Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. maj 2024 | 17:51   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Forstærkersæt kontra integreret (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tranum1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 449
Sendt: 28 Maj 2005 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har i et stykke tid spillet på et Aragon sæt (4004Mk2 + 18K) som jeg er enormt glad for. Jeg er dog også glad for surround, så der har jeg spillet på en Onkyo TX-777 forbundet via PreOut til 4004'eren. Via en omskifter boks har jeg så kunnet skifte ml. 18K og Onkyo'en som forforstærker. Dette har faktisk fungeret fint og jeg har været meget tilfreds med lyden. Dog synes jeg det er lidt omstændigt og også øv med alle disse bokse og for ikke at tale om kabler. Jeg har forsøgt at benytte Onkyoen som forforstærker alene, men det er nu ikke det samme, som når 18K'eren benyttes istedet ved normalt 2 kanals stereo.

Det er jo lidt af et dilemma. Vil gerne have den bedste musikoplevelse men også den bedste surround, og det skal også være enkelt. Vil man så også kunne afspille SACD bliver det mere kompliceret. Løsningen er naturligvis at købe en fed surround forforstærker som også lyder kanon i stereo, men dem jeg har set koster jo en bondegård.

Alternativet er så en ordentlig krabat af en surroundforstærker, som feks. Denons AVC1 serie. Jeg er dog bange for at denne slet ikke leverer varen i 2 kanaler i forhold til Aragon sættet.

Nu kender i mit dilemma. Er der nogle der feks har hørt Denons AVC1 serie kontra gode forstærkersæt? Eller måske Marantz SR12S1 eller andet? Eller har i andre gode forslag og idéer så skriv.

Tjek min profil, hvis i vil vide hvilket andet udstyr jeg spiller på.

Til top Vis tranum1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tranum1 Besøg tranum1's Websted
 
NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1036
Sendt: 28 Maj 2005 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Hvis du har været tilfreds med lyden fra din Onkyo receiver, ville det måske være en idé at kigge på noget onkyo igen. TX-SR702E som en lille løsning og TX-NR5000E som en stor (og ret dyr) løsning.

Marantz SR8500 var også en løsning. Efter hvad jeg hører, passer Marantz og B&W rigtigt godt sammen.



__________________
Mit grej!

WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted
 
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6376
Sendt: 28 Maj 2005 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Hvis du søger en forforstærker der er god til både stereo og surround, han du måske være heldig at få denne Parasound P/SP-1500AV til en god pris:

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=23 325&item=7517497173&rd=1

Det er nemlig en forforstærker hvor 5.1 ikke er indbygget (kun Prologic).
5.1 kan tilsluttes bagpå forstærkeren fra en DVD-afspillers indbyggede outputs hvis denne har 6 stk RCA-outputs til surround. Så kan du opgradere til bedre lyd med DVD-afspilleren i fremtiden, da det er den der leverer dekodningen.

Nogle mennesker ser måske 6 kanaler i surround som værende uddateret, og vil have en centerbagkanal, og andre cirkusting, men er du til stereo fra samme forforstærker har vist kun Harman Kardon lavet nogle der matcher i niveau inden for prisklassen.

AV 1500 har en subwooferudgang der kan benyttes i stereo også, og denne feature finder man ikke alle steder. Jeg har en som jeg købte fordi jeg skulle dele signalet under 80Hz til en subwoofer ved stereolytning med mine panelhøjttalere, der godt kan bruge lidt aflastning under 80Hz.

Den fik iøvrigt topkarakterer i Hifi & Elektronik i sin tid, og udmærker sig ved at have mange diskrete kredsløb på steder hvor andre bruger billige IC'er.

 

Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer
 
Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1597
Sendt: 28 Maj 2005 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

Jeg kender kun Aragon af navn, men til gengæld kender jeg udmærket dilemmaet mellem stereo og surround.

Det er naturligvis mange gode muligheder i farvandet, men Arcam plejer at levere varen på stereolyden. Et nyt produkt, jeg ville se på, er Arcams nye combo, der netop er ved at komme på markedet. Den ligger mellem den integrerede AVR300 og det dyre sæt i FMJ-serien, men har samtidig nye funktioner som HDMI-switching.

Det hedder DiVA AVP700 preamp processor/P1000 power amplifier. Prisniveau: omkring 30K for hele sættet.

http://www.avforums.com/forums/showthread.php?t=213543

 

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay
 
DKMIK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 559
Sendt: 28 Maj 2005 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft en AVC-A1SE, men skiftede til seperate i håb om at få bedre stereo, jeg købte eb parasound HCA-1205A effektblok på 5x140watt der vist kostede små 18000,- da den var ny,Denon opgiver deres til 7x170, men jeg føler at Parasound'en er noget kraftigere, en ting er sikkert den går dybere i bassen og den virker strammerei bassen.   
Til top Vis DKMIK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DKMIK
 
lorx
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 699
Sendt: 28 Maj 2005 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Din dvd har jo en glimrende onboard dekoder på sig.
Har du prøvet at bruge den via onkyo's 5.1 indgang? For så var det jo bare at købe en stereo pre med 5.1 indgang - Så får du super stereo, samt glimrende surround.

Holfi, hk osv. har jo lavet et par pre's med mulighed for dette.

Til top Vis lorx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lorx
 
music 4 all
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1467
Sendt: 28 Maj 2005 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

audia fligth one,der er godtnok kun 2 kanaler men du kan vel få 2 billige amps brugt til bag/center.
Til top Vis music 4 all's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af music 4 all
 
tranum1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 449
Sendt: 28 Maj 2005 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

NitroBlast skrev:

Marantz SR8500 var også en løsning. Efter hvad jeg hører, passer Marantz og B&W rigtigt godt sammen.

Jeg er sikker på at Marantz SR8500 er en kanon receiver, men det ville ikke rigtigt hjælpe mig. Marantz'en er jo i klasse med Onkyoen (Dog nyere processorer og sikkert også mere musikalsk), og kan helt sikkert ikke levere som Aragon sættet i stereo.

Til top Vis tranum1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tranum1 Besøg tranum1's Websted
 
tranum1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 449
Sendt: 28 Maj 2005 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Hvis du søger en forforstærker der er god til både stereo og surround, han du måske være heldig at få denne Parasound P/SP-1500AV til en god pris:

Nogle mennesker ser måske 6 kanaler i surround som værende uddateret, og vil have en centerbagkanal, og andre cirkusting, men er du til stereo fra samme forforstærker har vist kun Harman Kardon lavet nogle der matcher i niveau inden for prisklassen.

Den lyder faktisk rigtigt spændende. Vil jeg kigge nærmere på. Er der andre forforstærkere med 5.1 indgang + prologic? Jeg kan dog godt leve uden prologic, det er ikke super vigtigt. Og jeg skal IKKE have mere end 2 rears, så jeg er slet ikke interesseret i 6.1.og 7.1. Jeg synes faktisk at surrounden i Onkyoen med Aragonen på som effekt lyder fantastisk godt. Så 5.1 er godt nok til mig.

Spencer skrev:

AV 1500 har en subwooferudgang der kan benyttes i stereo også, og denne feature finder man ikke alle steder. Jeg har en som jeg købte fordi jeg skulle dele signalet under 80Hz til en subwoofer ved stereolytning med mine panelhøjttalere, der godt kan bruge lidt aflastning under 80Hz.

Den fik iøvrigt topkarakterer i Hifi & Elektronik i sin tid, og udmærker sig ved at have mange diskrete kredsløb på steder hvor andre bruger billige IC'er.

Udemærket feature, men jeg kan nu bedst lide at spille på mine højttalere uden sub. Har lige haft en Pathos CinemaX på besøg og der havde jeg samme mulighed, men syntes at mine Matrix 802 s3 spiller bedst uden subben. Men selvfølgelig, hvis man frit kan bestemme ved hvilken frekvens de kan dele kan det muligvis blive mere interessant, Så subben feks. bare tager alt under 35-40Hz.

Til top Vis tranum1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tranum1 Besøg tranum1's Websted
 
NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1036
Sendt: 28 Maj 2005 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv haft Marantz SR8500 i en kort periode, men kunne ikke personligt lide lyden i den. Men den var meget kraftig, og gav mine store højtalere noget at tænke over.

Noget tyder på, at det du søger er over min viden og erfaring. Jeg har mest erfaring med de mere "almindelige" receivere/forstærkere. Det virker meget som om du søger noget langt mere seriøst. Jeg har selv Onkyo's 702E receiver, og er meget glad for den, fordi den er så alsidig rent lydmæssigt, og fordi den har thx støjdæmpning. Desuden har den mere end rigeligt med power til at fylde min stue



__________________
Mit grej!

WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted
 
tranum1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 449
Sendt: 28 Maj 2005 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

NitroBlast skrev:

Noget tyder på, at det du søger er over min viden og erfaring. Jeg har mest erfaring med de mere "almindelige" receivere/forstærkere. Det virker meget som om du søger noget langt mere seriøst.

Det var da jeg i sin tid valgte Matrix 802s3 at behovet for mere seriøst HiFi-udstyr opstod. Jeg har 2 gange solgt mine HT'ere fordi jeg ville prøve noget andet, men er altså til slut endt op med B&W'erne igen for 3. gang. Ikke dermed sagt at det er de bedste højttalere, men for mig er de Problemet er bare at det er en krævende ht, eller også er problemet bare at jeg har hørt hvad de kan med noget rimeligt seriøst udstyr.

Til top Vis tranum1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tranum1 Besøg tranum1's Websted
 
Jeffen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 September 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 151
Sendt: 28 Maj 2005 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

Jeg kører preout på fronterne fra min pioneer ax3 over i min acurus ls 11 pre og ned til min zappulse effekt. Det fungerer uden problemer.

__________________
Dyrk mit grej

A wise man once said, forgiveness is divine, but never pay full price for late pizza
Til top Vis Jeffen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jeffen
 
tranum1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 449
Sendt: 28 Maj 2005 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

5.1 kan tilsluttes bagpå forstærkeren fra en DVD-afspillers indbyggede outputs hvis denne har 6 stk RCA-outputs til surround. Så kan du opgradere til bedre lyd med DVD-afspilleren i fremtiden, da det er den der leverer dekodningen.

Jeg fandt manualen på nettet, men det ser ikke umiddelbart ud som om den kan tilsluttes 5.1 fra en DVD-afspillers indbyggede outputs. Den har en DB-25 connector som kaldes: Discrete 5.1 Adapter. Vil det sige man skal købe en eller anden boks til den eller hvad?

Til top Vis tranum1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tranum1 Besøg tranum1's Websted
 
NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1036
Sendt: 28 Maj 2005 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

tranum1 skrev:
Det var da jeg i sin tid valgte Matrix 802s3 at behovet for mere seriøst HiFi-udstyr opstod. Jeg har 2 gange solgt mine HT'ere fordi jeg ville prøve noget andet, men er altså til slut endt op med B&W'erne igen for 3. gang. Ikke dermed sagt at det er de bedste højttalere, men for mig er de Problemet er bare at det er en krævende ht, eller også er problemet bare at jeg har hørt hvad de kan med noget rimeligt seriøst udstyr.

Jeg overvejede selv B&W i sin tid, men jeg må indrømme, at de er lidt for skarpe i lyden i mine øre. I min stue er Onkyo kombineret med Jamo en klar vinder. Men jeg må indrømme, at det nok ikke ville opfylde de ønsker, du har til udstyret.

Du skriver at du er godt tilfreds med lyden i dit Onkyo grej - hvilket jeg ikke vil bebrejde dig . Jeg vil dog mene at du bør prøve en Marantz SR8500 hjemme i stuen, hvis du har mulighed for det - der er mere smæk i end man tror.

En helt anden løsning kunne være at vælge Onkyo's absolutte overklasse - nemlig Integra Research serien. Denne er dog virkeligt for entusiaster, fordi der er kræset for samtlige detajler og komponenter - men måske der var noget at hente der for dig... Jeg har hørt Integra Research's ældre komponenter ved en bekendt, og må sige at det er imponerende - men desværre er det også LANGT over mit budget.

Læs mere om IR serien her: www.integraresearch.com



__________________
Mit grej!

WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted
 
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6376
Sendt: 28 Maj 2005 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

tranum1 skrev:

Spencer skrev:

5.1 kan tilsluttes bagpå forstærkeren fra en DVD-afspillers indbyggede outputs hvis denne har 6 stk RCA-outputs til surround. Så kan du opgradere til bedre lyd med DVD-afspilleren i fremtiden, da det er den der leverer dekodningen.

Jeg fandt manualen på nettet, men det ser ikke umiddelbart ud som om den kan tilsluttes 5.1 fra en DVD-afspillers indbyggede outputs. Den har en DB-25 connector som kaldes: Discrete 5.1 Adapter. Vil det sige man skal købe en eller anden boks til den eller hvad?

Ja, DB25 er lidt irriterende, men faktisk efter den THX-norm der bruges i biograferne. Du må købe et kvalitetsafskærmet DB25 stik med guldbelægning, og så selv lodde stikket sammen, da det standardkabel som Monster laver, er til lidt at en tyveripris der ribber kunden for penge (nok lodningerne der koster).

DB25 bruges af Rotel og Onkyo også, så man kan måske finde færdigmonterede kabler der er billigere end Monster, hvis man ikke selv bryder sig om at lodde. 

Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer
 
tranum1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 449
Sendt: 28 Maj 2005 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Ja, DB25 er lidt irriterende, men faktisk efter den THX-norm der bruges i biograferne. Du må købe et kvalitetsafskærmet DB25 stik med guldbelægning, og så selv lodde stikket sammen, da det standardkabel som Monster laver, er til lidt at en tyveripris der ribber kunden for penge (nok lodningerne der koster).

DB25 bruges af Rotel og Onkyo også, så man kan måske finde færdigmonterede kabler der er billigere end Monster, hvis man ikke selv bryder sig om at lodde. 

Jeg har ikke noget problem med at lodde, eller så kender jeg ihvertfald nogle der kan Det var mere problemet omkring hvilke ben der skal hvor, men hvis det er en standard så burde det jo være til at finde ud af. Ellers ser den jo ret fornuftig ud.

Hvor gammel er den egentlig. 10 år eller?

Til top Vis tranum1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tranum1 Besøg tranum1's Websted
 
lorx
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 699
Sendt: 28 Maj 2005 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

tranum1 skrev:

Spencer skrev:

Ja, DB25 er lidt irriterende, men faktisk efter den THX-norm der bruges i biograferne. Du må købe et kvalitetsafskærmet DB25 stik med guldbelægning, og så selv lodde stikket sammen, da det standardkabel som Monster laver, er til lidt at en tyveripris der ribber kunden for penge (nok lodningerne der koster).

DB25 bruges af Rotel og Onkyo også, så man kan måske finde færdigmonterede kabler der er billigere end Monster, hvis man ikke selv bryder sig om at lodde. 

Jeg har ikke noget problem med at lodde, eller så kender jeg ihvertfald nogle der kan Det var mere problemet omkring hvilke ben der skal hvor, men hvis det er en standard så burde det jo være til at finde ud af. Ellers ser den jo ret fornuftig ud.

Hvor gammel er den egentlig. 10 år eller?

Dem der florere her i dk er næppe mere end 7-8år gammel.

De aller første af dem blev sendt på marked i US i 96. De blev som regelt solgt med 1550'eren som er dekoder delen af 1500eren.

Til top Vis lorx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lorx
 
lorx
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 699
Sendt: 28 Maj 2005 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

tranum1 skrev:
Spencer skrev:

Hvis du søger en forforstærker der er god til både stereo og surround, han du måske være heldig at få denne Parasound P/SP-1500AV til en god pris:

Nogle mennesker ser måske 6 kanaler i surround som værende uddateret, og vil have en centerbagkanal, og andre cirkusting, men er du til stereo fra samme forforstærker har vist kun Harman Kardon lavet nogle der matcher i niveau inden for prisklassen.

Den lyder faktisk rigtigt spændende. Vil jeg kigge nærmere på. Er der andre forforstærkere med 5.1 indgang + prologic? Jeg kan dog godt leve uden prologic, det er ikke super vigtigt. Og jeg skal IKKE have mere end 2 rears, så jeg er slet ikke interesseret i 6.1.og 7.1. Jeg synes faktisk at surrounden i Onkyoen med Aragonen på som effekt lyder fantastisk godt. Så 5.1 er godt nok til mig.

http://www.hifiklubben.com/dk/produkter/surround_sound/forst aerker/detail/HOLFI_Integra_351_forstaerker.htm?id=1817  

Kunne være en mulighed, der er allerede effekt til bagkanaler og center - så er det bare at finde en glimrende 2kanals stereo fætter.

Harman Kardon som også bliver nævnt har 7.1 indgang/udgang - men er kun en pre.
http://www.audiovision-shop.de/Preise/Produktinfo/Harman/sig nature%201_0.htm

Udover det er det en ganske glimrende pre til de småører de går til.

Til top Vis lorx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lorx
 
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6376
Sendt: 28 Maj 2005 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

tranum1 skrev:

Spencer skrev:

Ja, DB25 er lidt irriterende, men faktisk efter den THX-norm der bruges i biograferne. Du må købe et kvalitetsafskærmet DB25 stik med guldbelægning, og så selv lodde stikket sammen, da det standardkabel som Monster laver, er til lidt at en tyveripris der ribber kunden for penge (nok lodningerne der koster).

DB25 bruges af Rotel og Onkyo også, så man kan måske finde færdigmonterede kabler der er billigere end Monster, hvis man ikke selv bryder sig om at lodde. 

Jeg har ikke noget problem med at lodde, eller så kender jeg ihvertfald nogle der kan Det var mere problemet omkring hvilke ben der skal hvor, men hvis det er en standard så burde det jo være til at finde ud af. Ellers ser den jo ret fornuftig ud.

Hvor gammel er den egentlig. 10 år eller?

Alderen kan jeg ikke sige noget om, men den er fra dengang hvor der var tvivl om hvilke standarder der ville vinde kapløbet - 7-8 år lyder som et godt bud.

Her er specifikationerne for tilslutning:

http://home.mindspring.com/~charletiv/THX_DB25_Pinouts.html

 

Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer
 
tranum1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 449
Sendt: 29 Maj 2005 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

Synd at ham der har Parasounden til salg på ebay kun sender til Tyskland. Øv.

Andre forslag til surroundforstærkere med 5.1 analog indgang, så jeg kan benytte DVD'ens dekoder?? 

Til top Vis tranum1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tranum1 Besøg tranum1's Websted
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes