Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 16:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Forslag til ny HTPC (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
weblance
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2007
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 02 December 2008 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Hej!

Jeg søger vejledning fra jer eksperter om valg af dele til ny HTPC. Det jeg står og mangler:

Kabinet (gerne en barebone), så lille som muligt
Bunkort - gerne med onboard lydkort, men skal have optisk SP/DIF udgang
CPU
Blu-ray drev

Harddisk, grafikkort og RAM har jeg. Hvad vil I foreslå. Budgettet er lidt stramt, så det må gerne være i den billige ende.

/Carl

Til top Vis weblance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af weblance

DenUkendteFisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 December 2008 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

Hvilke ram har du? De skal jo passe til bundkortet
og hvad er budgetet?

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 03 December 2008 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

To tips:

Strømforsyningen skal passe til formålet, ellers vil den bruge unødigt meget strøm. En 1000 W strømforsyning til et system der kun bruger 30 W vil være ineffektiv og bruge meget mere strøm end med en 80 W strømforsyning.

Benyt RAID1 ! Mange overser det. Med RAID1 menes der at du anvender to harddiske der spejler hinanden. Alternativt kan du bruge Windows' volume shadow copy (eller noget tilsvarende i et andet operativsystem), så du istedet får en temporal backup, men stadig på to diske. Det er godt nok surt at miste hele sin film-samling fordi man ikke lige gav 400 Kr. mere for en ekstra harddisk.

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 03 December 2008 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

Med hensyn til resten:

Et system med en Intel E7200, et Intel G31 (onboard grafik) chipset og en passende strømforsyning (max 250 W) vil komme op og benytte omkring 30 W i idle og omkring 50 W for fuld load. Den er altså meget billig i drift og kræver i øvrigt kun en meget beskeden køling (en enkelt stor blæser ved ca. 500 RPM ville snildt kunne klare det).

Desuden ville det overnævnte system være væsentlig hurtigere end et tilsvarende Intel Atom/VIA-setup, der i øvrigt vil bruge ligeså meget strøm på... ingenting.

Ken_T
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2007
Sendt: 03 December 2008 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

weblance skrev:

Hej!

Jeg søger vejledning fra jer eksperter om valg af dele til ny HTPC. Det jeg står og mangler:

CPU
Blu-ray drev

Harddisk, grafikkort og RAM har jeg. Hvad vil I foreslå. Budgettet er lidt stramt, så det må gerne være i den billige ende.

/Carl

Ja og hvilket grafikkort har du? Og hardisk? Du vil gerne have et mindre kabinet, så måske skulle du forberede dig på et bundkort med indbygget grafik i stedet. Du skal jo også kunne afvikle blu-ray, det kræver HDMI med HDCP

Og så er 1 stor hardisk bedre end 2 hvis man lige ser på varme udvikling i et smalt kabinet. Skønt ideen med raid er udmærket.

Ken_T
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2008 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Og så skal man have visse krav opfyldt når man vil bruge blu-ray.

Man skal have et grafikkort med HDMI/HDCP. Man kan ikke bygge med gamle chipset der ikke har sådanne forhold i orden. Og man kan heller ikke bruge et grafikkort med tilsvarende mangler.

Desuden sparer man ikke noget særlig på at anvende et grafikkort man allerede har (sjældent i det mindste) da er bundkort med ovennævnte krav (indbygget grafik 780g) koster 500kr. På et sådant bundkort skal det rigtige ram anvendes (DDR2), men det kan fås for 250 kr for 2 GB.

Der bruges en AMD 4850E til omkring  500kr til et sådant system. Det er strømbesparende og en 200 watt strømforsyning er ok.

Ikke tænke i gammel teknik fordi man tror man kan spare, man sidder blot med noget der ikke virker. Man skal lave noget man glæder sig over at eje og som fungerer som det skal.

Sælg det gamle og køb nyt.

weblance
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2008 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Harddisken er på 250 GB, ATA-133 (men den kører næsten kun Vista og div. programmer. Alt musik og film ligger på externe HDD)
RAM er 2GB DDR2, men kan ikke huske hvor mange MHz de kører
Skærmkortet er et ATI Radeon HD 3400

Findes der nogle barebone's med AMD 789G chipset? Husk at kabinettet ikke må være alt for stort! Så et micro-atx er nok det største...

weblance
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2008 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg anskaffer mig et minitower kabinet, så skal jeg bruge mixro-atx bundkort. Har fundet dette: http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=383066&Sp ecs=true

Er det noget ved? Vi snakker om at jeg skal have et mediecenter op at køre, der kan hvad et mediecenter skal, og kunne afspille blu-ray...

Ken_T
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2008 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

weblance skrev:

Hvis jeg anskaffer mig et minitower kabinet, så skal jeg bruge mixro-atx bundkort. Har fundet dette: http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=383066&Sp ecs=true

Er det noget ved? Vi snakker om at jeg skal have et mediecenter op at køre, der kan hvad et mediecenter skal, og kunne afspille blu-ray...

Faktisk skal du købe dette her fra Gigabyte, det har 780G chipset og bruger HD 3200 grafikkort.  Her er et link, læs fx hvad brugere siger om bundkortet der har fået 5 stjerner. Samme pris ca.

LINK

På kan du, hvis du vil, bruge dit HD 3450 kort, det så kan arbejde sammen med det indbyggede grafikkort ved hjælp af "crossfire". Det forøger hastigheden betydelig hvis du syntes du vil det, skønt det ikke er nødvendigt ved almindelig HTPC brug. Heller ikke ved Blu-Ray.

Bundkortet  bruger DDR2. Og det er micro atx. Det har HDMI ud med HDCP understøttelse.

Jeg har selv et sådant bundkort, virker bare.

DenUkendteFisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2008 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Dette ville jeg anbefale:
Link

Så en 4450e eller 4850e. Så er det onboard grafikkort og hdmi og mulighed for at købe et slimline kabinet(på størrelse med
dvd af spiller) i stedet for et minitower.

Men ellers kan du godt bruge det du har fundet og så en af de cpuer jeg og Ken_T skriver om

Krede :)
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 03 December 2008 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

Her er nogle dele som jeg selv overvejer.

CPU: Intel Pentium E5200 (2,5GHz strømbesparende og billig 45nm CPU)
Bundkort: P5N7A-VM (Onboard GeForce M9300 til at aflaste CPU'en, HDMI og optisk ud)
Billede
HDD: Seagate Momentus 7200.3 320GB (2,5" 7200RPM drev, der bruger mindre strøm end de fleste 5400RPM diske)
Kabinet: Silverstone LC19 (64mm højt, 120W passiv PSU)
Billede
Blu-ray drev: Sony Optiarc BC-5500A (Slimline - vil dog gerne have et drev med slot-in loading, men leder stadig)
RAM: Kingston HyperX PC8500 2GB kit (Hurtige ram til billig pris)
CPU køling: Her mangler jeg stadig at finde en løsning, som jeg er helt tilfreds med. Problemet er, at den skal være low
profile, effektiv og stille.

Systemet vil være rigeligt kraftigt til at afvikle blu-ray film, og kommer aldrig til at bruge mere end 80W. Der er således
basis for et ganske stille system.
Til top Vis Krede :)'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krede :)

DenUkendteFisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2008 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

Krede:
Bluray BC-5600S slim slot in
BC-5600S

Dog skal du være opmærksom på at sata strømstikket bliver du selv nødt til at lave da der pt.(af hvad jeg ved) ikke findes
en adapter fra normal sata power til minisata power.

Men du skal vide jeg har lige samlet 2 mediacentre med dette drev. Så det kan lade sig gøre

Ang. køling så har jeg bruge northQ 3392 mediacenter køleren, den køler fint 4450e og 4850e meget stille. Der er universal
beslag med så skulle mene du også kan bruge den i dit setup.

Krede :)
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2003
Sendt: 03 December 2008 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

DenUkendteFisk,

Super Imponerende at jeg har overset det drev!

Køleren ser interessant ud, omend lidt lille. Men processoren taget i betragtning, kan det være, at det ikke behøver at
arbejde så hårdt.
Til top Vis Krede :)'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krede :)

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006
Sendt: 03 December 2008 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

KimHRasmussen skrev:
To tips:

Strømforsyningen skal passe til formålet, ellers vil den bruge unødigt meget strøm. En 1000 W strømforsyning til et system der kun bruger 30 W vil være ineffektiv og bruge meget mere strøm end med en 80 W strømforsyning.

Benyt RAID1 ! Mange overser det. Med RAID1 menes der at du anvender to harddiske der spejler hinanden. Alternativt kan du bruge Windows' volume shadow copy (eller noget tilsvarende i et andet operativsystem), så du istedet får en temporal backup, men stadig på to diske. Det er godt nok surt at miste hele sin film-samling fordi man ikke lige gav 400 Kr. mere for en ekstra harddisk.

Ikke helt rigtigt med hensyn til strømforsyningen.
Det er jo en switchmode strømforsyning, og de smider mere eller mindre kun det ud som der skal bruges.
Jeg vil faktisk gå så langt, at jeg vil vove at påstå, at det er dyre at vælge en for lille strømforsyning.
Hvis man belaster en lille strømforsyning med næsten 100% får du bliver den varm og ineffektiv, hvor imod en lidt større strømforsyning vil forblive "u-stresset" og derved bevare den høje effektivitet.

En helt anden ting er at det er dumt at mangle den lille smugle ekstra peak power, når det virkelig gælder.
Specielt når man tænker på at der alligevel ikke bruges mere strøm fordi strømforsyningen er større.

Det eneste tilpasnings problem jeg kan se, er størrelse, pris, lydudspredelse og watt, når man vælger en strømforsyning.

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 December 2008 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Dan R. Hansen skrev:
KimHRasmussen skrev:
To tips:

Det er jo en switchmode strømforsyning, og de smider mere eller mindre kun det ud som der skal bruges.
Jeg vil faktisk gå så langt, at jeg vil vove at påstå, at det er dyre at vælge en for lille strømforsyning.
Hvis man belaster en lille strømforsyning med næsten 100% får du bliver den varm og ineffektiv, hvor imod en lidt større strømforsyning vil forblive "u-stresset" og derved bevare den høje effektivitet.

En helt anden ting er at det er dumt at mangle den lille smugle ekstra peak power, når det virkelig gælder.
Specielt når man tænker på at der alligevel ikke bruges mere strøm fordi strømforsyningen er større.

Det eneste tilpasnings problem jeg kan se, er størrelse, pris, lydudspredelse og watt, når man vælger en strømforsyning.

120W er normalt rigeligt til en HTPC, der kan klare BR og 1080p!!!!!!!!!!!

Enanden ting er hvordan en SMPS er bygget op, hvilket tomgangstab der er i dem og mange andre ting, hvilken switchfrekvens og lign.

jeg har en NY SMPS på 500W fra en gamerpc, som jeg har bygget om til en HTPC, det bruger f.eks. over 20W når PC´en er slukket, og den er ikke gået i stykker. Den er fra Antec, og er meget anerkendt som en meget stabil forsyning, man skal dog ikke kigge på tab i den, men stabil spændinger

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006
Sendt: 03 December 2008 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

AkilleuZ skrev:
Dan R. Hansen skrev:
KimHRasmussen skrev:
To tips:

120W er normalt rigeligt til en HTPC, der kan klare BR og 1080p!!!!!!!!!!!

Enanden ting er hvordan en SMPS er bygget op, hvilket tomgangstab der er i dem og mange andre ting, hvilken switchfrekvens og lign.

jeg har en NY SMPS på 500W fra en gamerpc, som jeg har bygget om til en HTPC, det bruger f.eks. over 20W når PC´en er slukket, og den er ikke gået i stykker. Den er fra Antec, og er meget anerkendt som en meget stabil forsyning, man skal dog ikke kigge på tab i den, men stabil spændinger

Det er selvfølgelig rigtigt nok, det var mere for at pointere overfor ham der ønsker at lave en htpc, at han ikke skal ligge søvnløs om natten pga. strømforbruget i hans psu.

Buch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juni 2004
Lokalitet: København
Sendt: 03 December 2008 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

weblance skrev:

Hej!

CPU
Blu-ray drev

/Carl

Som udgangspunktet skal du beslutte hvor lille et kabinet du skal bruge. Hvis du skal over i f.eks. mini-ITX faktor er det et andet setup end f.eks. et micro-ATX - og nok også lidt dyrere. Silverstone har nogle ganske smarte mini-ITX kabinetter. I mini verdenen er det stort set kun Intel-Atom der hærsker og der skal man afgøre med sig selv om der er krudt nok i sådan en processor. Personligt syntes jeg den er for lille.

I micro-afdelingen er der flere muligheder for kompakte kabinetter; Silverstones flade LC-19 er lækkert, men kræver særlige drev og køler. Antecs 1380'er er kompakt, men kræver omhyggelig valg af køler og grafikkort pga. pladsen. Ellers er jeg enig med indlæggene ovenfor omkring AMD7X0 og en "grøn" Athlon.

weblance
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2008 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Jeg har fundet lidt dele, og priserne er alle fra PRC Data:

Kabinet: AOpen H 450B - 558,- http://www.prcdata.dk/produkt/aopen-h-450b/60986365/

Bundkort: Gigabyte GA-MA78GM-S2H - 664,- http://www.prcdata.dk/produkt/gigabyte-ga-ma78gm-s2h/8099669 6/

Processor: AMD Athlon X2 6000+ 3.1 GHz - 637,- http://www.prcdata.dk/produkt/amd-athlon-x2-6000-31-ghz-proc essor/90076702/

Blu-ray drev: Sony NEC Optiarc BR-5100S - 831,- http://www.prcdata.dk/produkt/sony-nec-optiarc-br-5100s/9825 1381/

Hvad siger I, går det an?

DenUkendteFisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2008 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Hvorfor har du valgt så kraftig en cpu til en mediapc? En 4850e eller 4450e er kraftig nok til en mediapc.

Ken_T
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2008 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Ja, som ovenfor nævnt, køb ikke en CPU der er større end behovet, det bruger blot mere strøm uden nogen grund. En 4850E er bygget i 65nm teknik og er meget strømbesparende af samme grund. Det er nok ikke tilfældet med en 6000, med mindre der er sket noget jeg ikke har fulgt med i. Vist bygget i 90nm (nano micron)

Og ikke betale mere for dit bundkort end nødvendigt. Det kan nok fås 100kr lavere.  

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes