +/- 5,5 dB fra 40 - 20.000 Hz. Ikke imponerende, men dog bedre end dine opgivelser. Det ligner en Stereophile-kurve, og vis det er tilfældet, så er det en midlet kurve over +/- 30 grader, ikke særlig godt.

 

mvh

Lars

Et højttalersystem der udviser så rabiate udfasninger som vist ovenfor burde ikke slippes løs. Det er ganske enkelt ringe uanset pris.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn
 
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 5656
Sendt: 26 April 2005 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Lars M skrev:
Kurt von Kubik skrev:
[QUOTE=Scala Hifi] 

 Det er lodret løgn.
Hvis du kigger på frekvensgangen for én af de nyere modelle fra deres HT program, f.eks. denneher, som forestiller Akurat 242, så vidner den måling ikke på noget som helst forsøg på nogen som helst reproduktion. 40-5KHz +- 10 dB = reproduktion??? Ingen fortolkning????

kære Kubik,

er du ikke lidt tendensiøs nu?

Ud fra den kurve vil jeg sige +/- 5,5 dB fra 40 - 20.000 Hz. Ikke imponerende, men dog bedre end dine opgivelser. Det ligner en Stereophile-kurve, og vis det er tilfældet, så er det en midlet kurve over +/- 30 grader, ikke særlig godt.

 

mvh

Lars


Jow!
Og det har jeg ikke lyst til at være, og det har aldrig været min mening.
Når ret skal være ret, så skal linealen lægges midt mellem top og bund på kurven, hvilket giver et tal, som det du viser. +-5,5 dB er den rigtige værdi eller måske rettere +0-10dB. Og for dem der hellere vil have det relativt, så måler den ca. 35% ringere end en Eben Exentric.
Men jeg vil nu egentlig ikke kaste mig så hårdt over værdien af afvigelserne, det er mere karakteren. Et ordentligt BÅT efterfulgt af et drop på den størrelse vil og skal give entonediskant.
Det ser definitivt ikke godt ud.
Og ja det er en midling over 60 gr. og den kommer fra Stereophile.
Måleteknikerens udtalelser er guld værd i den test, han fortæller lige præcist hvordan den lyder.
Læs selv på www.stereophile.com , man klikker ude til højre på measurements, så får man alle måleresultaterne.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik
 
3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1930
Sendt: 26 April 2005 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Dav,

altså mit gæt er at Linn VIL ha' den til at måle/lyde sådan. om man så er enig i om det er rigtigt eller ej, er en anden sag.

I fremstille det lidt som om det er en flok amatøre, der bare laver det efter hvad der nu ligger i skuffen



__________________
Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted
 
André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2153
Sendt: 26 April 2005 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

 

Tja 3DX, en prof. er jo bare en der til forskel fra en amatør for penge for sit arbejde .

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen
 

Side af 27 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes