Forfatter |
|
Kasper76 Forum Bruger
Bruger siden: 19 November 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 134
|
Sendt: 25 April 2005 kl. 13:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har købt et tv på nettet. Da jeg modtog det var det desværre defekt. Jeg sendte tvet retur dagen efter og nu påstår firmaet jeg ikke kan få mine penge retur da det præger tegn på at være brugt.
De yder returret på alle deres produkter hvis de returneres i væsentlig samme stand.
Kan de forlange jeg skal betale for et nyt tv der er defekt?
|
Til top |
|
|
Splax Forum Bruger
Bruger siden: 02 Marts 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 42
|
Sendt: 25 April 2005 kl. 13:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
1. Hvor har du købt det henne?
2. Hvad er prisen?
3. Et hvert køb i DK er dækket er minimum 1 års garanti. Det vil sige
de SKAL fixe det for dig, selv hvis de nægter at give dig pengene
tilbage...
|
Til top |
|
|
Kasper76 Forum Bruger
Bruger siden: 19 November 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 134
|
Sendt: 25 April 2005 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er klar over jeg godt kan få det lavet. Problemet er jeg gerne vil have pengene retur da jeg har fået købt andet tv.
|
Til top |
|
|
Kasper76 Forum Bruger
Bruger siden: 19 November 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 134
|
Sendt: 25 April 2005 kl. 13:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prisen er 7.500,-
|
Til top |
|
|
Splax Forum Bruger
Bruger siden: 02 Marts 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 42
|
Sendt: 25 April 2005 kl. 13:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Returret'en har desværre helt på deres side.
Det som her kan blive det svære, er at du har brudt emballagen. Det kan
jeg ikke med min viden lige nu, finde ud af om det er godt nok til at
de kan nægte at give dig pengene igen.
De fleste virksomheder i DK ville tage varen retur, selv efter du havde
åbnet det, fordi man er nød til at se et tv, før man kan vurdere om man
vil fortryde købet...
|
Til top |
|
|
Splax Forum Bruger
Bruger siden: 02 Marts 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 42
|
Sendt: 25 April 2005 kl. 14:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den fejl du snakker om, var den der fra dag 1 af?
Så kan det være du kan få dem ned med nakken en anden vej rundt. Der er
noget med reklamations lovgivning, omkring det med fejl ved levering.
Ved ikke om det måske kunne udløse at de ville give dig dine penge
igen....
|
Til top |
|
|
Kasper76 Forum Bruger
Bruger siden: 19 November 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 134
|
Sendt: 25 April 2005 kl. 14:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
De skriver selv at de yder 14 dages fuld returret, hvis varen returneres i væsentlig samme tilstand.
Jeg har jo dårligt fået det pakket ud før det blev pakket ind igen. Man kan ikke se på det at det har været brugt.
|
Til top |
|
|
Kasper76 Forum Bruger
Bruger siden: 19 November 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 134
|
Sendt: 25 April 2005 kl. 14:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var fejl fra jeg modtog det. Det har slet ikke virket.
Jeg kan heller ikke forså de kan levere et nyt tv der ikke virker og så forlange jeg SKAL købe det.
Det blev jo returneret til dem dagen efter.
|
Til top |
|
|
Splax Forum Bruger
Bruger siden: 02 Marts 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 42
|
Sendt: 25 April 2005 kl. 14:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fik du en post kvittering?
Har de modtaget det?
Har de sendt det retur?
|
Til top |
|
|
TapeConnection Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
Sendt: 25 April 2005 kl. 14:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Splax skrev:
1. Hvor har du købt det henne? 2. Hvad er prisen? |
|
|
Begge dele er ligegyldige hvad dette spørgsmål angår. Der er _altid_ 14 dages returret ved fjernkøb. Eneste undtagelse er special-fremstillede varer, f.eks. hvis du får loddet et specielt kabel, her kan sælger frasige sig returretten - men _skal_ i så fald gøre kunden opmærksom på det. At varen har været taget i brug er underordnet, du har ret til at afprøve varen for at vurdere om du vil beholde den. I princippet kan sælger ikke engang forlange original-emballagen med, men det hjælper naturligvis kraftigt på velviljen hvis man beholder emballagen.
Splax skrev:
3. Et hvert køb i DK er dækket er minimum 1 års garanti. Det vil sige de SKAL fixe det for dig, selv hvis de nægter at give dig pengene tilbage...
|
|
|
Det er ikke helt rigtigt - der er minimum 2 års reklamationsret - som ikke er det samme som garanti - hvoraf de første 6 måneder er omfattet af en såkaldt "formodningsregel", hvor man tager det som en selvfølge at hvis der opstår defekt, så skyldes det fabrikationsfejl. De næste 18 måneder skal kunden i princippet bevise at der er tale om en fabrikationsfejl - denne bevisførelse er dog ikke så slem som det lyder - omend visse butikker gerne vil have folk til at tro det. "Garanti" er betingelser der stiller køberen _bedre_ end købeloven, f.eks. ved at garantere at apparatet fungerer i 2 år (reklamationsret er retten til at reklamere over fejl der var i produktet ved købet), dvs. i praksis udvidde "formodningsreglen" fra 6 måneder til 2 år. Du kan _aldrig_ være sikret garanti i loven, da garanti netop er noget der gives _ud over_ loven - men garanti behøver ikke indebære andre betingelser end de første 6 måneder efter købet, ét at udvidde disse betingelser til en længere periode er også lig med garanti. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
Til top |
|
|
Splax Forum Bruger
Bruger siden: 02 Marts 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 42
|
Sendt: 25 April 2005 kl. 14:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
klik
Her skal du læse, her kan du måske redde dine penge hjem, på en eller anden måde.
Hvis altså det med retur retten ikke lykkes for dig.
|
Til top |
|
|
Splax Forum Bruger
Bruger siden: 02 Marts 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 42
|
Sendt: 25 April 2005 kl. 14:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto> Ja det har jeg også lige læst mig til, og jeg er ked af at jeg har givet forkerte oplysninger
Men jeg kan ikke finde oplysninger som skriver at butikken kan nægte at
tage en vare retur, hvis emballagen er brudt. Der er forskel på om den
er brugt, eller beskadigt. Hvis Kasper har åbnet alle kasser
forsigtigt, burde det ikke på nogen måde være grund til at de nægter at
tage varen retur.
|
Til top |
|
|
TapeConnection Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
Sendt: 25 April 2005 kl. 14:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Splax skrev:
Så kan det være du kan få dem ned med nakken en anden vej rundt. Der er noget med reklamations lovgivning, omkring det med fejl ved levering. |
|
|
Helt præcist, så kan du de første 6 måneder selv vælge mellem ombytning, returnering eller udbedring. Dog kan butikken afvise ombytning eller returnering hvis det medfører "uforholdsmæssigt store omkostninger". Hvad dét så indebærer er der såvidt jeg ved ikke faldet dom for endnu. Men det er i denne sag underordnet, da der er tale om to forskellige situationer - du vil ikke reklamere over varen, du vil returnere den. Om den er defekt eller ej er hamrende ligegyldigt (medmindre selvfølgelig at det er din skyld at den er defekt, men det er der jo ikke tale om her).
Med andre ord: Klokkeklar sag, du kan forlange pengene tilbage.
En detalje, dog - du kan ikke forlange fragten retur, heller ikke de penge du har brugt på returfragt. I tilfælde af en reklamation ville du kunne forlange af butikken at de skal håndtere transporten, når der er tale om et produkt der er besværligt at håndtere, deriblandt TV. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
Til top |
|
|
Splax Forum Bruger
Bruger siden: 02 Marts 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 42
|
Sendt: 25 April 2005 kl. 14:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Kasper76 Forum Bruger
Bruger siden: 19 November 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 134
|
Sendt: 25 April 2005 kl. 14:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
puuha jeg kunne heller ikke forstå det.
Jeg har stadig ikke fået mine penge retur. Det er 14 dage siden de modtog tvet.
Jeg tror jeg går via advokat. Er der andet jeg kan gøre?
|
Til top |
|
|
TapeConnection Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
Sendt: 25 April 2005 kl. 14:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Splax skrev:
Men jeg kan ikke finde oplysninger som skriver at butikken kan nægte at tage en vare retur, hvis emballagen er brudt. |
|
|
Det er fordi at det kan de ikke!
Splax skrev:
Der er forskel på om den er brugt, eller beskadigt. Hvis Kasper har åbnet alle kasser forsigtigt, burde det ikke på nogen måde være grund til at de nægter at tage varen retur.
|
|
|
Det er klart at hvis man taber tv'et på vej op af kassen og smadrer billedrøret, eller på anden måde beskadiger varen, så er det ikke butikkens problem. I så fald er den jo ikke returneret i "væsentligt samme stand" som man fik den. Men hvis der er en fabrikationsfejl i den, så ER den returneret i "væsentligt samme stand" - fejlen var der jo ved levering (også selv om fejlen først _viser_ sig efter 10 dage - det siger formodningsreglen jo). Med andre ord - medmindre butikken kan bevise at det er din skyld tv'et er defekt, så kan du forlange pengene tilbage. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
Til top |
|
|
Kasper76 Forum Bruger
Bruger siden: 19 November 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 134
|
Sendt: 25 April 2005 kl. 14:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Indsender nok en klage via forbrugerrådet. Det koster kun 150,-
Tak for det Splax og Otto
|
Til top |
|
|
TapeConnection Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
Sendt: 25 April 2005 kl. 14:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kasper76 skrev:
Jeg tror jeg går via advokat. Er der andet jeg kan gøre? |
|
|
Det er væsentligt billigere at bruge forbrugerrådet. Butikken er ganske vist ikke forpligtet til at følge en afgørelse i forbrugerrådet, men det er de færreste butikker der ikke gør det. Medmindre du er nervøs for at der er tale om et "baggårdsfirma" der ikke har råd til at følge loven, sføli... __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
Til top |
|
|
Kasper76 Forum Bruger
Bruger siden: 19 November 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 134
|
Sendt: 25 April 2005 kl. 14:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Firmaet hedder www.expressdelivery.dk og har samme cvr-nummer som midtdata.
Deres motto på deres hjemmeside er professionel ombytningsservice....
|
Til top |
|
|
josan Forum Bruger
Bruger siden: 29 Oktober 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 152
|
Sendt: 25 April 2005 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
OTTO-C har forklaret returret og garanti godt. Jeg ved hvad jeg snakker om, da jeg underviser i det!!!
Bedste fremgangsmåde er at køre en sag via forbrugerrådet... hvis firmaet du har handlet hos ignorerer forbrugerrådets afgørelse... kører du en sag gennem advokat. Du er næsten 100% sikker på at vinde denne sag, da forbrugerrådet må formodes at give dig ret.
I øvrigt kan jeg uddybe lidt mht. de få undtagelser for retturet som OTTO har nævnt. Det er rigtigt, som han skriver, at specialfremstillede varer ikke kan returneres. Der findes nogle få yderligere undtagelse... musikcd'er og film på dvd som enten ikke er plomberet eller hvor plomberingen er brudt. Man kan jo kopiere skidtet! Den sidste undtagelse er madvarer... men det giver jo lidt sig selv! __________________ Big boys like big toys...
|
Til top |
|
|