Emne: PU justering ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
madsen Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 566
|
| Sendt: 05 April 2014 kl. 16:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Analogueman skrev:
madsen skrev:
|
Jeg bruger denne her til visuel kontrol af SRA, den forstørrer 45x og er brugbar, men en PC baseret løsning er sikkert bedre, denne her er faktisk en rigtig god allround løsning til check af PUer, justering m.v. inden for den analoge aftastning
Købt på ebay, søg ev. MG10081-4 ell. led microscope
Vh madsen

|
|
|
Michael Fremer havde på et tidspunkt en ganske fyldig artikel i Stereophile (var det vist nok) om brugen af USB-mikroskoper med tilhørende software til måling af vinkler (i grader ... ikke mm ) i forbindelse med justering af SRA. Man kan selvfølgelig også bruge sine ører ... altså ikke til måling af vinkler, men til om det lyder ordentligt, når man højdejusterer sin tonearm og dermed ændrer på VTA/SRA. |
|
|
Fuldstændig enig, derfor har jeg også skrevet til kontrol af SRA.
VH. Madsen __________________ Nyd musikken, glæd dig over teknikken
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 05 April 2014 kl. 17:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det bemærkede jeg, hvilket jeg kun kan applaudere dig for
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
| Sendt: 05 April 2014 kl. 17:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ak ja, dejligt at runde en lørdag af lidt klogere lidt skarpere, lidt svedig af fysisk udfoldelse bestående af at fylde en trillebøre med stabil grus og køre
30 meter for at hælde den af igen
Nå, men nu summer gryden med alting godt fra denne moder jord, Chianti'en er knappet op, og tankerne fokuserer på hvilke type musik jeg skal nyde
hertil.
Det jeg er bleven klogere på, er at SRA er mere vigtigt end VTA  Nu har jeg så en pladespiller eller 4 hvoraf 2 er der mulighed for alsken justeren
og vinklen og fanden skal komme efter mig, men tror nummer 1 er som den skal være, nummer 2 burde være der, nummer 3 er der, takket være en
flinker mand fra Egtved og nummer 4 står over whisky skabet, som reserve
Er livet ikke herligt?
Struktøren
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 05 April 2014 kl. 19:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så kan du jo nuppe en whisky hver gang, du skal have fat i reservepladespilleren. Af en eller anden årsag er jeg ret sikker på, at du ret ofte vil have
fat i reservepladespilleren
Ja, fysisk udfoldelse er herlig! Har selv brugt halvanden time på vandet for at forberede den kommende kaproningssæson. Det er fortsat tidligt på
sæsonen, men der blev vist gode takter i båden, så der er store forhåbninger til sæsonen
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

|
| Sendt: 05 April 2014 kl. 19:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Niks, der tager du fejl  drikker faktisk ikke ret meget spiritus, men jeg har det
Elsker roning, var selv engang kandidat til Aarhus roklub, men havde vandskræk  så det måtte jeg droppe
Nu bor jeg så i midtjylland, så deet, har lange udsigter, men en fantastisk sport, lidt misundelig
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 05 April 2014 kl. 19:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har ellers hørt, at du hælder vand i din whisky, så den med vandskrækken er svær at tro på
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3044
|
| Sendt: 06 April 2014 kl. 00:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Analogueman.
Sagen er den, at når lyden skrives som en analog kurve i vandret plan, må rillen jo fylde mere når der spilles kraftigt, end når der spilles svagt.
Afstanden mellem rillen skal så afpasses, så rillen er smal når der spilles svage passager, og bredere når der spilles kraftigere.
Derfor var der på afspillemaskinen for masterbånd forsynet et ekstra tonehoved, der på forhånd kunne fortælle skærehovedet, hvor langt og hurtigt det skulle flytte sig indefter, for at skabe plads til cresendoet i næste omdrejning.
Ligeledes skulle der tages hensyn til at "sidesignalet" kunne være der.
Den masterplade man skar, blev senere i processen til matricen.
Efter at have skåret masterpladen, blev den legeret for derefter at kunne trykke en negativ (som vist er det Boydk kalder matricen). Der blev lavet en negativ for hver pladeside, hvorefter de nærmest som et vaffeljern, blev brugt til at presse vinylpladen.
det var ikke for at belære folk om pladeproduktion, jeg i første omgang kom ind på det med vinkler. De fleste mennesker på min alder ( eller ældre) er vaccineret med denne viden.
Hvorfor man hæver vinklen fra 90gr. til 92gr., er i denne sammenhæng totalt ligegyldigt. hovedsagen er at man gjorde det.
Derfor skal du heller ikke være bange for at hæve din tonearm til 92gr. altså 2gr. over den vandrette position de fleste benytter.
Og her er det så at mm. kommer ind i billedet. For 2gr. med en 9-tommer arm, svarer til et hæv af tonearmen på 8mm
mvh nils.
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 06 April 2014 kl. 00:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Exrumpyt.
Billeder og illustrationer er, som du nævner, gode til at forklare ting. Men jeg ved ikke hvordan man sender sådan noget.
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 06 April 2014 kl. 01:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
nils valla skrev:
Hej Analogueman.
Sagen er den, at når lyden skrives som en analog kurve i vandret plan, må rillen jo fylde mere når der spilles kraftigt, end når der spilles svagt.
Afstanden mellem rillen skal så afpasses, så rillen er smal når der spilles svage passager, og bredere når der spilles kraftigere.
Derfor var der på afspillemaskinen for masterbånd forsynet et ekstra tonehoved, der på forhånd kunne fortælle skærehovedet, hvor langt og hurtigt det skulle flytte sig indefter, for at skabe plads til cresendoet i næste omdrejning.
Ligeledes skulle der tages hensyn til at "sidesignalet" kunne være der.
Den masterplade man skar, blev senere i processen til matricen.
Efter at have skåret masterpladen, blev den legeret for derefter at kunne trykke en negativ (som vist er det Boydk kalder matricen). Der blev lavet en negativ for hver pladeside, hvorefter de nærmest som et vaffeljern, blev brugt til at presse vinylpladen.
det var ikke for at belære folk om pladeproduktion, jeg i første omgang kom ind på det med vinkler. De fleste mennesker på min alder ( eller ældre) er vaccineret med denne viden.
Hvorfor man hæver vinklen fra 90gr. til 92gr., er i denne sammenhæng totalt ligegyldigt. hovedsagen er at man gjorde det.
Derfor skal du heller ikke være bange for at hæve din tonearm til 92gr. altså 2gr. over den vandrette position de fleste benytter.
Og her er det så at mm. kommer ind i billedet. For 2gr. med en 9-tommer arm, svarer til et hæv af tonearmen på 8mm
mvh nils. |
|
|
Er ikke helt sikker på, hvad du egentlig svarer på, hvis det var et af mine spørgsmål (?), men det skyldes givetvis almindelig ungdommelig uopmærksomhed.
Og hvorfor i alverden skulle jeg dog være bange for at sætte SRA til 92 gr.?
Hvor foruroligende det end må forekomme, så tror jeg faktisk, det er undsluppet din opmærksomhed, at jeg for adskillige indlæg siden i denne tråd netop påpegede betydningen af, at SRA blev indstillet til omkring 92 gr. Og jeg har også forklaret, hvorfor den sættes til omkring 92 gr., når masteren skæres.
Så det er sgu ikke det, jeg er mest bange for i øjeblikket ...
Og du behøver heller ikke fortælle mig, at armen skal hæves - og endda i mm - for at ændre VTA/SRA ... det skrev jeg sådan set allerede, da jeg harcelerede over din insisteren på at måle vinkler i mm
Men OK - at få gentaget af andre, hvad man selv har skrevet, fremmer naturligvis forståelsen af det, man selv har skrevet, hvis man nu ikke skulle have forstået det ...
Over and out herfra. Emnet er udtømt fra min side. Håber, at enkelte har fået et eller andet ud af de mange ord? Enkelte har sikkert ikke. Hvad enten de er vaccinerede eller ej med viden
Og husk, at jeg udelukkende driller for at genere
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 06 April 2014 kl. 08:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
nils valla skrev:
| ...Afstanden mellem rillen skal så afpasses, så rillen er smal når der spilles svage passager, og bredere når der spilles kraftigere. |
|
|
Du skulle i tidernes morgen have besøgt den gode Hugo von Qualen ude på Høffdingsvej i Valby, nede i skærestudiet i kælderen - så kunne han have forklaret tingene på en letforståelig måde.
Først : Jeg må tage hatten af for dit fine forsøg i sporten "at forklare masserne tingenes sammenhæng"
Men .... der er altid en eller anden kvabodder der ynder at læse korrektur og tillader sig den luksus mange har - nemlig at læse tekster præcis som de er blevet nedfældet på papir eller bit's'n'bytes
Hvis man - som du skriver - gør rillen smal når musikken er svag, og bredere når lydtrykket stiger , har man gjort sig en ny opfindelse, nemlig et skærehovede der arbejder temmeligt atypisk.
Det er direkte forkert det du skriver !
Ændringer i selve rillebredden er noget selve skærehovedet laver når "musikken spiller" og skyldes udelukkende signalets amplitude.
Når man skærer en matrice, sætter man hovedets fremføringshastighed i det horisontale plan, så det bevæger sig ind over maticen med en cirkahastighed der tilsvarer den omtrentlige spilletid man ønsker på sin færdige plade.
Nu kommer så det store problem man førhen kun kunne løse ved at sætte spindelhastigheden op - nemlig hvad nu hvis der kommer kraftige passager i musikken ?
Vi ønsker jo ikke at skærehovedet "graver" ind i det der tidligere blev skåret - sådan omtrentligt en omdrejning tidligere.
Man kunne sætte farten op ~ kortere spilletid - eller reducere lydstyrken !
Nu kom Hugo så med finten : at lytte forud - han monterede et ekstra tonehovede på afspillemaskinen , og fik lavet noget elektronik der kunne give spindelmotoren et ekstra nøk, når der var behov
Citér:
| Ligeledes skulle der tages hensyn til at "sidesignalet" kunne være der. |
|
|
Hvilket "sidesignal" ? Der er ikke sidesignaler på en plade.
Der er højre og venstre , og ikke en bønne andet
Citér:
| Og her er det så at mm. kommer ind i billedet. For 2gr. med en 9-tommer arm, svarer til et hæv af tonearmen på 8mm |
|
|
Hvis jeg hæver min tonearm skal jeg smide en spacer tilsvarende mellem pickup huset og monteringspladen :)
Jeg kunne derimod hæve tonearm's basen - så vil jeg ændre min vinkel.
Ellers er det sgu et flot skriv du har begået - og nok ganske i tråd med Mikkel's ønske om at ting også gerne må kunne forståes af Hr. og Fru Danmark.
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 06 April 2014 kl. 08:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Analogueman.
Godt ord igen.
Hele min pointe med indlægget omk det ekstra løft på2gr, skulle ses i forbindelse, og som en forklaring på hvorfor det kan være godt at hæve sin tonearm med 5mm, når man justerer vta.
At jeg skrev det til dig i "du-form" skal "du"(i) ikke blive foruroliget over, det var ikke personligt, men til dem der følger denne tråd.
Og jo. Jeg ved skam godt at du hører til dem, der bruger ørerne, og et løft på "vta". Og jeg kan også huske du fortalte, at du før i tiden justerede tonearm i en uendelighed (lige som jeg selv), og at du (du) nu stiller dig tilfreds med "one size fits all" (lige som jeg selv), men mest yndlingspladerne.
At jeg startede mit sidste indlæg, med en forklaring om hvorfor der er forskel på rillestørrelsen, og hvordan det styres, var ikke et personligt angreb på dig,
 men skal ses som en forklaring til dem der måtte undre sig, nu jeg alligevel var sat i gang med at skulle forklare.
Og jo, jeg er meget glad for din (og alles) respons, for uden den-ingen debat.
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
Morse Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 219
|
| Sendt: 06 April 2014 kl. 08:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

|
| Sendt: 06 April 2014 kl. 09:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gør som skotterne, en dråbe vand
Men ja, en god ide er at bruge sine
Og sine
Og selvfølgelog sin sunde fornuft, når man finjusterer sin pladespiller
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 06 April 2014 kl. 09:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jan Stevns.
Min viden omg pladepresning er overfladisk og mangelfuld. Jeg har bare den generelle viden andre også har, uden at være fagmænd.
Jeg er hobbymand uden en fagmands tekniske indsigt, og er på den måde en del af "fam.Danmark."
Når jeg skriver, er det på et sprog , der giver mening for den "ganske almindelige" dansker (inc. mig selv).
At du som fagmand mener (ved), at nogle termer eller begreber er bøjet, er kun en bekræftelse på min amatør-status.
Det hele skal ses i sammenhæng, med mit første indlæg: pu-justering. og i den forbindelse kan du have læst hele biblen for elektronik, og undervist i nok så mange år, men her dur kun en ting, erfaring.
ps. For en sikkerheds skyld. :
Med hensyn til hi-fi i al almindelighed, har jeg ikke tilført noget som helst, andet end en stor pose penge til køb af udstyr.  mvh nils
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 06 April 2014 kl. 09:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
nils valla skrev:
| Når jeg skriver, er det på et sprog , der giver mening for den "ganske almindelige" dansker (inc. mig selv). |
|
|
Intet galt deri - og det sværeste i denne verden er at gøre sig tanker om det man nu lige har skrevet også giver mening for andre.
Derfor har selv fagfolk som jeg brug for korrekturlæsere, og gerne nogle der hører til kategorien "glade amatører" - da netop den gruppe higer efter informationer der giver mening.
Rillebredden er et udtryk for signalstyrken - fint så langt , men hvorfor justerer man så pludesligt på rillebredden, for at undgå at "rillerne støder sammen" Her knækker filmen.
Citér:
| Det hele skal ses i sammenhæng, med mit første indlæg: pu-justering. og i den forbindelse kan du have læst hele biblen for elektronik, og undervist i nok så mange år, men her dur kun en ting, erfaring. |
|
|
Du glemmer en meget vigtig detalje - når man skal beskrive noget, bør det altid ske på modtagerens præmisser.
Det er tit noget hø at skulle have med i sine tanker omkring ordvalget, for man aner reelt set jo ikke en hujende bønne om hvad modtageren ved, endsige vedkommendes forudsætninger for at forstå tingene.
Men som tidligere nævnt - jeg synes det er godt gået.
Jeg ved ikke om jeg kunne have skrevet det bedre, det finder jeg aldrig ud af, for jeg har ikke hverken tid eller lyst til at gøre forsøget. Jeg har i forvejen svært ved at holde arbejde og hobby adskilt. Der skal jo også være tid til min "svenske skovsø" __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 06 April 2014 kl. 10:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jan Stevns.
Du har så ret i , at man som skriver ikke ved hvordan modtager opfatter, det man skriver. Derfor en efterfølgende debat, så (mis)forståelser kan blive vendt og drejet til hobbyfolkenes bedste.
Lige præcis min (manglende) evne omk det, med at kommunikere noget ud på computer, har bl.a Analogueman forsøgt at vende med mig  . Mener selv jeg de sidste 3 mdr har gjort fremskridt med computeren.
Netop pg.a den varierende størrelse på de forskellige vinkler, der kan være i forb. med pladelytning, vil et setup som denne pu-vejledning, kun være vejledende.
Så jeg prøver at fortælle folk hvad de kan lytte efter, med en bestemt justering, og så med ørernes hjælp, selv tage den videre derfra.
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 06 April 2014 kl. 10:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jan Stevns.
ps. Jeg glemte noget.
Jeg tror ikke du har læst min tråd fra start. Det virker i hvert fald som om du glippede hele pointen med "midter-sidesignal"-modellen.
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
hifiigen Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1033
|
| Sendt: 06 April 2014 kl. 10:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som jeg ser det, er VTA ikke væsentlig, for den må være bestemt af PU-fabrikanten? Nogle fabrikanter monterer diamanten på en ret vandret nålearm, medens andre på en mere skråtstillet - det er vel bl.a. afhængig af nålearmens længde og materiale, og bestemt af hvor store udsving skal spolen eller det inducerende element have bagved nålearmens gummiophæng? Det der til gengæld må være væsentligt er SRA, dvs. den vinkel diamanten har nede i rillen, og den kan jeg forstå, bør være 92 gr. som udgangspunkt, dvs. stiften peger 2 gr. mod pladens omløbsretning. I gamle dage hørte jeg, at skærediamanten havde en noget størrehældning, men det er jo også skære der foregår der, og ikke aftastning. SVJH var det mellem 12 og 15, afhængig af hvilken skæremaskine der blev brugt. Hvorfor er det 2 gr. ved aftastning der anses for optimalt - som udgangspunkt? Et indlæg i tråden siger dette: hvis man hæver armbasen 8mm, tiltes diamanten 2 gr. Det er nok for en 9" arm, så det må være forholdsmæssigt ca. 11mm for en 12" arm som min. Det virker som en ret stor hævning af armbasen, og er det matematisk korrekt? Det vil tage mig nogen tid at genopfriske Pythagoras
__________________ Er blevet ret passiv læser.
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 06 April 2014 kl. 10:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
PS. Jan Stevns
Hej skolelærer jeg fik lige gennemlæst min sidste bemærkning.
Nu må du ikke på nogen måde opfatte den som flabet, for det var ikke tilsigtet. (her en gul smiley der griner).
Jeg ønsker ikke, at gå i en "hvem.ved hvad" diskussion omk. elektronik med dig, for det har jeg ikke nok elektronisk viden til. Jeg har fulgt dine indlæg her og i vintage-dk og respekterer ikke kun dig, men også din type. Det er fint at blive råbt op, hvis ens postulater tager overhånd, og der ingen hånd-i-hanke er med beviserne. Jeg vil meget hellere lære af din erfaring, efterhånden som min bevidsthed åbner sig for disse ting.
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 06 April 2014 kl. 11:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
hifiigen skrev:
Som jeg ser det, er VTA ikke væsentlig, for den må være bestemt af PU-fabrikanten?
|
|
|
Og lige dér ta´r du så helt fejl  . Der er kun 1 måde at aftaste en vinylskive korrekt på, og det er, at pickupnålens vinkel i rillen er præcis den samme som skærenålens, da pladen blev skåret. Pickupfabrikanter leverer deres med forskellig vinkel, denne er opgivet, når PU-huset er 100% vandret. I gamle dage var det mest anmindeligt med 15 grader (valla, gr kan betyde både grader og gram  så behøver man ikke at læse det 2 gange  ), senere begyndte bl.a. Ortofon at bruge 20 grader på deres VMS-typer, og nu er alt (15-18-20-22) tilladt, så derfor vigtigt at få grundjusteret sin VTA. At pladetykkelsen så har en minimal ændring af denne (VTA) gør, at nogle hele tiden finpudser ved afspilning, og andre har fundet ud af, at det er et helvede og ikke gider mere, er en anden sag __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|