Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. maj 2024 | 09:40   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Str. på hjemmebio? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Koluda
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 December 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 19
Sendt: 18 April 2014 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Kunne ikke lige finde en kateori til denne her, så håber det er okay under andet.

Kort sagt, hvad størrelse ville din ideal hjemmebio have...?

Vi har efter huskøb fået gode muligheder for hjemmebio også, noget som undertegnet har ønsket i flere år efterhånden.

Og med rigeligt plads i både hus og tilhørende 275m2 værksted / garage bygning, er der som sådan ikke nogen videre begrænsning på  størrelsen af biografen, jeg har dog besluttet at  bygge det over i værksteds bygningen, frem for i boligen, da den ellers skulle lægge i kælderen, hvor der selvfølgelig pga. beton ikke er den bedst akustik, der er også kun 220cm til loftet, og da det er åben plan i hele huset ville det kræve opsætning af væg, både for at holde lys ude fra trappen mellem kælder/stueplan/1.sal, og så ikke hele huset spilles op.

Forholdene er så meget bedre i værksteds bygning, gode bredde bygninger på uden indervægge, 270 cm til loftet og bredde/længde op til 10m alt efter hvilken bygning jeg vælger, samt højtsiddende vinduer på bagsiden med naboér, som nemt kunne blændes af, det er alligevel gamle nedslidt 1.lags glas partier.

Vi har selv 2 børn, som for det meste ville biografen nok benyttes af min. 4 personer, men sikkert også op til 10 engang imellem, hvis lillebror kigger forbi med kæresten og sine 4 børn.

Hvis i selv ikke havde nogen videre begrænsning på størrelse af hjemmebioén, hvor stor ville i så bygge den...?
Til top Vis Koluda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Koluda Besøg Koluda's Websted
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 18 April 2014 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

Ligeså stor og lækker som pengepungen kunne betale

Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. The Elite

Bruger siden: 18 Februar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1084
Sendt: 18 April 2014 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

Så stor som mulig. Gerne 150kvm. hvis det kunne lade sig gøre Min præference ville nok være omkring de 70-80kvm. så
den ikke virker alt for kæmpe enorm. Lydmæssigt tror jeg ikke du vinder noget ved at bygge en 150kvm. bio kontra en
70-80kvm. bio. Men du vinder meget ved at bygge en 70-80kvm. bio kontra en 20-30kvm. bio
Til top Vis Ole_M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole_M
 
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 663
Sendt: 18 April 2014 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

En 70m2 bio ville være en virkelig fed størrelse. Men hav lige i mente, at de størrelser sætter utroligt store krav til dit udstyr. Nu kender jeg ikke dit
højttalerbudget men en lytteafstand på 6m hvis man vil have korrekt gengivelse til film, er ikke billigt. Et så stort rum vil også kræve stort billede som
sætter meget høje krav til projektoren.

Bare lige en advarsel :) men må indrømme at jeg bliver en smule misundelig over så stor en bio når jeg sidder i min egen 25m2 bio :) bliver et
spændende projekt at følge.
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. The Elite

Bruger siden: 18 Februar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1084
Sendt: 18 April 2014 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Jaah Jonas, med 6m. til lærredet, er vi så oppe 7m. bredt billed
Til top Vis Ole_M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole_M
 
Koluda
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 December 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 19
Sendt: 18 April 2014 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Ole_M skrev:
Så stor som mulig. Gerne 150kvm. hvis det kunne lade sig gøre Min præference ville nok være omkring de 70-80kvm. så
den ikke virker alt for kæmpe enorm.


Det var nok også mere nogenlunde den størrelse jeg havde tiltænkt mig, 150m2 ville nok virke alt for voldsomt specielt til 4 personer dagligt, og en 8-10 personer et par gange om året måske, og ikke mindst for dyr at smide inventar og anlæg i.

Ole_M skrev:
  Lydmæssigt tror jeg ikke du vinder noget ved at bygge en 150kvm. bio kontra en
70-80kvm. bio. Men du vinder meget ved at bygge en 70-80kvm. bio kontra en 20-30kvm. bio


Det var lige præcis sådan erfaringer jeg eftersøgte, kan godt se man kan presse meget ind på 20-30m2 bio, men det må være nemmere at få det hele til at hænge sammen med mere plads, så det hele ikke bliver så sammen stuvet, og når man har muligheden til det,  så kan man jo lige så godt bygge det som optimalt størrelses mæssig som muligt.

Til top Vis Koluda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Koluda Besøg Koluda's Websted
 
Koluda
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 December 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 19
Sendt: 18 April 2014 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

JBLPro skrev:
En 70m2 bio ville være en virkelig fed størrelse. Men hav lige i mente, at de størrelser sætter utroligt store krav til dit udstyr.


Ja, ved godt at større hjemmebio betyder bedre lyd og projekter, men det må man tage med hvis man vil have den størrelse oplevelse også.

JBLPro skrev:
Nu kender jeg ikke dit
højttalerbudget men en lytteafstand på 6m hvis man vil have korrekt gengivelse til film, er ikke billigt. Et så stort rum vil også kræve stort billede som
sætter meget høje krav til projektoren. 


Jeg er også kun på "planlægnings" stadiet endnu, så kommer beslutninger omkring budget til anlæg og projektor senere, har heldigvis et par reserver i form af maskiner der kan sælges, hvis projektet for hurtigt bliver dyrt.

Men helt klart ved valg af projektor, lærred og lyd vil jeg trække på jeres erfaringer og viden, så man ikke efterfølgende har lagt en masse arbejde, i noget der viser sig at være en flad oplevelse til sidst.

JBLPro skrev:

Bare lige en advarsel :) men må indrømme at jeg bliver en smule misundelig over så stor en bio når jeg sidder i min egen 25m2 bio :) bliver et
spændende projekt at følge.


Nu er vi  også heldige at have + 500m2 her, så er der ligepludselig muligheder for det, havde huset kun være omkring 150m2 og 50m2 værksted ved siden af, som mange andre har, så havde jeg nok også holdt mig omkring de 20-30m2 bio.
Til top Vis Koluda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Koluda Besøg Koluda's Websted
 
Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. The Elite

Bruger siden: 18 Februar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1084
Sendt: 18 April 2014 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Hvad er budgettet til udstyret, ja og i det hele taget? For som Jonas skrev før, så er det specielt på billedsiden du skal passe på.
Jeg vil mene at hvis du skal op i 6m. bredt billede ca, så er vi nok ovre i den tunge ende af dlp projektorer, hvis det skal være
optimalt. Der er de billige lyskanoner ikke nok. Der er nok også andre ting lige lys der spiller ind der.
Til top Vis Ole_M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole_M
 
Koluda
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 December 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 19
Sendt: 18 April 2014 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

Men hvordan ville i fordele de m2... ?

Længden ca. 2 x bredden eller ?

For kan forstå det er en fordel ved aflange rum, frem for kvadratisk specielt med lyden.
Til top Vis Koluda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Koluda Besøg Koluda's Websted
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 18 April 2014 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Rolig nu
Skærmstørrelsen, har du et eksempel?
Hvilket anlæg har du i tankerne?
Hvilke højttalere?
Når det er på plads, så kan du begynde at fundere over størrelsen, måske bruge andres tråde som inspirationskilde

Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. The Elite

Bruger siden: 18 Februar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1084
Sendt: 18 April 2014 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Jeg ville nok vælge noget lig 7*11m. hvis det var mig. Den størrelsesfordeling foretrækker jeg.
Til top Vis Ole_M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole_M
 
Koluda
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 December 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 19
Sendt: 18 April 2014 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Ole_M skrev:
Hvad er budgettet til udstyret, ja og i det hele taget? For som Jonas skrev før, så er det specielt på billedsiden du skal passe på.
Jeg vil mene at hvis du skal op i 6m. bredt billede ca, så er vi nok ovre i den tunge ende af dlp projektorer, hvis det skal være
optimalt. Der er de billige lyskanoner ikke nok. Der er nok også andre ting lige lys der spiller ind der.


Nu er 6 meter bredt billede jo ca. omkring 280" ved 16x9 det er måske lige voldsomt nok, hvis man skal sidde 1½-2 gange skærmen bredde fra billedet, hvis det også skal være en smule luft omkring tingene eller ?

Men prismæssigt vil jeg nok satse på mere pris på projektor til at begynde med, også udbygge lyden løbende hvis finanserne skulle løbe op, jeg ville dog nok også kigge efter brugt, hvor det er muligt, og spare lidt der, det jeg har pt. er dog forældret i forhold til tiden, en ældre Marantz SR8000 som jo kun er 5.1, men kunne da anvendes delvis indtil de sidste finanser kom på plads, har bla. 2 x NAD 218, 4 helt nye 15 Dali SWA15 løse rep. enheder, 1 x stroker 15" samt en hel del enheder fra tidligere selvbyg som evt. kunne anvendes midlertidigt hvis pengene hellere skal anvendes et sted frem for andet, heldigvis har jeg heller ikke deadline for hvornår det hele skal stå færdigt, havde dog håbet jeg kunne gå i gang her til efterår/vinter, så hvis det bliver for dyrt at bygge, så må det enten vente, eller størrelsen må taget til genvurdering.

Jeg vil dog gerne vide nogenlunde hvad prislejde jeg lander i alt efter størrelsen besluttes, før jeg lægger mig fast på størrelse, og projektor og lærredet er selvfølgelig det vigtigste i den forbindelse.
Til top Vis Koluda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Koluda Besøg Koluda's Websted
 
Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. The Elite

Bruger siden: 18 Februar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1084
Sendt: 18 April 2014 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Ja jeg vil nok vælge ca. 5m. bredt. men det er stadig for stort til de billige, ja alt under 100k tror jeg sgu ik kan klare det.

Ellers kunne du jo gå ned på 50kvm. Det er pludselig en helt anden størrelse, hvor de billige projektorer kan være med, evt.
med A-linse. Jeg har selv 37kvm. bio ( i færdige mål 30kvm. ), og i den størrelse har du altså den plads du skal bruge til 8-10
stole hvis det var det, uden at du skal mænge dig rundt. Jeg har selv 7
Til top Vis Ole_M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole_M
 
Koluda
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 December 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 19
Sendt: 18 April 2014 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Struktøren skrev:
Rolig nu
Skærmstørrelsen, har du et eksempel?
Hvilket anlæg har du i tankerne?
Hvilke højttalere?
Når det er på plads, så kan du begynde at fundere over størrelsen, måske bruge andres tråde som inspirationskilde



Ja, men vis jeg vidste hvilken projektor og anlæg jeg skulle anvende, så havde jeg nok startet der.

Umiddelbart er jeg på det stadie jeg vil bygge en hjemmebio, men ville høre jer hvilken størrelse ville være optimalt til det, når dette er på plads, så skal der jo findes de vigtigste komponenter som projekter, lærred, og AV som passer til den størrelse, hvis dette er langt over budgettet så må der arbejdes  med kravene til det, eller størrelsen af rummet, at  gå baglæns kræver vist man ved lige præcis hvilken projekter man ønsker, hvad den optimale max. størrelse af for denne, også arbejder baglæns den vej, men kræver vist lidt viden som undertegnet ikke besidder... 
Til top Vis Koluda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Koluda Besøg Koluda's Websted
 
Koluda
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 December 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 19
Sendt: 18 April 2014 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Ole_M skrev:
Jeg ville nok vælge noget lig 7*11m. hvis det var mig. Den størrelsesfordeling foretrækker jeg.


Nu skriver du 7 x 11 meter, hvilken bredde ville du så have på lærredet,  de 6 meter eller ?

Bliver den første række så ikke meget tæt på billedet, hvis også anden række skal have en smule plads omkring sig, og ikke stå helt klemt op i væggen.

Hvis man bruger den 1½-2 x bredden på skærmen til stolerækken, så er første række sæder jo 9 meter fra skærmen, hvilket kun efterlader 2  meter tilbage til bagvæggen, hvor der også skal være plads til en række sæder mere, og gerne lidt afstand på bagvæggen.
Til top Vis Koluda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Koluda Besøg Koluda's Websted
 
Koluda
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 December 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 19
Sendt: 18 April 2014 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Ole_M skrev:
Ja jeg vil nok vælge ca. 5m. bredt. men det er stadig for stort til de billige, ja alt under 100k tror jeg sgu ik kan klare det.


Okay, det er så ikke 16x9 format, for så ville skærmen være højere end selv rummet, tror vi må lade højden være givende for bredden.

Ny syntes jeg ikke det skal gå helt til gulvet derinde, så hvis vi sætter højden til max. 2.10m så bliver det med cinemascope ca. 5 meter bredt.

Hvid det er 16x9 ville det være 5 meter bredt og ca. 2.90 højt hvilket jo er 20cm højere end rummet i dag.

Hvis vi tager i betragtning af rummet bliver TOTALT mørklagt, og skærmen ca. 5 meter bredt, hvilken projektor prisklasse snakker vi så om, hvis vi ikke snakker refrence projektors til over 100k... for så bliver der ikke meget tilbage til lyd, og inventar til rummet...;)
 

Ole_M skrev:

Ellers kunne du jo gå ned på 50kvm. Det er pludselig en helt anden størrelse, hvor de billige projektorer kan være med, evt.
med A-linse.


Helt billig behøver projektoren heller ikke at være, må godt være den dyreste del af projektet, det er jo her man ikke så nemt skifter til andet, i forhold til på lyddelen, hvor det er nemmere at opgradere senere, men ved 50m2 ville det så være en 5 x 10meter, for det er ikke helt ved siden af rummets  størrelse hvis jeg ligger det i gavlen af værkstedets bygning, frem for på langs af bygningen.

Ole_M skrev:
Jeg har selv 37kvm. bio ( i færdige mål 30kvm. ), og i den størrelse har du altså den plads du skal bruge til 8-10
stole hvis det var det, uden at du skal mænge dig rundt. Jeg har selv 7


Okay, så omkring 40m2 ville heller ikke være udelukket, hvis det er til  omkring 10 personer, og stadig med god plads omkring en.
Til top Vis Koluda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Koluda Besøg Koluda's Websted
 
ning
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 534
Sendt: 18 April 2014 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

Rent akustisk kunne det så ikke være en fordel at det aflange rum bliver lidt bredere i den ene ende.
Så den bliver sådan lidt trekantet i formen.?
Undgår man så ikke stående bølger?

__________________
mvh Ning
Til top Vis ning's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ning
 
Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. The Elite

Bruger siden: 18 Februar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1084
Sendt: 18 April 2014 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Koluda skrev:

Ole_M skrev:
Jeg ville nok vælge noget lig 7*11m. hvis det var mig. Den størrelsesfordeling foretrækker jeg.
Nu
skriver du 7 x 11 meter, hvilken bredde ville du så have på lærredet,  de 6 meter eller ?Bliver den første række så ikke meget
tæt på billedet, hvis også anden række skal have en smule plads omkring sig, og ikke stå helt klemt op i væggen.Hvis man
bruger den 1½-2 x bredden på skærmen til stolerækken, så er første række sæder jo 9 meter fra skærmen, hvilket kun
efterlader 2  meter tilbage til bagvæggen, hvor der også skal være plads til en række sæder mere, og gerne lidt afstand på
bagvæggen.

Det er forkert udgangspunkt. Kan ikke huske den formel THX bruger at måle efter. Hvis rummet er 11 meter vil jeg ca. sidde
6m. fra. Det er stor fordel at ha de pladser i midten af rummet, da bassen fungere bedst der, og du får en anden sammenhæng
i lydbilledet.
Til top Vis Ole_M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole_M
 
Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. The Elite

Bruger siden: 18 Februar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1084
Sendt: 18 April 2014 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Koluda skrev:

Ole_M skrev:
Ja jeg vil nok vælge ca. 5m. bredt. men det er stadig for stort til de billige, ja alt under 100k tror jeg sgu ik
kan klare det.
Okay, det er så ikke 16x9 format, for så ville skærmen være højere end selv rummet, tror vi må
lade højden være givende for bredden.Ny syntes jeg ikke det skal gå helt til gulvet derinde, så hvis vi sætter højden til max.
2.10m så bliver det med cinemascope ca. 5 meter bredt.Hvid det er 16x9 ville det være 5 meter bredt og ca. 2.90 højt
hvilket jo er 20cm højere end rummet i dag.Hvis vi tager i betragtning af rummet bliver TOTALT mørklagt, og skærmen ca. 5
meter bredt, hvilken projektor prisklasse snakker vi så om, hvis vi ikke snakker refrence projektors til over 100k... for så
bliver der ikke meget tilbage til lyd, og inventar til rummet...;) 
Ole_M skrev:
Ellers kunne du jo gå ned på 50kvm. Det er
pludselig en helt anden størrelse, hvor de billige projektorer kan være med, evt.
med A-linse.
Helt billig behøver projektoren heller ikke at være, må godt være den dyreste del af projektet, det er
jo her man ikke så nemt skifter til andet, i forhold til på lyddelen, hvor det er nemmere at opgradere senere, men ved 50m2
ville det så være en 5 x 10meter, for det er ikke helt ved siden af rummets  størrelse hvis jeg ligger det i gavlen af
værkstedets bygning, frem for på langs af bygningen.
Ole_M skrev:
Jeg har selv 37kvm. bio ( i færdige mål 30kvm. ), og i
den størrelse har du altså den plads du skal bruge til 8-10
stole hvis det var det, uden at du skal mænge dig rundt. Jeg har selv 7
Okay, så omkring 40m2 ville heller ikke
være udelukket, hvis det er til  omkring 10 personer, og stadig med god plads omkring en.

Jeg ville vælge scopeformat.
Ved ikke hvad projektor du skal ha, men tror ikke du finder noget til under 100k der er tilfredsstillende til den størrelse.
Måske om nogen år, men ikke nu.
Ja eller 6*9. Noget i den stil.
Til top Vis Ole_M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole_M
 
Koluda
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 December 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 19
Sendt: 18 April 2014 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Okay, det var fordi jeg havde læst det her, og 2 andre steder, der var formlen dog 1.5 - 1.8 af billedets bredde også mener jeg, men har læst op og ned de sidste par dage, så kan dårligt huske hvor henne, her er dog 2 af de danske sider jeg har læst det på, behøver der dog ikke at være hold i af...;)

http://biojensen.dk/projektor-guide
http://biojensen.dk/laerred-stoerrelse
http://www.nappefugl.dk/opbygning.php

Men helt enig, jeg vi også helst have 1.række placeret i midten af rummet, netop pga. den optimale placering i forhold til lyd, med nogenlunde samme afstand til både front og rear speakers.

Til top Vis Koluda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Koluda Besøg Koluda's Websted
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes